appelvrouw Geplaatst: 16 juli 2024 Geplaatst: 16 juli 2024 (aangepast) Mooi! Ik heb ook vriendjes, de lijsters, Hier een foto van een zg lijstersmidse 16 juli 2024 aangepast door appelvrouw 4 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RedTomato Geplaatst: 16 juli 2024 Geplaatst: 16 juli 2024 Ik ben ook heel diervriendelijk. Alle dode slakken laat ik liggen (of leg ik opzij neer) voor alle andere dieren die ze graag lusten. En anders dragen ze bij aan de bodemverbetering en helpen ze de plantjes. Maar ze ergens anders uit zetten? Nee, dat zou ik ook niet doen. Quote
jootje Geplaatst: 20 juli 2024 Geplaatst: 20 juli 2024 Stomme slimme beesten, die slakken. 6 palmkool….keurig met kapjes nog wel…..heb er nog 2,5. Die Ullen vannacht wel aan de beurt zijn. Als ik ze betrap dan gaan ze onder mijn klomp! Grrrrr 1 Quote
Frans Geplaatst: 21 juli 2024 Geplaatst: 21 juli 2024 Ik zie 's morgens regelmatig slijmsporen op mijn composthoop maar nooit een slak. Tegen middernacht ben ik eens gaan kijken met een zaklamp. Idioot hoeveel van die beesten er rond kropen. Hier de 'oogst' die ik in een tiental minuten aan de randen van de bak verzamelde Even later zijn ze gedumpt in het riool. Het zijn overwegend huisjesslakken waarvan men zegt dat ze leven van dode plantendelen en geen schade veroorzaken aan levend materiaal. Prima , maar weten die beestjes dat zelf ook wel ? 3 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
jootje Geplaatst: 21 juli 2024 Geplaatst: 21 juli 2024 Kreemig, Frans. Wat veel! Enne…nee, ze weten zelf echt niet dat ze alleen dode plantenresten kunnen opeten. Volgens mij gaan ze meer voor jong en mals! 2 Quote
CherryCharlie Geplaatst: 21 juli 2024 Geplaatst: 21 juli 2024 Pfoei ik dacht dat het in mijn tuin wel meeviel... Maar laatst op een regenachtige dag na iedere bui (3x) een slakkenrondje gedaan en zo 50-60 naaktslakken geruimd. Nu in de container met steen op het deksel. Maar door het riool spoelen vind ik ook wel een interessante optie. Helaas is pompoenplantje van schoonmama toch in 1 nacht kaalgevreten ☹️ Quote Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)
Dashbro Geplaatst: 21 juli 2024 Geplaatst: 21 juli 2024 Hier zitten de egels alweer volop te bunkeren van de slakken. Maar te weinig, dus nu doe ik weer nachtrondes omdat de korrels nu in de doos blijven.. Ik ben laatst een stukje wezen wandelen snachts, om het hoofd leeg te maken. Heb nog nooit zoveel, en zulke grote naaktslakken gezien, als in dat bos. Makkelijk 30 tot 50 per vierkante meter. En dat hield aan. Even op een bankje zitten? Vergeet het maar.. Als ze nog groter gaan worden koop ik een rookton, bospaling gaat een hype worden... De manier om ze sterk te verminderen was hier korrels tussen de bodembedekkers, klimop weghalen, makkelijk onder te kruipen potten weg. Slakken aan een stokje prikken en van de planten af wegzetten, ze vreten graag hun soortgenoten op. Voor die kannibalen een paar korrels als toetje. De grond zo droog mogelijk houden, nat afgevallen blad ruimen. Composthoop afdekken, dat is ook een broedplaats. Het gras in de tuin is geverticuteerd, want ze zaten graag onder het mos overdag. Dichte grasmat, scheelt ook slakken. Ben geen voetballer, dus het gras was niet perfect, maar ben het nu wel meer aan het bijhouden.. Snoeiafval in tassen staat hier ver van de planten, trekt ook slakken weg van mijn groenten. Hoop gedoe, om de planten te beschermen. 2 Quote
rorror Geplaatst: 21 juli 2024 Geplaatst: 21 juli 2024 Hier net na de regenbui, hielden ze een race wedstrijd over het terras. Ik had een nieuwe uitdaging voor ze, eerst vliegles richting het kanaal. Toen zwemles... 2 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 21 juli 2024 Geplaatst: 21 juli 2024 Even een domme vraag (slimme zijn er al genoeg!): als je een slak in het water gooit verdrinkt die dan of komt die gewoon weer op het droge? 1 Quote
Arja Geplaatst: 21 juli 2024 Geplaatst: 21 juli 2024 Ze kunnen niet zwemmen, lees ik overal. Als je een sloot hebt, zou ik ze er dus lekker in gooien. 1 Quote
acpronk Geplaatst: 21 juli 2024 Geplaatst: 21 juli 2024 Zwemmen niet, maar als ik er een in een emmer water gooi dan haalt die toch de kant wel hoor. Via de rand of een ander voorwerp in het water. Zal er maar net vanaf hangen hoe lang de slak het onder water kan volhouden. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
rorror Geplaatst: 21 juli 2024 Geplaatst: 21 juli 2024 Ik durf het eigenlijk niet te zeggen, maar ik dacht dat ze zonken. Zo lijkt het teminste. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
acpronk Geplaatst: 21 juli 2024 Geplaatst: 21 juli 2024 Zinken doen ze wel ja (tenminste de naaktslakken, de huisjesslakken gooi ik niet in de sloot of zo. Maar onder water kunnen ze ook kruipen. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Jorieke123 Geplaatst: 21 juli 2024 Geplaatst: 21 juli 2024 Nou hebben we toch zoveel eenden rondlopen, en toch glibbert en slijmt het weer massaal na deze regen! Bleh. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 22 juli 2024 Geplaatst: 22 juli 2024 Even een domme vraag (slimme zijn er al genoeg!): als je een slak in het water gooit verdrinkt die dan of komt die gewoon weer op het droge?Ik woon aan een sloot en kijk wel eens naar de weggegooide slak. Dat kwam doordat mijn 6-jarige toen beweerde dat slakken kunnen zwemmen, want dat had de juf voorgelezen uit een boek. Mijn ervaring is: een slak doet zijn best vooral niet te verdrinken. Soms kan die zich dan vastgrijpen aan iets in het water. Denk aan een tak, een blad van het een of het ander en komt dan gewoon weer terug aan de kant. Maar meestal gaan ze koppie onder. Vroeg de tuin in resulteert hier steevast op vieze klompen… maar eigenlijk kan ik jammer genoeg op elk tijdstip slakken vinden. 1 Quote
RedTomato Geplaatst: 22 juli 2024 Geplaatst: 22 juli 2024 Hier zie ik vooral baby slakjes tevoorschijn komen. De huisjesslakken zijn er ook nog voltallig. We hebben denk ik wel onze deuk in de vieze oranje naakslakken geslagen geloof ik. Quote
Rookie Geplaatst: 29 juli 2024 Geplaatst: 29 juli 2024 Wij rapen twee maal per dag slakken. Het record op 1 dag staat hier op 318 in de ochtend en 949(!) 's avonds... Maar ik moet zeggen, het aantal neemt af. We zitten nu gemiddeld op zo'n 30/40 per dag, waaronder nu dus de babyslakjes. Misschien hebben de aaltjes wel geholpen... Maar even een vraag: Wie kan mij vertellen wat dit voorstelt? Ik vond vanochtend twee van deze ouroboros slakkenformaties. Ze liggen in een cirkel aan elkaar rond iets dat lijkt op een witte klont. Ik heb echt geen idee, wat dit precies was. Iemand een idee? Quote
Rookie Geplaatst: 29 juli 2024 Geplaatst: 29 juli 2024 O jee, bruut verstoord... Weer iets geleerd, dankjewel @woldistel. Ik dacht dat ze hermafrodiet waren en "dat" dus niet deden. 1 Quote
woldistel Geplaatst: 29 juli 2024 Geplaatst: 29 juli 2024 In principe hoeven ze dat ook niet, maar ze doen het liever met een ander 😄. Ook beter voor de genenpool. 2 Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 20 augustus 2024 Geplaatst: 20 augustus 2024 De egelopvang in Roosendaal wordt overspoeld met aanvragen voor een egel om de slakkenplaag tegen te gaan. Het schijnt dat egels alleen in uiterste nood slakken eten. Egels eten doorgaans geen slakken Quote
Gitta Geplaatst: 25 augustus 2024 Geplaatst: 25 augustus 2024 Op 20-7-2024 om 20:53, jootje zei: Stomme slimme beesten, die slakken. 6 palmkool….keurig met kapjes nog wel…..heb er nog 2,5. Die Ullen vannacht wel aan de beurt zijn. Als ik ze betrap dan gaan ze onder mijn klomp! Grrrrr De slakken zitten overdag in de grond. Dus kunnen makkelijk bij je plantjes komen. Voor de vlinders werkt het prima, die kunnen er niet onder komen. Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 26 augustus 2024 Geplaatst: 26 augustus 2024 Slakken zitten niet 'in' de grond. Overdag kruipen ze weg onder blad, dichte struiken, hoog gras, etc. Die kapjes sluiten niet goed aan op de grond waardoor een slak eronder door kan kruipen en de kool alsnog verorberd wordt. Quote
Rookie Geplaatst: 26 augustus 2024 Geplaatst: 26 augustus 2024 Naaktslakken leven voor het grootste deel in (onder) de grond. Vandaar dat je ze kunt bestrijden met aaltjes, die dus in de grond doordringen. 1 Quote
HuubvG Geplaatst: 27 augustus 2024 Geplaatst: 27 augustus 2024 (aangepast) De slakken moeten vannacht een afterparty hebben gehad, aan de slijmsporen te zien. Gisteren de BBQ aan gehad, helaas wat druppels vet gemorst. Bovenop de tegels hebben ze het netjes opgeruimd, maar wat er in getrokken is, krijgen zij nog ik eruit. 2 september 2024 aangepast door HuubvG Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.