AnnekeW Geplaatst: 11 juli 2016 Geplaatst: 11 juli 2016 Als je denkt dat je ze allemaal hebt... Deze overrijpe halve meloen ligt er amper een kwartier! Quote
loes Geplaatst: 11 juli 2016 Geplaatst: 11 juli 2016 nouja diervriendelijk.... de action heeft ze af en toe voor 5,98 de kilogram citinwat xtra info alleen die citin is niet met ferri lll fosfaat en niet waterbestendig. Dat was de versie die de action eerder verkocht onder de naam "slakkenbestrijder". De aldi had dit jaar wel een slakkenkorrel met ferri lll fosfaat genaamd "slakkendoder" van floria Quote
gewoon peter Geplaatst: 11 juli 2016 Geplaatst: 11 juli 2016 Jahoor het is diervriendelijk, maar niet slak vriendelijk De citin van de action heb ik ook gebruikt maar bij mij werkte het totaal niet. De floria van de aldi werkte weer prima maar veel slakken dus een hoog verbruik, en het was snel uitverkocht.Toen ik nog eens goed de verpakking ging lezen, viel ik bijna om, want wat blijkt het merk floria wordt dus geproduceerd door Neudorf die toevallig dezelfde fabrikant is voor Ecostyle, en ook nog eens voor Bayer smartbayt.Maar de floria van de aldi was dus ook erg goedkoop, gek he, dezelfde producent maar voor de helft van de prijs.En in duitsland heet het dan biomol wat in nederland smartbayt heet en heeft dan ook een aanzienlijk prijs verschil.Bijna de helft van de nederlandse prijs Peter. Quote
paddestoelengek Geplaatst: 11 juli 2016 Geplaatst: 11 juli 2016 Toen ik nog eens goed de verpakking ging lezen, viel ik bijna om, want wat blijkt het merk floria wordt dus geproduceerd door Neudorf die toevallig dezelfde fabrikant is voor Ecostyle, en ook nog eens voor Bayer smartbayt. een fabriek kan natuurlijk verschillende producten produceren voor verschillende fabrikanten. Of een product gelijk is aan een ander fabrikant brengt als het goed is het etiket uitkomst. Let ook op het percentage werkzame stof dat in het product aanwezig is. Soms is goedkoop helemaal niet zo goedkoop als je zou denken gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
gewoon peter Geplaatst: 12 juli 2016 Geplaatst: 12 juli 2016 In dit triootje is de werkzame stof en het percentage gelijk.Ik kan niet zeggen of er andere verschillen in receptuur zijn, want er worden geen andere stoffen op het etiket aan gegeven. De biomol die ik goedkoop heb uit duitsland daar staat niet op dat het door Neudorf geproduceerd is.Wel dat de werkzame stof ijzer lll fosfaat is, ( lees: ijzer drie fosfaat).Het percentage is 1.62% dus ook werkend tegen huisjes slakken. Peter. Quote
Nedlets Geplaatst: 19 augustus 2016 Geplaatst: 19 augustus 2016 Even in dit topic weer wat leven in brengen. De nematoden (aaltjes) zijn jullie wel bekend neem ik aan? Het grote nadeel is dat ze erg duur zijn, gemiddeld 30 euro voor een zakje. Nu kwam ik zojuist dit artikel tegen, je eigen nematoden kweken. Iemand ervaring mee? Zeker het proberen waard! Alleen wat regenwater, jong blad en slakken nodig. https://uitdekleigetrokken.wordpress.com/2014/06/10/nematoden-tegen-de-slak-dag-130/ Iemand die dit al geprobeerd heeft? Wat betreft de kosten is dit erg weinig. Ik sta echt op het punt om een houten omboording te maken en dit te monteren. Het rapen is dweilen met de kraan open, de buren doen er helaas niks aan en daar is het ook één groot paradijs. Dit heb ik bovendien zelf in werking gebracht voor mijn aardbeien. Van steigerhout een vierkant gemaakt, die een paar cm ingegraven en de draden erop gezet. Aardbeienseizoen is voorbij dus alles opgeruimd. Dit werkt heel goed, tijdens het rooien heb ik 3 grote slakken binnen de 'bak' aangetroffen. De bak stond er sinds juni. Enkele kanttekeningen1. De laatste weken heb ik de omboording niet meer schoon gehouden, door opspattende grond leek het circuit op sommige plekken doorgaanbaar.2. De ernaast staande hortensias waren zo erg gegroeid dat ze tegen en over de omboording groeiden.3. Ik heb ook duidelijke signalen gezien dat het werkt, omgekeerde slakkensporen, gecorrodeerde draden icm slakkensporen.4. De resterende aardbeien heb ik grotendeels allemaal kunnen redden. De enkele die ik verloren heb kwamen door hele kleine slakjes, ik heb er enkele gezien die niet groter waren dan een mier. Die konden in de grond zitten of over de draden heen kruipen. 5. Zeker een succes maar dan toch icm andere oplossingen en alleen haalbaar voor kleine oppervlakten.6. Tip! Zorg voor niet corroderende draad + Zorg voor voldoende hoogte zodat opspattend vuil het circuit niet belemmerd. Quote
speets Geplaatst: 19 augustus 2016 Geplaatst: 19 augustus 2016 Mooi dat je nog even de resultaten van je stroomcircuit vermeldt Ik ben begonnen met die nematodenkweek, is hier ook al ter sprake geweest (zoek op [nematoden] in [problemen in de moestuin]).Ik ben niet snel ergens vies van, maar dit werd zo'n onbeschrijfelijke stinkzooi dat ik de hele handel weggekieperd heb Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
AnnekeW Geplaatst: 19 augustus 2016 Geplaatst: 19 augustus 2016 Na 5 weken Zuid Frankrijk is mijn tuin ontploft. Begonnen aan de snoei klus en wie kom ik tegen? Quote
Erny Geplaatst: 19 augustus 2016 Geplaatst: 19 augustus 2016 Helaas is de spanningsoplossing niet haalbaar voor mijn tuin maar inderdaad leuk dat je je bevindingen doorgeeft. Speets: datzelfde verhaal heb ik ook van tuinvriendin L. vernomen. Die dacht ook even nematoden te gaan kweken en heeft, net als jij, de hele boel weggeflikkerd wegens ondraaglijke stank en viezigheid. Anneke, wat grappig dat je die weer tegenkwam. Heb je hem gelaten of geruimd. Oftewel... komen jullie elkaar ooit nog weer tegen? Quote
AnnekeW Geplaatst: 19 augustus 2016 Geplaatst: 19 augustus 2016 Ik heb hem gelaten. Wel naar een ander plekje in mijn tuin gezet nu. Benieuwd waar ik hem de volgende keer tegen kom. Nu was het 2 meter van de plek waar ik hem de eerste keer gezet had. Quote
Nedlets Geplaatst: 19 augustus 2016 Geplaatst: 19 augustus 2016 Ja het systeem is erg fijn maar in veel situaties niet ideaal. Dit systeem is het beste toe te passen op verhoogde bedden, bijvoorbeeld 40-50cm hoog waardoor zand niet zo opspat. Als je daarnaast een duurzame niet corroderende draad gebruikt hoef je enkel ieder seizoen de batterij te vervangen. Maar dan zou je dus al je gewassen in zulke bakken moeten kweken, inderdaad niet altijd even handig. Wat betreft de slakkenbocht, dat gaat goed stinken inderdaad. Hebben hier wel vaker slakken geraapt en in een pot met water gedaan. Dat gaat ook al zo stinken. Quote
speets Geplaatst: 19 augustus 2016 Geplaatst: 19 augustus 2016 @ Anneke: schitterend Je zou je bijna aan 'm gaan hechten. Nu hopen dat de jonkies ook zo mooi worden Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Ann123 Geplaatst: 19 augustus 2016 Geplaatst: 19 augustus 2016 Even in dit topic weer wat leven in brengen. De nematoden (aaltjes) zijn jullie wel bekend neem ik aan? Het grote nadeel is dat ze erg duur zijn, gemiddeld 30 euro voor een zakje. . Ja, ik heb er gekocht. Omstandigheden waren uitstekend (bewolkt, erg veel regen en zit op zandgrond = 3 keer ideaal) maar werkt totaal niet. Geen resultaat gezien. Quote
Goldfish Geplaatst: 19 augustus 2016 Geplaatst: 19 augustus 2016 Vandaag de vijfde naaktslak van dit jaar zwemles gegeven..... Wees niet al te jaloers.... ik heb dan weer veenmollen, (woel)muizen, mollen en andere problemen. Quote
pippi Geplaatst: 19 augustus 2016 Geplaatst: 19 augustus 2016 Ik zit met een soort omgekeerde slakkenvraag. Ik heb de voortuin helemaal gereorganiseerd, heel veel planten eruit, het heeft even zo goed als braak gelegen, en nu staan er weer wat planten, ook wat ik niet kwijt kan in de achtertuin, dus behalve bloemenplanten en wat heesters ook een courgette, een palmkool, bietjes, nou ja van alles. Ik heb elke slak die ik vond tijdens de 'verbouwing' in de groene bak gemieterd, (het waren er niet heel veel) en zodra er nieuwe plantjes stonden heb ik wel 10 bakken met bier neergezet. Opbrengst daarvan was een stuk of tien hele grote slakken, meer niet. Inmiddels staat er toch al een week of anderhalf geen bier meer, en ik zie heel weinig slakken. Af en toe pluk ik eens ergens zo'n grote weg, maar vraat heb ik eigenlijk niet. Laat ik het zo zeggen; als ik in mijn achtertuin deze hoeveelheid slakken zou hebben, zou ik het lekker laten gaan, hier kan ik mee leven. Maar de vraag is natuurlijk; waarom? Hoe kan het dat ik zo weinig slakken heb daar? Ook geen slakkeneieren gezien, geen bierbakken tot aan de rand gevuld met babyslakken zoals ik in de achtertuin wel heb gezien. Wat zou het wondermiddel geweest kunnen zijn? Want dat wil ik voortaan overal gebruiken. "Gezonde planten" is een plausibele theorie, maar van het voorjaar had ik toch wel heel erg veel luizen in die voortuin en toen zelfs lieveheersbeestjeslarven aangeschaft, dus heel gezond waren die planten niet. (Nu met alles rooien trouwens nul luizen gezien, echt nada niente, dus die baby's hebben hun werk prima gedaan.) Wat ik heb laten staan aan planten is wel goed gezond, niks vlekjes of beestjes, en ook de nieuwe plantjes hebben niet alleen geen last van slakken, maar ook echt nergens last van. Ja, weinig zon, dat zie ik wel terug in de groei, maar het staat verder helemaal fris en gaaf langzaam te groeien. Is mijn vraag duidelijk? In die voortuin heb ik dus 'iets', of iets gedaan of iets niet gedaan waardoor ik veel minder last heb van slakken, terwijl ze er wel waren en zich naar hartenlust hadden kunnen voortplanten. De schaduw? Goeie grond? Egels? (Dat is niet eens zo'n hele rare gedachte, ik kwam er laatst 's avonds laat weer eentje tegen op ongeveer 10 meter afstand van mijn voortuintje.) Kikkers? (We hebben er tijdens het leeg maken van de tuin vijf gevangen en bij de sloot gezet.) Ik wil echt graag weten wat in die voortuin nou zo geholpen heeft tegen die slakken, want in de achtertuin is het weliswaar veel minder geworden, maar ze vreten nog steeds regelmatig planten kapot, ondanks de sloten bier die ik ze voer. Quote
loes Geplaatst: 19 augustus 2016 Geplaatst: 19 augustus 2016 locatie ? hier heb ik in de voortuin juist gigantisch veel slakken. het is maar goed dat daar mijn groentetuin niet zit. dat komt voornamelijk door het grote gemeentegrasveld. na een regenbui zoals vanavond kruipen de slakken over de stoep naar de tuintjes. het is dan oppassen dat je niet uitglijd zoveel. ik heb er geen last van dus ik doe er ook niets tegen. Quote
Nedlets Geplaatst: 20 augustus 2016 Geplaatst: 20 augustus 2016 Sowieso is het heel erg afhankelijk van de locatie. Bij ons in de tuin valt het zelf ook wel mee, de buren in tegenstelling daar krioelt het. Als ik op regenachtige dagen de tuin in loop savonds laat en ik schijn met een zaklamp op hun gras zie ik er ontzettend veel. Het zou echt moeite kosten niet op slakken te gaan staan als je daar loopt. Aan de andere kant precies hetzelfde. Beide buren hebben een meer verwilderde tuin, veel overhangende en kruipende planten, veel bodembedekkingen. Kortom de tuin van de buren is gewoon vele malen aantrekkelijker vergeleken met onze tuin. Ik denk dan ook dat het overgrote deel wat ik raap bij de buren vandaan komt, ik kan zelfs vaak genoeg het slijmspoor volgen vanaf de buren. Ik kan me voorstellen dat een voortuin eerder grenst aan veel betegeling, bestrating etc. Terwijl achtertuinen veelal grenzen aan andere achtertuinen, 'natuur'. En dus aantrekkelijker. Daarnaast weet ik niet of het momenteel het seizoen is van de ieniemienie slakken? Die zie ik ook niet meer. Ook grotendeels alleen nog maar de dikke. (al kom ik niet veel meer in de tuin savonds laat, heb de strijd opgegeven en probeer eerder de gewassen te beschermen door de slakken daar uit de buurt te houden dmv barrières). Quote
paddestoelengek Geplaatst: 22 augustus 2016 Geplaatst: 22 augustus 2016 (aangepast) Het heeft even geduurd omdat ik het uitgebreid getest heb...... gaas van 12,7 x 12,7 mm minimaal 20 cm hoog van metaal en niet geplastificeerd ! fijner gaas gaan ze overheen, grover gaas gaan ze doorheen!! Slakken (naaktslakken) gaan hier niet overheen of doorheen mijn zaailingen werden steeds na het verpotten opgegeten door slakken, binnen 1 nacht, allemaal stekken van zeker 10 cm hoog en zeker zijn er 4 maal 5 stekken met de grond gelijk gemaakt. Door het plaatsen van het gaas op de helft van de stekken was het resultaat dat deze stekken niet waren aangevreten maar de onbeschermde waren de volgende dag (zoals verwacht) totaal weg.De stekken stonden in potten die dicht op elkaar zijn geplaatst. Na een week heb ik (voor de wetenschap) het gaas van de overlevende stekken verwijderd en binnen 1 nacht alle stekken opgegeten. Ik ben er van overtuigd dat als je om een bed met planten of zaaigoed gaas aanbrengt en alle slakken verwijderd die aanwezig zijn er een probleem tot het verleden behoort. Let wel op, de slakken die je insluit in je bed kunnen er ook niet meer uit, het vereist dus wel nauwkeurig werken in het begin. Voor de liefhebbers nog even een foto gr Adriaan 23 augustus 2016 aangepast door Gast Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Nedlets Geplaatst: 22 augustus 2016 Geplaatst: 22 augustus 2016 Interessant! En in een grotere vorm in de volle grond? Zelfde resultaat? Zeker de moeite waard om te proberen. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
paddestoelengek Geplaatst: 22 augustus 2016 Geplaatst: 22 augustus 2016 En in een grotere vorm in de volle grond? Zelfde resultaat? hier heb ik geen ervaring mee omdat ik geen moestuin heb ik ben er na mijn kleine testen van overtuigd dat je een bed van ongeveer 1.50 meter breed, lengte maakt niet uit, kan beschermen op deze manier.mijn zaaigoed was super aantrekkelijk voor de slakken. alles van onkruid onaangetast behalve mijn zaaigoed, tot op de grond weg alleen nog het wortelgestel was te vinden.Voor een optimaal resultaat zo ik wel beginnen met een schoon zaai of uitpootbed zodat je slakvrij begint. ik hoop dat er uit-testers komen en voor alle tuinders dat dit een practische en betaalbare oplossing is gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Erny Geplaatst: 22 augustus 2016 Geplaatst: 22 augustus 2016 Leuke test. Als ik er aan toe kom zal ik ook eens testen. Heb nog wat gaas liggen. Maar... eventueel wel een goede oplossing maar zeker niet goedkoop. Gaas is best wel duur en als je een grote tuin en veel planten hebt lopen de kosten dan behoorlijk op. Quote
paddestoelengek Geplaatst: 22 augustus 2016 Geplaatst: 22 augustus 2016 Maar... eventueel wel een goede oplossing maar zeker niet goedkoop ik denk dat dat "relatief gezien" wel meevaltvoor 12.50 euro (waarschijnlijk ook wel goedkoper op internet) heb je een rol van 10 meter, 50 cm hoog = 20 meter bescherming.je kan natuurlijk als je het te duur vindt om alles te beschermen keuzes maken wat wel en wat nietik denk ook niet dat het nodig is om alles te beschermen.het mooie is dat je voor deze manier geen bedden hoeft te verhogen om er de koper-batterijen methode op toe te passen. gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
speets Geplaatst: 23 augustus 2016 Geplaatst: 23 augustus 2016 mijn zaaigoed was super aantrekkelijk voor de slakken.Ja dat geloof ik meteen. Die plantjes lust ik ook wel Maar fantastisch dat je dit uitgetest hebt Ik wil wel meedoen, maar waar koop je dat gaas voor €12,50 per 10 meter? Of tenminste: hoe heet het? Volièregaas? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Nedlets Geplaatst: 23 augustus 2016 Geplaatst: 23 augustus 2016 Volieregaas ja, krijg je bij de bouwmarkt en de boerenbond. Boerenbond vaak goedkoper. De prijs weet ik niet. Je hebt ze op rollen van 50cm en 100cm breed dacht ik. Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
Jorieke123 Geplaatst: 23 augustus 2016 Geplaatst: 23 augustus 2016 Volieregaas heeft meestal wel grotere mazen. 'Muizengaas' is al kleiner van maas. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.