Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Maggieplant oogst


Nasuada

Aanbevolen berichten

Pooeh eerste oogst dit seizoen en wel van de maggieplant.

Met een tip van Charly om te conserveren ben ik gisteren aan de slag gegaan.

dikke mand met maggieplant stengels, blad en klein beetje bieslook, basilicum daar aan toegevoegd ui en twee bollen ( 12 tenen)  knoflook een paprika en puntpaprika wat olijfolie flink malen dan wegen.

in dit geval 1,2 kg pasta daar 11% zout toegevoegd ( jaaa heuuuul zou maar daardoor ook jarennnnn houdbaar).

verdeel over 4 potjes afgetopt met olijfolie en weggezet.

te gebruiken voor sauzen soepen, pasta, salade.en vlees marinade. In de winter voor snert, linzen en spaghetti njom njom 

vandaag doorbdenpasta maar ook door kale ijsbergsla met tomaat en hardgekookt eitje.

lekkerrrrr en gezond. Dit is een blijvertje.

99F21BA6-BEB2-4DB9-9EDA-96BCA245772C.jpeg

aangepast door Nasuada
  • Like 12
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nasuada wat een goed idee en wat ziet dat er heerlijk uit! Dat je dat nu hebt kunnen oogsten. Mijn maggiplant staat in een pot en sterft iedere winter volledig af, net weer een paar stengels met blad boven 😃. Heerlijk kruid 😍.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een super idee! Heb pas sinds vorig jaar maggikruid staan in een 40cm balkonbak, was verbaasd hoe groeikrachtig hij is, zo vroeg in het jaar. Heb nog lang niet genoeg voor je recept- maar een paar blaadjes door diverse gerechten is al heerlijk.

 

Heb een screenshotje opgeslagen, dit recept ga ik hopelijk ook proberen! Bedankt!

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een goed idee! Moet de eenmaal aangebroken pot in de koelkast met olie er steeds bovenop? Ben vooral benieuwd hoe lang dat houdbaar blijkt, want ik gebruik wel maggi maar niet heel vaak of veel. Misschien kleine potjes gebruiken. Ik ga dit zeker ook proberen, 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Charly had een super lekker eeuwighoudbaar groenteboullion gemaakt ( heel ander recept) en het geheim zat in de 11% zout ( keikeizout dus) dat maakt het lang houdbaar.

Ik kijk er naar uit om het stukje zomer in de winter te gebruiken.

omdat het zo overheerst gebruik ke maat een klein beetje en het groeit hier als een malle.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dahli Volle grond stuikje sterft hier ook bovengronds af, nieuwe scheuten komen dan in voorjaar terug en het is nu al weer een aardig struikje. Als het warmer wordt gaat hij strekken en doorschieten naar zaad, dus juist nu oogsten. Niet dat het er van komt.

  • Like 1

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 "had een super lekker eeuwighoudbaar groenteboullion gemaakt" @Nasuada, kan je dat recept  delen ? Sterk geïnteresseerd, in potten inmaken  vind ik iets minder handig, dat is direct een grote hoeveelheid eenmaal je ze opent, voorlopig droog ik ze alleen hier. Ik dacht je iets had als bouillonbrokjes of gefermenteerd anders als je eerste foto's.

Edit

maar  verkeerd gelezen 🙂 , zelfde vraag als hierboven, hoelang blijft die houdbaar eenmaal pot geopend ? Bij oude recepten staat normaal ook hoe je ze bewaard en hoe je ze kan gebruiken, voedsel blijft een gevaarlijk iets.

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof wel de theorie 🙂 en dat je die gesloten bijna oneindig kan bewaren,  alleen is de vraag hoe lang kan je dat open bewaren (wel belangrijk hier omdat je telkens een klein beetje gebruikt), ik maak veel dingen in, maar ben ook graag voorzichtig. Ik zie bv ook mensen beweren dat als er een plop met het deksel is alles ook ok is, maar  dan vergeten ze botulisme, wat je bv kan verhelpen door een tijdje verwarmen boven een bepaalde temperatuur. Zoals gezegd vele van die recepten komen uit het verleden, die werken maar je moet je dan ook vaak wat houden aan bepaalde randvoorwaarden en het recept perfect volgen en ook je houden hoelang het goed blijft na opening en nee olie is geen bewaarmiddel.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben hier ook zeer gewonnen voor het idee en wat verder opgezocht. De vermelde bewaartijden met 11% procent  zout lopen wat uiteen afhankelijk van de bron. In gesloten pot in een donkere koele omgeving, vaak 1 maar ook meerdere jaren (4/5 jaar en meer). Eenmaal geopend 4 maanden tot een jaar in de koelkast mits gebruik van telkens proper gerei.

In een oud Duits kookboek 1952 hier wordt een zoutpercentage van 30% gebruikt, maar bouillonpasta gaat commercieel zelfs tot 40/60%.

image.thumb.jpeg.de93386e589e9bd7fba45cbe758b92d6.jpeg

Volgende week ga ik voor het recept van Nasuada/Charly, toch ook in wat kleinere potjes 🙂, het  andere is wel heeeel zout,  normaal gaan die hier verbruikt zijn binnen een jaar.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-4-2024 om 13:31, redzebra zei:

Sterk geïnteresseerd, in potten inmaken  vind ik iets minder handig, dat is direct een grote hoeveelheid eenmaal je ze opent

Je kunt het later overlepelen in kleine potjes.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik ze ook meerdere jaren. Je ziet het ook direct wanneer dat niet gaat lukken. Kleur verandert en het ruikt niet lekker meer.

Ik maak alle groenten fijn knijp alle vocht eruit en 9 gr zout per 100 gram groente meen ik. Ik gebruik van alles erin.
Kruiden erin vind ik een must. Heel aromatisch. Peterselie, salie, maggie, rozemarijn en knoflook. Groente varieert wat ik heb of koop, maar in elk geval geen courgette. Dat wordt te vochtig hoe goed je het ook uitknijpt. Erg bederfelijk. Verder kan je er volgens mij alles in doen wat je wil. Ik vind met gember ook heel lekker. Dat noem ik mijn hartverwarmende suppengewürz recept. Die maak ik dus extra. Geeft net die kick voor winterse tijden.
Receptlink ooit van @charly gehad.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haai!
Nou niet mijn recept hoor. Is van Diana
(https://www.mooiemoestuin.nl/inmaken/bouillonpasta/)
En die heeft t ook weer elders vandaan. Zij legt ook meer uit over de bewaarbaarheid.
Maar idd wat Mellie ook schrijft: eigenlijk kan er vanalles in, als het maar niet te nat is. Mijn basis is eigenlijk altijd wortel, iets van selderij (knol en/ of blad) en iets allium-achtigs (prei en/of ui) en dus veel kruiden (peterselie, Maggie, echt vanalles!). Kan met extra knof, of pastinaak ook. Of nou ja. Verzin het maar. Soms voeg ik ook wat kerriepoeder toe. Of n chili-pepertje. Ik gebruik het niet alleen als basis voor soepen, maar ook om vlees, jus, gehakt, stoofpotjes, nasi, pastasaus extra umami te geven. Niet in idiote hoeveelheden. Maar zoals je normaal n maggieblokje ofzo zou gebruiken.
Ik meende trouwens dat dr al ergens n topic over bouillonpasta was, maar de zoekerd kan em niet vinden.
Afijn. Ik gaf dus dat recept door aan Nas, zo van wat ik als de basis gebruikte. En die gaat er meteen op los met heel andere dingen. Alleen die 11% zout is geloof ik overeind gebleven. Hahaha. (Allen maar tof, want zo hebben we weer nieuwe toepassingen gevonden )
Over de houdbaarheid: ik zou max 2 jaar aanhouden. En de kleur/geur idd goed in de gaten houden. Ik heb nog nooit bedorven bouillonpasta gehad. Maar meende dat @Anna3 es vertelde over een batch die was gaan schimmelen?
Ik maak dit goedje doorgaans aan t einde van t seizoen. Je kan er nl heel prima allerlei kneusjes (worteltjes, niet goed afgerijpte paprikaatjes, aangevroten knolselderij etc) en restjes in verwerken.
Tot zover mijn 5ct!

  • Like 1
  • Thanks 1

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...