Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Temperatuur warmtemat ?


Amrutten

Aanbevolen berichten

Uit de inboedel van mijn ouders heb ik 2 warmtedekentjes meegenomen. Idee is om deze te gebruiken bij voorzaaien.

Een daarvan is geseald  in een of andere plastic. Kan dus vochtig worden.

Ik heb met een infraroodthermometer gemeten hoe warm het oppervlak wordt, en dat is op standje 1 tussen de 38 en 43 graden.

Geen idee of dit te warm is om te gebruiken als ‘plantverwarming’.

 

Kan iemand die echte warmtematten heeft, eens de oppervlakte temperatuur meten ? 

image.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar zijn topics over, o.a.:

https://www.moestuinforum.nl/topic/38552-een-thermostaat-bij-je-warmtematjes/#comment-470775

 

Ook de echte warmtematjes (die platte, gladde) geven teveel warmte. Moet ook wel wanneer de omgevingstemperatuur (tijdelijk?) laag is.

Ze zijn dan ook bedoeld voor terraria. De reptielen kunnen de verwarmde of onverwarmde plek kiezen. Maar ja: dieren, die kunnen zichzelf verplaatsen.

 

Sensor van de thermostaat stop je in één van de potjes, alle potjes op die aangesloten mat(ten) krijgen dan dezelfde temperatuur, totdat je de thermostaat anders instelt.

Erny doet het wat minder precies, maar wel veel makkelijker(?): schakelklok ertussen, waarbij de aan/uit intervallen op basis van meten zijn. Er wordt dan niet/minder rekening gehouden met dag/nacht verschillen ('s nachts is het wat kouder in huis, en de bijverlichting is 's nachts uit).

 

Een complete propagator set is het makkelijkst, maar prijzig, en niet uitbreidbaar.

 

Warmtematjes, thermostaat, propagator: Het zijn net schaatsen: bijna iedereen koopt pas schaatsen als het ijs al dik genoeg is. Veel te weinig tijd om een goede keuze te maken.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, MSDG zei:

Die van mij is reguleerbaar, dus je stelt een temperatuur in en er zit een voeler bij die de aardetemperstuurt meet. Op basis daarvan kan de mat maximaal 50 graden worden. Dus alles tussen 0-50 graden zeg maar.


O.k. Als je een temperatuur van 25 graden aardwarmte instelt, hoe warm is dan het oppervlak van de mat ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Nasuada zei:

Zou je ook een elecrische deken kunnen gebruiken? Of verbruikt die velen malen meer?

 

Kan zeker maar het verbruik van zo'n deken (meestal 60 watt) is wat hoger dan een gewoon warmtematje.  Hij is vooral bruikbaar als je met meerdere bakjes tegelijk werkt. Een thermostaat voor temperatuurregeling is ten zeerste aanbevolen maar dat geldt ook voor 'gewone' matjes. Bij mij is  zo'n deken ook dit jaar weer  in gebruik.


warmtemat.thumb.JPG.d5a9cc100635fd587426b35823e1951f.JPG

 

Zie ook :

https://www.moestuinforum.nl/topic/40314-grote-alternatieve-en-energiezuinige-warmtemat-voor-je-plantjes

 

 

 

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

ik heb een warmtemat gekocht, maar de aarde lijkt niet warmer te worden dan 24 graden, heb ik daar voldoende aan of zouden jullie hem terugsturen?

 

update, ik steek net de temperatuur metertje wat dieper in de grond en hij zegt nu al 26... :)

aangepast door Moestuinpassie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...