Rookie Geplaatst: 15 oktober 2024 Geplaatst: 15 oktober 2024 De pompoentelers zijn niet zo blij: https://nos.nl/artikel/2540863-koud-nat-en-slakken-pompoenkwekers-balen-van-tegenvallende-oogst Ik ga niet mopperen. Misschien zijn de pompoenen te klein gebleven, dat zou kunnen, ik heb er een paar nieuwe soorten bij, dus ik kan niet vergelijken. Maar ik heb er bij elkaar wel 24. Bizar! 2 Quote
Dahli Geplaatst: 16 oktober 2024 Geplaatst: 16 oktober 2024 Vandaag de eerste uchiki kuri aangesneden voor een pompoensoepje. Ik schrok een beetje van de enorme zaden. Op de foto heb ik de oorspronkelijke zaden die ik gezaaid heb, rechtsonder, er naast gelegd. Ze zullen nog wel wat krimpen met drogen, maar toch. Is dit normaal? Er kan trouwens geen kruisbestuiving met aanverwanten hebben plaatsgevonden. P.s. De soep was heerlijk! 2 Quote
ElkeV80 Geplaatst: 18 oktober 2024 Geplaatst: 18 oktober 2024 Vandaag alle Futsu Black pompoenen binnengehaald want ze lagen veel te nat met dat regenweer van de laatste weken. Jammer genoeg zijn ze nog niet verkleurd naar de wasachtige kaneelkleur, ondanks dat ze hol klinken en de steeltjes al gedeeltelijk verkurkt zijn. Heeft iemand van jullie ervaring met dit ras? Verkleuren ze altijd of blijven sommige pompoenen van dit ras zwart/groen? Als ik ze lang laat narijpen op de vensterbank, zit een verkleuring er dan wel nog in? Benieuwd naar jullie ervaringen! Quote
appelvrouw Geplaatst: 18 oktober 2024 Geplaatst: 18 oktober 2024 Ja als ze genoeg gerijpt zijn zullen ze heus nog wel verkleuren. Het is een ras met een lange groei en rijptijd en dus lastig in ons klimaat..en dat verkleuren gaat ook niet een twee drie maar dat is niet erg denk ik als de vrucht geen butsen of slechte steelaanzet heeft. Ik zou ze met dit weer nog even buiten op een warme muur/tafel/plek laten en dan als het kouder wordt naar binnen. Prachtige pompoentjes trouwens😍 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
ElkeV80 Geplaatst: 18 oktober 2024 Geplaatst: 18 oktober 2024 Oké, dankjewel voor de reactie! Dat stelt wel wat gerust want ik heb er dertien geoogst. Zou zonde zijn als we er geen enkele konden opeten! Ga ze nu meteen buiten op het terras leggen :-). Quote
MH95 Geplaatst: 3 november 2024 Geplaatst: 3 november 2024 (aangepast) 2 maal Toledo muskaatpompoen en eenmaal Galeux d'Eysines. De plant van Toledo was al aan het afsterven. 3 november 2024 aangepast door MH95 2 Quote
Frans Geplaatst: 4 november 2024 Geplaatst: 4 november 2024 Het leek wel pasen vandaag met dat verschil dat er geen eieren werden geraapt maar pompoenen. Met het loof voor het grootste deel afgestorven was pas sinds een paar dagen goed te zien wat ze gepresteerd hebben. Het zijn in totaal 4 planten waarvan 3 stuks flespompoen en 1 Uchiki Kuri. Omdat die laatste sneller afrijpte dan de flespompoenen waren daar al 4 stuks van geoogst. Het zijn woekeraars en dat lieten ze blijken ook. Ik heb alleen voorkomen dat ze de zoete aardappels in zouden groeien maar voor de rest konden ze hun gang gaan. 13 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Lia56 Geplaatst: 4 november 2024 Geplaatst: 4 november 2024 40 minutes ago, Frans said: Het leek wel pasen vandaag met dat verschil dat er geen eieren werden geraapt maar pompoenen Wat lekker, hier niet zoveel maar heb ook een kleinere ruimte. Toch super goed gedaan Quote
acpronk Geplaatst: 5 november 2024 Geplaatst: 5 november 2024 Op 26-9-2024 om 12:06, jootje zei: wat zou hij wegen? Het is al een tijdje geleden, maar omdat ik geen pompoen heb, heb ik het topic ook een tijdje laten liggen. Maar niemand heeft nog gereageerd. Denk rond de 12 kilo? Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Rookie Geplaatst: 5 november 2024 Geplaatst: 5 november 2024 Welke flespompoenen zijn dat @Frans? Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 5 november 2024 Geplaatst: 5 november 2024 (aangepast) 20 uren geleden, Frans zei: Wat veel! Ik tel er al bijna 50! En laat je ze gewoon over de grond heen groeien, of stonden er bamboepalen? 5 november 2024 aangepast door Petrasmoestuin Quote
jootje Geplaatst: 5 november 2024 Geplaatst: 5 november 2024 AC Pronk, hij woog bijna 10 kilo en was 93 cm lang. 😊 5 Quote
Frans Geplaatst: 5 november 2024 Geplaatst: 5 november 2024 10 uren geleden, Rookie zei: Welke flespompoenen zijn dat @Frans? Het is de Hercules F1 van Sluis Garden. Een hybride dus met een goede smaak en lange bewaarbaarheid. Tip: Je kunt zaden van deze Hercules F1 bestellen via Bol.com voor een aantrekkelijk prijsje en ze worden nog eens zonder verzendkosten verstuurd ook. https://www.bol.com/nl/nl/p/sluis-garden-flespompoen-hercules-f1/9200000095539134/?bltgh=qeThQ9S0r8plzBU8jhVLcw.2_14.22.ProductImage 3 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Frans Geplaatst: 5 november 2024 Geplaatst: 5 november 2024 8 uren geleden, Petrasmoestuin zei: Wat veel! Ik tel er al bijna 50! En laat je ze gewoon over de grond heen groeien, of stonden er bamboepalen? Ik laat ze over de grond groeien. Aan een paal groeien heeft alleen maar zin als je over een zeer beperkt oppervlak beschikt om pompoenen te laten groeien. Aan een paal kunnen maar een paar pompoenen per plant tot ontwikkeling komen omdat ze allen hetzelfde originele wortelgestel van de plant moeten gebruiken om te kunnen groeien. Bij een 'kruipende' plant ligt dat anders. Even uitleggen: Een pompoenplant die over de grond 'kruipt' kan in principe vanuit iedere bladoksel spontaan nieuwe wortels laten groeien. Die wortels dringen de grond in en met de opgenomen voedingsstoffen helpen ze niet alleen mee met een verdere groei van de plant (de hoofdrank en steeds meer zijranken) maar ze laten ook de pompoenen groeien die aan deze ranken ontstaan. Op deze manier ontstaat een steeds groter wordend netwerk waarvan het merendeel van de pompoenen niet eens meer afhankelijk is van het originele wortelgestel. Dit is dan ook de reden dat aan die 4 planten van mij zo'n groot aantal pompoenen tot ontwikkeling kon komen (6 meer dan op de foto want 4 Uchiki Kuri's waren al eerder geoogst en 2 verstopte flespompoenen vond ik vandaag nog). 1 2 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Rookie Geplaatst: 6 november 2024 Geplaatst: 6 november 2024 Dankjewel @Frans. Ik ga eens op zoek. Ik heb al wel een mooie bak, die ik kan gaan gebruiken, speciaal voor de pompoenen. Daar kan ik er een aantal in laten kruipen en ook een paar laten klimmen. De recensies over de zaden bij Bol zijn niet onverdeeld enthousiast. Ik heb nog een bedrijf gevonden zonder verzendkosten, wel duurder, maar misschien is de kwaliteit wel beter. https://www.arborix.be/nl/pompoen-boternut-hercules-f1-zaden Ik zal eens verder gaan kijken, ik vind jouw pompoenen wel erg geslaagd. 1 Quote
Gitta Geplaatst: 6 november 2024 Geplaatst: 6 november 2024 @Franswat heerlijk als je zoveel ruimte hebt in je (moes)tuin om ze over de grond te laten kruipen. Ik kan ze alleen laten klimmen. Ik was heel blij met de ene pompoen die ik dit jaar had. Hij smaakte heerlijk. Volgend jaar ga ik kijken of ik 2 planten kan houden. Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 6 november 2024 Geplaatst: 6 november 2024 2 uren geleden, Rookie zei: Ik heb al wel een mooie bak, Ik wou je er al over schrijven. Wat denk jij? Kan ik daar een hele Hero voor gebruiken van 120 x 120? Eigenlijk moet die bak langer zijn om te laten kruipen. En kan ik der dan 4 onder elkaar planten b.v. dan kunnen die 4 zijwaarts kruipen. 1 Quote
Dahli Geplaatst: 6 november 2024 Geplaatst: 6 november 2024 6 uren geleden, Petrasmoestuin zei: En kan ik der dan 4 onder elkaar planten b.v. dan kunnen die 4 zijwaarts kruipen. Als je bak vol is met ranken, kun je ze misschien over de rand naar de grond leiden en over de grond wat rondom en onder je bak leiden. Volgens mij had ik gezien dat je bakken, in ieder geval een aantal, op gras staan. Misschien wel wat rommelig, maar wel langere ranken 😃. Dan zou ik ze niet onder elkaar planten, maar om en om ieder aan 1 zijde. Twee om twee dus met 1 vak tussenruimte. Misschien kun je dan zelfs nog wat extra’s kwijt in de lege vakken. Wat kruiden bijvoorbeeld. 1 1 Quote
Arja Geplaatst: 6 november 2024 Geplaatst: 6 november 2024 Er bestaan ook mini-pompoentjes, die zou je omhoog kunnen leiden. 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 7 november 2024 Geplaatst: 7 november 2024 16 uren geleden, Dahli zei: maar om en om ieder aan 1 zijde. Hartstikke bedankt. Ik maak later een tekening om te laten zien of ik het begrepen heb. Ik ga eerst boodschappen doen. Maar super idee! 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 7 november 2024 Geplaatst: 7 november 2024 16 uren geleden, Arja zei: omhoog Ja, die kan ik er dan tussen zetten. Wat ik al eerder schreef, ik maak vanmiddag een schets. Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 7 november 2024 Geplaatst: 7 november 2024 Op 6-11-2024 om 18:36, Dahli zei: Twee om twee dus met 1 vak tussenruimte. Ik heb een schets gemaakt, bedoel je dat? Dus 2 flessenpompoen van links naar rechts. 2 Flessenpompoen van rechts naar links. 2 Babypompoen liggen bovenin en die kunnen klimmen. 1 Quote
Dahli Geplaatst: 7 november 2024 Geplaatst: 7 november 2024 2 minuten geleden, Petrasmoestuin zei: bedoel je dat? Ja! Dat is precies wat ik bedoelde! En: na verloop van tijd, als de ranken langer zijn geworden, worden de eerste bladeren bij de wortels lelijk. Dan ziet je bak er van bovenaf dus “leeg” uit alhoewel hij wel vol met wortels van de pompoenplanten zal zitten. Misschien kun je op dat moment wat kleinere kruidenplantjes ertussen zetten? Dan ziet je bak er van bovenaf ook nog een beetje leuk uit. Ik weet niet hoe veel grond zo’n bak bevat, maar pompoen heeft volgens mij best wat voeding nodig. Ik weet niet of ik er dan ook nog klimmers in zou zetten. Maar proberen kan natuurlijk altijd 😃. 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 7 november 2024 Geplaatst: 7 november 2024 3 minuten geleden, Dahli zei: ook nog klimmers Ik dacht dat Arja dat bedoelde, dat ik die er nog tussen kon zetten, maar die kunnen ook elders hoor. Quote
Dahli Geplaatst: 7 november 2024 Geplaatst: 7 november 2024 (aangepast) Ik denk dat Arja bedoelde dat babypompoen goed omhoog geleid kan worden, en daarmee sowieso passend in een bak. Dat die wat minder ruimte innemen. Maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen 😊. Combinatie kan natuurlijk ook! Als er genoeg voedingsbodem is. 7 november 2024 aangepast door Dahli Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.