geedee Geplaatst: 29 oktober 2011 Geplaatst: 29 oktober 2011 En nu heb ik in een opruimwoede....mijn postvakje leeggemaakt....inclusief de omschrijving wat ik met de stekjes moest doen Blijven ze in het water staan totdat ze wortels hebben of moeten ze al in potgrond met zand? Quote
Jorg Geplaatst: 29 oktober 2011 Geplaatst: 29 oktober 2011 Zet ze maar gelijk in de potgrond, meloenpeer vormt zeer gemakkelijk wortels. Ik zet overigens nooit stekjes in water om ze zo wortels te laten ontwikkelen. Quote
geedee Geplaatst: 29 oktober 2011 Geplaatst: 29 oktober 2011 OK ga ik doen....ze stonden nu in het water om even te bekomen van hun reis via de post Quote
Frans Geplaatst: 29 oktober 2011 Geplaatst: 29 oktober 2011 @Geedee:Zou het kunnen dat dit in de omschrijving stond ? Zet ze eerst even in wat water tot ze er weer fris uitzien want ze zullen wel wat slapjes geworden zijn. Daarna in vochtige potgrond of stekgrond zetten op een licht en warm plaatsje maar tot ze aangeslagen zijn beslist niet in de zon zetten! Dat weet jij ook wel denk ik maar zoiets zet ik er voor de zekerheid toch altijd maar even bij. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
geedee Geplaatst: 29 oktober 2011 Geplaatst: 29 oktober 2011 Ja dat stond er volgens mij inderdaad bij Hoe weet jij dat nou Frans? thanks Quote
appelvrouw Geplaatst: 30 oktober 2011 Geplaatst: 30 oktober 2011 Ik denk dat ik het opgeef om de pepino te kweken..ook na het lezen van al jullie goede raad en uitzoekwerk. Nu heb ik hem twee jaar in de kas gehad, en twee jaar geen vruchten...volgend jaar ga ik gewoon meloen proberen Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Eva Geplaatst: 3 november 2011 Auteur Geplaatst: 3 november 2011 ik heb de pepino dit jaar bij de aldi gekocht. op de verpakking stond dat hij niet geschikt was voor cosumptie!de vruchten zien er hetzelfde uit dus ik snap het niet....zijn er meerdere soorten pepino dan?ik had trouwens een aardige oogst per plant. ongeveer 4 meloenperen aan een 30/40 cm hoge plant.toch durf ik ze niet te eten! Quote
JongeKweker Geplaatst: 4 november 2011 Geplaatst: 4 november 2011 Ik heb er wel aardig wat vruchten aan gehad, maar waren zo groot als een tennisbal. Ze zijn licht geel gebleven en kregen paarse streepjes. Ik heb er 1 proberen te eten, was superzuur! Misschien was ik ook wel een beetje te vroeg, maar ben wel genezen, ik durf ze ook niet meer te eten. Quote
Jorg Geplaatst: 4 november 2011 Geplaatst: 4 november 2011 Mijn ervaring is juist positief, zowel wat betreft smaak als groei wijze. Zou ik dan een lucky shot hebben gehad met de zaadjes (schijnt nogal wat verschil te zitten tussen de plantjes). Quote
hansm Geplaatst: 4 november 2011 Geplaatst: 4 november 2011 Dan heb ik van de juiste planten stekjes , zowel bij pepino als gojibes heb ik gehoord dat smaak en opbrengst de moerplant (bij stek dus) van groot belang is. Quote Players only love you when they're playing.
hansm Geplaatst: 4 november 2011 Geplaatst: 4 november 2011 Yep, maandje terug ofzo heeft Jorg me stekken gestuurd, en ik denk na twee weken waren deze gewoon buiten beworteld en gingen aan de groei, van de week in kas gezet.Meerdere mensen proberen zo hun pepino overtehouden, door vlak voor de winter te stekken en deze stekken vorstvrij te zetten en dan in voorjaar verder opnieuw optekweken. Quote Players only love you when they're playing.
Eva Geplaatst: 9 november 2011 Auteur Geplaatst: 9 november 2011 voor de zekerheid nóg maareen keer gegoogled...en ik kan geen giftige variant van de meloenpeer vinden dus die van mij zal ook wel eetbaar zijn denk ik...maar misschien moet ik toch mijn schoonmoeder maar eerst laten proeven? Quote
Jorg Geplaatst: 20 november 2011 Geplaatst: 20 november 2011 Ze rijpen slecht eenmaal geoogst dus als je een rijpe vrucht hebt geproefd ben je enthousiast - anders niet Quote
Eva Geplaatst: 21 november 2011 Auteur Geplaatst: 21 november 2011 ik heb hem geproefd!en waarachtig ik leef nog én ik vond hem lekker! wel een beetje een wrange nasmaak maar ik neem aan dat dat komt omdat ik hem onrijp heb geoogst.er staan inmiddels 7 stekken in het water en de rest van de planten staan nu in de serre... Quote
manolito Geplaatst: 20 december 2011 Geplaatst: 20 december 2011 Ik heb in oktober pepino gezaaid om binnen op te kweken, deze kwam snel op en groeide heel traag. nu ben ik binnen begonnen met een groeikast met verwarming, groeilampen, de hele rambam, en omdat ik ruimte overhad mijn twee pepino plantjes er ook maar in gezet, de grootste van deze twee vond het heerlijk onder de lampen en begon weer lekker door te groeien, elke avond als ik weer even ging kijken waren ze weer een stukje gegroeid, erg leuk om te zien. Nu echter na een maand zo'n beetje krullen de nieuwe bladeren in de top helemaal op, iemand een idee waar dit door komt? ook staat hij alweer een week stil qua groei (op wat 'dieven' na dan, lager op de plant). Quote Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.
Jorg Geplaatst: 20 december 2011 Geplaatst: 20 december 2011 Misschien het zelfde als krulkoppen bij tomaten:? http://home.scarlet.be/groenteninfo/2006/06/krulkoppen-bij-tomaten.html Nemen ze niet te veel ruimte in? Ik had ze vorig jaar ook onder de groeilampen staan maar ze gingen de paprika plantjes overgroeien. Quote
Eva Geplaatst: 21 december 2011 Auteur Geplaatst: 21 december 2011 mijn stekken hebben het niet overleefd...ik heb écht geen idee waarom niet!ik had ze op water gezet....misschien was dat het probleem... de moederplanten heb ik in mijn serre en daar zitten nog wat goede takjes met blaadjes aan dus ik doe even een nieuwe poging met stekpoeder en cocospeat. Quote
manolito Geplaatst: 21 december 2011 Geplaatst: 21 december 2011 @Jorg: nee ze krullen juist andersom, dus naar binnen, ze rollen over de lengte op als een sigaar en dan naar boven toe, teveel voeding kan eigenlijk niet, het enige wat zou kunnen is teveel licht, ik zal hem eens onder de lamp weghalen. aangezien het om de top gaat twijfel ik of ik die top eruit zal knippen, omdat hij ook al zijscheutjes aan het maken is misschien beter zelfs... ook las ik gisteren middag iets over dat ze voeding moeten hebben met een laag stikstof gehalte? wat geven jullie voor voeding? de plantjes zijn nu nog erg klein dus nu passen ze nog prima in de kast, later zal ik ze wel moeten verhuizen denk ik. @Eva: gelukkig kan je nog een poging doen! wat doet stekpoeder precies? helpt het met het aanmaken van wortels of is het meer een antibacterieel iets zeg maar? Quote Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.
Jorg Geplaatst: 21 december 2011 Geplaatst: 21 december 2011 Meloenpeer krijgt bij mij tomatenmest. Ik zou ze voorlopig nog geen voeding geven, verse potgrond bevat best wel wat voeding en zolang ze alleen maar blad aanmaken en nog geen vruchten dan kunnen ze nog even vooruit. De reden van omkrullen zou inderdaad te veel licht kunnen zijn. Hoeveel uur per dag staan de lampen aan? Planten hebben namelijk ook een rustperiode nodig. Ik had de tl-lampen van 7.00 tot 19.00 aan zo uit mijn hoofd (weet het niet helemaal zeker).Let je ook op de temperatuur om de groei een beetje te temperen, anders zijn de planten straks te groot om te belichten met een tl van boven. @eva: gewoon direct in potgrond zetten, binnen no-time hebben ze wortels. Waarom heb je ze in water gestekt dan? Ik heb altijd begrepen dat de water-wortels maar weinig bruikbaar zijn in grond en de plant dus opnieuw kracht moet steken in de ontwikkeling van nieuwe wortels (of praat ik nu onzin?). Quote
manolito Geplaatst: 21 december 2011 Geplaatst: 21 december 2011 Meloenpeer krijgt bij mij tomatenmest. Ik zou ze voorlopig nog geen voeding geven, verse potgrond bevat best wel wat voeding en zolang ze alleen maar blad aanmaken en nog geen vruchten dan kunnen ze nog even vooruit. ik denk dat ik ze 1 keer voeding heb gegeven tot nog toe, samen met de rest dus dat zal het niet zijn geweest denk ik. De reden van omkrullen zou inderdaad te veel licht kunnen zijn. Hoeveel uur per dag staan de lampen aan? Planten hebben namelijk ook een rustperiode nodig. Ik had de tl-lampen van 7.00 tot 19.00 aan zo uit mijn hoofd (weet het niet helemaal zeker).Let je ook op de temperatuur om de groei een beetje te temperen, anders zijn de planten straks te groot om te belichten met een tl van boven. nu weet ik zeker dat ik hem onder de lampen weghaal, ik gebruik led-lampen en die zijn bij mij wel eens een uurtje uit overdag... waarschijnlijk een beetje overkill qua licht geweest. @eva: gewoon direct in potgrond zetten, binnen no-time hebben ze wortels. Waarom heb je ze in water gestekt dan? Ik heb altijd begrepen dat de water-wortels maar weinig bruikbaar zijn in grond en de plant dus opnieuw kracht moet steken in de ontwikkeling van nieuwe wortels (of praat ik nu onzin?). ok, gelijk nog een vraag voor mij beantwoord, afgelopen seizoen was mijn eerste seizoen en heb niet veel succes gehad met stekken, maar nu ik terug kijk waren de stekken die wel aansloegen meestal degene die ik gelijk in een potje potgrond heb gestoken. Quote Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.
hansm Geplaatst: 21 december 2011 Geplaatst: 21 december 2011 wat doet stekpoeder precies? helpt het met het aanmaken van wortels of is het meer een antibacterieel iets zeg maar? Beide. Quote Players only love you when they're playing.
Eva Geplaatst: 21 december 2011 Auteur Geplaatst: 21 december 2011 @eva: gewoon direct in potgrond zetten, binnen no-time hebben ze wortels. Waarom heb je ze in water gestekt dan? Ik heb altijd begrepen dat de water-wortels maar weinig bruikbaar zijn in grond en de plant dus opnieuw kracht moet steken in de ontwikkeling van nieuwe wortels (of praat ik nu onzin?). nee natuurlijk praat je geen onzin aangezien ik even last had van tijdgebrek heb ik ze in het water gezet...en vergeten er zijn wél soorten die het juist beter doen in water... Quote
manolito Geplaatst: 21 december 2011 Geplaatst: 21 december 2011 er zijn wél soorten die het juist beter doen in water... haha, en bedankt... Quote Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.