Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Constructie aarbeiboom


sky

Aanbevolen berichten

Zoals beloofd een iets meer gedetaileerde uitleg of de constructie van mijn aarbeiboom.

 

4 Planken van 2 meter en hierin elke 30 cm ronde gaten zagen met de gatenzaag. Best dat je dit geschrankt doet.

aardbeiboom-constructie-00318801334942480.JPG

Aan de binnenzijde heb ik een lange lap recup- zwembadfolie geniet.

aardbeiboom-constructie-00549591334942612.JPG

 

De planken aan mekaar vijzen, best dat je de gaten voorboort voor de vijzen zodat het hout niet splijt.

aardbeiboom-constructie-00742901334942742.JPG

 

Met een cuttermesje in kruisvorm een insnijding maken in de folie.

aardbeiboom-constructie-01066591334942972.JPG

 

Van pvc-buis die één maat groter is dan de gaten heb ik " halve maantjes" gezaagd.

Die kan je even dichtplooien en schuin in het gat steken.

 

aardbeiboom-constructie-00858941334943099.JPG

aardbeiboom-constructie-01148441334944265.JPG

Dit als eindresultaat.

aardbeiboom-constructie-01238101334943192.JPG

 

De constructie even in de grond graven en vastgevijst aan de dwarsbalken van de bak.

aardbeiboom-constructie-01387821334943350.JPG

 

Stelselmatig vullen met grond en plantjes met dit als eindresultaat.

 

aardbeiboom-constructie-01479651334941843.JPG

 

Bij een volgende constructie van een aarbeiboom zou ik het volgende doen;

 

Planken gebruiken van18- 20 cm. breedte.

De gaten 40 cm. van elkaar ipv 30.

De gaten iets groter zodat er precies een potje van de aardbeien inpast, op deze manier kan je gewoon de bodem van het potje wegsnijden en het potje zelf in het gat steken. Maja... al doende leert men hé

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idee is leuk, ik vindt inderdaad je planten te groot of boom te klein, dit is mischien mooier met bosaardbei.

Een boog maken zo lijkt mij ook leuk.

Wat mij niet duidelijk is of je de hele lengte van de hole ruimte van bovenaf gevuldt hebt met aarde ?

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel mooi en leuk, ik heb er wel beeld bij (in mijn eigen tuin dus)

Hoe is het met water geven? Als we nu echt een droge zomer krijgen (toch?)

 

(Als mijn vader zich weer eens verveelt doet hij graag dit soort klusjes. Helaas verveelt hij zich alleen een paar weken in de winter als hij niet aan het skiën is)

aangepast door Gast

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het dan altijd wel jammer dat de grond in die zuil nog wat inzakt, en je aardbeien plantjes nog wat zakken. Maar mooi aangepakt hoor!

 

Zou je dat niet op kunnen vangen door de plantjes inderdaad in het (bodemloze) potje te laten staan en de aarde er ruim op tijd in te doen zodat het inklinkt?

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg mooi,ik zie gelijk meerdere mogelijkheden.

Even een vraagje,waarom van dat dikke zeil er in?

 

Aanvankelijk was het de bedoeling het plantgat zo klein mogelijk te houden, kwestie van het snel uitdrogen te voorkomen.

vermits we in de hoogte werken , kan de wind alles sneller uitdrogen... vermoede ik.

Maar zoals gezegd, dit is eigelijk een eerste prototype alvorens hij op de markt wordt gebracht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idee is leuk, ik vindt inderdaad je planten te groot of boom te klein, dit is mischien mooier met bosaardbei.

Een boog maken zo lijkt mij ook leuk.

Wat mij niet duidelijk is of je de hele lengte van de hole ruimte van bovenaf gevuldt hebt met aarde ?

 

Ja, bovenaan vullen en regelmatig water ingieten zodat alles wat zakt.

Dat zal nu nog het geval zijn hoor ...maar toch wat minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het dan altijd wel jammer dat de grond in die zuil nog wat inzakt, en je aardbeien plantjes nog wat zakken. Maar mooi aangepakt hoor!

 

Zou je dat niet op kunnen vangen door de plantjes inderdaad in het (bodemloze) potje te laten staan en de aarde er ruim op tijd in te doen zodat het inklinkt?

 

 

Goed idee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerste bevindingen: Sommige lange bladstengels schuren stuk aan de pvc-beugels door de wind. De aardbeisoort met korte stengels heeft hier geen last van.

Ik ga de PVC -beugels eens een tijdje wegnemen om te kijken of het probleem zich dan nog voordoet.

.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Leuk idee én goed van je dat je gaande weg verbeterpunten noemt...ik blijf dit nog n tijdje volgen.

 

 

****voelt een knutselbui opkomen....t'is wél al erg laat....morgen eens die grote pijp zoeken....tóch wel leuk zo'n boom****

Link naar reactie
Delen op andere sites

:thumbup:

 

Leuk idee én goed van je dat je gaande weg verbeterpunten noemt...ik blijf dit nog n tijdje volgen.

 

 

****voelt een knutselbui opkomen....t'is wél al erg laat....morgen eens die grote pijp zoeken....tóch wel leuk zo'n boom****

Ja, inventiviteit is niet hetzelfde als efficiëntie hé!

We moeten zelfcritisch genoeg zijn en toegeven als het niet werkt of fouten heeft....maaarrrr..ook een actieplan zoeken om het consept eventueel te verbeteren.

Ik knutsel graag maar vindt vooral dat het moet werken. Soms duurt het enkele seizoenen alvoor er een vernieuwde versie komt.

Sommige dingen werken volgens mij gewoon niet voldoende maar zijn wel leuk om uit te proberen.

Ik sta ook steeds open voor ideeën of voorstellen van jullie uit hoor! Laat maar horen hé

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is Borsalino zijn waterton avontuur ook handig om er bij te nemen, wellicht dat je daar nog tips vind??

 

In de midden steek ik een buis van 32 mm met op de hoogte van de plantenrij telkens gaatjes, vanonder kleine 2 mm en zo telkens 1 mm groter naar boven toe gaand per elke rij, dit om het water geven zo goed mogelijk te verdelen.

Ik beschik over druppelaars en kan een 20mm pe leiding aanleggen met cappilaire stekers per plant en kan zo vloeibare voeding toevoegen.

 

https://www.moestuinforum.nl/aardbeien-in-waterton-t1298.html

img0447n.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Whow!! daar kan ik nog iets van opsteken!!

Dit consept werkt duidelijk beter.

Ik zat aanvankelijk ook met het idee om een pvc buis te gebruiken voor watergift maar mijn constructie was hiervoor te klein.

Voor dit seizoen zal het wss te laat zijn maar denk eraan om in augustus een grotere versie te maken rekening houdend met de jullie input.

 

Allen alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is in feite poepsimpel.

Gebruik enkel grove turf, deze spoelt zeker niet uit.

Bij het vullen met natte turf deze goed aanstampen met een balk of dergelijks.

De planten aan bovenkant gat planten met pootstok horizontaal, kunnen dan nog iets zakken door inslinken substraat.

Buis 32mm in de midden met gaatjes ter hoogte van de plantgaten, de onderste gaatjes het kleinst en groter naar boven toe, dus 2mm, 3mm, 4mm, 5mm enz.....

 

Mijn ton is nooit uitgedroogd geweest en gaf zo om de dag 10 liter water bij heet weer.

Getest met een vochtigheidsmeter in de plantgaten.

Je kan ook oplosmeststof meegeven.

 

Je kan in plaats van met hout werken een pvc buis van 30 of 40 cm doorsnede gebruiken.

 

Maar Bato aardbeibakken geven beter en makkelijker resultaat.

Mijn nu lege ton is nu omgedraaid een werktafel, makkelijk verplaatsbaar door de gaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...