Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

DRUIVEN - Witch Fingers / heksenvinger - Langwerpig (tot 5 cm) en heerlijk!


Aanbevolen berichten

Mijn vrouw kwam thuis met druiven die ik nog nooit gezien heb. Langwerpig, "zwart", pitloos en heerlijk. Na een uitgebreide zoektocht heb ik het volgende gevonden over deze druiven.

 

Funny Fingers® grapes, ook bekend als: "Chili" (vanwege de vorm), Tear Drops® en Witch Fingers® grapes. De oorspronkelijke rasnaam is IFG Twelve en is het resultaat van een intensief en tijdrovend hybridisatieprogramma van International Fruit Genetics (IFG). Een kruising van University of Arkansas cultivar en een Mediterranean druivennsoort (geen GMO dus). De druiven werden voor het eerst geteeld in 2002 in California, USA. De namen zijn geregistreerde rasnamen van International Fruit Genetics (IFG), Bakersfield, Californië.

 

Een nieuwer (verbeterd) ras heet "Moon Drop".

 

In Nederland kwam ik o.a. de naam "Sweet Sapphire" druiven tegen en aan de foto's te zien gaat het dan om de "Moon Drop, met de rechte achterkant met "kuiltje" en niet de gepunte "Chili/Witch Fingers. Dit is ook het type waar mijn vrouw mee thuis kwam. Fantastische druif

 

Het gaat in ieder geval om tafeldruiven en niet om druiven voor de wijnproductie.

 

Ik heb ze (planten) te koop gezien op Oekraïense, Russische en Turkse websites en dit zijn (neem ik aan tenminste) allemaal het resultaat van illigale gesmokkelde stekken uit Amerika.

 

En dan nu de vraag:  Kent iemand deze druiven en zijn de planten ergens "in de buurt" (EU) te koop?

 

 

PS

 

Ken je de druiven niet? Ga ze dan vooral opzoeken en proberen. Ze zijn echt heerlijk.

 

Druif - Moon Drop.jpg

Druif - Witch Finger.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar had je vrouw die druiven gekocht?

Als er op een plant/cultivar geen kwekersrecht  (PBR: Plant Breeders' Rights) zit dan mag je die vermeerderen. Wat tegenwoordig vaak gedaan wordt is dat je een naam patenteert. Achter de naam staat dan een 'r' met een rondje er omheen. Namen patenteren is veel goedkoper en eenvoudiger dan kwekersrecht verwerven. Planten met een gepatenteerde naam mag je vermeerderen alleen niet aan de man/vrouw brengen met de gepatenteerde naam. Je ziet dan allerlei nieuwe namen verschijnen voor een en dezelfde soort. Fruitplantenverkoper Lubera (Zwitserland/Duitsland) heeft deze praktijk tot kunst verheven.

 

Deze druif (plant) zal ongetwijfeld binnen enkele jaren hier op de markt verschijnen via de legale commerciële kanalen. Probleem is echter dat we weinig weten over hoe deze druif in NL presteert. Dan gaat het om vragen betreffende winterhardheid, benodigde lengte van het groeiseizoen, gezondheid etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De druiven zijn gekocht op de Bijlmermarkt (Anton de Komplein van Amsterdam).

 

Oorspronkelijk "Made in California", dus inderdaad de vraag of de plant het wel doet in Nederland. Er zijn echter genoeg mensen die druiven telen in een kas(je), o.a. mijn buurman of tegen een zuidmuur. De zomers worden steeds warmer en in delen van Brabant en Limburg zitten tegenwoordig al druiventelers die Nederlandse wijn produceren, dus ik denk dat het bepaalde jaren misschien wel zal lukken. Winterhardheid is wel een ding natuurlijk, maar in Rusland en Oekraïne vriest het ook overal tenminste licht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben zelf zo'n 'vinger' druif in de tuin staan. We verkochten ze een tijdje maar de leverancier is ermee gestopt. Van wat we konden vinden is het PBR inmiddels ook verlopen en mogen ze vrij vermeerderd worden.

Dat vermeerderen en de winterhardheid vallen alleen behoorlijk tegen tot nu toe. En ook het afrijpen gaat niet vanzelf.

image.thumb.jpeg.d01c3f57d5f3e42eec4f84d206b681f9.jpeg

  • Like 1
  • Thanks 1

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

bij Baldur in duitsland wordt dit verkocht, soort Souvenir, het lijkt erop maar weet niet of het ook dezelfde soort is.
heb vorig jaar dit gekocht maar helaas is de plant maar 30 cm hoog, hop dat het dit jaar goed gaat groeien en volgend jaar druiven gaat geven 


image.thumb.png.c826a39608459ef684e75aa851154292.png

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 4/8/2024 at 10:35 PM, Frank Houweling said:

Wij hebben zelf zo'n 'vinger' druif in de tuin staan. We verkochten ze een tijdje maar de leverancier is ermee gestopt. Van wat we konden vinden is het PBR inmiddels ook verlopen en mogen ze vrij vermeerderd worden.

Dat vermeerderen en de winterhardheid vallen alleen behoorlijk tegen tot nu toe. En ook het afrijpen gaat niet vanzelf.

image.thumb.jpeg.d01c3f57d5f3e42eec4f84d206b681f9.jpeg

 

Hallo Frank,

 

Bedankt voor je reactie. Op jullie website bieden jullie druif "Souvenir" nog steeds aan, alhoewel met de opmerking "Levertijd onbekend".

 

Leverbaar, of niet ... that's the question!

 

Je opmerking over winterhardheid is overigens in tegenspraak met de website tekst ...

 

 

Druif Souvenir.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 hours ago, Tony75 said:

bij Baldur in duitsland wordt dit verkocht, soort Souvenir, het lijkt erop maar weet niet of het ook dezelfde soort is.
heb vorig jaar dit gekocht maar helaas is de plant maar 30 cm hoog, hop dat het dit jaar goed gaat groeien en volgend jaar druiven gaat geven 


image.thumb.png.c826a39608459ef684e75aa851154292.png

 

Hallo Tony,

 

Bedankt voor de tip. Met behulp van een naam is het vaak makkelijker zoeken. Ook bedankt voor de waarschuwing. Hoogte van 30 cm voor een druivenstekje is niet zo gek veel. Dan heb je nog niet zo heel snel je eerste trosje uit eigen tuin.

 

PS Je noemt Duitsland, maar Baldur NL biedt ze ook aan.

 

Ook gevonden bij Baumschule Pflanzenvielfalt GmbH in Zetel, Duitsland (ergens rechtsboven Groningen) en dit is misschien interessant voor afhalen door mensen die helemaal in het noorden van NL wonen, want verzending a ongeveer € 35 naar NL is niet leuk meer. Online staat er: Vitis vinifera 'Souvenir' (80-100 cm) - Weintrauben-Pflanze Neuheit, maar bij de plant zelf op de website staat een duidelijk verkeerde foto en ontbreekt de maat van 80-100cm. De beschrijving van de vruchten klopt wel!  Jammer dat het voor mij te ver weg is, want ik had er van deze maat gelijk twee gekocht ...

 

PS

 

Al zoekende kwam ik bij "Etsy" uit en daar zag ik ook witte druif varianten in dit segment. LEUK! Een naam die genoemd werd is de Vitis vinifera 'Gold Finger' en de Husain Kelin Barmak (HKB) Rooted Grape Live Plant, Uzbek Grape.

 

Het blijft me boeien dit segment en ik zal dus wel eindigen met een paar planten in de tuin (dat hoop ik tenminste).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me dan wel af of Frank de Souvenir bedoelt of een andere, en welke dan de Souvenir is. Vruchten op de website van Fruitbomen.net en Baldur lijken niet op elkaar. En de vruchten van de foto van Frank Zijn niet dezelfde als de Souvenir die hij op de website aanbiedt.

Zelf heb de Velika, langwerpig maar niet zo lang. Denk 3cm lang en 1,5 breed. Slecht winterhard. Takken vriezen elk van de 2 jaar dat ik deze heb voor de helft in. Wel erg groeikrachtig, eerste jaar 3 lange ranken aangehouden, eentje volledig weg en andere 2 werden (door de winter) flink ingekort tot nog geen 1,5m. Vorig jaar aantal trosjes, maar kan me de smaak niet heugen, niet zo zoet in ieder geval. Ook veel rot (denk Suzuki fruitvlieg). Maar was ook een slecht druivenjaar. De Swenson Red die er naast staat was ook helemaal niet lekker terwijl die het jaar ervoor heerlijk was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@FruitCocktailik begrijp je gedachtengang, dat een lekkere druif die je eet, de plant is die je wilt hebben. Maar als je een tijdje tuiniert, dan merk je dat het niet zo simpel is. Soms groeien die soorten niet zo goed, of worden ze niet zo lekker als de gekochte versie. Bijvoorbeeld omdat er hier een kortere zomer is. Of omdat de druif helemaal vol gespoten was met bestrijdingsmiddelen, die je zelf niet gebruikt.

 

Als je een paar soorten tafeldruif koopt dan merk je wat het lekkerste wordt uit je eigen tuin. Dat lijkt me verstandiger dan dit type druif najagen.

 

Verder maakt de grootte van de plant bij aankoop niks uit bij een druif want druiven groeien heel hard. Dus laat dat geen overweging zijn.

aangepast door fre3ke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben de Souvenir. Ik probeer die naam te ontwijken omdat daar mogelijk nog auteursrecht op zit. PBR is vrijwel zeker weg, zie screenshot hieronder.

image.thumb.png.b19b7fda6e85898b21d56f1431ba29d9.png

 

De foto die ik eerder geplaatst heb uit de eigen tuin heb ik zelf gemaakt, dus daarvan weet ik dat hij klopt. Mogelijk kleuren de vruchten nog wel iets verder door naar blauw want deze waren niet helemaal rijp. Maar dit is dan wel weer een goede indicatie van wat voor rijping je mag verwachten in de buitenlucht (in andere woorden, ik zou deze als kasdruif gebruiken).

 

Beschrijving op de website klopt inderdaad niet helemaal, maar die gaan we wel weer bijwerken als we dit ras ooit weer in het assortiment opnemen. Waarschijnlijk dan onder een andere naam, vanwege de eerder genoemde reden. Of we het ras weer gaan opnemen, daar ben ik niet helemaal zeker van omdat tot nu toe de plant zich niet lekker laat vermeerderen, en de moederplant sterft elke winter voor een deel af. Vandaar ook de twijfel die ik tegenwoordig heb bij de 'goede winterhardheid' die we van andere websites hadden overgenomen. Zo zie je maar weer... altijd goed om je eigen ervaring ergens mee op te doen.

aangepast door Frank Houweling

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 hours ago, Kevins Moestuin said:

@Tony75 ben heel benieuwd wat de variteit voor jouw gaat doen, vaak vernomen dat bij Baldur niet altijd alles is op wat het lijkt, nogal veel schijn plaatjes / teksten maar hoop dat deze succesvol gaat zijn bij U dan schraf ik hem ook wellicht aan 😇

@Kevins Moestuin Ik zal je zeker op de hoogte brengen zodra ik dit jaar of volgend jaar druiven zie hangen :)

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 hours ago, FruitCocktail said:

 

Hallo Tony,

 

Bedankt voor de tip. Met behulp van een naam is het vaak makkelijker zoeken. Ook bedankt voor de waarschuwing. Hoogte van 30 cm voor een druivenstekje is niet zo gek veel. Dan heb je nog niet zo heel snel je eerste trosje uit eigen tuin.

 

PS Je noemt Duitsland, maar Baldur NL biedt ze ook aan.

 

Ook gevonden bij Baumschule Pflanzenvielfalt GmbH in Zetel, Duitsland (ergens rechtsboven Groningen) en dit is misschien interessant voor afhalen door mensen die helemaal in het noorden van NL wonen, want verzending a ongeveer € 35 naar NL is niet leuk meer. Online staat er: Vitis vinifera 'Souvenir' (80-100 cm) - Weintrauben-Pflanze Neuheit, maar bij de plant zelf op de website staat een duidelijk verkeerde foto en ontbreekt de maat van 80-100cm. De beschrijving van de vruchten klopt wel!  Jammer dat het voor mij te ver weg is, want ik had er van deze maat gelijk twee gekocht ...

 

PS

 

Al zoekende kwam ik bij "Etsy" uit en daar zag ik ook witte druif varianten in dit segment. LEUK! Een naam die genoemd werd is de Vitis vinifera 'Gold Finger' en de Husain Kelin Barmak (HKB) Rooted Grape Live Plant, Uzbek Grape.

 

Het blijft me boeien dit segment en ik zal dus wel eindigen met een paar planten in de tuin (dat hoop ik tenminste).

 

@FruitCocktail op de webpagina staat weleenswaar Baldur-nederland.nl maar het is een duitse site em alle planten di eik dit jaar en vorige jaar via deze "nederladse baldur" heb besteld kwam vanuit duitsland als afzender adres.
 

image.png.6c291a2d9c9c4ac003c1c6773f1a9330.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

@fre3ke Bedankt voor je reactie & advies, maar we begrijpen elkaar niet helemaal goed, denk ik.

Ik heb een Hogere Landbouwschool diploma (sub)tropische plantaardige productie, dus ik begrijp heel goed dat een bepaalde vrucht die ik koop volledig kan afwijken van dezelfde vrucht die ik tracht te produceren in eigen tuin. Kortere of langere zomer, grondsoort, gebruik van meststoffen en/of bestrijdingsmiddelen, afwijkende onderstam, meer of minder zonuren, noem maar op.

Je schrijft: Als je een paar soorten tafeldruif koopt dan merk je wat het lekkerste wordt uit je eigen tuin. Dat lijkt me verstandiger dan dit type druif najagen.

Bedoel je dat ik eerst een aantal druivensoorten moet gaan planten om uit te vinden welke ik lekker vind uit eigen tuin?

Sorry, vriendelijk en ongetwijfeld goed bedoeld advies, maar dat interesseert me eigenlijk helemaal niet.  Ik vind dit juist een kompleet afwijkend segment en dat boeit me heel erg, zoals ik al eerder schreef. Via deze post hoop ik meer te leren over de bestaande soorten, want ik heb inmiddels gemerkt dat er blijkbaar meerdere verschillende rassen zijn.  De tot nu toe meest genoemde soort schijnt een laat ras te zijn (rijping september), wat mogelijk een deel van de negatieve reacties verklaard. Verder zoeken levert mogelijk een witte en een zwarte druif uit dit segment op voor de tuin. Ik vind ze heel erg leuk en dat is mijn grootste motivatie, de afwijkende vruchten. Mochten ze dan misschien toch niet lekker zijn dan lusten de vogels ze waarschijnlijk nog steeds en vogels in de tuin vind ik ook leuk ...

Zo ga ik deze maand ook granaatappels aanplanten terwijl ik weet dat de rijpingskans in Nederland niet echt groot is, maar dan heb ik tenminste wel de mooie bloemen en de grappige vruchten in de tuin hangen.

Ook kaki en jujube gaan om die reden deze maand aangeplant worden. Gewoon leuk afwijkend fruit. Of het lukt? Geen idee, maar ik ga het wel proberen.

Tot slot. Ik weet dat een druif heel hard groeit, maar dan koop ik nog steeds liever een grotere plant in een 3 liter pot in Duitsland dan een heel klein plantje van Baldur, omdat het wortelstelsel in de grotere pot waarschijnlijk veel beter ontwikkeld is dan in het kleine (P9 ?) potje van Baldur en de kans van slagen dus veel groter.

 

PS Nogmaals bedankt voor je reactie & advies 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, dan moet je er inderdaad wèl voor gaan. Niet iedereen heeft dezelfde intenties met zijn tuin. Ik dacht je misschien het soort teleurstelling te kunnen besparen dat ik zelf al een paar keer heb beleefd, maar dat is blijkbaar nergens voor nodig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
  • 1 maand later ...

Ik heb een geënt plantje op de kop kunnen tikken onder de naam "avatar " deze druiven hebben een putje onderaan in de druif. Ze worden ook onder de naam moondrops of saffier verkocht. Het zal nog een paar jaar duren om hem te testen of hij winterhard is en lekker. Dit zijn niet de zogenaamde heksenfingers  want die lopen in een punt. afwachten maar

 

vitis-plant.eu onder de naam "avatar "   ik heb er al verschillende rassen aangekocht een aanrader!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Goede tip @manowar ze hebben echter bijna niks meer op voorraad. 

Hoe doet het plantje het bij jou?

 

Op de website spreken ze van stekken, is dat een slechte vertaling? Of kreeg je een geworteld stekje?

 

Ben eigenlijk ook wel benieuwd welke variëteiten je nog meer besteld hebt en hoe die zijn 🤪

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Mijn planten doen het heel goed, het zijn stevige naakte goed bewortelde onderstammen met een ent erop .

waarschijnlijk komen ze uit de koeling want ze waren nog niet uitgelopen. Vandaar volgens mij dat ze nu niet meer verzenden of niet meer beschikbaar zijn.

Ik heb Syndicat (erg groot wit) ,Orginal Czarny (vorm van cuberdon) , Avatar ( moondrop) en Cziernyj kristal( machtig grote druif)  het zijn allemaal tafeldruiven.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...