Kevins Moestuin Geplaatst: 8 mei 2024 Geplaatst: 8 mei 2024 Binnenkort naar de tunnel maar de komkommer groeien hard, aan de linker kant de Bella F1, aan de andere kant snack komkommer van lidl. 3 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 12 mei 2024 Geplaatst: 12 mei 2024 (aangepast) Foto om het verschil te laten zien tussen zaailingen die van 40 tray naar deep28 zijn gegaan en naar 2 liter potten. Die van 2 liter potten zijn de bladeren 2x zo groot en een stuk verder gevorderd deze week gaan ze allemaal naar de tunnel, zie ook foto van het wortelgestel van de 2 liter pot heel mooi doorworteld. 12 mei 2024 aangepast door Kevins Moestuin Foto wortelsysteem toegevoegd. 3 Quote
MSDG Geplaatst: 12 mei 2024 Geplaatst: 12 mei 2024 Ik heb uiteindelijk deze week de snackkomkommer Salamandra F1 bijgezaaid voor in de kas. Eens kijken of ik de komkommeroogst van 2022 kan overtreffen. Vorig jaar stelde het buiten met de marketmore niet veel voor. (Ha, dat rijmt) 🤣 2 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Kevins Moestuin Geplaatst: 14 juni 2024 Geplaatst: 14 juni 2024 (aangepast) De bella f1 plant groeide in het begin goed maar de afgelopen 2 weken eigenlijk helemaal niet meer, ook enkele komkommers vallen af, de blad randen vergelen daarvoor extra kalium gegeven maar op dit moment lijkt niks te helpen, vermoed dat het komt door de lage temperaturen en weinig zon uren zou het beter zijn als ik alle komkommers nu pluk de meeste zijn nu of heel klein of 20cm ze zouden 35-40 cm worden ? 14 juni 2024 aangepast door Kevins Moestuin Quote
MSDG Geplaatst: 30 juni 2024 Geplaatst: 30 juni 2024 Update van de drie soorten komkommers: 1. Snackkomkommer Salamandra F1: maakt heel makkelijk vruchtjes aan dus die heb ik nu op de eerste oksels allemaal weggedaan want de plant is pas een cm of 35-40 groot. Even aan een stokje omhoog geleid en hopelijk gaat de vaart er nu mooi in komen. 2. Bella F1: Staat goed te groeien, al wat langer dan de snackkomkommer en de eerste vruchtjes zijn niet bevrucht. Op zich niet erg, zolang ze nu maar goed gaat groeien en midden in de zomer ons wel op oogst gaat trakteren. 😄 3. Luffa: De twee plantjes zijn in continue strijd met de slakken. Eentje is inmiddels wel behoorlijk hoog, maar heeft nog geen 10 blaadjes. 😩 De andere komt nog niet boven de werkbank en moet ‘t hebben van een zijscheut want de top is kapot gevreten. Gezien het lange groeiseizoen wat ze nodig hebben betwijfel ik of er een luffa oogst in zit… Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
henkg Geplaatst: 5 juli 2024 Geplaatst: 5 juli 2024 Hier een slecht komkommerjaar. Alle zaailingen (gezaaid 26 april) opgegeten door slakken. De herzaai 27 mei schoot ook niet op. Geen last van slakken meer, wel een heel trage groei. Gisteren de Marketmore uitgeplant in een speciekuip: Vorig jaar ging het een stuk beter met de Marketmore. Hieronder een foto van 12 juni 2023: Ik lig dus een maand achter t.o.v. eerdere jaren. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Lia56 Geplaatst: 5 juli 2024 Geplaatst: 5 juli 2024 Ook hier dit jaar ws geen komkommer.. alles opgegeten en nieuwe zaai kwam niet op 😒 Quote
Mellie Geplaatst: 14 juli 2024 Geplaatst: 14 juli 2024 Pfffff….Ik heb vandaag de kaneko (geloof ik) f1 buiten geplant. Ik heb een paar soorten f1 gezaaid dit jaar want ik moet en zal een lange komkommer oogsten die geen Sonja is. Daar had ik er na alle slakken uiteindelijk nog 3 van over en dat kaartje is natuurlijk onleesbaar na alle hoosbuien. Zoals bijna alle kaartjes overigens. Maar die 3 zijn natuurlijk toch weer van die achterlijke korte stompjes. Ik wil geen snackkomkommers. Ik wil gewoon een lange komkommer. Ik denk dat me dat in dit mensenleven niet is gegund. Ik heb entclips een zakje entkomkommer onderkant besteld en volgend jaar ga ik er weer voor. Dan maar pogen tot enten en kijken of dat soelaas biedt. Ik weet niet hoe veel jaar ik dit zaaien en falen nog vol hou. Iets met een ezel en te vaak stoten veel te vaak 3 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 15 juli 2024 Geplaatst: 15 juli 2024 Vandaag weer enkele Bella F1 komkommers uit de kas geoogst. 3 Quote
redzebra Geplaatst: 15 juli 2024 Geplaatst: 15 juli 2024 (aangepast) @Mellie het enten gaat helaas niet helpen tegen de naaktslakken, ik zou echter willen van wel 😀. Ik wou ze dit weekend hier dus ook opnieuw zaaien voor latere oogst, maar blijkbaar heb ik het zakje waarschijnlijk mislegd en het is niet meer te vinden. Dus het wordt nieuw zaad kopen en voor komend weekend, welke f1's had jij gezaaid ? 15 juli 2024 aangepast door redzebra Quote
Mellie Geplaatst: 15 juli 2024 Geplaatst: 15 juli 2024 @redzebra Ik heb iets met Johanna en nog een Duits ras en die kaneko f1 die hierboven staat. Ik heb entclips tegen slakken ik heb echt net mijn zaden opgeruimd, dus ga ze later weer erbij pakken welke ik had. Heel veel soorten inmiddels. Ik denk dat ik het meeste geld uitgeef aan komkommer zaden zonder er ooit wat van terug te zien. @kevins moestuintje mooie komkommers. Ik juich ze toe als boer met kiespijn 2 Quote
henkg Geplaatst: 17 juli 2024 Geplaatst: 17 juli 2024 Op 15-7-2024 om 21:04, Mellie zei: Ik denk dat ik het meeste geld uitgeef aan komkommer zaden zonder er ooit wat van terug te zien. Tja, hier is het anders. Ik geef eens per drie jaar € 0,90 uit (zakje Marketmore, ca. 70 zaden, vollegronds-komkommer). Dit seizoen zit het - voor het eerst- een beetje tegen: de eerste zaaisels zijn opgevreten door de slakken. Maar nu (herzaai pas op 19 mei, nog geen 2 maanden geleden) lijkt alles weer goed te komen. Ze groeien goed, ik heb de eerste beginnende vruchten al gespot: ^ De stokjes kunnen nu wel weg, ze hebben hun handjes al om het gaas gedraaid. (Helemaal links trouwens: snijselderij. Eerste zaai was ook helemaal opgevreten door de slakken. Komt nu ook wel goed, het is toch nog geen erwtensoepweer.) 3 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
MSDG Geplaatst: 17 juli 2024 Geplaatst: 17 juli 2024 Eerste snackkomkommer net tijdens de pauze kunnen oogsten. Dat voelt goed, de zomer is begonnen. 2 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
woldistel Geplaatst: 17 juli 2024 Auteur Geplaatst: 17 juli 2024 De jonge vruchtjes van de Yamato komkommer zijn nog heel dun, maar wel al lang. Afgelopen weekend de eerste geplukt, die had ongeveer de lengte van een winkelkomkommer, maar dan dunner. Was lekker. Komend weekend de plant maar wat uitdunnen want die knapt bijna de tunnelkas uit. Ook Moneta en Beth Alpha komen nu op gang. Het wordt komkommertijd 😁 2 Quote
Roland Geplaatst: 17 juli 2024 Geplaatst: 17 juli 2024 Al 2 seizoenen heb ik de komkommer Bella F1 in de kas en die bevalt goed. Maakt alleen vrouwelijk bloemen en zet vruchten zonder bestuiving. De productie is goed en de smaak ook. Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 17 juli 2024 Geplaatst: 17 juli 2024 @Roland ik heb ook de bella f1 dit jaar, smaak en productie bevallen beiden erg goed wat een heerlijke komkommer smaak zeg heb deze aan vrienden laten proeven en die waren direct verkocht wisten niet dat een komkommer zo kon smaken. Had alleen in het begin van het seizoen wel wat problemen planten produceerde niet meer en de vrucht beginsels droogde in, toen alles eraf gehaald en de plant is toen verder gaan groeien, weer gezonde bladeren nu en volop productie. Quote
Goudsbloempje2 Geplaatst: 17 juli 2024 Geplaatst: 17 juli 2024 Hier is de marketmore eindelijk aan de groei. Alleen nog geen vruchten. Kan nu niet lang meer duren denk ik… 1 Quote
Mellie Geplaatst: 20 juli 2024 Geplaatst: 20 juli 2024 Ik heb nóg meer zaden besteld… benieuwd of het ooit gaat lukken. Volgend jaar ook bella f1 en paska f1. Ik hoop dat de slakken ze met rust gaan laten! 3 Quote
MSDG Geplaatst: 21 juli 2024 Geplaatst: 21 juli 2024 @Melliedenk dat ik er overheen gelezen heb, maar waarom zijn de komkommers zo'n uitdaging voor je? 🤔 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Kevins Moestuin Geplaatst: 21 juli 2024 Geplaatst: 21 juli 2024 @MSDG onderaan staat het, ik hoop dat de slakken ze met rust laten dus vermoed dat de slakken de planten op eten. Quote
Mellie Geplaatst: 21 juli 2024 Geplaatst: 21 juli 2024 @Melliedenk dat ik er overheen gelezen heb, maar waarom zijn de komkommers zo'n uitdaging voor je? Omdat elke komkommer die ik zaai, als die de slakken overleefd, zo’n klein prutding wordt. Alleen Sonja werd lang en die vond ik niet lekker. De slakken hebben er een handje van de rassen met lange komkommers als eerste op te eten. Die zijn toch lekkerder denk ik. En vorig jaar had ik op de planten die ik met hand en tand had verdedigd, enkel mannelijke bloemen op de komkommer en cucurbitea. Dus ook geen komkommer. Het blijft een uitdaging elke x. Dat hele moestuinieren is stiekem eigenlijk helemaal niets voor mij. Niks doet het. Quote
RedTomato Geplaatst: 22 juli 2024 Geplaatst: 22 juli 2024 Ik heb gister de 1e 2 kleine komkommers geoogst. Dit is een oudere soort met stekels. Mijn zoon vind die zo lekker! Ik ben heel blij met mijn komkommer plantjes. Ondanks de slakken doen ze het goed. Ben er geloof ik maar 1 of 2 verloren. Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 26 juli 2024 Geplaatst: 26 juli 2024 Komkommer oogst van de dag weer 7 komkommer van 3 planten afgehaald, elke week haal ik 2 a 3 komkommer per plant eraf, heb ondertussen het touw van de tomatenhaken al 3x moeten verlengen zodat de plant door kan groeien. 4 Quote
woldistel Geplaatst: 26 juli 2024 Auteur Geplaatst: 26 juli 2024 Hier gaat het ook leuk. De Beth Alpha is wel wat groter dan ik ze normaal oogst en de Yamato zijn ongeveer 50 cm. Ik vind ze erg lekker. 5 Quote
henkg Geplaatst: 26 juli 2024 Geplaatst: 26 juli 2024 @woldistel en @Kevins Moestuin: Allemaal kaskommers? Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.