Jump to content

Bladverkleuring rode bes

annemiek123

Recommended Posts

Het heeft inderdaad niets met krulziekte te maken Annemiek. De oorzaak is de aanwezigheid van bladluisjes aan de onderzijde van de bladeren waarna de plant zo reageert.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

• 1 year later...

Wellicht ( ik heb de link bekeken ) nog wat extra info, hoe dit nu / straks te voorkomen ?

Of anders: kan het veel kwaad ? groeit de plant er makkelijk doorheen ? Heeft het veel effect op aanmaken bloeiknoppen voor het volgende seizoen ?

Heeft het veel effect op aanmaken bloeiknoppen voor het volgende seizoen ?

Naar mijn ervaring niet. Vorig jaar had ik een jonge struik die zo zwaar was aangetast dat ik zelfs gestopt ben met het afplukken van bladeren omdat er anders geen blad meer over zou blijven. Het struikje zit dit jaar wel wat minder goed in zijn bladeren (wat hoeveelheid betreft) maar hangt wel overvol met bessentrosjes.

Er zitten nu gelukkkig aardig wat lieveheersbeestjes op dus met een beetje mazzel wordt dit jaar het uitbreken van een nieuwe plaag voorkomen.

Thnx Frans, dat was eigenlijk mijn 1e gedachte. Bij wegplukken van blad, misschien wel veel blad, beinvloed dat natuurlijk de knopvorming van het volgende seizoen.

Ik ga van het weekend lieveheersbeestjes vangen in alle tuinen om me heen

Een insectendeskundige moet me maar corrigeren als ik nu onzin zeg: Maar die "bloedblaarluis" lijkt me geen luizensoort, maar een soort spint. Daar zal een lieveheersbeestje niet zoveel helpen of een mengsel van water, zeep en wat spiritus dat wel tegen luizen helpt. Zijn er "huismiddeltjes" die werken tegen spint??

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

De bloedblaarluis (Cryptomyzus ribis) , veroorzaker van het probleem , is toch een echte luis hoor. Spint komt naast luizen natuurlijk ook voor en bovendien lijken de witte vervellingshuidjes van de luizen op het eerste gezicht ook wel wat op spint.

bes127181367055662.jpg

• 11 months later...

Lang leve de zoekfunctie! Mijn bessenstruikje heeft dit ook. Blaadjes wegnemen is dus niet aan te raden? En welk luizenmiddel/ huismiddeltje werkt dan wel? Heeft iemand daar al een tip voor?

"Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"

En welk luizenmiddel/ huismiddeltje werkt dan wel?

1. 3 liter Regenwater + eetlepel groene zeep + klein scheutje spiritus werkt tegen luizen. 1x per 2 a 3 dagen plant met verstuiver systematisch bespuiten, gedurende 3 weken (i.v.m. volgende generaties)

2. Andere middeltjes:

http://huis-en-tuin.infonu.nl/tuin/25280-maak-je-eigen-biologische-bestrijdingsmiddelen.html

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Lang leve de zoekfunctie ?? Er zijn écht heel veel topics over luizen bestrijden , middeltjes enz.

De dames en heren gaan weer eens offtopic !

Oorzaak bladverkleuring bij bessen is 1. luizenmiddeltjes is echt een andere. sorry !

Allereerst welgemeende excuses aan topic purist Bit dat ik niet verder op zoek ben gegaan naar een bloedblaarluizen topic .

Ik had niet door dat dit een determinatie topic was en de oplossing hiervoor hier eigenlijk niet thuis hoorde.

Leermomentje zullen we het maar noemen

Weknow: hartelijk dank! Scheelt mij weer een zoekopdracht (en wellicht de volgende eigenaar van een struikje met gekke rode plekken op zijn blad ook )

"Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"

Ik snap m hoor Almond .... en gelijk heb je óók wel. Welzeker zelfs. Maar als je eens wist hoeveel topics volledig van hot naar her zwabberen en hier in dit topic dus alle huismiddeltjes over luizen dus weer aan toegevoegd kunnen worden ......

Deze ( beetje ) purist wil dat graag vroegtijdig smoren. Zoekfunctie is er niet voor niks en over luizen echt zát topics. Vandaar.

De speciale luizen zijn kleiner dan de gewone luizen die je veel ziet. Het is echt wel die luis. De overwinterende eitjes komen nu uit met deze warmte en gaan gelijk op het ontluikende jonge blad af.

Bit: jij snapt mij en ik snap jou. (Zit op een ander forum waar ik me eigenlijk stiekem ook groen en geel aan de tientallen topics met hetzelfde onderwerp stoor ) ik moet gewoon nog ff oefenen in het zoeken hier

Piroska, ik moest ook goed zoeken, in zon hele 'blaas' zat soms maar één klein groen luisje . Mijn struikje heeft er al meerdere jaren last van en ben bang dat ze er heel gevoelig voor zijn idd.