Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Doriens moestuin


Dorien

Aanbevolen berichten

Eindelijk heb ik mijn moestuin! (nog niet officieel, maar wel heel bijna)

Ik had al foto's op het forum gezet, maar hier nog even een keer..

5367678151_ec5d8dd3c7_z.jpg

5368545410_4a8b236ca0_z.jpg

5367958993_bc57f95eae_z.jpg

5368573290_c3b6f604b0_z.jpg

 

Ik ben nu vooral nog bezig met ontdekken wat er allemaal al staat en wat er allemaal in het schuurtje zit (heel veel)..

Er staan zeker 12 aardbeien plantjes in, bessenstruiken, wat kruiden, wat rozen en andere vaste planten 'voor de mooi' (al weet ik niet of alles wel echt mijn smaak is en ik denk ook niet dat ik het op deze plek wil laten staan.. Die driehoek is misschien een mooi vak voor kruiden?). Ik zie als het mooier weer wordt wel wat er verder nog opkomt..

Er zijn 2 compostplekken.. Een dichte ton en een open bak.. Ik denk dat ik vooral de ton zal moeten gebruiken en dat de bak voor groffer afval is? Ik weet het niet precies. Bij de kruiwagen zit wél een wiel, die staat alleen los in het schuurtje zodat de kruiwagen niet zo gauw gestolen wordt.. Ze schroefden m er gewoon elke keer even weer aan en af

De ontdekkingstocht door het schuurtje is helemaal spannend, er staat zó veel in! Een heleboel potjes, emmers, gieters, allerlei gereedschap (behalve een grote schep, die werd helaas meegenomen voor haar dochter dus die moet ik nog ergens vandaan halen.. misschien van thuis nog eentje over..) Er staat allerlei 'voeding' voor de tuin, ik weet niet hoe je het allemaal noemt en al helemaal niet hoe het werkt, maar het is er. Er zijn netten tegen de vogels, genoeg stokken etc. om constructies van te bouwen, ik vond een pakket om zo'n tunnel van te bouwen (maar wanneer gebruik je die??) en een 'kasje' van stof en plastic pakket (en wanneer gebruik ik die? het ziet er op het eerste gezicht te fragiel uit om lang in de tuin te laten staan, maar het is vast groter en wat steviger dan ik denk)

Helemaal geweldig eigenlijk, zo veel spullen, ik heb haast niks meer nodig, maar het is ook overweldigend. Als ik zelf dingen moest kopen kon ik per keer uitzoeken hoe het dan werkt, nu is alles er al. Ik ben echt een beginner, dus ik weet hoe ik moet zaaien en oogsten, maar hoe moet de grond precies voorbereid worden?

Ze zeggen dat het natuurlijker is als je niet spit, maar hoe krijg je dan je compost door de grond?? En niet alle planten willen toch compost? Wat nou als ik planten bij elkaar zet en de één wil wel en de ander niet? Wanneer en voor welke planten gebruik je zo'n kasje en zo'n tunnel? Ik zie mezelf zo al voor aap staan bij de rest van de tuiniers..

En kan ik alle planten verplanten zoals ik maar wil? Ook de bessenstruiken?

 

En in goed nieuws: er stond ook een kistje met een heleboel zaden.. Ik hoef dus veel minder zaadjes te kopen dan ik had bedacht Er zitten wat dingen bij die ik niet goed ken en niet van plan ben, maar ook wel dingen die ik wel graag in mijn tuin wil..

Nou.. poeh.. lang verhaal, maar dit is mijn begin.

Binnenkort de laatste dingen betalen en regelen en dan bedenken waar ik moet beginnen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als eerste gefeliciteerd lijkt mij een hele toffe meevaller zoveel spullen en zaden.

Nooit bang zijn dat je voor aap staat want je moet zelf weten wat je doet, tunnel kan je gebruiken waar en waneer je wilt.

Bv in voorjaar om bv komkommer opgang te helpen maar werkelijk voor alles kun je tunnel voor gebruiken, op het moment heb ik tunnels staan met wintersla, veldsla en postelein erin.

Verplanten kun je nu als het niet vriest doen dit is wel zo'"n beetje beste tijd ervoor, maar ik heb zelf bij overname gewacht tot het eerste seizoen geweest was en me meer op de kale/lege stukken gericht er is zoveel te doen dat ik mijn handen volhad.

Wel heb ik waar ik echt zeker van was en niet mooi of leuk vond gelijk in de compost bak geschept.

Staat best wat onkruid mischien moet je daarmee beginnen, binnenkort ga ik ook weer de strijd met onkruid aan

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er allemaal al mooi uit.En dat voor maar €200.Ik ben eigenlijk wel best nieuwsgierig naar hoe de schuur van binnen uit ziet.Wil je daar is een foto van maken?

 

Die compostton is dat die blauwe die ik zie op de eerste en tweede foto?

Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi tuintje hoor, 'bijna" gefeliciteerd dan maar! Dat wordt lekker dromen vanavond!!!

Een hele boel vragen in jouw stukje, probeer die een keer op te splitsen in de juiste topic, is voor jou en de andere forummers een stuk makkelijker denk ik.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tip, Jorieke.. Dat vind ik wel moeilijk omdat ik de ruimte zo graag al in wil delen.. wat moet waar komen.. Maar is inderdaad een beter idee om het even rustig op te laten komen.. Ik ben alleen bang dat ik wacht en dan later merk dat ik veel eerder met bepaalde dingen had moeten beginnen..

Maar bedankt, ik ga kijken wat er allemaal in mijn tuin blijkt te staan en de volgende keer dat ik er ben zal ik wat foto's van de binnenkant van de schuur maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt toch ook gewoon vragen aan van wie de tuin was of er niet nog wat van groenten aan het overwinteren is in de grond.Normaal zal die dat toch ook wel weten.En dan doe je gewoon op die plaatsen niks en ga je gewoon de rest al omspitten.

Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt toch ook gewoon vragen aan van wie de tuin was of er niet nog wat van groenten aan het overwinteren is in de grond.Normaal zal die dat toch ook wel weten.En dan doe je gewoon op die plaatsen niks en ga je gewoon de rest al omspitten.

Beetje lastig:

de tuin was van haar man, maar die is overleden

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gefeliciteerd Dorien! Mooie tuin en wat een meevaller dat je ook nog eens zaden en meststoffen (duur!) hebt gevonden.

 

Misschien is het handig om voor jezelf even op een rijtje te zetten wat je wilt gaan telen en de plaats waar je ze wil zetten in te tekenen. Zo creeer je overzicht wat als beginner wel makkelijk is. Maar inderdaad even een appart topic aanmaken per vraag / per aan elkaar gerelateerde vragen, is wat makkelijker en overzichtelijker

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet heel pijnlijk, ik snap de opmerking van aarbeijim wel.

Die mevrouw weet er vast wel wat van, ze heeft waarschijnlijk jaren lang maaltijden gekookt met de oogst uit haar man zijn tuin. Dan moet ze toch weten wat er zoal in stond .

Maar het zelf ontdekken is ook leuk! Dan weet je voor een volgend jaar precies hoe een bepaalde plant er uit ziet als ze pas net opkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga inderdaad gewoon maar indelen wat ik wil.. Ze heeft me kort wat dingen verteld die zij nog wist, maar volgens mij was er voorin de tuin niet echt iets wat nog op moest komen.. Dus ik denk dat ik gewoon begin met het voorste stuk (ik denk dat ik vier vakken maak) en dan bedenk ik later hoe het moet met de rest..

Oh en iemand vroeg of dat achter het schuurtje een oude weck-ketel was.. Dat is het inderdaad en er zit brandnetelgier in..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi

ik heb ook diverse zaden bij Diana gekocht en de eerste pepers zijn alweer verspeend, erg mooie site en heel erg informatief.

Dit soort sites en natuurlijk deze site maakt moestuinen leuk, zelfs in de winter. Ik vind het leuk om te zien dat er zoveel verschillende meningen en ervaringen zijn waar je je eigen weg uit kunt filteren. Oma's tips zijn geweldig, net als die oude boekjes maar er zijn ook een heleboel nieuwe ontwikkelingen die een andere blik op dingen werpen.

 

Leuk om van iedereen nu wat meer fotos te zien. Ga zo door

 

Wout

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...