Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Oude kliko als composteerbak?


Goudsbloem

Aanbevolen berichten

Zou het mogelijk zijn om van een oude kliko een compostbak te maken? Als ik onderin wat gaten boor voor afwatering, en de deksel steeds iets open laat? Moet voor mijn gevoel wel kunnen, of zie ik iets over het hoofd?

Wie glimlacht in plaats van tekeer te gaan, is altijd de sterkste

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan wel, al moet het aan de onderkant wel echt goed 'open' zijn.

Daar moeten de beestjes ook naar binnen kunnen

Mijn vat staat op stoeptegels met flinke kieren ertussen.

 

Misschien is het zelfs nog beter als je gaten boort aan de zijkanten.

Mijn vat heeft dat ook niet maar het is belangrijk dat er lucht bij kan.

 

Wat wel een groot nadeel is/kan zijn dat het aan de onderkant eerder rijp is. Ik kan zeg maar de hele ronde ton eraf tillen. En dan de boel een keer omzetten. Een volle kliko is loodzwaar, maar misschien wel weer op zijn kant te leggen om alles eruit te halen.

 

Er zit ook zo'n luik/voorkant kapje aan, maar als hij half vol is en je haalt het luik eruit krijg je deze dus gewoon nooit meer op zijn plek Dus dat is iets wat je er niet aan gaat missen

Link naar reactie
Delen op andere sites

O ja, de beestjes... Daar moet ik maar eens over nadenken. Regenwormen erin doen zou misschien kunnen.

En ik had ook al bedacht om twee tonnen te hebben, zodat ik het van de ene in de andere kan kiepen. Dan wordt het ook meteen goed gemixt.

Of flink gaten aan de zijkant, onderin maken en dan een stukje ingraven (tot aan de gaatjes/misschien kieren of zo) zodat de beesjes erin kunnen.

Wie glimlacht in plaats van tekeer te gaan, is altijd de sterkste

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben een absolute leek in het compostmaken, ik heb er ook de ruimte niet voor. Wel altijd geinteresseerd in doe het zelf projectjes.

Ik denk dat composteren een continue proces is. Vers spul bovenin, halfklaar spul meer naar beneden. Compost onderin.

Dan lijkt het me handig om de compost onderin af te kunnen tappen, via een soort brievenbusopening onderin (10cm hoog, 30 cm breed?, groter maken is makkelijker dan kleiner maken).

Beluchtingsgaten boren in kunststof gaat heel goed met een speedboor, b.v. 15 of 22 mm (op langzaam toerental, eventueel eerst voorboren met een klein ijzerboortje). Van twee kanten boren met de speedboor voorkomt happen en splinteren. Hier heb ik trouwens wél ervaring mee, bij het boren van afwateringsgaten in bloembakken.

 

De kliko onderkant dichtlaten heeft het voordeel dat je de kliko ook op betegeling kunt plaatsen, en verplaatsen. Je zult er dan wel zelf wormen in moeten doen.

 

Als je echt de ruimte hebt, dan lijken me kippengaas / houtwerk constructies beter.

 

Ik kwam dit tegen, geeft je misschien meer ideeen voor het modificeren van je kliko:

http://www.kliko.nl/kliko/attachments/092_17.%20Biovat-k.pdf

 

Of jij hier iets aan hebt weet ik niet. Ik weet nu in ieder geval iets meer over composteren ....

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu heb ik een zelfgetimmerde (nou ja) composthoop, maar dat ziet er niet uit.

Van de zomer gaan ze in onze gemeente kliko's vervangen, dus ik bedacht dat het goed zou zijn om daar iets mee te doen. Ik ga het gewoon proberen.

Volgens mij doen de ervaren tuinmannetjes bij ons op het complex eens per jaar de hoop omzetten. Als ik iemand zie zal ik het vragen. (laat het eerst aub eens mooi weer worden ) Hopelijk is er straks iemand op de tuin.

 

En Rantje, ik denk dat je wel gelijk hebt, zo'n klep onderin gaat niet echt werken. Waarschijnlijk heb je er ook niet zo veel aan om steeds een schepje er uit te halen. Gewoon een seizoen (of langer) laten staan, keer omzetten en dan als het klaar is in één keer verwerken.

Wie glimlacht in plaats van tekeer te gaan, is altijd de sterkste

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kliko is in principe ongeschikt als compostcontainer omdat:

1. de vorm verkeerd is, beiden taps maar naar boven toe wijder i.p.v. smaller.

2. er onderin geen lucht en wormen in kunnen.

3. aan de zijkant geen luik zit voor de opbrengst.

 

Zo'n kliko is naruurlijk wel redelijk geschikt te maken maar nooit ideaal te krijgen.

Kijk eens op Marktplaats naar een gebruikte, prijs tussen gratis en 15,=.

En googel ook eens op compost maken. Op de diverse sites lees je precies hoe het moet, wat er wel en niet op mag en hoe je moet beluchten met de beluchtingspook.

En zet hem in de buurt van de keukendeur want een behoorlijk deel van het keukenafval mag erin.

Een goed systeem van composteren stinkt niet.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 years later...

Zou een 240L kliko geschikt te maken zijn voor het maken van bladcompost?

 

Op het grasveld onze moestuinvereniging valt jaarlijks een grote hoeveelheid eiken- en populierenblad van bomen om het terrein heen. Afgelopen zomer heb ik 2 PMD containers van 240L van de gemeente gekocht. Deze werden namelijk uitgefaseerd. 

 

Toch maar een poging gedaan en ze staan inmiddels op mijn moestuin. 

 

Flink wat 18mm gaten geboord in 3 zijden en de onderkant. Zien er nu allebei zo uit

 

 

IMG_20211112_095116.jpg

aangepast door Stan W
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

@Stan W het is al even geleden 😀 maar heb je nog een ervarings-update van je compost-kliko? Ik krijg volgende week de beschikking over 2 grote voertonnen; ben nu aan het dubben over de optie om 1 van deze ook te gaan gebruiken voor compost op jouw manier (indien het werkt)

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

 

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stan W Ik zou niet zulke grote gaten boren, hier past een muis door en die zou ik niet in mijn compostbak willen.

Je mag er vanuit gaan dat als je een balpen door een gat kan steken een muis dat ook lukt, ze kruipen soms nog door 5 mm vanwege hun zachte buigzame skelet.

Dus als je gaatjes wilt doe er dan wat meer van b.v. 3 of 4 mm.

@Vlietzicht Dat indien kun je wel weg laten, het maakt de inhoud van de compostton niet uit waar het in zit. Zolang er lucht bij kan en je het niet te droog laat worden (of te nat uiteraard) komt dat met het omzetten wel goed.

Wij hebben zelf enkele composthopen, maar doen juist alle zaken als restjes jus, botten, visresten, soep, gekookt spul etc. in een ton en ook dat composteert prima.

Beetje mest erbij, wat kalk en aarde en het gaat helemaal goed komen. Alleen doen de botjes er soms twee of drie jaar over, maar vergaan doen ze uiteindelijk toch.

Dus een groene ton aan de weg komt bij ons al jaren niet meer voor.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Vlietzicht Volgens mij werken ze prima. Moet het af en toe wel een beetje nat maken, de randen drogen in de zomer wat uit door de grote gaten. Verder is het volume blad, doorgemengd met wat zand, mest en onkruid uit de tuin van 2 kliko's naar 1/2 kliko gegaan sinds ik het eikenblad met wat populierenblad in de bakken heb gedaan. Van binnen ook mooi rul spul, zonder bladerkoeken. Aan de randen ietswat minder vergaan, maar daar helpt de bak af en toe omwoelen goed tegen.

 

@Roelie

De gaten waren toen al 18 mm groot, gemaakt met een houtboor. Daar ga ik dus niets meer aan kunnen veranderen. Muizen had een vriend van mij trouwens ook wel eens in zijn normale compostbak (een die ooit als compostbak verkocht is). Terwijl daar geen grote gaten in zitten. Kwamen gewoon via het klepje onderaan de bak binnen. 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...