Stan W Posted June 11, 2024 Share Posted June 11, 2024 (edited) Zou dit een rode Doyenné du Comice kunnen zijn of een ras dat van zichzelf altijd rood kleurt? Vorig jaar gekocht bij de Lidl of Aldi, geeft nu al peren en ze zijn knalrood. Enkel de kant die in de schaduw hangt is wat groenig. De Doyenné du Comice in mijn moestuin zijn gewoon zo gekleurd als dat ik ze uit de winkel ken. Edited June 11, 2024 by Stan W 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelru Posted June 11, 2024 Share Posted June 11, 2024 Zou kunnen, er bestaat een rode Doyenne du Comice. Om zeker te zijn zou je tzt een stuk of 5 tot 10 rijpe vruchten moeten meenemen naar een determinatiedag van een fruitclub. Het is nu nog te vroeg om met zekerheid een uitspraak te kunnen doen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted June 11, 2024 Share Posted June 11, 2024 Welk ras staat op het label? Als je de Rode Doyenne du Comice hebt dan is het wel iets bijzonders want die kun je niet zomaar overal kopen. Op de foto lijkt hij in ieder geval veel roder dan Sweet Sensation (ook een iets rode Doyenne du Comice). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MH95 Posted June 11, 2024 Share Posted June 11, 2024 En een rode Williams? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted June 11, 2024 Share Posted June 11, 2024 Er bestaat ook een rode kleurmutant van de Comice, dus zou kunnen. Ik zou hem nu nog niet laten determineren want zo onrijp is dat erg lastig. Even aankijken hoe dit er over een paar maanden uit ziet, want de kleur kan nog flink gaan veranderen. 1 Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelru Posted June 11, 2024 Share Posted June 11, 2024 Van de week even op onze boomgaard gekeken; ook hier in Ehv hebben we best veel bordeauxrode onrijpe peren, die kleur trekt nog wel bij naarmate het fruit verder afrijpt 😞.We hebben geen rode peren in onze collectie. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted June 11, 2024 Share Posted June 11, 2024 2 jaar geleden had ik ook enthout van een of meerdere peren bij Aatree besteld. Helaas is het label weggewaaid, dus rasnaam is onbekend. Bestellijst kan ik helaas niet meer vinden, zou het dan aan Aatree moeten vragen. Degene op de nashi geënt heeft dit jaar 2 vruchten. Die op kwee onderstammen leven waarschijnlijk niet meer (eerste jaar van enten, dus nog onervaren) of ze staan ergens op de moestuin. Zal morgen wel een foto maken. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted June 13, 2024 Share Posted June 13, 2024 Op 12-6-2024 om 00:02, acpronk zei: Zal morgen wel een foto maken. Gisteren een foto gemaakt, vandaag volgt de upload ervan. Bovenkant Onderkant Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
tielse flipje Posted June 13, 2024 Share Posted June 13, 2024 Mijn Doyenné du Comice, hoogstam, leeftijd geschat ongeveer 40 jaar. Dus de reguliere cultivar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted June 13, 2024 Share Posted June 13, 2024 Die van mij zijn toch wel een ander ras, ze eindigen een beetje puntig. Die van Stan hebben een echte peervorm. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelru Posted June 14, 2024 Share Posted June 14, 2024 19 hours ago, acpronk said: Die van mij zijn toch wel een ander ras, ze eindigen een beetje puntig. Zou eventueel Precoce de Trevoux kunnen zijn, heeft Jan in elk geval in z'n assortiment, en die uitstekende kelk is een typisch kenmerk van dat ras. Maar je kunt het beste wachten tot de peren rijp zijn en dan kijken. Onrijp fruit op raskenmerken beoordelen is vragen om fouten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan W Posted June 15, 2024 Author Share Posted June 15, 2024 Bedankt voor de vele reacties! Ik had het afgelopen week erg druk (40 uur werken en de avondvierdaagse 10km gelopen). Vandaar de vrij late reactie. De winkel waar ik dit boompje toen aangeschaft heb, verkocht tijdens die actie enkel Conference en Doyenné du Comice en wellicht nog een stoofpeer als Gieser Wildeman. Dacht vorig jaar alleen de eerstgenoemde twee. Het was de laatste peer in de stelling en er zat geen label meer om, was denk ik verloren tijdens transport of door winkelend publiek. Mij lijkt het om een Doyenné te gaan aangezien een Conference vanaf de bestuiving al een duidelijk andere vorm en kleur vruchten heeft. Nu heb ik in de moestuin ook een Doyenné en de peren daarvan ogen ongeveer zoals deze qua vorm, maar dan met dezelfde kleur of iets groener dan de Doyenné van de hoogstam van Tielse Flipje. Ik zal richting de oogst nog enkele keren wat foto's posten van deze peertjes hierboven. Om te kunnen vergelijken en wellicht later het daadwerkelijke ras te achterhalen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelru Posted June 15, 2024 Share Posted June 15, 2024 Even voor @acpronk: Dit zijn onze Precoce de Trevoux: Knalrood aan de zonkant, aan de schaduwkant valt het wel mee. Tegen de tijd dat de peren rijp zijn (erg vroeg bij deze, vandaar de naam) is dat rode een stuk minder. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelru Posted June 15, 2024 Share Posted June 15, 2024 Ook nog even naar onze Doyenne du Comice gekeken, maar daar hangt dit jaar geen peer aan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan W Posted October 19, 2024 Author Share Posted October 19, 2024 Van de drie peren uiteindelijk eentje kunnen oogsten op 23 september. Moest toen vanwege vogelvraat om rotting te voorkomen. Vandaag opgegeten en het slechte deel rondom het pikgat van de vogels weggesneden. Hopelijk zijn de foto's goed genoeg om een perenras aan te kunnen herkennen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan W Posted October 19, 2024 Author Share Posted October 19, 2024 Binnenkant en zaden, opvallend grote zaden voor een peer naar mijn idee. Mijn conferance had platte zaden, waarschijnlijk vanwege zelfbestuiving? Ook de zaadlijsten kwamen vrijwel direct met het doorsnijden mee los uit het klokhuis. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted October 19, 2024 Share Posted October 19, 2024 Deze lijkt er wel op https://www.facebook.com/share/p/kLhB5qXb5eNeZa3p/?mibextid=K35XfP 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted October 19, 2024 Share Posted October 19, 2024 Op 13-6-2024 om 08:37, acpronk zei: Gisteren een foto gemaakt, vandaag volgt de upload ervan. Bovenkant Onderkant Oh ja, zo heette dit topic ook alweer. 20 september van de boom gevallen (de andere al eerder). Nog niet volgroeit, maar de nashi zat eigenlijk ook te vol. De smaak was heel apart, weet het niet meer, maar niet zo als een "normale" peer. Heel apart aroma. Ik ga wel binnenkort verhuizen, dus moet deze opnieuw gaan enten. 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan W Posted October 20, 2024 Author Share Posted October 20, 2024 16 uren geleden, Roland zei: Deze lijkt er wel op https://www.facebook.com/share/p/kLhB5qXb5eNeZa3p/?mibextid=K35XfP Qua kleur en glans absoluut. Steel staat wel verticaler ingeplant. Maar dat kan ook net aan die ene van mij hebben gelegen. Heb de andere twee erder geplukt zodat de laatste kon rijpen. Boom groeide tot nu toe heel zwak, voor zijn eerste jaar in een 30L pot helemaal. Ondanks regelmatig een lichte dosis plantenvoeding. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted October 20, 2024 Share Posted October 20, 2024 Van de Aldi, Lidl etc. zou ik eerder een commercieel ras verwachten dat in het oosten van Europa geteeld wordt. die boompjes zijn legger goedkoop en de handelaar plakt er het naamkaartje op dat goed verkoopt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts