Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vragen over de blauwe bes


starter

Aanbevolen berichten

Oh dat is wel een groot verschil ja. Ik heb moestuin grond en dan turf erin om het zuur te maken (wat ze mij hebben verteld in het tuincentrum) moet ik er meer turf indoen? Of hoe red ik deze?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@starter op welke grond zit jij zelf? Opzich niet heel verkeerd advies vanuit het tuincentrum maar zelf zit ik op klei en heb ik voor mijn blauwe bessen gaten gegraven van 50 x 50 x 50 cm en deze volledig gevuld met turf, als je turft gaat mengen met bijvoorbeeld klei grond dan is het een kwestie van tijd voor de planten dood gaan  wat ook kan is een 65L speciekuip kopen, gaten onderin maken, vullen met turf en hierin planten is een stuk goedkoper 😇

 

en zoals frank zegt absoluut geen kraanwater geven alleen regenwater, en daarnaast ook op letten welke mestoffen je geeft degene waar de K van NPK bestaat uit 

kaliumfosfaat of superfosfaat zijn goed geschikt deze verhogen niet de zuurgraad van de grond. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips! Kraanwater geef ik niet (dat had ik gelezen) en er zit best een hoop turf in de pot? Dan moet het zuur genoeg zijn toch? 

 

Is de plant nog te redden of moet ik er wat aan doen? Of meer turf? Er zat in de moesttuinaarde ook voeding dus ik weet niet wat ik nu het best kan doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn meerdere varianten van 'rhododendronvoeding'. Eigenlijk gewoon een term voor meststoffen die de PH gezond houden voor zuurminnende planten.

 

De gene die wij verkopen bij Fruitbomen.net is een organische korrelmest:

Samengestelde organisch – minerale meststof NPK 6-3-6 (+3)

6% stikstof totaal (N), waarvan 4 % organisch gebonden stikstof afkomstig van vleesbeendermeel en cacaodoppen, 2% ureumstikstof
3% fosforzuuranhydride (P2O5) oplosbaar in mineraal zuur afkomstig van vleesbeendermeel
6% kaliumoxide (K2O) oplosbaar in water
3% magnesiumoxide (MgO) oplosbaar in mineraal zuur
35% organische stof afkomstig van vleesbeendermeel en cacaodoppen
 

Maar een vloeibare is ook prima hoor, zolang het maar een goede ph in stand houdt.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn ervaring trekt dit weg naarmate het seizoen vordert. Bijna al mijn rassen in de speciekuipen hebben dit roodachtig gekleurde blad en staan er in de zomer stralend bij. Kortom, geef het nog even wat tijd, je bodem en watergift zal het niet aan liggen. Ik heb ook gemerkt dat ze zonder voeding vrij lang vooruit kunnen dus waarom meteen gaan rommelen aan die balans met voeding e.d.? Kijk het nog even een maand of 1,5 aan zou ik zeggen en kom dan terug met een plaatje.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij ook een rode gloed over het blad. Volgens mij geen probleem. Ze zijn wel een stuk voller. Ze zijn een jaar of vier geleden geplant in pot. De enige planten die bij mij ooit tuinturf hebben gekregen. Hiervoor stonden ze in de volle (zand) grond maar dat vonden ze niet fijn , bleven klein met nauwelijks bloesem. 
 

Om eerlijk te zijn vind ik die van jou ook wat iel @starter het is denk ik of wat te weinig turf of te weinig voeding. Tuinturf heeft dacht ik geen voeding dus dat moet je toevoegen. 

 

 

Ik weet niet meer hoe ik dat aan het begin heb gedaan, maar nu  krijgen ze hier jaarlijks moestuinkorrels en inderdaad zo min mogelijk leidingwater. 
 

IMG_0938.thumb.jpeg.76fc722d92e2b213cef675e26e5ad7b7.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geef ze zelf thuis altijd kalkrijk leidingwater met een pH van 8,2 en ze hebben er de afgelopen 4 jaren nooit onder geleden. Geen andere optie, dus moet wel want anders waren ze in de zomer van 2022 gegarandeerd gesneuveld. Op de moestuin krijgen ze enkel regen en soms (indien echt nodig) grondwater.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@starter elke variteit heeft zijn eigen eigenschappen, hortblue petite geeft naar mijn mening hele lekkere en vooral ook zoete kleine blauwebessen de bluecrop heb ik zelf niet maar wel 14 andere soorten en geen een daarvan smaakt hetzelfde dus ga er maar vanuit dat deze kwa smaak anders zal zijn. Zelf vindt ik soorten als Legacy, Liberty en Elizabeth echt top 😇

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Stan W zei:

thuis altijd kalkrijk leidingwater


Is er overal in NL veel kalk in het leidingwater? Of zijn er grote verschillen? Iemand heeft vast een handige link naar een site waar dat opstaat.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een disclaimer bij die website, blijkbaar gaat dat per waterbedrijf want de waardes voor Huizen, Amsterdam, Haarlem en Alkmaar zijn allemaal hetzelfde en kennen allemaal dezelfde oorsprong: de waterleidingduinen. Op zich niet gek, maar het is dus niet heel nauwkeurig.

 

Vraag me ook af of het heel veel effect heeft op de zuurgraad van je bodem...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De blauwe bessen krijgen inderdaad groen blad.

 

De hardheid van het water bij mij is volgens die website 7,34 dH, maar volgens WML, die het water levert, 10,38 dH.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thnx!

 

Dan had ik nog een vraag haha als iemand het misschien weet? Ik ben zo'n 1 a 2 maanden geleden een blauwe bes gekocht en geplant. Alleen vandaag heb ik een grotere pot gekocht en daar naar overgeplaatst. Alleen nu zag ik dat de hele onderkant van de plant gewoon nog het oorspronkelijke vorm had van het bakje van het tuincentrum. Hoelang duurt het voordat die wortels groeien? Is dat normaal dat het zolang duurt??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel eens gewoon het mes erin gezet bij een flinke vaste wortelkluit. Eerst flink laten volzuigen en dan kruisling insnijden, uitbuigen en voorzichtig beetje loswurmen en opnieuw oppotten. Als de plant nog goed levend is, maakt ie weer nieuwe wortel aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...