Simonius Posted April 19, 2024 Share Posted April 19, 2024 (edited) Hallo Allen, Momenteel ben ik bezig met een wisselteelt plan voor in de kas. Kun je zonder doorschuiven (dus op hetzelfde bed) ook aan wisselteelt doen in de vorm van voorteelt en nateelt? Of telt de voorteelt en nateelt niet mee in de wisselteelt? Groetjes, Simon. Edited April 19, 2024 by Simonius Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lia56 Posted April 19, 2024 Share Posted April 19, 2024 Hallo Simonius Welkom op dit forum. Zou fijn zijn als je jezelf even voorstelt. Heel veel plezier op dit forum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simonius Posted April 19, 2024 Author Share Posted April 19, 2024 Ik heb me inmiddels bij de voordeur voorgesteld. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lia56 Posted April 19, 2024 Share Posted April 19, 2024 1 hour ago, Simonius said: Ik heb me inmiddels bij de voordeur voorgesteld. Top! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted April 20, 2024 Share Posted April 20, 2024 Omdat ik no dig tuinier is de enige ‘wisselteelt’ die ik toepas dat het ene jaar de tomaten links en het andere jaar rechts staan. Als je je bodem in goede conditie brengt en houdt, dan hoef je je geen zorgen te maken over wisselteelt. Is je bodemgesteldheid slecht, dan kan normale wisselteelt iets helpen om plaatdruk te verminderen. Tegelijkertijd is het op zo’n kleine schaal dat ik me afvraag of het echt veel uitmaakt. Doe waar je je goed bij voelt, observeer en pas aan. 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wortel Posted April 28, 2024 Share Posted April 28, 2024 Ik doe hetzelfde als MSDG. Wel doe ik tussendoor wat experimenteren met weeuwenteelt, zoals nu staat er andijvie in die binnenkort geoogst wordt en zo weer plaatsmaakt voor peper of tomaat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Veldjesgraaf Posted April 28, 2024 Share Posted April 28, 2024 Ik teel de tomaten en paprika's etc in grote emmers met gaten onderin. Als de plant op gaat ook de grond uit de emmers. Volgend seizoen begin ik met nieuwe grond in de emmers. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted May 1, 2024 Share Posted May 1, 2024 Ik gooi elk jaar een berg mest in de kas. Tot nu toe werkt dat goed. Elk jaar staan er tomaten in de kas, aan wisselteelt in de kas doe ik niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted May 1, 2024 Share Posted May 1, 2024 (edited) Idem hier, maar dan een berg compost, de oppervlakte is veel te klein om aan wisselteelt te doen of je moet een heel grote kas hebben of meerdere , voor tomaten zou je bv 4 jaar moeten aanhouden inclusief alle andere nachtschadigen, je nieuwe bed is vaak vlak langs het oude en je werkt in een gesloten omgeving sowieso krijg je al interactie in je grond en omgeving. Edited May 1, 2024 by redzebra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted May 1, 2024 Share Posted May 1, 2024 Nog zo'n idem Ik heb permanent aan beide zijden van de kas metalen pijpen in de grond staan die, als er tomaten aan geteeld worden, d.m.v. plantstokken van geplastificeerd dunmetalen buis en tie wraps worden 'verlengd'. Het ene jaar staan de tomaten aan de stokken links in de kas en de paprika's rechts en daarna weer omgekeerd. Jezelf voor de gek houden dus want zoiets kun je met planten die familie van elkaar zijn niet bepaald een wisselteelt noemen. Wél haal ik ieder jaar 4 tot 5 kruiwagens grond uit de kas die vervangen worden door evenveel kruiwagens eigen compost. Gaat al 10 jaar goed en ik verwacht met deze aanpak dan ook geen problemen voor de toekomst. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts