Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Welke kruiden in een eetbare wand zaaien?


Saskia-tje

Aanbevolen berichten

Hoi Allemaal,

 

ik heb laats een eetbare wand(ik weet niet of ik reclame mag maken)

Gekocht voor mijn schoonzus die binnenkort jarig is.

Wij(mijn ouders oma ik en mijn vriend)willen er kruiden en kruiden zaadjes bij kopen

Om in de wand te zaaien.

Ik weet wel de bekendere kruiden die je in gerechten kan verwerken(die gaan wij ook kopen)

Maar hebben jullie nog ideeen, suggesties voor de minder bekende kruiden die

Mijn schoon zus in haar gerechten kan verwerken.

 

Hier een lijstje met wat wij willen kopen:

Tijm

Salie

Basillicum

Peterselie

marjolein

Rozemarijn

Bieslook

 

ik hoop dat jullie nog kruiden weten om het lijstje bij te vullen.

Alvast bedankt!

 

Saskia

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb laats een eetbare wand(ik weet niet of ik reclame mag maken)
Ben juist nieuwsgierig... Heb je een link, merk of een winkel?

 

Wie weet kan je hier nog leuke kruiden vinden, ze hebben een best leuk aanbod:

http://denieuwetuin.be/76-kruiden-eenjarig-heel-apart

Door bovenaan op 'volgende' te klikken blader je door het assortiment. Toevoegen aan je winkelmandje door op de afbeelding te klikken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijm heb je verschillende soorten, is misschien nog en idee?

Basilicum zijn ook veel varianten maar ook een rode, dat kleurt wel leuk.

naast bieslook heb je ook chinese bieslook, dat smaakt naar knoflook, zeer smakelijk

Er bestaan tomatenplantjes die maar 15 tot 20 hoog worden, is ook best grappig.

 

Hoeveel verschillende kan je er in kwijt?

Als er iets is wat ze veel gebruikt kan je er daan meerdere van zetten namelijk.

 

En komkommerkruid, daar komen hele mooie bloempjes in en die zijn ook eetbaar

Er bestaan trouwens aardig wat eetbare bloemen...goudsbloem, viooltje oh en wat ook leuk is, Oost Indische kers, die gaat dan een beetje hangen, alles is eetbaar en geeft mooie bloempjes

 

Pluksla heeft ook niet zo veel ruimte nodig, dus kan ook leuk zijn...ook verschillende kleuren natuurlijk verkrijgbaar.

 

Peterselie heb je gewoon gekrult maar ook met grote bladeren en plat blad.

 

Denk dat je nog wel zo'n ding moet kopen hahaha ik stop maar even met suggesties, ik draai een beetje door met dit soort dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

IK zou in ieder geval voor kruiden kiezne die relatief wienig voedingsstoffen nodig hebben zoals munt, bieslook? oregano, tijm. Ik denk dat de vakjes in de wand vrij klein zijn en als je dan kiest voor grotere planten of planten die veel voedingsstoffen gebruiken dan is het kleine beetje grond per zakje al snel te klein of uitgeput denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met extra voeding zo nu en dan is het weer opgelost, lijkt me.

 

Ik weet niet hoeveel vakjes er ter beschikking zijn, maar ikzelf zou het 'saai' laten, en me alleen beperken tot bekende keukenkruiden. Een beginner weet precies wat zij/hij daarmee kan, en als er vakjes over zijn, gewoon dubbel planten. Want als je bv. bieslook hebt kaalgeknipt, duurt het even voordat die weer aangegroeid is.

 

Maar als antwoord op de vraag: munt en citroenmelisse nog erbij. En dan heb je al een mooie basiscollectie.

Daarnaast misschien zaadjes kado doen van rode en groene basilicum... dat groeit hard, dus leuk te doen, en daar gebruik je al snel veel van in je eten, en ikzelf heb dat dan liever in een aparte pot, die ik uit het zicht kan zetten als ik hem kaalgeknipt heb...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook voor planten gaan..als je dit jaar kruiden gaat zaaien en je wilt er ook nog van eten is het wat laat..misschien peterselie en munt..maar de rest? Op de Floriade zag ik heel wat eetbare wanden..zelfs met knoflooktenen erin, allerlei kruiden, munten, citroenmelisse etc.

Goede voeding in het zakje..plantje erin en je hebt meteen wat img511775971334910740.JPGimg512057121334766206.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk vind ik het een wanstaltig ding, moet er niet aan denken zo'n muur te hebben.

Maar het idee is leuk en er zijn vast wel mooiere te verzinnen.Toch vraag ik me af hoe watergeven op heel warme dagen gaat.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede vraag Bonnie. Het wordt pas leuk als de wand helemaal begroeid is. Wel een goed idee voor klein betuinden..Zelf dacht ik dat we genept werden en dat ze de wand eerst platliggend beplant hebben en hem toen hebben opgericht...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jet, dat is goed mogelijk. Is ook een snelle en makkelijke manier om zoiets vol te planten. Het heeft ook vast een dubbele wand zodat de aarde wordt tegen gehouden. Anders gaat er wel heel veel aarde in zo'n blok

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi,

Bedankt voor jullie reactie's

De eetbare wand die wij gekoch hebben is 1meter bij 1 meter,

Ik geloof iets van 24 vakjes,maar dat durf ik niet zeker te zeggen.

Wij gaan sowieso zakjes kruidenzaad kopen, maar om het al een beetje te vullen kopen wij ook

Potjes kruidjes(kan mijn schoonzus alvast een beetje genieten van haar kruidenwandje)

jullie suggesties hou ik mijn achterhoofd met het kopen van kruiden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het enigszins kan liever elders eerst voorzaaien, later dan de wand vullen.

 

Nog enkele suggesties als ze al niet genoemd zijn: grove bieslook, bonenkruid, witbloemige (corsicaanse) fijne bieslook en de kleine Oost-Indische kers om er wat kleur in te brengen, citroentijm heb je ook in bonte kleuren. Keuze genoeg dus.

 

Is er trouwens iemand die zo'n wand al ettelijke jaren in gebruik heeft?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt mij dat de kleine wand met zakjes, slechts voor 1 seizoen is, zo'n degelijk "'Florida'"" wand, zal mischien wat jaren kunnen staan, maar dan nog als je hoort hoeveel kruiden schade hebben opgelopen in pot afgelopen winter zal zo'n wand ook behoorlijk schade opleveren na een winter.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt mij dat de kleine wand met zakjes, slechts voor 1 seizoen is, zo'n degelijk "'Florida'"" wand, zal mischien wat jaren kunnen staan, maar dan nog als je hoort hoeveel kruiden schade hebben opgelopen in pot afgelopen winter zal zo'n wand ook behoorlijk schade opleveren na een winter.

 

Als je zo'n sterke wand hebt, wat er ook nog eens leuker uitziet, kan je denk wel iets met vliesdoek maken als de wand niet te hoog is? Ok, dat zal niet tegen -20 helpen.. maar helpt toch weer iets.

 

Of verwarmings kabels door je muurtje doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou nee ik bedoel meer als Rantje dat leuk experiment is, ik hou van ""tuinkamers"' en zou leuk zijn zo'n wand

ergens in tuin als afscheding tussen twee gedeeltes, maar zou er geen vermogen aan planten instoppen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben deze week op de Floriade geweest en daar hangt een lange wand van Eetbare Wand. Echt gaaf om te zien hoe het mogelijk is om op relatief een kleine ruimte je kruiden en groenten te kweken.

Ik raad aan iedereen aan die nog twijfels heeft over deze wand zelf te gaan kijken bij de Floriade. In het tuincentrum op de Floriade heb ik mijn Eetbare Wand gekocht en via de website heb ik het aluminium frame erbij besteld.

 

Saskia-tje er zijn 20 vakjes voor planten bedoeld heb ik mij laten vertellen en 4 kleine vakjes voor je tuingereedschap, ze hebben ook aan alles gedacht.

Deze 4 vakjes hebben ook geen druppelaar.

 

Het materiaal ziet er goed uit en tijdens mijn bezoek aan de Floriade kon je ook echt goed zien wat er gebeurt als de kraan aangaat. Na 10-15 minuten kwamen er kleine druppels op de zakjes en de kraan ging kort daarna weer uit. Op de Floriade doen ze dat natuurlijk automatisch.

 

Ik vind het echt een geweldige uitvinding voor mensen met weinig ruimte, op een balkonnetje of met daktuin zoals wij.

De service van eetbarewand is ook heel goed.

 

ik heb nog een foto van de floriade toegevoegd voor jullie

essbarewand-am-floriade38771335256322.jpg

 

In de wand op de Floriade groeien naast kruiden ook groenten en eetbare bloemen. Ik kan er niet over uit, het is echt gaaf.

 

Rantje: de eetbare wand wordt ook ondersteund door de Moestuincoach, dus dan moet het toch wel goed zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rantje: de eetbare wand wordt ook ondersteund door de Moestuincoach, dus dan moet het toch wel goed zijn.

 

Anyway....ik denk zelf dat zo'n wand (vooral in de zomer) erg snel uitdroogt en dus veel verzorging verlangt. Daarnaast vind ik de zakjes nogal klein, ik zou zelf dan eerder de wand/balkonzakken van Hema aanschaffen, die zijn een stuk groter waardoor de planten meer ruimte hebben om zich te ontwikkelen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idee leuk, maar dat het in praktijk werkt denk ik niet, ik zou liever voor zo'n echt beplante muur gaan

die Jet op foto heeft dan die zakken, lijkt me ook beetje erg commercieel veel te duur, en dan amper praktisch goed werken,

5 lange balkon bakken boven elkaar en je hebt alweer wat praktischer haalbaar plan, ongetwijveld ook veel goedkoper.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rantje: de eetbare wand wordt ook ondersteund door de Moestuincoach, dus dan moet het toch wel goed zijn.

 

Lijkt mij eerder een rede om het juist niet te kopen/geloven

Ik houd niet zo van commerciele toestanden waar je naar mijn idee geen .... aan hebt en alleen maar bakken met geld kost.

Doodzonde want daar had je nou net die leuke zaden, betere grond of een goed boek van kunnen kopen!

 

Ik kan mezelf ook wel moestuincoach gaan noemen, een flut pakket in elkaar zetten en daar een aardig bedrag voor rekenen.

Ooowww nu ga ik me al rijk rekenen

 

Heeft een goed antwoord bijvoorbeeld hier op het forum minder waarde omdat het 'gratis' is? Juist ook omdat je andere inzichten kan delen en lezen is het veel minder eenzijdig en 'leer' je daar nou juist echt wat van.

 

Moestuinieren is een hype geworden. Dat kan leuk zijn maar helaas kom je ook onmogelijke dingen tegen. Net zoals die programma's die produkten verkopen die helemaal geweldig zijn. Echt geweldige dingen hoor alleen thuis werkt het nou juist helemaal niet. Je betaald te veel voor iets wat niet werkt. En juist de mensen die er net inrollen 'geloven' alles wat je ze zegt.

Kijk maar naar jouw idee dat het wel goed moet zijn omdat de moestuincoach het ondersteunt

 

En ondanks dat ik wel in ben voor grappige dingen, vooral ruimtebesparende dingen denk ik toch dat je het effect gaat hebben van een potje peterselie uit de supermarkt. Gaat echt wel even mee, bij sommige mensen zelfs langer dan 2 weken...maar dan takelt 'ie wel heel snel af.

Is gewoon echt niet te vergelijken met een mooie peterselie plant in de tuin, waar je gewoon bijna jaar rond van kan oogsten zonder dat hij naar de maan gaat.

 

Dus ik denk dat het uiterlijk meer telt met zo'n produkt dan de echte productiviteit. En ook in balkonbakken zou je makkelijk een irrigatiesetje kunnen maken denk ik. Dat hoeft niet duur te zijn.

 

Een tomaat kan het best doen binnen op de vensterbank, geloof ook echt dat je vruchtjes kan krijgen. Maar lange na niet de opbrengst die je zou hebben als de plant in een emmer buiten in de zon zou staan.

En dan heb ik het dus nog niet over een kas waar de tomaat het hoogstwaarschijnlijk nog beter zou gaan doen

Kan je dan zeggen dat het wel of niet werkt? Ja en nee, je hebt tenslotte tomaatjes kunnen oogsten. Maar ik zou toch liever gaan voor een berg tomaten en een mooiere plant.

Maar ja, als je geen mogelijkheid hebt met balkon of tuin...dan kan die plant toch best leuk zijn...

 

Ik ga eens kijken wat de Hema heeft, schutting zat hier

Maar ik verwacht er toch niet te veel van...misschien toch naar de Action en nog een paar balkonbakken erbij halen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet niet dat hier een bewaterings gedoe in zit.. dat kost ookal vrij veel. Bij bloembakken heb je dat niet dus kan je zelf vaak met je gietertje.. voor gemak betaal je nou eenmaal gewoon flink..

 

laat ik nou met gewoon een oude cola fles bakken potten watergeven, zo'n bewaterings systeem is echt niet alles hoor, de ene plant heeft veel meer water nodig dan de ander, vindt ik ook wel erg voor luie mensen hoor om op zo'n kleine oppervlakte noggeens even met de hand kunnen water geven.

Dat een kweker een bewateringsysteem aanschaft begrijp ik maar voor die paar zakjes met een handvol aarde erin.

 

Ik vindt best dat je tuin geld mag kosten is tenslotte hobby, maar dit is weer zo'n ding waarvan ik denk, kun je niet beter dan in winkel gewoon wat bosjes kruiden kopen.

Wat het kost en wat het opleverd ligt denk ik te ver uit elkaar.

En dan de winter wat moet je met dat ding en je plantjes in de winter ?

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...