Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• 1 year later...
Geplaatst:

Mijn kale Citroenverbena heeft een hele lange stok en is aan de bovenkant uitgelopen. Het lijkt wel een CV op stam

Kan ik m bij de grond afsnijden, zodat het meer bossig wordt?

Geplaatst:

Mijn citroenverbena heeft het de afgelopen 2 jaar goed gedaan, afgelopen winter zelfs bijna niet binnen gestaan. Ik snoei hem elk jaar tot op zo'n 10 cm van de grond af (dus zodat hij een 4 paar zijtakjes overhoudt) en dan wordt hij mooi bossig in de lente. Soms snoei ik hem bij eerste groeispurt nogmaals op de toppen, zodat hij nog bossiger wordt.

Momenteel staat hij er goed bij. Ik kan nu regelmatig aan de top oogsten, denk wel dat dit alles alleen kan als je hem goed op temperatuur houdt...

2014-05-29-1286591401360887.48

• 2 years later...
Geplaatst:

Ik heb een citroenverbena die ik telkens flink gesnoeid heb. Is een echt struikje. Met nog wat kleintjes eronder (stekjes rondom geplant).

Ik wil hem graag de winter laten overleven.

Wat doe ik met mijn plant wanneer het gaat vriezen?

- Licht en fris wegzetten gedurende de ganse winter? Op zolder is het hier niet echt fris (lage energie woning) maar heb geen serre dus niks beters te bieden.

- Fris en donker wegzetten? Denk ik niet... Zou hij een winterslaap doen? Anders is de kelder ideaal

- Woonkamer? Vorig jaar geprobeerd maar zat telkens onder de luis en verloor al zijn blaadjes.

- Buiten laten en bij koude nachten afdekken met fleece?

Wanneer ik hem binnen haal, snoei ik hem eerst flink of mag hij zo binnen?

Edit: is een grote, zware metselkuip die ik niet zomaar elke koude avond naar binnen gaan sleuren en de volgende dag weer buiten.

IMG2016110511053527664911479074913.jpg

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

De planten kunnen best wat vorst hebben. Ik heb hem in de koude kas overwinterd. Hij staat hier in de vollegrond. Ik word gek van alle planten naar binnen en buiten verplaatsen. Mijn plant is ongeveer 4-5 jaar oud. Ik heb de muntverbena ook buiten in de kas overwinterd. Het is in de kas tot ongeveer -4 graden Celcius geweest, maar overdag is het er boven nul weer geworden (de kas is met 3 petroleumkacheltjes/lont tijdens de ergste vorst iets opgewarmd). Verder heb ik de grond droog gehouden, wat ook goed werkt. De grond is niet bevroren in de kas, maar wel heel oppervlakkig water. Dit jaar wil ik weer wat stekken maken. Ik zou wel een back-up plant hebben (1-2 stekken), zodat je in een noodgeval toch een vervanger hebt. Dit kunnen dan kleine planten zijn, die niet zo zwaar en onhandig zijn.

• 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb echt een geweldig mooi plantje gekregen van Jet. Man wat ruikt het ding toch lekker Ik heb hem nu even bij de kuikens staan, waar warmtelampen branden. Luxe he? Zodat hij maar niet bevriest. Maar ook niet teveel went aan de kamer weer. Want hij gaat toch echt naar de kas/naar buiten straks. En daar stond hij ook al, voordat het weer ging vriezen.

Geplaatst:

Ja mooi plantje he jorieke..ik heb er twee zelf gehouden deze zijn ongeveer drie jaar oud. In het najaar oogst ik nog veel blad dat droog ik..het gesnoeide ding hou ik in een gang of een andere plek..vaak donker..en droog. Dan in maart weer naar de kas en straks op de keyhole.

Wat is munt verbena precies Robert heb je een Latijnse naam?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Wat doe ik met mijn plant wanneer het gaat vriezen?

- Fris en donker wegzetten? Denk ik niet... Zou hij een winterslaap doen? Anders is de kelder ideaal

Zo heb ik het uiteindelijk gedaan, in de kelder, donker en fris. Blaadjes vielen af en in het voorjaar liep hij terug uit. Ik heb hem nog even binnen gehouden maar het blad werd natuurlijk gelig en nu staat hij al even blij buiten. Hier heeft het vorige week niet gevroren.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb m op de slaapkamer aan de noordkant gezet,weinig gewaterd de hele winter. Hij verloor op een gegeven moment wel de blaadjes.Ik heb m teruggeknipt in maart, en ben m wat meer gaan wateren. Toen liep ie weer mooi uit. Nu wordt het weer tijd om m af te harden, en mag ie de zomer weer lekker buiten.

Geplaatst:

Ik kwam dit plantje tegen bij de welkoop hier in de buurt, heb al snuivend aan het plantje door de welkoop gelopen. Heerlijk!! Vond de thee er van ook erg lekker, dus ga absoluut proberen dit plantje over te houden (en te stekken).

Geplaatst:

De muntverbena is Aloysia polystachya. Hij is minder winterhard en heeft een muntig aroma. Hij is lekker, maar als hij dood gaat dan vervang ik hem niet, omdat ik ook goede muntsoorten heb. Dat gezegd het is een ijzersterke plant. Hij is productief en is te stekken.

• 2 weeks later...
  • 10 maanden later ...
Geplaatst:

Nou, ik heb me er vandaag weer over lopen verbazen wat een fijne plant dat is

Ik krijg binnen altijd luis op buitenplanten, maar die verbena had nergens last van.

Hij is ook super makkelijk te stekken, dus ik had in het najaar meerdere planten.

De plant die buiten is blijven staan, is dood.

De plant in de kas (waar het min 10 graden is geweest!) leek dood, maar loopt weer uit.

En de planten die binnen hebben overwinterd, doen het allemaal prima, al zijn ze wat pierig.

Dus daar ga ik binnenkort de slierten afknippen en er thee van zetten.

Fantastische plant

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...