sky Posted April 20, 2012 Share Posted April 20, 2012 Zoals beloofd een iets meer gedetaileerde uitleg of de constructie van mijn aarbeiboom. 4 Planken van 2 meter en hierin elke 30 cm ronde gaten zagen met de gatenzaag. Best dat je dit geschrankt doet.Aan de binnenzijde heb ik een lange lap recup- zwembadfolie geniet. De planken aan mekaar vijzen, best dat je de gaten voorboort voor de vijzen zodat het hout niet splijt. Met een cuttermesje in kruisvorm een insnijding maken in de folie. Van pvc-buis die één maat groter is dan de gaten heb ik " halve maantjes" gezaagd.Die kan je even dichtplooien en schuin in het gat steken. Dit als eindresultaat. De constructie even in de grond graven en vastgevijst aan de dwarsbalken van de bak. Stelselmatig vullen met grond en plantjes met dit als eindresultaat. Bij een volgende constructie van een aarbeiboom zou ik het volgende doen; Planken gebruiken van18- 20 cm. breedte.De gaten 40 cm. van elkaar ipv 30.De gaten iets groter zodat er precies een potje van de aardbeien inpast, op deze manier kan je gewoon de bodem van het potje wegsnijden en het potje zelf in het gat steken. Maja... al doende leert men hé Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted April 20, 2012 Share Posted April 20, 2012 Top boompje Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted April 21, 2012 Share Posted April 21, 2012 Heel erg mooi,ik zie gelijk meerdere mogelijkheden. Even een vraagje,waarom van dat dikke zeil er in? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted April 21, 2012 Share Posted April 21, 2012 Idee is leuk, ik vindt inderdaad je planten te groot of boom te klein, dit is mischien mooier met bosaardbei.Een boog maken zo lijkt mij ook leuk.Wat mij niet duidelijk is of je de hele lengte van de hole ruimte van bovenaf gevuldt hebt met aarde ? Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bonnie f Posted April 21, 2012 Share Posted April 21, 2012 (edited) Heel mooi en leuk, ik heb er wel beeld bij (in mijn eigen tuin dus)Hoe is het met water geven? Als we nu echt een droge zomer krijgen (toch?) (Als mijn vader zich weer eens verveelt doet hij graag dit soort klusjes. Helaas verveelt hij zich alleen een paar weken in de winter als hij niet aan het skiën is) Edited April 21, 2012 by Guest Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?” Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pelgrim Posted April 21, 2012 Share Posted April 21, 2012 Leuk idee! Kan de grond in de boom genoeg water vasthouden of geef je de boom van bovenaf water? -nog wat oude pallets gaat zoeken- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted April 21, 2012 Share Posted April 21, 2012 Ik vind het dan altijd wel jammer dat de grond in die zuil nog wat inzakt, en je aardbeien plantjes nog wat zakken. Maar mooi aangepakt hoor! Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
bonnie f Posted April 21, 2012 Share Posted April 21, 2012 Ik vind het dan altijd wel jammer dat de grond in die zuil nog wat inzakt, en je aardbeien plantjes nog wat zakken. Maar mooi aangepakt hoor! Zou je dat niet op kunnen vangen door de plantjes inderdaad in het (bodemloze) potje te laten staan en de aarde er ruim op tijd in te doen zodat het inklinkt? Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?” Link to comment Share on other sites More sharing options...
sky Posted April 21, 2012 Author Share Posted April 21, 2012 Heel erg mooi,ik zie gelijk meerdere mogelijkheden. Even een vraagje,waarom van dat dikke zeil er in? Aanvankelijk was het de bedoeling het plantgat zo klein mogelijk te houden, kwestie van het snel uitdrogen te voorkomen.vermits we in de hoogte werken , kan de wind alles sneller uitdrogen... vermoede ik.Maar zoals gezegd, dit is eigelijk een eerste prototype alvorens hij op de markt wordt gebracht Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sky Posted April 21, 2012 Author Share Posted April 21, 2012 Idee is leuk, ik vindt inderdaad je planten te groot of boom te klein, dit is mischien mooier met bosaardbei.Een boog maken zo lijkt mij ook leuk.Wat mij niet duidelijk is of je de hele lengte van de hole ruimte van bovenaf gevuldt hebt met aarde ? Ja, bovenaan vullen en regelmatig water ingieten zodat alles wat zakt.Dat zal nu nog het geval zijn hoor ...maar toch wat minder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sky Posted April 21, 2012 Author Share Posted April 21, 2012 Ik vind het dan altijd wel jammer dat de grond in die zuil nog wat inzakt, en je aardbeien plantjes nog wat zakken. Maar mooi aangepakt hoor! Zou je dat niet op kunnen vangen door de plantjes inderdaad in het (bodemloze) potje te laten staan en de aarde er ruim op tijd in te doen zodat het inklinkt? Goed idee! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted April 21, 2012 Share Posted April 21, 2012 Oke handig, voor de sier lijkt mij nog mooi een wolk erbovenop met wolk bedoel ik hoe een kind een boomzijn omtrek tekend wat blad/takken aangeeft. http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.gelukinjerugzak.nl/images/stories/tekeningen/Isolde.jpg&imgrefurl=http://www.gelukinjerugzak.nl/historie.html&usg=__AoGbUf9S_9vA35orgDA15gi6LYA=&h=480&w=519&sz=25&hl=nl&start=227&sig2=su1tqVAwc4tZqNHDVPbKYQ&zoom=1&tbnid=U0w1J096qx2DDM:&tbnh=121&tbnw=131&ei=E3mST52PNMSA8gOmtJTPDA&prev=/search%3Fq%3Dtekening%2Bboom%26start%3D210%26um%3D1%26hl%3Dnl%26sa%3DN%26gbv%3D2%26rlz%3D1R2GGLL_en%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1 Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rubbyboy Posted April 21, 2012 Share Posted April 21, 2012 Best leuk, zoiets zou ik ook wel willen hebben in mijn tuin!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sky Posted April 25, 2012 Author Share Posted April 25, 2012 Eerste bevindingen: Sommige lange bladstengels schuren stuk aan de pvc-beugels door de wind. De aardbeisoort met korte stengels heeft hier geen last van.Ik ga de PVC -beugels eens een tijdje wegnemen om te kijken of het probleem zich dan nog voordoet.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rantje Posted April 25, 2012 Share Posted April 25, 2012 Had al bij je blog gereageerd, misschien van dat schuimrubber erlangs doen, beschermings/isolatie spul wat ook om buizen kan enzo? Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted April 25, 2012 Share Posted April 25, 2012 Leuk idee én goed van je dat je gaande weg verbeterpunten noemt...ik blijf dit nog n tijdje volgen. ****voelt een knutselbui opkomen....t'is wél al erg laat....morgen eens die grote pijp zoeken....tóch wel leuk zo'n boom**** Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sky Posted April 25, 2012 Author Share Posted April 25, 2012 Leuk idee én goed van je dat je gaande weg verbeterpunten noemt...ik blijf dit nog n tijdje volgen. ****voelt een knutselbui opkomen....t'is wél al erg laat....morgen eens die grote pijp zoeken....tóch wel leuk zo'n boom****Ja, inventiviteit is niet hetzelfde als efficiëntie hé!We moeten zelfcritisch genoeg zijn en toegeven als het niet werkt of fouten heeft....maaarrrr..ook een actieplan zoeken om het consept eventueel te verbeteren.Ik knutsel graag maar vindt vooral dat het moet werken. Soms duurt het enkele seizoenen alvoor er een vernieuwde versie komt.Sommige dingen werken volgens mij gewoon niet voldoende maar zijn wel leuk om uit te proberen.Ik sta ook steeds open voor ideeën of voorstellen van jullie uit hoor! Laat maar horen hé Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scootin Posted April 28, 2012 Share Posted April 28, 2012 Dit werkt voor geen meter!, denk aan voeding en de vochthuishouding Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted April 28, 2012 Share Posted April 28, 2012 Misschien is Borsalino zijn waterton avontuur ook handig om er bij te nemen, wellicht dat je daar nog tips vind?? In de midden steek ik een buis van 32 mm met op de hoogte van de plantenrij telkens gaatjes, vanonder kleine 2 mm en zo telkens 1 mm groter naar boven toe gaand per elke rij, dit om het water geven zo goed mogelijk te verdelen.Ik beschik over druppelaars en kan een 20mm pe leiding aanleggen met cappilaire stekers per plant en kan zo vloeibare voeding toevoegen. https://www.moestuinforum.nl/aardbeien-in-waterton-t1298.html Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
sky Posted April 28, 2012 Author Share Posted April 28, 2012 Whow!! daar kan ik nog iets van opsteken!!Dit consept werkt duidelijk beter.Ik zat aanvankelijk ook met het idee om een pvc buis te gebruiken voor watergift maar mijn constructie was hiervoor te klein.Voor dit seizoen zal het wss te laat zijn maar denk eraan om in augustus een grotere versie te maken rekening houdend met de jullie input. Allen alvast bedankt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted May 3, 2012 Share Posted May 3, 2012 Is in feite poepsimpel.Gebruik enkel grove turf, deze spoelt zeker niet uit.Bij het vullen met natte turf deze goed aanstampen met een balk of dergelijks.De planten aan bovenkant gat planten met pootstok horizontaal, kunnen dan nog iets zakken door inslinken substraat.Buis 32mm in de midden met gaatjes ter hoogte van de plantgaten, de onderste gaatjes het kleinst en groter naar boven toe, dus 2mm, 3mm, 4mm, 5mm enz..... Mijn ton is nooit uitgedroogd geweest en gaf zo om de dag 10 liter water bij heet weer.Getest met een vochtigheidsmeter in de plantgaten.Je kan ook oplosmeststof meegeven. Je kan in plaats van met hout werken een pvc buis van 30 of 40 cm doorsnede gebruiken. Maar Bato aardbeibakken geven beter en makkelijker resultaat.Mijn nu lege ton is nu omgedraaid een werktafel, makkelijk verplaatsbaar door de gaten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts