Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Insecten: Foto's, verhalen en identificatie.

Featured Replies

Geplaatst:

Nu pas? Ik zie al een paar weken af en toe Franse veldwespen.

Geplaatst:

@Arja Blijkbaar helemaal niet vroeg dus. Ik zie ze liever niet dan wel, wordt altijd helemaal onrustig als ze om me heen vliegen.

Waarschijnlijk omdat je het over franse veldwespen had, kwam die vandaag even bij me op bezoek om te laten zien dat die er ook zijn. 

Geplaatst:

Ik ook hoor, maar ze gedragen zich meestal stukken rustiger dan andere wespen, dus ik oefen als ik hen zie ook mijn pokerface. 

• 3 weken later...
Geplaatst:

Bijzonder dat die hier heel weinig zijn. Maar voor het tweede jaar op een rij hebben we hier van die Zuid Franse krekel gezangen de hele dag hoor ik sckriech sckriech. Lie hoort het niet, het is denk ik een te hoog geluid.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Wij hebben leliehaantjes en rozemarijngoudhaantjes in de tuin. Ik zal eens kijken of ik goede foto's van ze kan maken voordat ik ze wegdoe... Ze zijn wel erg mooi, dus mijn man is een Vakbond voor Verboden Kevers opgestart om hun rechten in onze tuin te waarborgen. 🤣 

Er komen ook al een tijdje veel soorten vlinders, bijen, hommels en af en toe een grote dikke koninginnewesp langs. De spinnetjes rennen enthousiast rond over de grond, we hebben een waar mierenoverschot (hier moet ik wel iets tegen gaan doen, ze kruipen ook de spouwmuur in) en de lieveheersbeestjes zijn ook alweer een tijdje uit hun winterslaapplekken gekomen om de strijd met de mieren aan te gaan op de door luizen belaagde rozenstruiken. En de eerste libelle's zijn deze week ook gespot!

Qua vlinders heb ik gespot: oranjetipje, koolwitjes, citroengeeltje, boomblauwtjes en gisteren nog deze wat stoffige Atalanta. De andere fladderaars vind ik lastiger te determineren, maar ik zal weer eens meer foto's maken. 

atalanta.jpeg

voorzichtig terug van weggeweest, voorheen bekend als Balkontuinder.  🌼

Geplaatst:

Onze tamme kastanje werd een beetje gatenkaas, en de dader was ook gauw gespot. 

20220516_195502.thumb.jpg.05f99fa4337ba2ebf600126adb4409a1.jpg

Geplaatst:

Zo dan... niet blij mee zeker

Geplaatst:

Ja nouja gisteravond nog een paar, maar jij wint! 😆 Gelukkig heb jij kippen en eenden eronder lopen, je hoeft maar te schudden aan de takken en de snacks vallen uit de hemel. 

Ik wilde ze hier eigenlijk opvangen en aan de buurkippen geven, maar brrr die grote brommende monsters... 

Geplaatst:

Is het niet een beetje vroeg voor zwarte luis in de tuinbonen?

20220519_172533.thumb.jpg.1df1ee589f0bdb32fda6d4b989fbf7f8.jpg

Geplaatst:

Houtlangpootmug. Wat een knapperd! 

20220519_170640.thumb.jpg.9af6df46de78c4f9366c6b3dab04e7a4.jpg

Geplaatst:

@Arja Zwarte luis in de tuinbonen heb ik ook 😏 Dacht ze vroeg genoeg gelegd te hebben maar helaas

Geplaatst:

Vanmiddag mijn eerste Koninginnepage gezien! Hele slechte foto van gemaakt 😄

IMG_20220520_143034391~2.jpg

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

@Jorieke123 Dat vind ik vaak zo leuk aan jullie: jullie maken plezier met die beesten.
Of het nou kippen zijn, eenden, varkens of koetjes: jullie genieten van ze en met ze 🥰

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

@Arja ik spotte gisteren ook zwarte luis in de tuinbonen. Voor het eerst op mijn huidige tuin overigens. 

verder zag ik ook de eerste oorwurm in de kas, die heb ik op de appelboom met spinselmotrupsen gezet. Eten maar, jongen!

ik heb overigens  veel pret met de Obsidentify app. Leer veel nieuwe soorten in mijn tuin kennen.

zoals de Weideschorpioenvlieg

03047850-D8F7-4EB2-A09B-7161181A0CEE.thumb.jpeg.ffc0652adb67e04a7eedbf63e742eef8.jpeg

of de Mediterrane prachtblindwants

BD6823BB-B6A6-4796-BCED-3592D6C3823E.thumb.jpeg.f69c0093973c713657fc105543e58ade.jpeg

Geplaatst:

Ja, obsidentify is goed he? Ik gebruik 'm ook heel veel.

Ik had vandaag geen aspergehaantjes in de asperges, wel een slak en een setje wantseneitjes.

20220521_153702.thumb.jpg.4440442f61b97d6271e0ed6317c0da9f.jpg

Geplaatst:

Best mooi, net kleine pareltjes.

Geplaatst:
8 uren geleden, mdubbelm zei:

de Obsidentify app

Leuk zeg! Wil ik ook!!!

Maar als principieel smartphoneweigeraar kan ik daar niets mee 😕

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

@speets keuzes, keuzes; je doet het wel of je doet het niet.🙂

Als niet principieel smartphoneweigeraar doe ik het ook niet. Ik heb thuis bijna een biebje aan natuurboekjes en zoek graag even zelf. Ik heb op waarneming.nl (als data leverancier van obsidentify) wel eens geprobeerd iets neer te zetten, maar vond het ontzettend omslachtig. Niettemin zoek ik daar nog wel eens wat op.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Dat is het begin van een nest. Hier komen de eerste werksters uit. Als er eitjes gelegd zijn tenminste. Mooi hoor!

Geplaatst:

Hier nog eentje.

In het voorjaar had ik de schuurdeur af en toe bij zonnige dagen open laten staan, om het een beetje te luchten. Ik had er wel af en toe een wesp gezien, maar niet gemerkt dat ze met een nest bezig waren..

IMG_20220607_161242.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.