Geplaatst: 16 september 201411 j Dank Dames!! ( maar waarom is het een BASTAARDrups?) Weten jullie misschien de naam van een flink grote zwarte bijachtige die ik sinds vorig jaar in de tuin zie( nog geen foto nee)..groot als een hommel maar slank als een bij..zwart, grote vleugels. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 16 september 201411 j Auteur Eerste gok is Houtbij... http://nl.wikipedia.org/wiki/Blauwzwarte_houtbij
Geplaatst: 16 september 201411 j Yep daar lijkt hij wel op...morgen eens kijken of ik hem op de foto kan krijgen..als hij zich laat zien. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 17 september 201411 j Het is een larve van de bladwesp, en niet van een vlinder. Dus is het geen rups. Het aantal poten en de stand daarvan, en de kop en manier van eten (de randjes, of juist midden op het blad) maakt het verschil. Zie ook hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bastaardrups facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 17 september 201411 j Ik zag laatst een voor mij onbekend beestje. Iemand een idee waarvan dit de larve (?) is? Edit: Ja Erny das inderdaad wel handig, was blijkbaar niet goed gegaan En deze? Iemand een idee?
Geplaatst: 17 september 201411 j Auteur Lijkt op iets dat zich aan het verpoppen is, maar wat? Is ook moeilijk te zien...
Geplaatst: 3 oktober 201411 j weet iemand toevallig watvoor rupsjes dit zijn? ze zitten op mn frambozen plant. vorige week was er nog niets aan de hand en nu is bijna de hele plant kaal
Geplaatst: 4 oktober 201411 j Auteur Kan het niet goed zien... beetje wazig... En kijk eens wat ik hier zag... een Hongaarse Huiskrekel... Beestje was zo'n 2 cm groot...
Geplaatst: 5 oktober 201411 j En deze? Iemand een idee?Geen idee hoe groot dit beest is en ook niet helemaal scherp, maar kijk eens bij slakrups. @Erny: Mooi beessie! "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 10 november 201411 j Op een verlaten veld halverwege ons landje, hebben we een boel aardperen staan. We zijn er weinig geweest dit seizoen, omdat aardperen nou eenmaal geen verzorging nodig hebben Dit weekend hebben we de randen van dat veld gemaaid, omdat er van alles tegen het schrikdraad aan groeide. En toen zagen we dit gat: In het gat lagen wat halve wespen, en wat stukjes raat. En van/naar het gat, liep een heel spoor door het gras. Op dat spoor lag wat zand, maar vooral veel stukken raat. Kapot, verfrommelt, etc. Wat is hier gebeurt?? Welk dier heeft dit gedaan? En is dit niet een heel groot nest geweest? We hebben hier wel veldwespen, maar die maken geen nesten in de grond, en al helemaal niet zo groot. Waren het gewone wespen? An de halfjes (die er lagen) kan ik het niet meer goed zien. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 10 november 201411 j Auteur Wauw... Animal CSI.... Denk dat het een Zelhemse Beer moet zijn geweest... Die houden toch van honing? Maar inderdaad erg interessant wat er dan voor een zoogdier bij jullie rondloopt én op honing jaagt... Je kon zeker geen pootafdrukken meer zien??? Of haren zien rondslingeren?
Geplaatst: 10 november 201411 j Okay, moestuinieren daargelaten, dit is het leukste topic wat ik tot nu toe gevonden heb hier. Ik ben enorm dol op beestjes!
Geplaatst: 11 november 201411 j De nesten worden gebouwd in verlaten muizennesten, in de grond, in schuren, muurholten, spouwmuren of onder een dak. Een afgebouwd nest heeft gemiddeld een doorsnede van 20-35 cm en een wanddikte van 2 cm, bron: http://www.meldpuntwespennest.nl/wespen/Wespen
Geplaatst: 11 november 201411 j Wij hadden ook zo`n nest in de grond...best gevaarlijk als je erover liep. Ik gok ook een das. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 11 november 201411 j Een das? Tjee... dat zou wat zijn Ik hoorde van de buurman wel dat ze in de buurt waren gezien. Maar wij hebben schrikdraad langs onze grens, en anders 1,5 meter hoog schapengaas. Zouden ze daar door kunnen? Ik weet ook eigenlijk niet eens hoe groot ze zijn, die dassen. Ik ga me eens inlezen. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 12 november 201411 j Auteur Heel bijzonder om dassen in de buurt te hebben. Denk eerder dat ze ónder het gaas doorgaan ergens...
Geplaatst: 12 november 201411 j @ Jorieke Als 't echt een das is Jorieke zou ik iemand van een lokale natuurvereniging eens bellen of die willen komen kijken. Vaak moet je 't wel van bekenden hebben via via om te weten dat er een das in de buurt zit. Wordt vaak nog wel stil gehouden naar mijn idee. Ik weet dat er hier, +- 15 km bij jou vandaan, ook een dassenburcht zit/zat. Dus ze zitten wel in de Achterhoek. @ Erny Dassen zijn hier heel bijzonder inderdaad en mooi . In Groot-Britannie daarintegen zijn ze voor de meeste rundveehoudeders een echte vloek. Desondanks dat deze beestjes er niks aan kunnen doen en dat weten de boeren ook brengen ze een hoop narigheid met zich mee. Dassen zijn namelijk in staat rundertuberculose te verspreiden via hun uitwerpselen en dat is heel erg het geval in de UK. Na zo een positieve test moeten de bedrijven minimaal 60 dagen TB vrij zijn (twee testen) voordat er weer fokvee verkocht mag worden. Slachtvee mag dacht ik wel het bedrijf af. Maar een bedrijf kan soms jaren op slot zitten voor hij weer (tijdelijk) open gaat.
Geplaatst: 13 november 201411 j @JoriekeSuggestie: Das en BoomEn verder vooral je mond dicht houden. Er wordt al genoeg gestroopt. @HollandOver het verband tussen dassen en runder-tb wordt "onder professoren" nog heftig gedebatteerd. Ik ben geen "professor" en kan er dus niets verstandigs over zeggen. Dus hou ik verder m'n mond dicht.Wel triest (to say the least) als het uw bedrijf betreft.
Geplaatst: 13 november 201411 j We hebben wel gehoord van een buurman (stuk verderop, echt dichter bij het bos) dat er een das stond te wroeten in zijn weiland. Of nou ja... er was gewroet, en het waren niet onze varkens . Hij heeft de dader niet echt gezien. Maar ik had niet gedacht dat ze in ons weiland zouden kunnen komen i.v.m. het stroomhek. En het schapengaas. Maar goed, ik bedenk me ineens dat er op dat stuk geen 1,5 meter hoog gaas staat. Maar 80 cm. Daar zou hij overheen kunnen. Onderdoor hebben we niets gezien. Geen gat, gang, wat dan ook. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 13 november 201411 j Over het verband tussen dassen en runder-tb wordt "onder professoren" nog heftig gedebatteerd. Ik ben geen "professor" en kan er dus niets verstandigs over zeggen. Dus hou ik verder m'n mond dicht. (Met andere woorden: Dus kan jij dat beter ook doen???) @RvO Ik kan u verkeerd opvatten, maar doordat het nog niet officieel bewezen is met harde feiten mag men niet beweren dat het wel zo is om zo de das in bescherming te nemen? Ondanks dat het misschien nog niet vaststaat moet je er wel duidelijk rekening mee houden dat het wel zo kan zijn. Zeker in de UK, om verdere verspreiding zoveel mogelijk te voorkomen. En al is de das, naar aller waarschijnlijkheid, schuld zal dit op de lange termijn echt de dassenpopulatie niet schaden. Op korte termijn misschien in probleemgebieden, maar op lange termijn moet er gewoon naar een diervriendelijke oplossing gezocht worden. (Vaccineren, kuilvoer nog beter afdekken etc) Het kan zijn dat ik u helemaal verkeerd op vat, maar ik heb er persoonlijk vaak moeit mee als iemand de suggestie wekt dat iemand (ik in dit geval) niet dit onderwerp mag aanhalen omdat het de das in een slecht imago zou zetten. De das is een prachtig dier, echter als er zich problemen/situaties voordoen moet hier gewoon open over gepraat kunnen worden om naar oplossingen toe te werken. Maar laten we maar weer beetje back-on-topic gaan Nog een filmpje over 't dilemma over dassen in de UK :
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.