Geplaatst: 13 juli13 Jul Een heel klein vlindertje: volgens ObsIdentify een muntvlindertje of misschien een purpermotje.
Geplaatst: 14 juli14 Jul Zo klein!!!Het is een larve van het citroenlieveheersbeestje, en ik lees dat hij meeldauw eet. Dat is nog eens handig
Geplaatst: 19 juli19 Jul Al heel vaak gezien, ze zitten vaak op een muur of raam of op het houtwerk. En nu ook eens opgezocht wat het is. Ik dacht altijd misschien een soort sprinkhaantje ofzo? Maar als je inzoomt een goed kijkt zijn het losse sprietjes op iets. Het blijkt een rups die zich met takjes en grasjes bedekt. Zakdrager
Geplaatst: 21 juli21 Jul Hier ben ik ietsjes minder blij mee, een coloradokever. Nu heb ik geen aardappelen staan, maar wel tomaten en pepers. Hij zat vrij ver van mijn planten, maar ja, ze vliegen natuurlijk. Vooralsnog heb ik gelukkig geen vraat aan blad gezien.Wat ik leuker vind, is dat we iedere avond in de schemering een behoorlijk aantal grote libellen in de tuin zien jagen op o.m. muggen. Ze scheren in geometrische figuren door de open stukken in de tuin. Ook met duikvluchten. Om te zien eigenlijk net zoals vleermuizen jagen, maar dan op een kleiner oppervlak en lager. Heel mooi om te zien, maar helaas niet vast te leggen op een foto.
Geplaatst: 3 uren geleden3 u Hij is mooi! Ik heb nog veel eters in de majoraan waaronder dezeEn dezeEn in de salie ernaast deze harige
Geplaatst: 3 uren geleden3 u Enne iemand een idee welk dier een hommelnest uitgraaft? Het is bij een van de buitendeuren, langs het opgaande pad en onder een skimmia. In twee dagen werd er een berg aarde uitgegraven en de arme aardhommels lagen hier en daar dood. Het gat is behoorlijk groot en behoorlijk diep. De laatste foto is onder de tegel genomen.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u @appelvrouw Ik lees dat dassen dat graag doen. Ze zijn immuun voor de steken en graven dit soort nesten uit omdat ze de larven graag eten. En ze komen voor in het gebied waar jullie wonen én houden ook nog eens van het soort begroeing dat jullie in de tuin hebben. Dus ik denk een das. Heb je pootafdrukken kunnen vinden? 2 uren geleden2 u aangepast door Dahli Typo
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Daar twijfelden we ook over Dahli maar we horen van niemand om ons heen over dassen. We zagen wel in het zand, voor ik het bij elkaar veegde vaag drie groeven als graafspoor..het was bijna niet te zien. Het zou kunnen natuurlijk wat omgeving betreft..wat denkt @Jorieke123 weten jullie van dassenburchten in het bos bv?
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Wauw!Volgens 'onze' jager zijn er wel dassen in onze omgeving ja. Hier bij ons is ook wel eens een wespennest helemaal uitgegraven. Eens kijken of ik de foto's nog kan vinden.Edit:
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Gave foto’s @Jorieke123 , die uit 2014. Ze zitten dus bij jullie in de buurt 😃, erg bijzonder als er eentje zo dicht bij je huis foerageert. Ik denk nu helemaal dat het een das is. Ook vanwege de sporen met 3 groeven. Ze hebben weliswaar 5 klauwen, maar de middelste 3 steken een behoorlijk eind uit t.o.v. de buitenste. Supergaaf! Misschien vinden jullie wel poepsporen. Ze poepen net als katten, maar graven het kuiltje niet dicht.
Geplaatst: 46 minuten geleden46 min Dank voor de reacties. Het zou zomaar kunnen. Jammer dat we het beest niet gezien hebben anders hadden we nog een zoogdier erbij op ons lijstje😉 Het heeft nu geen zin meer om er te surveilleren want de hommels zijn vrijwel weg en er is volgens mij niet meer gegraven. Ik begreep dat zo’n nest verlaten wordt in het najaar. Ik laat het maar even zo ik veeg alleen het pad een beetje bij.
Geplaatst: 27 minuten geleden27 min Vergeet niet dat dassen ontzettend schuw zijn, en dat je ze daardoor waarschijnlijk toch niet zou zien. Met een wildcam kan dat gemakkelijker.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.