jootje Posted March 30, 2012 Share Posted March 30, 2012 Domme vraag misschien, ik was van plan om morgen mijn aardappels ( Frieslanders) te gaan poten. Maar nu schijnt er van de week nachtvorst te gaan komen......niet doen dus? Weekje wachten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeeuw Posted March 30, 2012 Share Posted March 30, 2012 Als ze lekker in de grond zitten zijn ze nog veilig. De boeren zijn ze nu ook overal er in aan het zetten als zij ernstige schade verwachten zouden ze ze er niet in zetten.Voor de vorst je aardappel bereikt moet het wel meer vriezen dan een nachtvorstje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wouttie75 Posted March 31, 2012 Share Posted March 31, 2012 Lekker de grond in doen nu ! , houdt het weerbericht in de gaten ! Bij lagere temperaturen (-7 -8 etc.) kan je de aardappelen dan nog afdekken. Vooral het loof is gevoelig, dus ook aanaarden is belangrijk. Verder moet je afvragen, als je ze nu in een schuurtje in de zon hebt liggen bij 10 grdn, zou je ze ook nog een weekje kunnen laten liggen. Tenzij je alleen dit weekend tijd hebt. Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
snekermoestuin Posted April 3, 2012 Share Posted April 3, 2012 voor mij ook voor het eerst aardappelen dit jaar en ik heb ook wel een vraagje poten jullie de aardappelen op zaaibedden of niet? Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamilla Posted April 3, 2012 Share Posted April 3, 2012 Als ik mijn Frieslanders in huis had gehad, zou ik ze ook inmiddels gepoot hebben. Ze komen waarschijnlijk dit weekend deze kant op. Inderdaad, zolang er grond overheen zit, kan het nachtvorstje geen kwaad. Wanneer ze al boven de grond zijn, dek ik ze altijd af bij te lage temperaturen. Mijn aardappelbed ziet er precies zo uit als mijn andere bedden (in de tuin wel te verstaan ) Ik maak met de pootstok een gat zodat de aardappel er 3 keer z'n eigen diameter in zakt. Dat dek ik toe. In de loop van het voorjaar aard ik de plant aan zodat het lijkt dat hij op een heuveltje groeit. Dit geeft een ruimere opbrengst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bildtker Posted April 5, 2012 Share Posted April 5, 2012 voor mij ook voor het eerst aardappelen dit jaar en ik heb ook wel een vraagje poten jullie de aardappelen op zaaibedden of niet?ik poot mijn aardappelen gewoon op een zaaibed 8 tot 9 aardappelen per m2ik heb 4 rijen op een bed en poot ze er verspringend in de rij idus eerste rij begint op 0 cm naar 35tweede rij begint op 17 cm en zo doorOp ruggen verbouwen is vooral uitgevonden om het machinaal rooien mogelijk te maken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snekermoestuin Posted April 6, 2012 Share Posted April 6, 2012 zaaibed is mooi wat hoger en je kan er goed bij, maar paadje ertussen gaat wel weer ten koste van ruimtezat er zelf aan te denken geen zaaibedden voor de aardappelen te maken, maar weet het nog niet kiem jij ze niet voor Bildtker? Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
wouttie75 Posted April 6, 2012 Share Posted April 6, 2012 Een ander voordeel van rijen/ruggen is het oogsten, makkelijker en er blijft minder overslag zitten, overzichtelijker en het aanaarden gaat makkelijker zonder ruimte verlies. Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kiterraphael Posted April 6, 2012 Share Posted April 6, 2012 wil ook aardappelen gaan poten alleen is het nodig dat er scheuten aan zitten of hoeft dat niet.?zo ja hoe kan ik er sneller scheuten aanlaten komen. warmte en zonlicht . of juist kou en donker.hoor het graag .ga morgen weer starten in de moestuin.een kennis heeft alles machinaal omgespit.makkelijk hoor.thuis al wel begonnen met voorzaaien in mijn kweekkas. Quote kom maar op met de zon en warmte lekker met kids de moestuin in.!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted April 6, 2012 Share Posted April 6, 2012 Als je wilt dat ze uitlopen moet je ze ergens leggen waar het ong. 10/12 graden is,maar zeker niet in de zon,wel in licht. Maar ze kunnen er ook zonder in,dan duurt het ong. 2 weken langer voor je kan oogsten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bearco86 Posted March 5, 2015 Share Posted March 5, 2015 De weervoorspellingen beloven goed weer de komende week. Komend weekend de vroege aardappelen de grond in. Wie deelt deze mening? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piggy Posted March 5, 2015 Share Posted March 5, 2015 De vroege rassen zitten er bij mij al in ondanks de zware natte kleigrond. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted March 5, 2015 Share Posted March 5, 2015 Ik heb aardappelen van de supermarkt die behoorlijk beginnen te kiemen, maar ik weet niet welk ras het is, dus ik twijfel of ik daar wat van ga poten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piggy Posted March 5, 2015 Share Posted March 5, 2015 De supermarkt moet toch weten welk ras ze verkoopt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted March 5, 2015 Share Posted March 5, 2015 Staat altijd op de zak, even goed kijken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted March 5, 2015 Share Posted March 5, 2015 De zak heb ik allang niet meer.... op de website dit gevonden: "Iets kruimige aardappelen met een blanke schil. Ze zijn na het koken stevig in de kern en aan de buitenkant kruimelig en los van structuur. De rassen die worden verpakt zijn o.a. Milva, Vivaldi, Monalisa, Melody, Victoria en Berber. De vleeskleur is lichtgeel en de aardappelen zijn rond-ovaal van vorm." Hmmm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted March 5, 2015 Share Posted March 5, 2015 Ik zou het gewoon proberen, je zal 1 van die rassen hebben, ze zijn al aan het spruiten dus niet behandeld mat anti-spruit. Ik zou ze over een paar weken in de grond zetten. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted March 5, 2015 Share Posted March 5, 2015 Beter zo dan dat ze behandeld zijn en verschrompelen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
D_SDennis Posted March 5, 2015 Share Posted March 5, 2015 Frieslanders gaan bij mij dit weekend de grond in, als ik de tijd vind. Anders uiterlijk volgend weekend. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted March 5, 2015 Share Posted March 5, 2015 hier over een week of 2 als de leverancier ze tenmnste op tijd levert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bozo Posted March 5, 2015 Share Posted March 5, 2015 Bij mij gaan ze begin april de grond in, vroeg zat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nynkef Posted March 6, 2015 Share Posted March 6, 2015 Ik zou het gewoon proberen, je zal 1 van die rassen hebben, ze zijn al aan het spruiten dus niet behandeld mat anti-spruit. Ik zou ze over een paar weken in de grond zetten. Ga ik doen ! Op het stukje wat ik wilde gebruiken komt nu langzaam weer zon, dus als die schijnt kan het opwarmen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted March 6, 2015 Share Posted March 6, 2015 In ons dorp poot iedereen traditioneel op 1 april, dat doe ik dus ook. ( het gaat dan om de middellate tot late rassen) Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
RENEHENDRIK Posted March 6, 2015 Share Posted March 6, 2015 zolang de aardappel nog niet boven de grond staat hoef je niet bang te zijn voor nachtvorst.als ze wel boven de grond staan en ze bevriezen moet je ze afschoffelen en beetje kunstmest en ze staan er zo weer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts