Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Negatieve sfeer?

Featured Replies

Geplaatst:

Het valt me de laatste tijd op dat de vriendelijke stijl van het forum een beetje een negatieve draai krijgt.

Steeds vaker zie ik snauwende reacties en minder symphatieke antwoorden.

Ik vind het erg jammer, als een vraag je niet aanstaat, wat heel goed kan, is er niemand die eist dat je een antwoord geeft. Misschien dat een vraag echt nergens op slaat maar dan zijn de antwoorden nog veel belachelijker.

Iedereen doet het op zijn/haar manier en probeert zijn best te doen.

Moestuinieren is een geweldige hobby, en dit is een onwijs leuk, informatief forum met een hoog gezelligheidsgehalte... Ik zou het erg jammer vinden als die sfeer weg zou vallen.

Nou dat wilde ik even kwijt

Geplaatst:

mee eens Rantje, laten we het vooral gezellig en informatief houden. Kan erg genieten van alle leuke antwoorden maar merk dat ik ook een beetje afhaak als er een onvriendelijk toontje ergens zit.

Natuurlijk blijft het altijd moeilijk om met geschreven taal de juiste emotie mee te geven of te begrijpen maar we kunnen het proberen toch

Geplaatst:

Amen. Bij deze wel even complimenten aan de Modjes want die houden het toch netjes en vriendelijke hier, en dat mag ook gezegd worden.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:

Ja gelukkig grijpen die vaak op tijd in, ook al vind ik ze af en toe wel een beetje streng, zit ik net een boeiende topic te lezen,wat ik leuk vindt wordt het weer gesloten. Oké staat die ergens al,maar om die weer terug te vinden is soms best moeilijk. Maar ben het Miranda [rantje] eens, ze heeft gelijk, de sfeer wordt soms wel erg grimmig. Maar met een smsje is het ook weleens moeilijk om te lezen, en later denk je o bedoelde ze het zo!!! je kan het op 2 verschillende manieren lezen. In een bericht kan je geen gevoel kwijt, en vaak wordt het anders gelezen als de bedoeling van de persoon in kwestie was. Daarom worden er ook veel forums niet in stand gehouden, jammer maar het is wel zo. Daarom is zo'n moestuinforumdag wel goed. leer je iemand toch anders kennen[hoop ik ha ha] Al neemt iemand de moeite om een lang antwoord te schrijven. Laat die in haar of zijn waarde, andere zijn er veelal mee geholpen. niet mee eens dan hoor ik dat ook wel weer fijne dag morgen.

Geplaatst:

Ik heb zo'n idee dat hier mijn opmerking wordt bedoeld in het topic over sla? Dat Rantje de hele boel al had uitgetikt, terwijl ik net zat te typen dat diegene het eigenlijk gewoon moest DOEN ("Gewoon DOEN!" )?

Tja, dat kwam misschien wat flauw over als je mijn toon er niet bij hoort

Ik bedoelde er meer mee dat Rantje elke keer maar weer de zin vindt om alles helemaal uit te leggen aan iedere 'dummie'

Begrijp me niet verkeerd; iedereen moet een keer beginnen, maar sommige vragen geven aan dat iemand niet eens de moeite neemt om even zelf te zoeken of te denken. En als dat nou maar 1 of 2 keer voorkomt... Meestal negeer ik die topics (al moet ik ze natuurlijk allemaal lezen omdat er misschien wat aan te passen/te verplaatsen valt), maar soms heb ik zo'n bui dat ik dat niet even kan negeren.

Geplaatst:

Tsja, en dan te bedenken dat dit het netste en aardigste forum is dat ik ken......

Hoe groter het forum wordt hoe vaker het zal gebeuren dat mensen botsen.

Ik probeer nu op een aardige manier te zeggen dat je er misschien aan moet wennen.

Hoe en wat je ook doet, er zijn altijd mensen die er commentaar op kunnen hebben.

En dat mag op een forum (binnen de regels van de moderators).

Ik hanteer de stelregel dat ik weg ben uit een topic als iets me irriteert. Ik heb geen enkele behoefte om in mijn hobbytijd mensen te overtuigen van mijn "gelijk".

(mijn uitzonderingen bevestigen de regel)

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Geen rozen zonder doornen......handschoentjes aan.....of afblijven.....

en als een roos 'n keer prikt....kan die niks aan doen....

hij had nu eenmaal doorntjes en had het zelf waarschijnlijk niet eens in de gaten....

(sorry....ben in een melancholische bui)

Geplaatst:

Ooooh ik ben hier nog niet zo lang en heb er eigenlijk niks van gemerkt

Eigelijk.... gelukkig maar

Het forum trok mij juist zo zeer aan omdat het een bepaalde gezellige sfeer heeft

Hopelijk houden we dit zo

En Rantje ik vind het goed van je om gewoon open en eerlijk te zijn en je "ongenoegen" van je af te typen

Directheid hou ik van

Geplaatst:

Ik heb zo mijn periodes dat ik actief ben op dit forum (ligt dus aan hoe druk ik ben in het algemeen...), maar ik moet zeggen dat ik het een erg gezellig forum vind. Ik kom niet voor niks steeds weer terug. Wat Bonnie zegt doe ik ook. 1x heb ik mij laten verleiden de discussie aan te gaan (die cola topic) en dat kreeg geen fijne wendig. Gelijk het bewijs gekregen dat.....

Ik hanteer de stelregel dat ik weg ben uit een topic als iets me irriteert. Ik heb geen enkele behoefte om in mijn hobbytijd mensen te overtuigen van mijn "gelijk".

En wat andere al zeggen. Soms komt iets heel onaardig over. Geregeld is dat onbedoelt, kijk maar naar Jorieke en het sla verhaal. Je kan iemands zijn/haar intonatie nou eenmaal niet lezen... Door de jaren heen heb ik ontdekt dat mijn humor ook niet altijd goed overkomt via sms of forums... Mijn humor is nogal charcastisch en komt dus geregeld erg lomp over als je me gezicht en de klank van mij stem niet hoort. Ik ben daar dus me gekapt en als ik et toch doe zet ik er een smiley bij., just in case....

Maar goed, ik heb de negatieve sfeer niet zo door, miss door et goede werk van de mods, of miss lees ik er overheen...

Geplaatst:

Tja als je al een tijdje actief bent weet je dat sommige vaak identieke vragen al voorbij zijn gekomen, als men dan niet de moeite neemt om te zoeken en maar gewoon verwacht dat wij hier voor jou een pagina uitleg gaan schrijven dan heb ik wel zo iets van come on doe zelf ook eens fractie van de moeite die wij voor jou moeten doen. Dus dan kan je van mijn kant best een reactie verwachten als: koop een goed moestuinboek. Als je reacties op elkaars adviezen bedoeld dan vind ik dat dat er bij hoort, maar oke soms kan de toon net iets anders. Het is hier ook wat jeanne schrijft: de gesproken intonatie ontbreekt.

Verder is het helpen van anderen natuurlijk hartstikke leuk om te doen en vind ik het allemaal ook wel meevallen met de sfeer. Ik ervaar het niet zo laat ik het zo zeggen. Verder denk ik dat we een hoop mensen ontvangen met een positieve commentaren ("gewoon doen" is daar in wezen ook een voorbeeld van) en slecht een enkeling op een wat andere toon. Gezelligheid moeten we naar mijn mening ook zien als een positieve sfeer waarin men elkaar motiveert en niet als in gezellig chatten over koetjes en kalfjes, dat doet men maar op het libelle forum

Geplaatst:

Een forum is een virtuele gemeenschap die net als in de "echte" wereld onderhevig is aan humeur, stemmingen, meningsverschillen en de nodige misverstanden. Zodra je je met "ziel en zaligheid" aan een forum bindt, ben je veel gevoeliger voor stekeltjes die de vriendschap en gezelligheid aantasten. Ik had er persoonlijk niet veel van gemerkt omdat ik misschien wat oppervlakkiger aanwezig ben.

Irritatie over beginnersvragen die al ooit op het forum behandeld zijn, is een bekend verschijnsel dat ook op andere informatieve fora voorkomt. Het gebruik van de zoekfunktie zou misschien als "Sticky" vermeld moeten staan.

Geplaatst:

Al die beginners vragen die zo vaak nu in het voorjaar langskomen, wat te doen met iele plantjes.. hoe je dat voorkomt.. wat te doen met de knoppen..

Is het niet een idee om in het huiskamer deel bijv. een topic te maken met linkjes naar andere topics waar dat soort vragen beantwoord worden?

Misschien dat nieuwe vragen dan iets minder snel gepost worden?

Gewoon zoiets als dit dan, maar dan met beginners vragen?

Je kan ook zeggen; gebruik de zoekfunctie, kan ook ja. Maar dan ben je dat waarschijnlijk nog wel vaak aan het zeggen

Geplaatst:

Dit is het sterkste forum dat ik ken. Bij Google staat hij bovenaan, strak gemodereerd, zonder zurig luchtje, de leden houden zich normaal aan normale fatsoensnormen, informatief hoog, sociale samenhang hoog (in die zin dat er druk overlegd wordt, mensen elkaar buiten het forum opzoeken enzovoort)

Ik had nog geen negatieve stemming bespeurd. Man, dan moet je eens een uitstapje maken naar andere fora... poeh hee....

(Dat Bonnie en ik elkaar voor rotte vis uitmaken valt nergens onder, hoop ik... )

En wat Rantje betreft.... yep, het feit dat ze nieuwelingen wegwijs wil maken was mij opgevallen. Hardstikke tof toch? Win-win situatie...

Geplaatst:

En wat Rantje betreft.... yep, het feit dat ze nieuwelingen wegwijs wil maken was mij opgevallen. Hardstikke tof toch? Win-win situatie...

Geplaatst:

Apart forumonderdeel vind ik heel zo'n gek idee niet. Met Rantje-weet-raad wordt dat vast een gezellig hoekje.

En ik zie wel eens een snauw(tje) voorbijkomen, maar ik ben paardenfora gewend, en dan vind je het moestuin-forum al snel een voorbeeld voor de wereldvrede.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

Nog meer win-win....

Rantje heeft er echt plezier in, en de nieuwelingen zijn echt blij dat ze serieus genomen worden...

Gewoon een eigen column voor Rantje... helemaal cool toch??

Ik stem voor!

Geplaatst:
  • Auteur

Haha jullie reacties gelezen en volgens mij ben ik een grote kluns met uitleggen wat ik bedoelde.

Ik vind het een super forum

Maar er wordt de laatste tijd steeds vaker een rotopmerking gemaakt. Een steek onder water...gewoon een belediging, beetje pesterijtjes.

Dit soort rare reacties worden heel snel weggehaald en dat is super, kan ook zijn dat daarom niet iedereen het meekrijgt. Ben nu eenmaal een forumjunkie geworden, woon zowat hier

Dat heeft niets te maken met dat sommige andere ideeen en idealen hebben. Want juist de verschillende opvattingen en methoden ervaar ik als een van dé kwaliteiten...

Het is geen wedstrijdje, iemand mág het op zijn manier doen, ik doelde echt meer kwetsende opmerkingen, vaak niet eens met het onderwerp te maken. Kleuterschoolniveau...

@Jorieke, ik vond de opmerking zelf wel wat vreemd in dat sla topic.

Maar dat was niet de rede dat ik dit topic opende. Ik twijfelde of ik een PB zou sturen met wat je nu precies bedoelde maar vond het niet de moeite waard.

Ik vind het idd. leuk om iemand op weg te helpen. Dat komt door 3 dingen.

De vele vragen die ikzelf vorig jaar had, iemand helpen is altijd super, en het is voor mij ook een leer proces. Net zoals op school, door na te denken, het hele verhaal te typen is het hetzelfde als leren voor een proefwerk en kan ik het zelf veel beter allemaal onthouden. Dus zelfs een stukje eigenbelang

Ik merk ook dat sommige het heel leuk vinden, en sommige het blijkbaar overdreven vinden. Tsja, de lappen tekst floepen er gewoon uit, ik kan nooit korte berichtjes schrijven Probeer het wel hoor, maar 't lukt gewoon vaak niet

Maar de topic-starter is er denk ik wel mee geholpen en dat is toch de bedoeling van een forum.

Dat het hier beter is dan elders zou zo maar kunnen, ik kom niet op andere fora dus heb geen vergelijkingsmateriaal.

Ik vind het idee van Dennis best goed.

Want ik snap de zoekfunctie (denk ik), gebruik hem regelmatig maar kan zelfs dingen waarvan ik zeker weet dat ze bestaan niet terugvinden.

Ook vinden sommige mensen het vaak vervelend om door te vragen in een draadje van iemand anders. Maar als je tomaat intikt krijg je dus alle topics waar dat woord in voor komt, dus ook in het verzamelwoede topic, moestuinforumdagtopic, Vreeken's, voorstelrondes etc.etc.

En als je een tijdje tuiniert lijk je heel makkelijk te vergeten waar je vroeger misschien ook wel tegen aanliep. Net las ik de vraag of ieder slazaadje daadwerkelijk een krop wordt. Datzelfde vroeg ik me vorig jaar ook af. Het lijkt zo'n 'stomme' vraag maar voor iemand die net begint zijn dit soort dingen dus gewoon niet logisch

Nu is er op die vraag niet raar gereageerd hoor maar wat heeft iemand aan een reactie van koop een boek, gebruik de zoekfunctie?

In minder tijd had er ook kunnen staan dat idd. een zaadje kropsla ook daadwerkelijk een kropje wordt Dan blijft het dus ook een goed forum.

Nu kan het ergens anders dus blijkbaar nog veel lomper, maar dat verschil is er dan toch niet voor niets? Wat goed is moet goed blijven

Als laatste kom ik terug op een mooi gezegde:

Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel

Geplaatst:
  • Auteur
Apart forumonderdeel vind ik heel zo'n gek idee niet. Met Rantje-weet-raad wordt dat vast een gezellig hoekje.

En ik zie wel eens een snauw(tje) voorbijkomen, maar ik ben paardenfora gewend, en dan vind je het moestuin-forum al snel een voorbeeld voor de wereldvrede.

Met dat laatste heb je gelijk, ooit eens op bokt gezeten, paardenmensen zijn in het algemeen heel apart en vaak ook onaardig Gelukkig bestaan er daar ook uitzonderingen in en zijn de paarden zelf nou eenmaal de leukste dieren op aarde

Heb het daar 2 weken volgehouden, vond er geen moer meer aan.

Nog meer win-win....

Rantje heeft er echt plezier in, en de nieuwelingen zijn echt blij dat ze serieus genomen worden...

Ja dat klopt, ik heb er echt plezier in en het geeft een heel goed gevoel als ik iemand op gang kan helpen. En vaak leer ik door andere reacties ook weer van alles bij!

Geplaatst:

@Rantje: Als mensen op een forum willen leren hoe je moestuiniert, dan moeten ze ook leren hoe je forumt. En dat is nou eenmaal door eerst even te klikken en wat te lezen, en daarna eens je vraag te stellen. Er zijn de afgelopen weken topics geopend met vragen die in een topic daaronder ook al gesteld werden! Ja dan word je er een beetje simpel van hoor.

Tuurlijk had ik in mijn 1e jaar ook langerekte plantjes. Of dingen veel te dicht op elkaar. Maar dan weet je dat dat het jaar daarop anders moet. Door het lezen van een moestuinboek, of het zoeken op internet.

En niet door de vragen te gaan stellen en dan lui achterover te gaan zitten tot iemand het antwoord geeft.

Dan nog roep ik niet zomaar alleen maar dat iemand de zoekbalk moet gebruiken, die gebruik ik voor hem/haar, en ik geef de url's.

Geplaatst:
  • Auteur

Maar daar is niks mis mee

Jorg doet dat ook vaak en dat vind ik prima antwoorden hoor.

Kunnen ze vinden wat ze zoeken, soms gaan ze door op dat topic en soms lees je niets meer erover. Dus valt niet onder de noemer kortaf, beledigend etc.

Wel als er dan nog 3 reageren met de opmerking dat er een zoekfunctie is....

Dat stond er tenslotte al.

Ik heb zelf nog niet een echt goed moestuinboek, maar bij alles wat ik vorig opzocht, en dat was véél, kreeg ik vaak meer vragen dan dat dat ik antwoorden vond.

Geplaatst:

Al het voorgaande gelezen. Ik zelf heb dan de neiging me eerst te bedenken of ik zelf ook lompe stukjes heb geplaatst. Ik denk : ja. In ieder geval 1 , iets over een levende duif in een boom ophangen. Dat was over het randje Randje. Ja. Dat is humor ( het werkt overigens ook nog eens echt ) die ik leuk vind en een ander niet. En terecht ook weggehaald.

Dan word ook ik wel eens ibbelig door een vraag van een geheel nieuw iemand, die uit luiheid een vraag stelt, die overduidelijk al tig keer beantwoord is. Sorry Randje, jouw engelengeduld hoeft niet de maatstaf te zijn op dit forum. De maatstaven bepalen de mods. En die doen dat prima ( mijn teksten aanpassen , daar ben ik dan wel weer op tegen haha )

Dit forum is prima. Ik merk niet veel van erg ver doorgeschoten foute humor, of snauwerige antwoorden. I 'm sooo evil myself De randjes mogen best af en toe es opgezocht worden. Er is een leuke babbelhoek en een huiskamer. Ruimte zat voor libelle-getuttel. Graag wel in de meer echt informatieve topics wat on-topic blijven mensen. Iets waar ik me echt behoorlijk aan kan ergeren, dat alles lijkt te moeten uitlopen in gebabbel op niks af. Hoewel ook ik me er wel eens aan bezondig hoor.

Heel belangrijk bij een forum is het , denk ik , dat je jezelf blijft voorhouden, dat het forum niet van jou is. Jouw maatstaven zijn wellicht niet inzichtelijk voor een ander. Jouw humor niet voor een ander of ieders oog bedoeld. Andersom, moet je dus bij iets van opkomende irritatie ook afstand kunnen nemen, en een topic een topic laten , laten doodbloeden , niet altijd hoeven/moeten reageren.

Anderen hebben net zo veel recht op antwoord geven; recht op hun humor, recht op anders zijn dan jij ideaal vindt.

Maar ben het ook wel met je eens dat dit een heel fijn , behulpzaam , open en eerlijk forum is. En dat houden we dus ook zo met ze allen. We doen allemaal onze best. We dragen allemaal ons steentje bij ( ik pas sinds december hoor ) en zoveel fouts zie ik dus echt niet langskomen.

en tnx Jorieke

ps. Het is trouwens ook wel eng als een forum een gesloten iets wordt voor alleen de insiders, of bekenden onder mekaar. Iets wat ik dus wel een beetje proefde de 1e maanden hier. Maar goed. De doorzetter houdt vol he ?

Geplaatst:

Ik zit hier nog niet zo lang maar van een negatieve sfeer heb ik eigenlijk niks kunnen merken terwijl ik toch wel de meeste berichten lees. Mogelijk heb ik wat gemist.

De antwoorden op de vragen zijn deskundig en gebaseerd op de ervaringen van de antwoorders en dat is precies de bedoeling. Open vragen als "ik wil graag sla telen, hoe doe ik dat" worden terecht beantwoord met "door een goed boek te kopen of hier de zoekfunctie te gebruiken".

Wel vind ik dat een topic met een concrete vraag vaak verwaterd doordat er rakende onderwerpen aan toe gevoegd worden. Veel beter is een nieuw topic te starten.

Ook valt het mij op dat eenzelfde antwoord meerdere keren voorkomt. Vraag bij jezelf af of hetgeen je wil zeggen een toegevoegde waarde heeft. Anders worden de berichten onnodig lang en uiterst saai.

Omdat iedereen een eigen blog binnen dit forum kan aanmaken wat ook direct toegankelijk is lijkt mij een aparte hoek voor bepaalde leden overbodig. (sorry Raantje, is niet persoonlijk bedoeld) Ik ben het op andere fora, waar het vaak veel zakelijker en harder aan toe gaat, nooit tegen gekomen.

Na een maand op dit forum rondgeneusd te hebben en ook mijn kennis gedeeld te hebben met anderen kan ik niet anders concluderen dat dit een leuk forum is met een hoge mate van kennis , gezelligheid en lol.

Mijn complimenten aan alle deelnemers

met vriendelijke groet, Rubo

Geplaatst:
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.