Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

wisselteelt in de kas


Simonius

Aanbevolen berichten

Hallo Allen,

 

Momenteel ben ik bezig met een wisselteelt plan voor in de kas. Kun je zonder doorschuiven (dus op hetzelfde bed) ook aan wisselteelt doen in de vorm van voorteelt en nateelt? Of telt de voorteelt en nateelt niet mee in de wisselteelt?

 

Groetjes,

Simon.

aangepast door Simonius
Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat ik no dig tuinier is de enige ‘wisselteelt’ die ik toepas dat het ene jaar de tomaten links en het andere jaar rechts staan. Als je je bodem in goede conditie brengt en houdt, dan hoef je je geen zorgen te maken over wisselteelt.

 

Is je bodemgesteldheid slecht, dan kan normale wisselteelt iets helpen om plaatdruk te verminderen. Tegelijkertijd is het op zo’n kleine schaal dat ik me afvraag of het echt veel uitmaakt. Doe waar je je goed bij voelt, observeer en pas aan. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Idem hier, maar dan een berg compost, de oppervlakte is veel te klein om aan wisselteelt te doen of je moet een heel grote kas hebben of meerdere , voor tomaten zou je bv 4 jaar moeten aanhouden inclusief alle andere nachtschadigen,  je nieuwe bed is vaak vlak langs het oude en je werkt in een gesloten omgeving sowieso krijg je al interactie in je grond en omgeving.

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog zo'n idem :)
Ik heb permanent aan beide zijden van de kas metalen pijpen in de grond staan die, als er tomaten aan geteeld worden,  d.m.v. plantstokken van geplastificeerd dunmetalen buis en tie wraps worden 'verlengd'.  Het ene jaar staan de tomaten aan de stokken links in de kas en de paprika's rechts en daarna weer omgekeerd. Jezelf voor de gek houden dus want zoiets kun je met planten die familie van elkaar zijn niet bepaald een wisselteelt noemen. Wél haal ik ieder jaar 4 tot 5 kruiwagens grond uit de kas die vervangen worden door evenveel kruiwagens eigen compost. Gaat al 10 jaar goed en ik verwacht met deze aanpak dan ook geen problemen voor de toekomst. 


 

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...