Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

bij mij staan courgettes in de volle grond (niet allemaal) op een beschutte plek in de tuin... tomaten en paprika's nog niet... daarvan gaat een deel de kas in (als ie af is) een deel in pot en een deel in de vollegrond... komkommer en augurk zijn erg koudegevoelig heb ik gemerkt, die moeten nog even wachten

Geplaatst: (aangepast)

Nou, vanaf aanstaande maandag (14 mei) moet er maar eens het een en ander naar buiten.

Let trouwens even op de minimum temperatuur op zaterdagnacht/zondagochtend!

tmin18601336652075.png

Raar hoor, een tijdje geleden groeiden mijn zaailingen voor geen (centi)meter. Ik maakte me zorgen of het wel iets zou gaan worden. En nu moet ik al 2x per dag een beetje water geven. Naar buiten met die dingen!

Dagtemperaturen op langere termijn blijven wel laag. Twijfel: misschien toch nog iets langer binnenhouden?

http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/ensemble.html

aangepast door Gast

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Bij ons is voor het weekend nachtvorst voorspeld, ik las zelfs iets van -4°C.

Maar ook dichter bij Nederland in de Kempen en de Ardennen is -2°C aan de grond voorspeld.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Geplaatst:

Hier wordt zaterdagnacht ook nachtvorst voorspelt! De boeren durven de mais nog niet te zaaien en wachten tot maandag.

Ik heb vanmiddag alle planten uit de kas gesleept en op de kweektafel buiten gezet..misschien laat ik ze daar vannacht, maar morgennacht toch maar naar binnen. Nu is het erg heet in mijn tuin (29gr) en voor vannacht is de voorspelling 16 graden...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Midden Nederland minimale temp op Zondag 13 mei 2graden rest van de metingen zijn boven de 5 graden daarnaast blijft het de komende week wisselvallig (2dg droog 2dg regen) en rond 15 graden max

Geplaatst:

Zondag op maandag wordt beter toch? Ik heb echt ruzie met die pompoenen en courgettes hier in huis. En niks te vroeg gezaaid. Ze zijn gewoon wild enthousiast. Of zoiets. Ik wil ze naar buiten!

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

pff aan 4 van de courgette's zitten al bloemen! (ras Diamant)... over enthousiast gesproken!

ik heb voor de zekerheid maar ff emmers over ze heen gezet, aangezien ze in de volle grond staan..

Geplaatst:

Mijn courgette had na een week of 2 na opkomst al een bloemknop. Dacht eerst dat het nieuwe blaadjes werden...naar mijn idee kon het niet namelijk...maar nu zijn er al heel veel knoppen. Erg groot zijn ze vooral in de breedte.

Vanacht nog koud, van de week nog een keer en dan zou de nacht temperatuur niet onder 10 graden moeten komen.

Dus weer aan het afharden begonnen, voor de tomaten, peper en paprika's.

Eind van de week kunnen ze dan buiten blijven...pffff wat zou dat fijn zijn!

Komkommer is het nog te koud voor dus die blijft nog even binnen.

Geplaatst:

Ik dacht dat gisteren de laatste IJsheilige jarig was.

Er is er nog eentje, vandaag jarig: Sophia van Rome (http://nl.wikipedia.org/wiki/IJsheiligen)

Hoe het ook zij: het is nu koud, om 14:20u. Gemiddeld 10 graden in Nederland. In Zuid-Limburg en op de Veluwe 6,5 graden.

In de nacht van woensdag op donderdag nog kans op nachtvorst. Blij dat er -op de aardbeien na- nog niets buitenstaat.

Afgaande op de huidige berichten gaan mijn tomaten a.s. zaterdag naar buiten. Niet te zonnig, 's nachts redelijke temperaturen. Afharden denk ik te beperken tot het voorgaande nachtje in de keuken. Paprika's en pepers blijven tot het einde van de maand binnen.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Helemaal mee eens!!! Veel te koud en veel te nat! En daardoor droogt de grond helemaal niet op zodat ik niet bezig kan die bakken onkruidvrij te maken voor de lading tomaten etc die daar de grond in moet! Modderpoelen zijn het! Dus ik loop nu opeens weer hopeloos achter...

Geplaatst:

De temperatuur gaat hier de volgende dagen alleszins naar boven (zo'n 18-20gr), maar die regen he... ik ga deze week voor een dak zorgen voor de tomaten, ik denk niet dat het direct zal gaan ophouden met regenen .

Geplaatst:

Dat was ook mijn idee! Wat stevig draad van schutting naar schutting en wat stevig plastic eroverheen, of op z'n minst zo'n Ikea vitrage tegen de zwaarste druppels en hagel

Good things come in small packages

Geplaatst:

Zo straks bij het nieuws foto's van ondergehagelde straten echt helemaal wit

Het leek wel een winterplaatje alleen de bomen waren helemaal groen.

Daaraan kon je zien dat het niet winter maar lente is. Hoezo lente

Geplaatst:

Mijn pompoenen zijn toch echt naar buiten gegaan zondagmiddag. Mijn moestuin ligt ongeveer 30cm hoger dan de rijbak en weide die eraan grenzen, dus de grond raakt het teveel aan vocht makkelijk kwijt. Bovendien was het hier vandaag ondanks het pleurusweer (sorry, Uteregse) qua temperatuur prima te doen. Het is een gok, maar dat hoort toch ook bij het moestuinieren zo nu en dan.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...