Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomatenserre ervaring


bellemie

Aanbevolen berichten

Heeft iemand ervaring met zo'n tomatenserretje?

Je weet wel,zo'n smal dingetje met oprolbaar deurtje en zijraampjes.

Mijn man zou het wel verstevigen met palen en zorgen dat het dak niet kan invallen van de regen.

Ik ben alleen bang dat -als ik de deur gesloten hou -mijn planten gaan stikken,en als ik ze open hou, de planten alsnog gaan nat worden door de regenslag omdat die serretjes maar 70 cm diep zijn.Rare vraag misschien,maar ik ben nog een echte beginneling hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

beste bellamie, ik heb 2 van die tomatenserres, Als het regent sluit je immers de voordeur, stikken doen de planten niet als je een raampje op de luwte kant openzet, en schijnt de zon, open je de deur zo ver mogelijk. dan zijn er geen nare bijverschijnselen voor je tomaatjes. groetjes Wilma

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Ik heb mezelf ook een plastic serre aangeschaft van 2m x 3m en 1.9m hoogte.

Dacht dit eerst via een bekende tuinsite te doen die ook veel adviezen bevat aan 169€

Nu vind ik diezelfde serre in promotie bij een tuinhandel in de buurt aan 69€, exact hetzelfde exemplaar.

Geen geld dus, ben benieuwd wat het zal geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Vorig jaar heb ik zo'n hoog tomatenkasje met folie gekocht (€30, onder andere bij Lidl/Aldi).

Ik vind wel dat er wat weinig licht naar binnen valt, door dat groene folie. De tomaten werden wat pierig.

 

Ook was het erg lastig dat de regen in het 'dak' bleef liggen. Daardoor gaat het ding kapot.

Een oplossing is: PVC-buizen op maat zagen (plus 2x 3 cm) en met een (verf)brander verhitten. Daarna de uiteinden plat duwen en met een andere buis wat rond buigen. Je kunt er zoveel maken als nodig, en het mooiste is als ze een beetje bol staan naar boven. Werkt perfect

 

DSCF407084881399563743.JPGDSCF406980761399563998.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plastic serre van 2x3m hier juist weggewaaid...

Zucht, het was natuurlijk te verwachten, zo'n goedkoop ding.

Nu verzwaard met stenen platen op de zijkanten, afwachten ...

 

Ik heb ook zo'n serre van 2 op 3 meter. Werd geleverd met een 8 belachelijke pikketen die ik niet eens gebruikt heb.

Ik heb de serre verankerd met zes betonijzers (kost een paar euro) van een meter lang. Aan één kant van die betonijzers een oog buigen en ze met dat oog over de buizenconstructie van de serre in geslagen met een hamer.

Het heeft de voorbije dagen flink gewaaid maar de serre houdt prima stand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf 1 seizoen een plastic kasje van de Lidl gehad. Het was een krijgertje en een gegeven paard kijk je niet in de bek, maar ik moet echt zeggen : ik heb er een hoop lol aan beleefd.

 

Die dingen zijn echte windvangers. Mijn tuin is nogal in het open land, en hij heeft een echte zomerstorm goed overleefd.

Zaak is, dat je er voor zorgt dat er nergens , ook niet in een kier, de wind er vat op krijgt. Ik had extra schoren aangebracht ( zie foto ) en de flappen aan de onderrand met betonnen bandjes zorgvuldig dicht gelegd, en ook op een wijze, dat de wind totaal geen grip op de onderkant kon krijgen. De deur-flap ging elke dag ook op dezelfde wijze verzwaard dicht.

 

Uiteindelijk in het najaar bij een volgende storm, die overigens minder heftig was, is de deurflap toch ingescheurd omdat ik de flap niet had gezekerd die dagen, en ik niet bij de tuin kon zijn ten tijde van de wind. Helaas.

Toch was ik best blij met het ding. Inmiddels heb ik een 2e tuin naast deze tuin en die tuin heeft een glazen kas. Deze niet meer opgebouwd. Zo'n ding blijft behelpen natuurlijk ( wat wil je voor dat geld ), maar als je niks anders hebt ? Ik was er blij mee ( ja Bit, dat zeg je nu al voor de 3e x )

 

DSCN491586331399737182.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga de kapotte onderdelen proberen herstellen met tape, bij gebrek aan de mogelijkheid om die onderdelen apart te kopen.

Dan alles rondom rond vastleggen met betonnen platen en bakstenen.

Het zal lelijk zijn maar mss lukt dit dan wel, zonde van al die opgekweekte tomatenplanten anders...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee buren op de tuin hebben ook zo'n foliekas staan. Vol in de wind!

De flappen goed vastgelegd/ingegraven en gezekerd met het meegeleverde touw aan de ringen van de kas, maar dan wel vastgezet aan fatsoenlijke grondankers/palen.

Verder hebben ze beiden aan weerszijden van de kas drie palen in de grond gezet, daar stevig touw (Action €0,85/€0.95) aan vastgemaakt en dat kruiselings over de nok van de kas gespannen. Op die manier kan de kas geen kant uit. (Vorig jaar zo alle stormen doorstaan.)

De nok zelf kun je eenvoudig verstevigen door stukken pvc-pijp om het draad te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verder hebben ze beiden aan weerszijden van de kas drie palen in de grond gezet, daar stevig touw (Action €0,85/€0.95) aan vastgemaakt en dat kruiselings over de nok van de kas gespannen.

De nok zelf kun je eenvoudig verstevigen door stukken pvc-pijp om het draad te doen.

Daar zou ik graag een foto van zien. Kan dat?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...