Melanina Geplaatst: 15 mei 2012 Geplaatst: 15 mei 2012 hier wel hagel gehad omg rotterdamhad dus me kuiden en sla ff binnen gehaald Quote
Erwin1964 Geplaatst: 16 mei 2012 Geplaatst: 16 mei 2012 Ik krijg een sik van dit rotweer Ik moet me werkelijk inhouden om de boerenkool nog niet te zaaien en hutspot te gaan eten. Quote
appelvrouw Geplaatst: 16 mei 2012 Geplaatst: 16 mei 2012 (aangepast) Voor hier(Frankrijk net onder Luxemburg) vanavond om 11 al -2; morgenochtend bijna -4 voorspeld. Ik ben echt bang voor mijn walnoot..die is vorig voorjaar al drie keer bevroren, en dus ook weer teruggekomen, en nu al bevroren geweest( het blad van de walnoot kan echt niet tegen vorst) op een gegeven moment moet die boom het toch opgeven?Onder mijn kweepeer gaat vannacht weer een kruiwagen met zaagsel dat ik in een hoekje aansteek(hij staat vol in de bloei)..voor de walnoot ( die flink groot is) heeft dat denk ik geen zin. verder aardappelen afdekken en aardbeien. (Edit: dat moet dan een nieuwe 'en de laatste ijsheilige zijn..de heilige Honor'e...) 16 mei 2012 aangepast door Gast Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
eva1986 Geplaatst: 16 mei 2012 Geplaatst: 16 mei 2012 Hier voorspelling voor komende nacht: 1°C Gelukkig lijkt dit toch echt de laatste echt koude nacht te zijn. Daarna gaan de temperaturen rond de 10°C blijven 's nachts, dus dan durf ik weer met een gerust hart wat dingen buiten te laten staan... (ik dacht echt klaar te zijn met de nachtelijke verhuizingen... ) Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Yentl Geplaatst: 16 mei 2012 Geplaatst: 16 mei 2012 Het lijkt hier nog wel goed te gaan komen . Dit is wat de site van het Belgische KMI geeft voor de trend van de komende 14 dagen: Vooruitzichten voor donderdag 24 mei tot woensdag 30 mei Er lijkt een periode aan te breken met meestal droog week en geregeld zonnige perioden. Ook de temperaturen vertonen een stijgende trend en kunnen gedurende enkele dagen boven de 20 graden uitstijgen. http://www.kmi.be/meteo/view/nl/65656-Weer.html?region=belgium&period=15daysmaxtemp Nu hopen dat het ook uitkomt en zo zal blijven... de vorst is op z'n minst al weg. Quote
lombok Geplaatst: 16 mei 2012 Geplaatst: 16 mei 2012 Dit was het resultaat in de nacht van 12 - 13 mei aan de grond -4 C (Ijsheilige St. Pankratius). De spercie en bruine bonen; Aardappelen die boven stonden; Quote Ik huur kavels bij Volkstuinvereniging 't Boeskoolhöfke te Oldenzaal( www.hetboeskoolhofke.nl)
Erwin1964 Geplaatst: 16 mei 2012 Geplaatst: 16 mei 2012 Zonde hoor; die aardappelen trekken nog wel bij maar je bonen kun je afschrijven ben ik bang. Komende nacht weer iets boven 0 op waarnemingshoogte, dus pal aan de grond weer een of twee graden vorst....maar dat is dan waarschijnlijk wel de laatste vorst. Quote
D_SDennis Geplaatst: 16 mei 2012 Geplaatst: 16 mei 2012 Ik heb net de aarbeien, aardappels en bonen afgedekt met zeil. Het zal me toch niet gebeuren dat door een klein vorstje al mijn aardbeien bloemen zwart verkleuren. Bonen kan ik wel opnieuw zaaien, daar was ik al vroeg mee, maar liever dat deze het redden. Tomatenplanten en basilicum en courgette had ik nog niet uitgepoot. Ik zit te wachten op het moment dat er geen vorst meer in de veertiendagen pluim zit. Dat lijkt na morgen te gebeuren. Nu dus alles in de kofferbak mee naar huis genomen en komend weekend mag het dan allemaal de grond in. Quote
Mir2311 Geplaatst: 16 mei 2012 Geplaatst: 16 mei 2012 (aangepast) - 15 augustus 2012 aangepast door Gast Quote
helena Geplaatst: 16 mei 2012 Geplaatst: 16 mei 2012 Ik heb net de aarbeien afgedekt met zeil. .Kan aardbeibloesem bevriezen. heb nog nooit gehoord van een slecht aardbeienjaar door de vorst, of luisterde ik niet goed? Quote
D_SDennis Geplaatst: 16 mei 2012 Geplaatst: 16 mei 2012 Bevroren bloemen herken je aan een zwart hart. Die geven dus geen aardbeien meer. Ik had er een aantal ergens in april, bij de eerste bloesems. Overigens kunnen de bloemblaadjes wel ene beetje vorst aan.... Quote
appelvrouw Geplaatst: 16 mei 2012 Geplaatst: 16 mei 2012 Weer 100 potten en doeken/lakens over aardbeien en aardappels gezet.Een emmer over het bloeiende blauwe besje ( ik weet niet eens of dat nodig is. Een kruiwagen met zaagsel gevuld en deze smeulend onder de kweepeer gezet.Het zou om 11 uur al - 1 zijn, maar het is nog lekker warm..5 graden Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
eva1986 Geplaatst: 16 mei 2012 Geplaatst: 16 mei 2012 Hier nu nog +7°C, zit nog te twijfelen of ik nog wat zal afdekken... Ik denk toch maar lekker naar bedje, ik waag het erop! (meeste staat in potten tegen het huis aan, daar heeft vanavond nog lekker de zon op gestaan ) Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Jorieke123 Geplaatst: 17 mei 2012 Geplaatst: 17 mei 2012 Hier is alles toch wel wit van de kou. Gelukkig had ik alle potjes met plantjes voor de moestuindag al veilig op de deel gezet. Die ligt helemaal open, maar het vriest er niet Verder heb ik niets afgedekt. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Frans Geplaatst: 17 mei 2012 Geplaatst: 17 mei 2012 Volgens eem min/max thermometer die ik geplaatst had is het vannacht in mijn tuin niet kouder geweest dan 2.6 graden. De aardappels, struikbonen en dahlia's had ik gisteravond toch maar afgedekt voor de zekerheid. De tomaten- en paprikaplanten die nog in potten staan kunnen nu eindelijk de vollegrond in . Dat gesleep er mee de laatste tijd van binnen naar buiten en terug werd ik goed moe. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
snekermoestuin Geplaatst: 17 mei 2012 Geplaatst: 17 mei 2012 vanaf vandaag gaat het er volgens de 10 dagen voorspelling gewoon weer wat beter uitzien met de minimumtemparatuurhet wordt gewoon mooi weer http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/ensemble.html eindelijk met dank aan Henk natuurlijk voor de website Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/
appelvrouw Geplaatst: 17 mei 2012 Geplaatst: 17 mei 2012 Het was - 2 en viel dus mee..naar de walnoot heb ik nog niet gekeken...zo eerst maar even alle potten weer van de planten halen, ik hoop echt dat dit de laatste x was! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
eva1986 Geplaatst: 17 mei 2012 Geplaatst: 17 mei 2012 Heb zelf geen min/max-thermometer, dus ga af op de metingen van de weerstations... Geen vorst, maar het zat er tegenaan, onder de 1°C aan de grond... Maar ben net even eea gaan inspecteren, niets aan het handje hoor! Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
D_SDennis Geplaatst: 17 mei 2012 Geplaatst: 17 mei 2012 Hier ook gelukkig niets aan het handje, maar in de buurt zijn garagedaken wit geworden hoorde ik van iemand op de tuin vanochtend. Zonnebloemen uitgeplant, net als de courgettes. Zometeen gaan de komkommers, paprika's en tomaten de grond in. Komkommers een deel in de tunnel en een deel buiten tegen een gaaswerk. Test, hopen dat dat lukt. Quote
Yentl Geplaatst: 17 mei 2012 Geplaatst: 17 mei 2012 Morgen gaan we het dak voor de tomaten maken en dan kunnen ze allemaal naar buiten, ben blij dat die grondvorst eindelijk weg is ! Quote
Dennis29 Geplaatst: 18 mei 2012 Geplaatst: 18 mei 2012 Hier heeft het in mei niet meer gevroren 's nachts. Maar nu geven ze overal in het land van de week 's nachts boven de 10 graden dus alle plantjes kunnen nu wel naar buiten denk. Quote
Bit Geplaatst: 18 mei 2012 Geplaatst: 18 mei 2012 Ja. Topic kan wel dicht denk ( niet aan mij hoor ) Het is gedaan met de koude maanden. Heerlijk ! Quote
eva1986 Geplaatst: 18 mei 2012 Geplaatst: 18 mei 2012 Ik ben vóór! Laat de zomer maar beginnen!!! Quote Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
Gemma Geplaatst: 19 mei 2012 Geplaatst: 19 mei 2012 Vandaag gaan hier de courgettes naar buiten ( nog wel in folie-tunneltje..voor de zekerheid.. ) Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
Erny Geplaatst: 21 mei 2012 Geplaatst: 21 mei 2012 Folietunneltje is voor temperatuur nu niet echt meer nodig., lijkt me ook te benauwd voor courgettes... Als je hem tegen slakkenvraat inzet kan het nut hebben. Anders kunnen je courgettes vanaf nu echt helemaal aan de elementen overgeleverd laten. En vooral niet te veel water geven. Laat de planten eerst zélf naar water zoeken. Worden ze groot en sterk van. Niet te veel verwennen... want zorgt voor afhankelijke plantjes... Later als er courgettes in hangen lekker bijwateren... dan wel... (als je droge grond hebt dan vooral ook). Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.