Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Insecten: Foto's, verhalen en identificatie.

Featured Replies

Geplaatst:

Europese Hoornaars hebben dezelfde voedselvereisten zowel voor hun broedsel als voor zichzelf als de Aziatische.DWZ dat ze óók bijen en hommels vangen als eiwitrijk voedsel voor hun larven en nectar en stuifmeel opzoeken eens ze volwassen zijn.Het grote verschil is dat hun kolonies véél kleiner blijven dan die van de Aziatische Hoornaar,en dus zo'n impact niet hebben op bijenkorven,diens 'wilde' soortgenoten en de hommels.

De Aziatische is gevaarlijker dan de Europese door hun getal,niet door hun gedrag.....

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Zonet was er herrie, binnen, tegen het raam. Zal wel een hommel zijn.

Maar nee: een wesp van bijna 3 cm lang.

Potje eroverheen gezet, met al een stevig papiertje als schuifdekseltje in de andere hand.

20260309_Az_hoornaar1a.jpg

Veel zwart, knalgele kuiten, 3 cm lang: Een Aziatische hoornaar, koningin.

Die mag, en moet dood (de bijen en de lokale fruitteler zullen mij dankbaar zijn). Best is natuurlijk platdrukken, maar ik wilde nog wat foto's maken. Het minst lelijke vond ik het verdrinken in een beetje Whisky 43%.

Nog nat uit bad. Goed zichtbare angel:

20260309_Az_hoornaar1b.jpg

Geplaatst:

Je hebt van die spinnenvangers, ken je die? Die kun je ook voor deze wespen gebruiken als het nodig is. Hoe je hem daarna veilig in een badje krijgt weet ik niet. In huis moet je ze zeker niet hebben.

Hoe kun je duidelijk het verschil zien tussen Europees en Aziatisch? Moet ik hem dan eerst staan te observeren als ik zo'n langpotige zie?

Op 26-12-2025 om 13:04, redzebra zei:

Europese hoornaars zijn alleen wettelijk beschermd in Duitsland

Geplaatst:

Hier zie je duidelijk de verschillen. Ook m.b.t. gewone wesp en honingbij.

Foto van het Vlaams bijeninstituut.

IMG_1226.png

Geplaatst:

20260309_135612.jpg

20260227_120910.jpg

20260227_120844.jpg

Geplaatst:

Vandaag had ik een koningin hommel op bezoek in de tuin - wat een indrukwekkende dame zeg. Zo groot! Dat vond helaas onze kat ook, die al eerder bij de dierenarts eindigde met een bijensteek in haar bek (en daar dus niets van heeft geleerd). Ik heb met enige spijt hare majesteit meerdere keren weggejaagd, zo jammer, ik had best een hommelnest in de achtertuin willen hebben en ze was duidelijk van plan dat ook daar te maken. Maar ja. Ik zie het al helemaal voor me als er een nest in onze tuin zit, om de haverklap naar de dierenarts omdat poeslief hapt in alles wat beweegt. Toch maar niet. We hebben ook al meerdere - levende! - muizen dank zij onze poes in huis gehad. Never a dull moment…

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Wat een prachtige neushoornkever @tielse flipje ! Enorm, net als z’n larven. Zijn fijne opruimers toch?

Geplaatst:

@henkg Dat was whiskey met prik!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.