Paul1985 Geplaatst: 26 april 2012 Share Geplaatst: 26 april 2012 De laatste dagen lijkt het alsof er iets mis is met de courgette, komkommer en de tomaten.De courgettes en komkommer krijgen een soort krul in het blad en er zit op het uiteinde van 2 bladeren een soort bruinig randje (verbrand, door het water?) en bij de tomaten zaailingen zijn volgens mij de kiemblaadjes aan het verschrompelen. Aan het licht kan het niet meer liggen, zodra het weer het toelaat gaan ze overdag naar buiten, en wat krijgen ze voldoende maar zeker niet te veel zodat het slecht is. De grond is gewoon vochtig. Dit kan toch niet normaal zijn? Het rare is dat er niks mee is gebeurd de laatste tijd, en dat de paprika gewoon goed doorgroeit.Mod Edit: Topic titel aangepast aan vraag in topic Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jasmin Geplaatst: 26 april 2012 Share Geplaatst: 26 april 2012 Zo jong hoeven ze nog niet heen en weer naar buiten. Misschien houden ze niet van die onstabiliteit in temperaturen. Eng draadje trouwens... oppassen dat die je steeltjes niet door snijdt bij het verplaatsten van je potten... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Paul1985 Geplaatst: 26 april 2012 Auteur Share Geplaatst: 26 april 2012 Dus het is beter om de courgette, komkommer en tomaten binnen te houden bij deze lage temperaturen?Ik weet dat ze van warmte houden, maar omdat er niet al te veel licht is dacht ik gooi ze naar buiten zodra het een beetje weer is. Het draadje zit gelukkig los genoeg, merkte het deze week toevallig bij 1 paprika dat hij wat strak zat, dan gaat het inderdaad snijden haha. Enig idee wat ik nog kan doen om ze weer levendig te krijgen? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 26 april 2012 Share Geplaatst: 26 april 2012 Ai, dat draadje zou ik ook weghalen. Ze hebben geen draadje nodig, je kunt ze een stukje dieper in de grond zetten. Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Paul1985 Geplaatst: 26 april 2012 Auteur Share Geplaatst: 26 april 2012 Het draadje is weg.Klopt het dat er iets niet helemaal in order is of is er niets aan de hand? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rantje Geplaatst: 26 april 2012 Share Geplaatst: 26 april 2012 Komkommer wil een graag constante temperatuur. Geen grote verschillen en liever niet onder de 15 graden (onder de 10 zouden ze kapot gaan). Ze drinken veel maar willen geen natte voeten, dus te nat is uiteraard ook niet goed. Ook de bladeren en steel houden niet van nattigheid, net als tomaten...In wat voor grond heb je ze staan? Courgette kan meer hebben denk ik dan een komkommer. Al deze planten mogen na IJsheiligen naar buiten, komkommer liefst nog 2 weken daarna en dan zou je de grond kunnen opwarmen met een zeiltje/plasticje of wat verteerde stalmest in het plantgat kunnen doen, paar weken voor je ze in de grond zet. Weet niet wat er mis mee is, maar echt happy zien ze er niet uit Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 26 april 2012 Share Geplaatst: 26 april 2012 Rantje: een komkommer kan best schommelingen hebben. Hier staan ze in de kas, ik heb ze daar gezaaid. Het is er onder de 5 graden geweest, geen probleem. Als ze het maar gewend zijn, denk ik. Dus dat het geleidelijk gaat. Niet van binnen naar buiten. Maar constant in de kas (die niet wordt verwarmd). Misschien dat in dit geval de grond te vochtig is? Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Paul1985 Geplaatst: 26 april 2012 Auteur Share Geplaatst: 26 april 2012 @Rantje: ze staan in een soort cocosvezel grond van de Action.Is zo'n pakje samengeperst spul waar je water bij moet doen. Lekker luchtig, voedzaam en zover ik weet geschikt voor alle groenten? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rantje Geplaatst: 26 april 2012 Share Geplaatst: 26 april 2012 Dat zei je laatst ook al, misschien dat het aan het ras ligt want juist komkommer zou ziek worden en zwakker zijn door die schommelingen en te lage temperaturen. Meerder keren nu gelezen Geen ervaring nog mee, maar wel geprobeerd het gewas en de zorg zo goed mogelijk te begrijpen om het goed te doen met de opkweek. Zoek altijd meerdere bronnen en eigenlijk verbaasd het me dat je hele andere ervaringen hebt Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rantje Geplaatst: 26 april 2012 Share Geplaatst: 26 april 2012 @Rantje: ze staan in een soort cocosvezel grond van de Action.Is zo'n pakje samengeperst spul waar je water bij moet doen. Lekker luchtig, voedzaam en zover ik weet geschikt voor alle groenten? Ooowww, zelf heb ik het niet dus geen ervaring mee maar lees van meerdere mensen dat het niet echt heel goed spul is.Misschien even mengen met een goede potgrond en wat grof zand?Grote kans dat je planten het een stuk beter gaan doen.. Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 26 april 2012 Share Geplaatst: 26 april 2012 Ik heb daar geen goede ervaring mee trage groei nauwlijks wortelvorming, volgens mij bevat het totaal geen voedsel,bij normale potgrond zie je na verspenen eigenlijk gelijk dat het plantje groeien gaat, ik neem aan dat dat door de voeding komt, omdat zaaigrond bijna geen voeding bevat, start het groeien direkt in voedzame potgrond.Nuja dat samengeperst spul is hooguit voedingsarm, zou dus overpotten in normale potgrond of voeding gaan geven. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 27 april 2012 Share Geplaatst: 27 april 2012 Omdat ik vrij chaotisch ben, groeien planten hier niet in een zorgvuldig uitgebalanceerde omgeving op Ik vergeet ze wel eens naar binnen te halen bij het afharden, dat soort dingen.En de komkommers zaai ik nu al een paar jaar in de kas. Het heeft er zelfs nog even zacht gevroren vorige week. Ok, ze komen niet in 1 week op, zoals die in de vensterbank. En ze zijn niet nu al zo hoog dat je ze moet ondersteunen met stokjes en touwtjes. Maar de schommelingen doen ze niets. En ik heb verschillende soorten, waarvan ik de namen niet noteer (zou ik wel moeten doen...). Bijv. een soort uit zo'n goedkoop zakje uit zo'n display in een supermarkt. Maar ook een soort van Hobbyzaden.nl Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
spirrie Geplaatst: 27 april 2012 Share Geplaatst: 27 april 2012 Dat spul van de action kun je idd het beste mengen met gewone potgrond. Dan krijg je luchtige potgrond en daarin willen komkommers wel groeien. Dat weet ik uit ervaring. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Paul1985 Geplaatst: 27 april 2012 Auteur Share Geplaatst: 27 april 2012 @Spirrie: dank je, dat was het antwoord dat ik nodig had als bevestiging. Dit weekend direct potgrond halen en alles mengen. Alleen: hoe kan ik dit het beste aanpakken zonder wortels te beschadigen??? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Lisa Geplaatst: 27 april 2012 Share Geplaatst: 27 april 2012 Bij het verspenen is het makkelijk om de grond heel nat te maken, zodat je als het ware de grond van de wortels kan wegspoelen. (geleerd van Hansm op dit forum ) Nu zijn jouw plantjes al wat groter en hebben dus meer wortels, ik zou de grond die je niet makkelijk (dus zonder beschadigen) van de wortels af kan spoelen/halen gewoon laten zitten en de plantjes in het potje met de nieuwe grond zetten. Als het goed is zul je dan vrij snel verbetering zien bij het groeien. Quote http://www.hobbyzaden.nlZaden te koop al vanaf 0,25 €. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Paul1985 Geplaatst: 27 april 2012 Auteur Share Geplaatst: 27 april 2012 Bedankt voor de tips, ik ga er morgen mee aan de slag Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Frans Geplaatst: 27 april 2012 Share Geplaatst: 27 april 2012 Bij het verspenen is het makkelijk om de grond heel nat te maken, zodat je als het ware de grond van de wortels kan wegspoelen.Methodes en opvattingen verschillen nu eenmaal maar ik ben van mening dat je een plantje juist met zoveel mogelijk aanhangende potgrond moet verspenen zodat het makkelijk(er) verder kan groeien. Ongeacht welk plantje ik verspeen , ik maak altijd de grond zodanig vochtig dat hij nog plakt en neem dan het plantje met zoveel mogelijk aanhangende grond weg en probeer die grond bij het verspenen rond de wortels te laten zitten. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
thea Geplaatst: 27 april 2012 Share Geplaatst: 27 april 2012 @Frans: Zo zou ik het ook doen met de hand uit graven en flink wat aarde aanlaten Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 28 april 2012 Share Geplaatst: 28 april 2012 me too. Ik verspeen zelfs liever niet, maar verpot liever wat vaker, steeds een maatje groter; blijft de kluit ongestoord. En in dit geval van topicstarter, hetzelfde verhaal: ruim uit de 'mindere' 'grond nemen, en in de 'beter' grond zetten. Die welschijfjes, cocos-potgrond is echt zoooi. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Paul1985 Geplaatst: 28 april 2012 Auteur Share Geplaatst: 28 april 2012 Missie geslaagd, 13 paprika's, 8 tomaten, 2 courgettes, 2 komkommers en de aardbeienplantjes in nieuwe potgrond gezet. De cocosvezel compleet vervangen. Op het afbreken van 1 kiemblaadje van de paprika na is alles goed gegaan. Zoveel mogelijk grond weg gehaald en de wortel kluit laten zitten om niks te verstoren. Bedankt voor de tips allemaal, over een weekje (of 2) ben ik eens benieuwd wat het af gaat leveren Groeten Paul Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Rantje Geplaatst: 28 april 2012 Share Geplaatst: 28 april 2012 Super Laat je nog even horen of ze opknappen van de verhuizing? Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
lombok Geplaatst: 29 april 2012 Share Geplaatst: 29 april 2012 Als het goed is heb je er een zakje droge mestkorrels bij gekregen ik heb een proefpakket met zo'n zakje mest erbij gekregen, zoniet dan heeft de plant een tekort aan mest. Courgette's en kommer mogen pas na de Ijsheiligen naar buiten. Quote Ik huur kavels bij Volkstuinvereniging 't Boeskoolhöfke te Oldenzaal( www.hetboeskoolhofke.nl) Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
phili Geplaatst: 29 april 2012 Share Geplaatst: 29 april 2012 dat omgekrulde blad, zit er niet iets van bladluis verstopt/ Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jorieke123 Geplaatst: 15 juni 2012 Share Geplaatst: 15 juni 2012 Ik heb even een nieuw topic gemaakt voor de gele bladeren bij de gele courgette: geel-blad-bij-gele-courgette-t5840.html Quote Veldvee-facebook Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Antoine Geplaatst: 16 juni 2012 Share Geplaatst: 16 juni 2012 Hallo, ik zou wel de grond wat mengen met gewone potgrond. Verder moet het in je kas niet zo zijn dat de zon binnen gaat branden, dus kalken die ruiten! Je blad lijkt wat mij betreft wel een beetje verbrand. Maar natuurlijk zie ik ook dat het kiembladen zijn die dit doen, dat is vrij normaal. Als je eigenlijke bladen maar niet bruin worden. Idd houden je Komkommers niet van natte voeten, maar het zijn wél water-minnende planten, dus een druppelsysteem zoals dit: https://www.moestuinforum.nl/makkelijk-irigatiesysteem-t5449.html is een hele goede oplossing! succes! gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.