Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Het standaard voliere gaas wat je bij de gamma krijgt is 12,5mmx12,5mm. Echter je hebt ook 6,3mmx6,3mm. 4x zo klein dus. Die krijg je ook overal. Van deze maat heb ik onlangs nog een grondzeef gemaakt.

De grote maat heb ik gebruikt in de horretjes voor het raam. Buitenkant horgaas, binnenkant voliere gaas zodat de beestjes buiten blijven en de katten binnen.

Geplaatst:

ik heb het verkeerde gaas opgeschreven........

het gaas wat goed werkt is 12,7 mm bij 12,7mm

het kleinere gaas heb ik ook, maar daar kruipen ze dus overheen

voor alle zekerheid heb ik het vanavond dubbel gecheckt

ik pas bij deze ook mijn eerdere bericht aan om misverstanden te voorkomen

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst: (aangepast)

Dank Adriaan, gaan we proberen

Edit:

Toevallig zag ik vanmiddag bij iemand anders een scherm van stugge nylon 'vitrage' (?). Hij heeft veel last van slakken en ik zag ook wel slakkensporen op de vitrage, maar kennelijk klimmen ze er niet overheen. Zou de afgeknipte bovenrand te scherp zijn, met al die nylon 'stekeltjes'?

DSCF561966141472052947.JPG

aangepast door Gast

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Afgelopen dinsdag 2 biervallen gezet (leeg conserveblik voor de helft gevuld met bier). Vanavond de blikjes geleegd en verbazingwekkend hoeveel slakken er in zatten. Er zaten zelfs alweer nieuwe slakken op de rand toen ik de blikjes uit de grond haalde. Het lijkt zeer effectief zo'n bierval

2016-09-03%2020.14.59_zpsvsaqjyfq.jpg

Geplaatst:
ik heb het verkeerde gaas opgeschreven........

het gaas wat goed werkt is 12,7 mm bij 12,7mm

het kleinere gaas heb ik ook, maar daar kruipen ze dus overheen

voor alle zekerheid heb ik het vanavond dubbel gecheckt

ik pas bij deze ook mijn eerdere bericht aan om misverstanden te voorkomen

gr Adriaan

Ik lees je bericht helaas nu pas.

Weet je deze maat zeker? Hier kruipen ze niet doorheen? Erg opmerkelijk!

Ik vraag mij wel ook direct af bijvoorbeeld dat tot welke maat is dit goed? De kleintjes gaan er wel doorheen lijkt me?

Geplaatst:
Dank Adriaan, gaan we proberen

Edit:

Toevallig zag ik vanmiddag bij iemand anders een scherm van stugge nylon 'vitrage' (?). Hij heeft veel last van slakken en ik zag ook wel slakkensporen op de vitrage, maar kennelijk klimmen ze er niet overheen. Zou de afgeknipte bovenrand te scherp zijn, met al die nylon 'stekeltjes'?

Wat een mooie kroppen, zo heb ik ze nog nooit gehad:

DSCF5616-213201472052944.JPGDSCF561786031472052945.JPGDSCF561966141472052947.JPG

Werkt dit systeem niet juist met een dubbelgevouwen flap bovenaan?

Geplaatst:

Nee, dat was niet het principe en ook lang niet overal, bijvoorbeeld links vooraan.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Mogelijk slachtoffertje van slakkenkorrels?

Linked Image

Het beestje was niet erg actief (lees: helemaal niet actief) en hoort nog helemaal niet zichtbaar te zijn vroeg op de avond.

~ Vita rosa est ~
Geplaatst:

Misschien op zoek naar water? Ik hoorde dat egels bij lange droogte slecht water kunnen vinden. Een sloot is vaak onbereikbaar voor ze, of ze vallen erin en verdrinken...

• 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

ik ga dat gaas volgend jaar ook doen! Ziet er top uit. Kan ik eindelijk weer courgette en boontjes eten zonder dat die veelvraatjes hun buikjes rond kunnen eten...

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

De eerste slakken alweer gespot in de achtertuin... Helaas hebben ze de winter overleefd. Ze zijn alweer zo'n anderhalve cm lang...

Dat gaas (te koop bij Van Der Wal zag ik) vind ik ook wel erg interessant, maar voordat ik daar in ga investeren wil ik toch graag eerst wat gebruikerservaringen lezen...

Geplaatst:

Heb in dit immense topic een slakkenval gezien gemaakt uit een frietsausemmer volgens mij. Maarrr... Kan 'm nergens meer terug vinden. Iemand een idee waar ik hem kan vinden?

Gr. Jeroen

Geplaatst:

Weet niet Jeroen. Weet je zeker dat het een fritessaus emmer was? Zoekresultaten leveren niks op, ook niet als frietsaus emmer.

Op 24kitchen / de moestuin gezien hoe bloempotten met groene zeep werden ingesmeerd. Ondanks dat ik dit niet zelf heb uitgeprobeerd (ik teel bijna niks in potten) lijkt me het wel een goeie tip.

Geplaatst:

Heb het via Google gevonden, dat kan natuurlijk ook... Wel in het Engels moeten zoeken want vond het in het NL niet.

slakkenval emmers

bba70dad4fe42a7be333d99144196800.jpg

Samen met een vriend brouw ik bier, handig om de slurrie uit het gistvat (dat blijft over) te gebruiken voor m'n slakkenvallen. Staat nog een witbier en een blond te vergisten, slakken opgepast!

Proost!

Maar om te zoeken is dit topic met 80+ aan bladzijdes hopeloos hoor

Gr. Jeroen

Overigens ben ik bijna onhoudbaar geworden na de 24kitchen Volkstuin marathon... Ben er helemaal klaar voor!

Geplaatst:

Dit werkt wel, maar het wordt wel echt een smerige boel. Ik heb afgelopen jaar 3x 500ml yoghurtemmers gebruikt. De slakken komen overal vandaan, maar na een paar dagen is dit zo een vieze smeerboel wat zo ontzettend stinkt dat ik ze dit jaar niet weer ga gebruiken. Je kan nog beter de slakken rapen, iedere avond een half uurtje ofzo. Maar ook dat was op een gegeven moment extreem. Ik houd mijn hart al vast voor dit jaar. Ik hoop dat ze er nu minder gaan zijn.

Geplaatst:

Vanmiddag in mijn koude bak een slakkenval (ingegraven blikje met bier) geplaatst. Ik ben al slakjes (ze zijn nog klein gelukkig) tegengekomen.

Voor wat betreft de stank van rottende slakken; ik graaf een gat en plemp daar de zooi uit de bierval in en dan weer de grond erover. Blikje even omspoelen en weer vers (goedkoop) bier erin

Geplaatst:

Ik heb ook de ganse winter door nog slakken gevonden onder bladeren. Snap niet hoe die beesten niet doodgevroren zijn. Het heeft toch vrij lang gevroren?

Geplaatst:
Vanmiddag in mijn koude bak een slakkenval (ingegraven blikje met bier) geplaatst. Ik ben al slakjes (ze zijn nog klein gelukkig) tegengekomen.

Voor wat betreft de stank van rottende slakken; ik graaf een gat en plemp daar de zooi uit de bierval in en dan weer de grond erover. Blikje even omspoelen en weer vers (goedkoop) bier erin

Ja? De buurman hier raapt slakken met een spies. Prikt ze op en gooit ze in een gat, en dan de volgende. Een soort van massagraf. Daar hangt toch wel een geur omheen.

Hier gooiden we ze meestal met bier en al door de put voor op straat. Maar toch

Hier gelukkig nog geen slak gezien.

Geplaatst:

Ik ben ook al 2 weken slakken aan het rapen. Om de 2 dagen savonds , gemiddeld ronde de 100-120 stuks in en rond de serre. Groot en klein , 95 procent naaktslakken. De rest rupsjes op de kolen en huisjesslakken. Aan 1 kant van de serre heb ik 4 biervallen. Gisteren was ik de zelf gevangen slakken bij in de biervallen aan het doen maar ze kropen er terug uit. Ik dacht dat ze wel zouden verdrinken in dat bier ? Ik heb ze dan maar in een grote fles gedaan met een stop erop. Daar kunnen ze zeker niet meer uit

Er zitten ook enkele kikkers in de serre en een veldmuisje. Die eten wel slakken maar blijkbaar niet genoeg !

Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/

Geplaatst:

Inderdaad, als het niet diep genoeg is of als ze niet dronken genoeg worden kruipen ze er tevreden weer uit.

Ik heb gisteren ook de eerste 3 in de sloot kunnen werpen. Vorig jaar was het zo erg dat ik ben gestopt met de biervallen en gewoon maar weer ben gaan rapen. Het werd wel hele dure groente...

Ik hoop op een droge zomer en water geven uit de sloot.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...