Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Engerlingen?

appelvrouw

Aanbevolen berichten

Deze keverlarven leven in mijn potten en in mijn tuin..tot nu toe -als ik er een tegen kwam tijdens het wieden/spitten- kregen ze vliegles naar het weiland, met de hoop dat de merels ze wel zouden lusten. Toen ik laatst door de kas ging met de grenilette kwam ik ze daar ook tegen..

Nu ben ik iets bezorgder.

Jorieke dacht dat het misschien engerlingen waren..is er iemand die dat kan bevestigen?

Is het nodig dat ik ze bestrijd( ik heb géén gras in mijn kas..nee ook geen grass )?img538877851335185530.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe groot zijn ze ongeveer? De echt dikke vetterds zijn hier zo'n 3 cm lang en misschien zo'n 1 cm in doorsnee. Maar dat zou ik na moeten meten.

Hier zitten ze overal, ik kan niet echt zeggen dat we er schade van hebben. Misschien hier en daar een lelijk plekje in het weiland ofzo. Overleven we wel

In de moestuin kom ik ze niet tegen, in de kas heel af en toe.

We hebben er ooit van die nematoden tegen gesproeid. Wat een miskoop zeg. Duur, en ze zijn er nog steeds/weer/alsnog.

Maar goed... misschien zijn dit wel andere viezerds?

Edit: Ik heb je foto nog een keer goed bekeken, en die 'van ons' hebben grotere koppen. Of tenminste, meer bruin op 1 kant van het ding Maar verder lijken ze hetzelfde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad de helft van mijn pink en net zo dik..Ik vind ze ook echt naar..ik bedoel goede naam engerling..ze liggen daar in dat houten bakkie langzaam te wentelen met hun dikke enge doorzichtige lijf. In het echt zijn de "koppen"ook wat bruimer..het is lastig die er goed op te krijgen. In de moestuin heb ik zo ook niet zoveel als in potten. Als het engerlingen zijn dan heb ik geluk denk ik..die eten alleen gras.

Meikevers zijn hier ook wel veel, dus dat zou ook kloppen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja engerlingen en nee ik zou ze niet bestrijden maar wel elke engeling die je tegen komt weg halen want ze vreten

wel wortels aan meestal gras maar ook wel andere soorten planten.

Mollen eten engerlingen

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn volgens mij meerdere kevers die een larve hebben die engerling wordt genoemd. Het stikt hier elk jaar van de meikevers (je hoort ze echt de hele avond tegen het dak aan knallen ) en ook van die... ehm.. rozenkevers?

(foto van www.zwolle-insecten.nl )

Phyllopertha%20horticola01_800shrp_crp1024_060603_2480.JPG

Maar er is er ook nog 1 zonder haartjes, die anders heet. Ik weet niet zeker of die van ons nou wel of geen haartjes hebben. Maar het is elk jaar wel een kleine plaag te noemen. Ze vreten van alles, vliegen in je haar, en zitten op het wasgoed als dat buiten hangt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 years later...

Euh omdat ze mijn gazon compleet kapot vreten en ik kan ze pas oppakken als ik in de Kale plekken ga wroeten

Dacht eerst aan pychlorex (dat vind je op iedere straathoek ) maar dit middel hierboven zou bio zijn en dat heb ik dan toch liever voor het speelgazon van de kindjes. Maar ik vind er geen tot weinig info over laat staan over de tevredenheid.

Het gaat om de engerlingen van de rozenkever.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij mij zitten ze ook altijd in de potten, vooral bij de aardbeien, rabarber en bij sommige andere planten, ze eten alle wortels aan, dus hou niks over....ik dacht dat het de larven van de lapsnuitkever waren..... zijn niet biologisch te bestrijden, of je moet de larven opgraven, en de kevers vangen. Verder is er pychlorex inderdaad...maar niet biologisch

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Ik heb vandaag bio1020 korrels binnen gekregen. Dit moet ik mengen met 40 liter potgrond. Van die potgrond ga ik een laag aanbrengen bij mijn aardbeien in pot. De helft van mijn aardbeien is nl. afgelopen najaar uitgemoord door de larve van de taxus kever. Deze potgrond met de bio1020 schimmel zou de larve en de kever doden en is een biologisch bestrijdingsmiddel. Werkzaam het hele seizoen dus slechts 1 maal aan te brengen.Ik heb de pireco aangeschaft, maar leek niet echt te werken. Pychlorex is chemisch, en lastig te gebruiken bij mijn doordragende aardbeien om dat je na toediening tijdens voor en najaar pas de aardbeien mag plukken na 40 dagen. Op het net vond ik 'compost speciaal' met een schimmel erin voor een bloedprijs. 40 euro voor 40 liter potgrond. Elders alleen de schimmelkorrels kunnen kopen. Aangezien ik voor minimaal 15 euro moest aanschaffen meer gekocht dan nodig. Als iemand interesse heeft, ik heb nog 6 zakjes over en zijn over te nemen voor drie euro per stuk. Zie verder op het web over bio1020

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Dank je wel Pieter, die tip heb ik van oktober tot 1,5 week geleden is uitgetest Kippen vonden het zalig zo veel kunnen scharrelen

Hopen dat het werkt, en anders ga ik de knoflook in water persen tip die ik op internet vond is testen voor we met vergif en ander stom spul moeten beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...