Geplaatst: 22 juni 201213 j De peultjes en de doperwten doen het nu goed.De sperzieboontjes doen het weer helemaal niet zo goed -_-
Geplaatst: 22 juni 201213 j Sperziebonen Die moeten toch nog komen, of heb jij ze pokon gegeven Bij mij staan ze zo'n 50 cm.... Wat er goed doet bij mij: Peulen, Tuinbonen, Koolsoorten, Aardappels, Snijbiet, UI, Sjalot en Rode Biet. En natuurlijk de IJsbergsla en de Aardbeien... volgens mij doet alles het goed bij mij gr Anton In een groen, groen, knollen, knollenland...
Geplaatst: 24 juni 201213 j De Baron van Solemacher gaan ineens enorm hard Hoop dat ik er dit jaar nog vruchtjes van kan proeven Oh ja, een heel kabouterbos is er ontstaan, geloof niet dat ze eetbaar zijn
Geplaatst: 24 juni 201213 j Hier groeien de kolen (witte, rode, koolraap, en spruitkool 'petit posy') als kool! facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 24 juni 201213 j Ja, allang... Ik heb het zakje niet meer, dus ik weet het niet precies. Maar ze zijn hier al zo'n 50 cm hoog schat ik. Edit: April, mei en juni lees ik online. Al stond juni er op mijn zakje niet bij geloof ik. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 24 juni 201213 j Alles groeit zo'n beetje wel goedmaar opvallend goed en snel 'de spinazie' daar mocht ik al het nodige oogsten De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique
Geplaatst: 24 juni 201213 j De prei begint hier nu eindelijk wat dikte te krijgen.Waren maar smalle dingetjes, maar worden nu al redelijke preien.Ook de rode boerenkool doet het bijzonder goed ( Redbor )De rode spruit en gewone boerenkool ( Reflex ) hebben last gehad van een slakkenplaag..Laat ze nog even staan om te kijken of ze het redden of niet.Zo niet dan kan ik nog wel boerenkool planten ( heb ik nog wat van achter de hand ) maar de rode spruiten moeten dan volgend jaar maar weer.. Verder gaan de pompoenen als een speer ( uchiki kuri, banquet, butternut en hokkaido ).Er zitten al 7 beginnende vruchten aan ( ca. 8 cm doorsnee )En de komkommers in de kas zie ik met de dag grote worden.Bijna oogstbaar nu! Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
Geplaatst: 28 april 201312 j Bij mij staat de Witte Aalbes in bloei.Is dat nu te vroeg of niet ??? Leef je leven dag voor dag.
Geplaatst: 29 april 201312 j zoals Gandalf al zei: een tovenaar is nooit te vroeg, of te laat, hij komt altijd precies op het juiste moment....(lees tovenaar= moeder natuur)
Geplaatst: 29 april 201312 j Ja ik vroeg het maar, omdat het struikje pas vanaf 1 April in de grond staat.En er werd gezegd dat ik er nog geen vruchten van mocht verwachten.Of ging dat over mijn fruitboompjes ??? Leef je leven dag voor dag.
Geplaatst: 29 april 201312 j Bij mij gaan de courgette en 'rode pompoen' (zaad van een groenteman gekregen) best hard. En een boon die aardig de hoogte in gaat maar nog steeds twee blaadjes heeft ondanks een steel van 20 cm. Verder kiemen andere bonen en zonnebloemen en andere bloemen er lustig op los!
Geplaatst: 29 april 201312 j Winterpostelein groeit extreem goed op het moment. Niet iedereen zal hier blij mee zijn, maar wij eten iedere dag sla! Nog wat andere blaadjes erbij voor de afwisseling. Heerlijk. Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Geplaatst: 30 april 201312 j mijn citroenmelisse tiert welig, mijn uchi kuri pompoenen doen het goed en ook de paprika's
Geplaatst: 30 april 201312 j De tomaten tikken, is dat wellicht het nabootsen van de wind? Beweging van de stengel, waardoor die sterker wordt? Ik tik al mijn planten nu, ook peper en paprika etc. Baat het niet, het schaadt ook niet dunkt me... En ja, vooral de voorgezaaide planten die nog steeds in de vensterbank staan te wachten doen het hier zeer goed, mijn eerste pepertje is al 4 cm, de paprika staat vol in bloei.
Geplaatst: 30 april 201312 j Je kan tikken , maar de pepers 'bewrijf' ( vegen, wrijven ) ik met een penseel. Overigens : ook nog eens verleden tijd : dit jaar geen pepers bij mij.
Geplaatst: 30 april 201312 j Huub schreef: De tomaten tikken, is dat wellicht het nabootsen van de wind? Beweging van de stengel, waardoor die sterker wordt? De meeldraden en stamper van een tomatenbloem liggen vrij dicht bij elkaar. Buiten zal de wind normaal gesproken voor bevruchting zorgen. In een kasje o.i.d. niet en krijg je weinig bevruchting. Tikken tegen de stam zorgt ervoor dat het stuifmeel toch in de stamper valt. Het is, zeg maar, een zwoel en sensueel namaak briesje. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 1 mei 201312 j Jawel, maar RobO begon over het tikken in de bloei. Dat tikken wat jij nu bedoeld is gewoon tikken om de planten sterker te maken ( zie tik-topics )
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.