Jump to content

Nu aardappelen poten?

jootje

Recommended Posts

Als ze lekker in de grond zitten zijn ze nog veilig. De boeren zijn ze nu ook overal er in aan het zetten als zij ernstige schade verwachten zouden ze ze er niet in zetten.

Voor de vorst je aardappel bereikt moet het wel meer vriezen dan een nachtvorstje

Lekker de grond in doen nu ! , houdt het weerbericht in de gaten ! Bij lagere temperaturen (-7 -8 etc.) kan je de aardappelen dan nog afdekken. Vooral het loof is gevoelig, dus ook aanaarden is belangrijk.

Verder moet je afvragen, als je ze nu in een schuurtje in de zon hebt liggen bij 10 grdn, zou je ze ook nog een weekje kunnen laten liggen. Tenzij je alleen dit weekend tijd hebt.

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Als ik mijn Frieslanders in huis had gehad, zou ik ze ook inmiddels gepoot hebben. Ze komen waarschijnlijk dit weekend deze kant op.

Inderdaad, zolang er grond overheen zit, kan het nachtvorstje geen kwaad. Wanneer ze al boven de grond zijn, dek ik ze altijd af bij te lage temperaturen.

Mijn aardappelbed ziet er precies zo uit als mijn andere bedden (in de tuin wel te verstaan )

Ik maak met de pootstok een gat zodat de aardappel er 3 keer z'n eigen diameter in zakt. Dat dek ik toe. In de loop van het voorjaar aard ik de plant aan zodat het lijkt dat hij op een heuveltje groeit. Dit geeft een ruimere opbrengst.

voor mij ook voor het eerst aardappelen dit jaar en ik heb ook wel een vraagje

poten jullie de aardappelen op zaaibedden of niet?

ik poot mijn aardappelen gewoon op een zaaibed 8 tot 9 aardappelen per m2

ik heb 4 rijen op een bed en poot ze er verspringend in de rij idus eerste rij begint op 0 cm naar 35

tweede rij begint op 17 cm en zo door

Op ruggen verbouwen is vooral uitgevonden om het machinaal rooien mogelijk te maken

Een ander voordeel van rijen/ruggen is het oogsten, makkelijker en er blijft minder overslag zitten, overzichtelijker en het aanaarden gaat makkelijker zonder ruimte verlies.

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

wil ook aardappelen gaan poten alleen is het nodig dat er scheuten aan zitten of hoeft dat niet.?

zo ja hoe kan ik er sneller scheuten aanlaten komen. warmte en zonlicht . of juist kou en donker.

hoor het graag .

ga morgen weer starten in de moestuin.

een kennis heeft alles machinaal omgespit.

makkelijk hoor.

thuis al wel begonnen met voorzaaien in mijn kweekkas.

kom maar op met de zon en warmte lekker met kids de moestuin in.!!!!

• 2 years later...

De zak heb ik allang niet meer.... op de website dit gevonden: "Iets kruimige aardappelen met een blanke schil. Ze zijn na het koken stevig in de kern en aan de buitenkant kruimelig en los van structuur. De rassen die worden verpakt zijn o.a. Milva, Vivaldi, Monalisa, Melody, Victoria en Berber. De vleeskleur is lichtgeel en de aardappelen zijn rond-ovaal van vorm."

Hmmm

Ik zou het gewoon proberen, je zal 1 van die rassen hebben, ze zijn al aan het spruiten dus niet behandeld mat anti-spruit. Ik zou ze over een paar weken in de grond zetten.

Ga ik doen ! Op het stukje wat ik wilde gebruiken komt nu langzaam weer zon, dus als die schijnt kan het opwarmen.