Toto Geplaatst: 8 juni 2016 Geplaatst: 8 juni 2016 Die tweede is echt super schattig Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
speets Geplaatst: 8 juni 2016 Geplaatst: 8 juni 2016 Nou, die eerste ziet er anders ook heel lekker uit Wat een leven hebben die beesten Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 3 augustus 2016 Auteur Geplaatst: 3 augustus 2016 De nieuwste Boerenvee is uit, hier een stukje van een pagina met wat van de foto's. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
speets Geplaatst: 8 augustus 2016 Geplaatst: 8 augustus 2016 Ik had hem zaterdag al in huis. Leuk artikel en leuk blad Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 12 oktober 2016 Auteur Geplaatst: 12 oktober 2016 Verse biggetjes! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
speets Geplaatst: 12 oktober 2016 Geplaatst: 12 oktober 2016 Mooi zeg, 12 stuks nog wel En meteen achter moeders aanhobbelen... leuke foto's.Volgende week wordt het gelukkig weer wat warmer Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 1 december 2016 Auteur Geplaatst: 1 december 2016 De laatste weken ben ik bezig met het (her)opvoeden van onze varkens. Door drukte en meerdere groepen met biggen achter elkaar, was het er even bij in geschoten. Maar het is wel belangrijk dat ze weer even weten en/of leren wat de bedoeling is. Namelijk: --Niet happen naar handen,--niet in schoenen of broekspijpen bijten als ik in het veld stap, --niet steeds rondjes om mijn benen/voeten rennen als ik probeer met een emmer met voer een stuk te lopen in dat veld, --en ook niet denken dat elk nieuw brood dat ik pak een stuk lekkerder is dan dat brood dat je al hebt liggen. Om het laatste punt even te verduidelijken:Onze varkens krijgen elke dag een paar broden per 'persoon'. Die broden zitten allemaal nog verpakt in plastic, dus ik laad mijn kruiwagen vol met zakken en pak ze dan bij elk veld voor ze uit. De varkens lopen in kleine groepjes, in velden van 500 tot 2000 m2 die achter elkaar liggen langs een lange strook waarover ik loop. De 1e varkens moet ik vaak nog wakker maken, maar de varkens in de velden verderop horen dan allang dat ik er aan kom. Ze staan dus soms even te wachten voor ze wat krijgen. En te ijsberen. Of zelfs te gillen. Net hoe zielig ze zichzelf vinden (zucht ) Er is dan dus al aardig wat opgebouwde spanning in de achterste velden, en de laatste maanden was het een redelijk opgefokte bende tijdens de voerronde. Ijsberen, schrikdraad aanraken, een ander tegen dat draad duwen, etc. En als ik dan brood in het veld of in de voerbak gooide, dan hield dat gedrag niet eens meteen op. Want na 1 brood kan er nog 1 komen, en die kan zomaar veel lekkerder zijn dan dat 1e brood! Dus er werd een hapje van genomen, en dan stonden ze alweer te dringen voor een nieuwe. Met hun kop bij het schrikdraad, steeds NOG iets dichterbij mij willen komen. Of ze kwamen al zo ongeveer over de voerbakken heen klimmen. Ik ben nu dus begonnen met het wachten met het gooien van dat 2e (of 3e, 4e) brood. Het duurde even voor ze doorkregen dat ik blijkbaar niets meer ging gooien. En zodra 1 van de groep zich omdraaide om dan maar dat 1e brood te eten, volgde de rest al snel. Op dat moment gooide ik snel dat nieuwe brood in diezelfde richting, zodat ze daar hun beloning ook kregen. En na een tijdje (een kleine week?) kregen ze het sneller en sneller door. En nu koppel ik er ook nog eens het woord 'NEE' aan. Als ze toch weer naar mij toe komen rennen terwijl er nog brood ligt. Dan rennen ze vrij snel weer terug en krijgen ze daar hun beloning (al dan niet in de vorm van het brood dat er gewoon nog lag). En bij een aantal groepjes, heb ik ze zelfs al zo ver dat ze voor dat 1e brood al luisteren naar mijn 'NEE'. En dan netjes een paar stappen terug doen of zich omdraaien en op de gemiddelde voerafstand gaan staan Alleen de 2 jonge beren snappen dat nog niet, maar jonge beren zijn sowieso nogal... traag? Simpel? Of gewoon te opgefokt. Ik weet het niet, het zal een combinatie zijn. Ze weten NA dat 1e brood wel wat de bedoeling is. Misschien heeft het met die 2 net even wat meer tijd en oefening nodig. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
speets Geplaatst: 2 december 2016 Geplaatst: 2 december 2016 Mooi verhaal Nooit bij stilgestaan dat ook varkens verbale commando's begrijpen.En ja, waarom niet - ze zijn er slim genoeg voor Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Charly Geplaatst: 4 december 2016 Geplaatst: 4 december 2016 Werkt echt! Heb het gezien bij het voeren tijdens de Kaasmaakdag. Een keer een ferm "Nee" van Jorieke, en de dames draaiden zich direct om. Wat ook echt een leuk gezicht was, was de toom biggen die uit het hok gestormd kwam, zodra mama varken naar het hek kwam voor eten.Bij de beren zijn we niet gaan kijken, dus dat verhaal kan ik niet bevestigen - al moest ik er wel om gniffelen.Klopt het dat beren over het algemeen lastiger zijn trouwens? Dat is wat je 'op internet' veel leest. Maar ik heb ook links en rechts weer reacties gelezen (levende have, meen ik) dat het enorm meevalt en dat een berige zeug vele malen vervelender kan zijn. Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 5 december 2016 Auteur Geplaatst: 5 december 2016 Intacte beren zijn niet echt lastiger... ze zijn gewoon over het algemeen maar met 1 ding bezig. En kunnen dan niet zo goed opletten en meewerken. Er hoeven maar kleine dingen te veranderen, en ze denken meteen dat er ergens een zeug gedekt moet worden. Tussen die buien door zijn ze goed te doen hoor. Tenminste, de 5 fokberen die wij in de afgelopen jaren hebben gehad. Ze hebben ontzag voor het schrikdraad, werken goed mee met de veewagen, en ze hebben ons nooit wat aangedaan Maar goed, je moet ook je plaats een beetje weten dan. Puur en alleen omdat ze zo groot zijn, stap je er minder snel bij in dan bij een zeug of een stel gecastreerde beren (borgjes). Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 5 december 2016 Geplaatst: 5 december 2016 (aangepast) Zo. Vanochtend maar eens in het UBN-verhaal gedoken. (Dat nr dat je nodig hebt als je varkens wilt houden - zelfs al is het alleen hobbymatig)Dat kan via rvo.nl. Zorg dat je pop-ups toelaat van die site. Anders klik je vruchteloos in rondjes en kom je daar pas achter als je ze belt (...)Voor hobbymatig varkenshouden kun je een RE of een D status aanvragen. De RE status is voor max 4 varkens en hun niet-gespeende biggen. Met de D status mogen dat er meer zijn. Er kleven nog allerlei restricties aan hoor, mbt vervoer aan wie je wel of niet mag leveren. (Lees bijv een op levendehave.nl->varkens houden). Ik heb besloten voor de D status te gaan. Dit omdat we ook af en toe een toom biggen willen, en ze na 8 weken natuurlijk al gespeend zijn, en je dus ineens 10 varkens kan hebben. De kosten voor RE of D status zijn gelijk trouwens, aldus de meneer aan de telefoon.Het aanvragen van een UBN nummer is 'on the spot'. Ik hield rekening met weeeeeken wachten (want: overheid), maar dat is dus niet zo. Ik had beter kunnen wachten met aanvragen in januari, want de kosten gaan per kalenderjaar. Dan ga ik nu het stuk over oor- en andere merken eens lezen. Mocht ik in bovenstaande een fout gemaakt hebben ergens, lees het graag! Oh en dank voor het Beren-antwoord Jorieke. Las in dit topic dat jullie ook ooit KI geprobeerd hebben, maar dat is geloof ik niet super bevallen (pun ) toch? Edit: Toch niet goed, die D-status. Want dan mag ik geen varkens afnemen van andere RE-status bedrijven. En dat is in de hobby-wereld niet handig. Dus ik ga toch om naar de RE-status. 5 december 2016 aangepast door Gast Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 5 december 2016 Auteur Geplaatst: 5 december 2016 Ik heb je wat uitgebreider via PB geantwoord, maar hier ook nog even: Het beste begin je met de RE-status. Dan kan je altijd alle kanten nog op. Het nummer is redelijk snel aangevraagd ja, kan je meteen mee aan de slag. Het is verder ook helemaal niet omslachtig of veel papierwerk hoor. Komt helemaal goed. Met een andere status, zoals een D-status, mag je meteen bepaalde zaken niet meer. Het is wat raar geregeld, je bent dan ineens een vleesvarkenbedrijf, of een zeugenbedrijf, of watdanook. En dan mag je bijv. geen biggen verkopen (want als vleesvarkenbedrijf hoor je alleen maar af te voeren naar de slager), geen nieuwe zeug aankopen, enz. Bij ons werkte het K.I. allemaal niet zo goed als gehoopt nee. We hebben er nooit biggen van gehad, en na een paar keer proberen (door een zeer ervaren K.I.... toediener...) was onze beer op formaat en die liet wel even zien hoe dat moest. Daarna nooit meer gedoe gehad. Maar we kennen genoeg mensen die wel (al dan niet zelf) werken met K.I. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 10 december 2016 Auteur Geplaatst: 10 december 2016 We staan in de Gelderlander, hier een voorproefje (we hebben zelf het 'echte' artikel ook nog niet gezien/gelezen. Dus als iemand em heeft? ik heb em ondertussen gekregen van de journalist zelf ) http://www.gelderlander.nl/regio/achterhoek/berkelland/lekkere-worst-uit-eigen-tuin-in-zelhem-video-1.6709655 (foto door Jan den Brink) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
angela († maart 2025) Geplaatst: 10 december 2016 Geplaatst: 10 december 2016 Leuk!Mooie foto ook zo, echt winter. Quote
speets Geplaatst: 11 december 2016 Geplaatst: 11 december 2016 Heel mooi Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
speets Geplaatst: 11 december 2016 Geplaatst: 11 december 2016 Nu zie ik dat jullie ook in de Twentse Courant - Tubantia staan! Blij dat ik mijn portie vlees net binnen heb: het zal nu wel storm gaan lopen met de verkoop Trouwens leuk om dit draadje vanaf het begin eens door te lezen. Hoe jullie bijna 6 jaar geleden begonnen met 2 varkentjes en hoe het langzaam groeide naar wat het nu is. Knap hoor Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 27 februari 2017 Auteur Geplaatst: 27 februari 2017 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 28 februari 2017 Geplaatst: 28 februari 2017 Super komisch. Voor het eerst op een nieuw veld? Of gewoon het voorjaar in de bol?Je wordt er spontaan vrolijk van in ieder geval! Quote wees bevriend met kleine dingen
appelvrouw Geplaatst: 28 februari 2017 Geplaatst: 28 februari 2017 Mooie foto zeg! Joep is incognito? vraagt Lie..Leuk artikel ook. Hoe kwamen ze bij jullie terecht? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 28 februari 2017 Auteur Geplaatst: 28 februari 2017 @Charly: ze hebben de lente in de bol inderdaad De nieuwe velden laten nog even op zich wachten. Die moeten nog even aangroeien. @Appelvrouw: Tja het is koud en de zon scheen een beetje. Dan heeft Joep zijn capuchon op en kleurt zijn bril automatisch naar donker De journaliste rijdt elke dag langs onze velden + bord (www.veldvarkens.nl) aan de achterkant langs de weg. Dus ze zag ze al tijden lang lopen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.