Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Appel oogst 2024, een vooraankondiging


henkg

Aanbevolen berichten

In mijn voortuintje staat een rode Boskoop en een Schone van Boskoop (beide goudrenet).

Vorig jaar was de oogst redelijk. Niet heel goed, door enorm droog weer, en zeer matige verzorging. Te weinig water gegeven, te weinig mest.

 

De oogst 2022 was wel perfect. Toen had ik ze beter verzorgd:

20220921_RenetVoortuin.jpg

Incl. de iets latere napluk ca. 35 kg Rode Boskoop, 25 kg Schone van Boskoop. Dankzij het goede weer en goede verzorging waren ze beide heel fors aan de maat, sappig en echt heel zoet, met toch nog een zuurtje. Vooral de rode Boskoop is perfect voor bereidingen (sap, appeltaart, wijn), en zeker ook als handappel.

 

En nu, vandaag, een voorbode. Weliswaar zonder enige garantie op een mooie oogst:

 

20240418_Boskoop_Bloesem.jpg

^ Links de Schone van Boskoop. Rechts de rode Boskoop. Laagstam, nu 7 jaar oud. Plan was om er mooie leiboompjes van te maken. Maar dat is niet echt gelukt, vooral omdat je dat heel goed moet bijhouden. Dat is niet mijn sterkste punt. Toch ben ik er heel blij mee. 

(Fruit in je voortuin, in een drukke, stadse straat is wellicht niet aan te bevelen (door teveel wildpluk), maar hier kan het prima.)

 

  • Like 7

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 11 appelbomen.10 daarvan pas sinds dit jaar. Een grote oude die hier al stond toen we het huis kochten . Samen met 2 peren en een pruim (kroosjes). Die van dit jaar zijn van alles en nog wat. Vooral geselecteerd op variatie zoals timing, houdbaarheid en gebruik. En smaak natuurlijk. Mijn man houdt van wat zoetere appels. En 2 Lidl boompjes om t leiden (zal wel lijden worden) te oefenen.

Ik zie de komende nachtvorst met angst en beven tegemoet. De meeste boompjes zijn nog klein. Alles staat in bloei. Afdekken? Natmaken?

  • Like 1

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat Jootje zegt @bonnie f afdekken. Bouw een simpele tent van knijpers met deken, laken of wat dan ook.  Zorgen dat er zwarte aarde onder de plant dan geeft de aarde wat warmte omhoog, dat doet het onkruid niet. In de ochtend er weer af dan kunnen de bestuivers aan de slag

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou bij de jonge bomen niets doen, je wilt eigenlijk het eerste jaar geen enkele vrucht, alle energie moet gaan naar de groei. Het is dan gemakkelijker dat de vorst het doet dan dat je zelf de kleine appels eraf moet halen (vind het persoonlijk altijd lastig om vruchten te dunnen).

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...