Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Wat heb je net gegeten, of ga je nog eten (uit eigen tuin) 2024

Featured Replies

Geplaatst:

Vanavond soep met oa de volgende verse kruiden: salie, laurier, bonenkruid, peterselie, véél tijm en majoraan. 
Wortels uit de winkel een rode paprika en een kwart spitskool uit de tuin van Jorieke. En daarvandaan ook het laatste van de sla ik die gekregen heb, kan best in de soep. De staafmixer erop zoals veel Franse vrouwen ‘s-avonds hun soep eten..stukkie brood met een smeerseltje erbij, op deze dag verse pesto!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Aziatische salsa van 4 soorten tomaten, groene jalapeno en padron uet. Voor bij de gegrilde gamba’s met eigen gemaakte hot sauce van mango en Mme Jeanette. Zomer op je bord (3 x opgeschept 😃).

IMG_6261.jpeg

Geplaatst:

Courgettesoep.

Ik heb heel veel courgettes... 😁

Geplaatst:

Sperziebonen uet met rijst, en een saus van paprika/tomaat uit mijn vaders tuin en knoflook/peper uet.

PXL_20240728_161757853.thumb.jpg.ee449a8bf1b1e2ec29199f591ad34abe.jpg

Geplaatst:

Heerlijke stoof gemaakt van blokjes speklap van varkens van @Jorieke123 en  snijbonen, gele courgette en de lekkere tomaten. van @MarjaP . Yoghurt toe met een sausje van besjes die ook uit de tuin van Marja kwam. 😊😋

Geplaatst:

6debd64fcc996b731757cb3f8bdf5699.jpg
Buffelmozzarella met veel basilicum en verse pesto

60b1a390beb0bdf79c8469714e702db5.jpg

Cacik met veel dille en pepermunt

52c36e05c761a6bbe577fee5d4a69f0e.jpg
Atjar uit de vriezer

2b9602310c5683f24e26d906b1d7aa9d.jpg

Zelf gerookte gekochte zalm

En nog heel veel ander eten wat gekocht was

Geplaatst:

Dat ziet er goed uit @Mellie!

Ik ben erg benieuwd naar die atjar uit de vriezer, heb je daar een recept van?

Geplaatst:

@rooky daar heb ik wel een recept van, maar is een familiegeheim. Ik heb er 1 jaar om gesmeekt en kreeg het uiteindelijk met de woorden dat ik de eerste buiten de familie was die het recept kreeg en een ‘waag het niet aan iemand te geven’. Dus helaas… maar ik vries het in, omdat ik niet van papperige atjar houd. Eet het dus ook nooit uit een potje, terwijl ik dol op atjar ben. Moet altijd vers. Je kunt het wel wecken, maar dan wordt het toch zachter. In de vriezer overigens ook, maar blijft het toch heel lekker.

Dit atjar recept is totaal anders, maar eet ik ook graag en geen geheim recept. Mocht je aan de gang willen gaan?!

https://www.culinea.nl/recepten/zelf-atjar-maken/

Geplaatst:

Wat heerlijk, zo'n geheim familie recept!

Nee, daar moet je absoluut heel zuinig op zijn.

Ik maak heel veel atjar in en ik weck dat vaak, maar het wordt inderdaad zachter.

Ik heb er eigenlijk nooit aan gedacht om het in te vriezen.

Ik ga er eens wat mee experimenteren, dank voor de inspiratie!

Geplaatst:

Een paar laat in de nacht broodjes om wat bodem te geven.

Broodje kip van de benzinepomp.

Men neme brood.

Lekker simpel wat "samba" saus, van eeen bekend merk, gesmeerd als boter.

Een paar kipspiesjes, "hot" gemarineerd, van een goedkope duitse super.

Een cherry tomaatje "tumbling tom", uit eigen tuin. Garnering? Een aantal blaadjes rucola "Wasabi", uit het burenbouwpuin.

Gesneden in driehoekvorm, niet te onderscheiden van een broodje van de pomp. Afgezien van de prijs.

Een volgend broodje was minder gespitst op rijm. Slechts 2 snedes witbrood met ham, kaas, rucola, mayo, sambal en tijm. Afijn. Het smaakte, of het rijmt zal me worst wezen.

Welterusten/ goedemorgen!

Geplaatst:

Salade een paar vijgen 2 verdwaalde asperges uit het vuistje waarvan er een naar de jongste ging. Gekookt lusten ze ze niet, maar rauw eten ze die stengels zo op! Ow en een gevallen appel om te proeven. Hij smaakte heel lekker, was verrassend.
En een pot lindebloesemthee. Die vijgen mogen nu wel afrijpen.

Geplaatst:

Bietjes Griekse stijl.

Bietjes in folie in de oven op 200 graden, tot ze zacht zijn.

Dit duurde bij mijn bietjes (Cylindra) ruim een uur.

Laten afkoelen, dan velletje er af wrijven met een keukenpapiertje en in blokjes snijden.

Besprenkelen met oregano, olijfolie, zout en peper en balsamico azijn.

Als laatste verkruimel je er fetakaas over.

Ik dacht er net op het laatste moment nog aan om een foto te maken, het was bijna op.😁

P1040905.JPG

Geplaatst:

@rookie mmmm, ik ben dol op bieten en met feta extra lekker!

Komkommer gegeten in de tuin uit de tuin. Citroenkomkommer. Zaden kloppen niet. Vond de kleur al raar dus proefde eerst een mini stukje. Ik dacht, het, dat is citroenkomkommer. Nog ene hap. Ja. Klopt. Zoon neemt een hap. Ieeewwwwww deze komkommer is zuur! Dat klopt kind, dat klopt.

Ik drink nu rozenlimo met veel ijs. Een stuk lekkerder!

Geplaatst:

Met feta wordt alles lekker!😁

Ja, dat werkt echt grappig, je neemt een hap van iets bekends en dan verwacht je ook die smaak.

Als het dan opeens heel anders smaakt, is dat echt heel vreemd, dat hoort dan gewoon niet.

Geplaatst:

Gisteren een grote drie-literbak gevuld met zoetzure komkommer voor de familiedag barbeque gemaakt. Gewoon mijn standaard recept (olijfolie, azijn, suiker, zout, limoensap, peper, balsemazijn) en gesnipperde bieslook.

Was binnen een half uur leeg! Ik had nog zo'n bak moeten maken.

aangepast door woldistel

Geplaatst:

Dat klinkt goed @woldistel!

Mag ik daar het recept van hebben?

Geplaatst:

Ingrediënten staan er al 😉 Mengen en proeven. Het grootste deel is azijn en olijfolie en dan een scheutje van dit en een lepeltje van dat. Heel klein beetje zout. Bieslook kun je ook vervangen door een fijngesnipperd sjalotje.

Ik meet of weeg zelden. Alleen als ik een recept voor het eerst maak, hou ik me min of meer aan de maten en gewichten.

Geplaatst:

De scheutjes en de lepeltjes durf ik wel aan.😁

Maar de olie en de azijn, welke verhouding is dat ongeveer?

Geplaatst:

Ook scheuten 😁, misschien 2/3 azijn en 1/3 olie of 1 op 1.

Vroegah maakte mijn moeder sla en/of komkommer alleen aan met azijn met suiker. 

Geplaatst:

Dankjewel!

Daar kan ik wel wat mee.

Geplaatst:
2 uren geleden, woldistel zei:

azijn met suiker

Ja de appelmoeder ook..én zwarte peper erbij. En als ze culinair wilde doen raspte ze eerst de komkommer, bestrooide die lichtjes met zout  en liet het geheel dan een tijdje uitlekken. Ik krijg er stante pede trek in.

Geplaatst:

Turkse frietjes met 2 kleine aubergines, 3 krieltjes en 3 tomaten uet
5 kg aardappel in totaal. Op…

Geplaatst:

Turkse frietjes…..Vertel! Ik ben dol op friet! Is mijn lievelings….

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic