Nedlets Geplaatst: 23 augustus 2016 Geplaatst: 23 augustus 2016 Het standaard voliere gaas wat je bij de gamma krijgt is 12,5mmx12,5mm. Echter je hebt ook 6,3mmx6,3mm. 4x zo klein dus. Die krijg je ook overal. Van deze maat heb ik onlangs nog een grondzeef gemaakt. De grote maat heb ik gebruikt in de horretjes voor het raam. Buitenkant horgaas, binnenkant voliere gaas zodat de beestjes buiten blijven en de katten binnen. Quote
paddestoelengek Geplaatst: 23 augustus 2016 Geplaatst: 23 augustus 2016 ik heb het verkeerde gaas opgeschreven........ het gaas wat goed werkt is 12,7 mm bij 12,7mmhet kleinere gaas heb ik ook, maar daar kruipen ze dus overheenvoor alle zekerheid heb ik het vanavond dubbel gecheckt ik pas bij deze ook mijn eerdere bericht aan om misverstanden te voorkomen gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
paddestoelengek Geplaatst: 23 augustus 2016 Geplaatst: 23 augustus 2016 het gaat dus om de standaard maat die ik net o.a. hier heb gevonden http://www.kuiper-gaas.nl/volieregaas/verzinkt/volieregaas-verzinkt-12-7x12-7-0-65mm-dik-100cm-hoog-topkwaliteit.htmlhttps://goedkoopgaas.com/producten/212/227/66/-maas-12.7-mm-draaddikte-0.65-mm/rol-50-cm-x-10-m de goedkope, dunne uitvoering voldoet dus bij mij gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
speets Geplaatst: 24 augustus 2016 Geplaatst: 24 augustus 2016 (aangepast) Dank Adriaan, gaan we proberen Edit: Toevallig zag ik vanmiddag bij iemand anders een scherm van stugge nylon 'vitrage' (?). Hij heeft veel last van slakken en ik zag ook wel slakkensporen op de vitrage, maar kennelijk klimmen ze er niet overheen. Zou de afgeknipte bovenrand te scherp zijn, met al die nylon 'stekeltjes'? 6 oktober 2016 aangepast door Gast Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Johmir Geplaatst: 3 september 2016 Geplaatst: 3 september 2016 Afgelopen dinsdag 2 biervallen gezet (leeg conserveblik voor de helft gevuld met bier). Vanavond de blikjes geleegd en verbazingwekkend hoeveel slakken er in zatten. Er zaten zelfs alweer nieuwe slakken op de rand toen ik de blikjes uit de grond haalde. Het lijkt zeer effectief zo'n bierval Quote
Nedlets Geplaatst: 5 september 2016 Geplaatst: 5 september 2016 ik heb het verkeerde gaas opgeschreven........ het gaas wat goed werkt is 12,7 mm bij 12,7mmhet kleinere gaas heb ik ook, maar daar kruipen ze dus overheenvoor alle zekerheid heb ik het vanavond dubbel gecheckt ik pas bij deze ook mijn eerdere bericht aan om misverstanden te voorkomen gr Adriaan Ik lees je bericht helaas nu pas. Weet je deze maat zeker? Hier kruipen ze niet doorheen? Erg opmerkelijk! Ik vraag mij wel ook direct af bijvoorbeeld dat tot welke maat is dit goed? De kleintjes gaan er wel doorheen lijkt me? Quote
Nedlets Geplaatst: 5 september 2016 Geplaatst: 5 september 2016 Dank Adriaan, gaan we proberen Edit: Toevallig zag ik vanmiddag bij iemand anders een scherm van stugge nylon 'vitrage' (?). Hij heeft veel last van slakken en ik zag ook wel slakkensporen op de vitrage, maar kennelijk klimmen ze er niet overheen. Zou de afgeknipte bovenrand te scherp zijn, met al die nylon 'stekeltjes'? Wat een mooie kroppen, zo heb ik ze nog nooit gehad: Werkt dit systeem niet juist met een dubbelgevouwen flap bovenaan? Quote
speets Geplaatst: 5 september 2016 Geplaatst: 5 september 2016 Nee, dat was niet het principe en ook lang niet overal, bijvoorbeeld links vooraan. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
ADOPEG Geplaatst: 17 september 2016 Geplaatst: 17 september 2016 Mogelijk slachtoffertje van slakkenkorrels? Het beestje was niet erg actief (lees: helemaal niet actief) en hoort nog helemaal niet zichtbaar te zijn vroeg op de avond. Quote ~ Vita rosa est ~
Johmir Geplaatst: 17 september 2016 Geplaatst: 17 september 2016 Misschien op zoek naar water? Ik hoorde dat egels bij lange droogte slecht water kunnen vinden. Een sloot is vaak onbereikbaar voor ze, of ze vallen erin en verdrinken... Quote
speets Geplaatst: 18 september 2016 Geplaatst: 18 september 2016 Waarom denk je meteen aan slakkenkorrels?? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
ADOPEG Geplaatst: 19 september 2016 Geplaatst: 19 september 2016 Niet omdat ik verstand heb van egels. Meer omdat die hier in overvloed liggen op het tuincomplex. Quote ~ Vita rosa est ~
speets Geplaatst: 19 september 2016 Geplaatst: 19 september 2016 Morgen krijgt Sophie Hilbrand in 'Sophie in de kreukels' op NL3 een slakkenmassageZijn die beesten misschien toch nog ergens goed voor Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Maya Geplaatst: 5 oktober 2016 Geplaatst: 5 oktober 2016 @Johmir: Wow! Wat een vangst!Ik gebruik al een tijd van t merk Doff de slug killer zoals deze http://www.te-koop.com/slug-snail-killer. Er is een organisch type beschikbaar, die ik zou kopen, maar ik zal zo een val wel eerst proberen Quote
Mellie Geplaatst: 20 oktober 2016 Geplaatst: 20 oktober 2016 ik ga dat gaas volgend jaar ook doen! Ziet er top uit. Kan ik eindelijk weer courgette en boontjes eten zonder dat die veelvraatjes hun buikjes rond kunnen eten... Quote
Erny Geplaatst: 5 maart 2017 Geplaatst: 5 maart 2017 De eerste slakken alweer gespot in de achtertuin... Helaas hebben ze de winter overleefd. Ze zijn alweer zo'n anderhalve cm lang... Dat gaas (te koop bij Van Der Wal zag ik) vind ik ook wel erg interessant, maar voordat ik daar in ga investeren wil ik toch graag eerst wat gebruikerservaringen lezen... Quote
Jeroen76 Geplaatst: 5 maart 2017 Geplaatst: 5 maart 2017 Heb in dit immense topic een slakkenval gezien gemaakt uit een frietsausemmer volgens mij. Maarrr... Kan 'm nergens meer terug vinden. Iemand een idee waar ik hem kan vinden? Gr. Jeroen Quote
HuubvG Geplaatst: 5 maart 2017 Geplaatst: 5 maart 2017 Weet niet Jeroen. Weet je zeker dat het een fritessaus emmer was? Zoekresultaten leveren niks op, ook niet als frietsaus emmer. Op 24kitchen / de moestuin gezien hoe bloempotten met groene zeep werden ingesmeerd. Ondanks dat ik dit niet zelf heb uitgeprobeerd (ik teel bijna niks in potten) lijkt me het wel een goeie tip. Quote
Jeroen76 Geplaatst: 5 maart 2017 Geplaatst: 5 maart 2017 Heb het via Google gevonden, dat kan natuurlijk ook... Wel in het Engels moeten zoeken want vond het in het NL niet. slakkenval emmers Samen met een vriend brouw ik bier, handig om de slurrie uit het gistvat (dat blijft over) te gebruiken voor m'n slakkenvallen. Staat nog een witbier en een blond te vergisten, slakken opgepast! Proost! Maar om te zoeken is dit topic met 80+ aan bladzijdes hopeloos hoor Gr. Jeroen Overigens ben ik bijna onhoudbaar geworden na de 24kitchen Volkstuin marathon... Ben er helemaal klaar voor! Quote
Nedlets Geplaatst: 5 maart 2017 Geplaatst: 5 maart 2017 Dit werkt wel, maar het wordt wel echt een smerige boel. Ik heb afgelopen jaar 3x 500ml yoghurtemmers gebruikt. De slakken komen overal vandaan, maar na een paar dagen is dit zo een vieze smeerboel wat zo ontzettend stinkt dat ik ze dit jaar niet weer ga gebruiken. Je kan nog beter de slakken rapen, iedere avond een half uurtje ofzo. Maar ook dat was op een gegeven moment extreem. Ik houd mijn hart al vast voor dit jaar. Ik hoop dat ze er nu minder gaan zijn. Quote
Johmir Geplaatst: 5 maart 2017 Geplaatst: 5 maart 2017 Vanmiddag in mijn koude bak een slakkenval (ingegraven blikje met bier) geplaatst. Ik ben al slakjes (ze zijn nog klein gelukkig) tegengekomen.Voor wat betreft de stank van rottende slakken; ik graaf een gat en plemp daar de zooi uit de bierval in en dan weer de grond erover. Blikje even omspoelen en weer vers (goedkoop) bier erin Quote
Ann123 Geplaatst: 6 maart 2017 Geplaatst: 6 maart 2017 Ik heb ook de ganse winter door nog slakken gevonden onder bladeren. Snap niet hoe die beesten niet doodgevroren zijn. Het heeft toch vrij lang gevroren? Quote
Nedlets Geplaatst: 6 maart 2017 Geplaatst: 6 maart 2017 Vanmiddag in mijn koude bak een slakkenval (ingegraven blikje met bier) geplaatst. Ik ben al slakjes (ze zijn nog klein gelukkig) tegengekomen.Voor wat betreft de stank van rottende slakken; ik graaf een gat en plemp daar de zooi uit de bierval in en dan weer de grond erover. Blikje even omspoelen en weer vers (goedkoop) bier erin Ja? De buurman hier raapt slakken met een spies. Prikt ze op en gooit ze in een gat, en dan de volgende. Een soort van massagraf. Daar hangt toch wel een geur omheen. Hier gooiden we ze meestal met bier en al door de put voor op straat. Maar toch Hier gelukkig nog geen slak gezien. Quote
Tikketim Geplaatst: 6 maart 2017 Geplaatst: 6 maart 2017 Ik ben ook al 2 weken slakken aan het rapen. Om de 2 dagen savonds , gemiddeld ronde de 100-120 stuks in en rond de serre. Groot en klein , 95 procent naaktslakken. De rest rupsjes op de kolen en huisjesslakken. Aan 1 kant van de serre heb ik 4 biervallen. Gisteren was ik de zelf gevangen slakken bij in de biervallen aan het doen maar ze kropen er terug uit. Ik dacht dat ze wel zouden verdrinken in dat bier ? Ik heb ze dan maar in een grote fles gedaan met een stop erop. Daar kunnen ze zeker niet meer uit Er zitten ook enkele kikkers in de serre en een veldmuisje. Die eten wel slakken maar blijkbaar niet genoeg ! Quote Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/
annaelizabeth Geplaatst: 6 maart 2017 Geplaatst: 6 maart 2017 Inderdaad, als het niet diep genoeg is of als ze niet dronken genoeg worden kruipen ze er tevreden weer uit.Ik heb gisteren ook de eerste 3 in de sloot kunnen werpen. Vorig jaar was het zo erg dat ik ben gestopt met de biervallen en gewoon maar weer ben gaan rapen. Het werd wel hele dure groente...Ik hoop op een droge zomer en water geven uit de sloot. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.