Geplaatst: 4 augustus 201312 j Huub, dit is de Blinde Bij Eristalis tenax. Die komt uit de familie van de zweefvliegen. Groet, Geert-Jan
Geplaatst: 4 augustus 201312 j Hier veel bijen , hommels ( heel heel veel hommels ) vlinders, zweefvliegen, namaakwespen.Bijna nog geen échte wesp gezien ( vanmiddag een paar ) Weet niet of de totaalplaatsjes de grote hoeveelheden goed toont, maar écht giga-veel hommels vooral, maar verder van alles wel veel.Op de Oreganum vulgaris, in dit gevel de 'compactum', het lijkt wel alsof die nóg meer aantrekt dan de normale oreganum: De Eryngium planum. Echt niet normaal zóveel insecten. Van álles: De Hyssopus officinalis: Alleen maar hommels. Ik ben na de 40 hommels gestopt met tellen, alleen al op dit gezaaide rijtje:
Geplaatst: 4 augustus 201312 j Dat zijn inderdaad heel veel hommels Bit, heel heel veel ja, zeg dat wel! Drommels veel hommels! @Kroongj, bedankt!
Geplaatst: 4 augustus 201312 j ik heb het even opgezocht...nee geen tijgermug! schijnt een wintermug?????????te zijn!en hier ook weinig bijen...ik zou de lavendel helemaal snoeien en stekken, maar vanwege het bezoek ineens van bijen maar niet gedaan Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!
Geplaatst: 4 augustus 201312 j Bijen heb ik al in tijden niet gezien, maar nu toch denk ik een in mijn tuin en als ik de camera heb gepakt zit 'ie er nog. Is het wel een bij? Het eerste moment dacht ik een Bij met een zonnebril.Maar na Kroongj denk ik dat het José Feliciano onder de bijen is. Sorry ik kon het even niet laten. Leef je leven dag voor dag.
Geplaatst: 5 augustus 201312 j Greetje, jouw foto laat een vrouwtje Nephrotoma flavipalpis zien. Een langpootmug. Flavi betekend geel. Groet, Geert-Jan
Geplaatst: 5 augustus 201312 j @ kroong....hoe zie je dat het een vrouwtje is??????? en heeft zij ook een volksnaam? [ wintermug?]ik vind namelijk de volksnaam altijd erg leuk om te weten, al weet ik wel dat de latijnse benaming van groot belang is om iets op te zoeken Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!
Geplaatst: 5 augustus 201312 j Greetje, vrouwtjes hebben een puntig achterlijf, mannetjes stomp. In de Nederlandse taal hebben langpootmuggen verschillende namen, afhankelijk van het gesproken dialect. In Twente worden ze spekkebijters genoemd. In sommige streken (onder andere Noord-Holland) noemt men ze ook wel glazenwasser of spekkedief, en nog andere benamingen komen voor (Tessels: spekmaaier). bron: Wikipedia Wintermuggen, de naam zegt het al, komen in de wintermaanden voor. Ze lijken inderdaad wel op de langpootmug. Groet, Geert-Jan
Geplaatst: 5 augustus 201312 j oke...thnx!wij noemen [in deze eigenwijze familie van friezen die ook nog in duitsland en belgie voeren[schippers]] de langpootmug/glazenwasser een snaak : maar welk dialect dat is/kan zijn? Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!
Geplaatst: 11 augustus 201312 j Geef ik water in de tuin bij een vriend die op vakantie is. Kom ik dit insectje tegen. Zit met grote aantallen op de munt.Het is wel een érg beroerde foto geworden, erg onscherp. Maar misschien is het insect zó eenduidig van uiterlijk, dat iemand toch wel weet wat het is ? In mijn eigen tuin nog nooit gezien.Het lijkt me een mot oid. Klein vlindertje.
Geplaatst: 11 augustus 201312 j Dat is de Muntvlinder "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 11 augustus 201312 j Mijn dank. Begrijp nog steeds niet, dat als ik daar zelf helemaal geen verstand van heb, hoe ik dat op internet tóch zou kunnen opzoeken. Heb jij tips hoe dat zelf op te zoeken, zijn daar zoek-sites voor ? die door invullen kenmerken, je tot de soort kunt komen. ??
Geplaatst: 11 augustus 201312 j Het was veel simpeler: ik typte in zoekmachine Bing in: Munt + vlinder en toen kwam hij zelf met de suggestie muntvlinder.Je kunt ook veel info vinden bij de vlinderstichting en er zijn zoekkaarten te koop bij natuurverenigingen. "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 11 augustus 201312 j Thnx. Die vlindernet.nl heb ik vastgemaakt aan mijn taakbalk op de pc hier. Zoekkaarten enzo, heb ik persoonlijk niks mee. Ik heb wel een goed boek van de KNNV ( veldboek dagvlinders en veldboek amfibieën en reptielen ) Maar in dat boek 'dagvlinders' staan dan weer geen motten. Van nachtvlinders/motten heb ik echt nul verstand. Ben me nu wel in hommels aan t verdiepen. Kan ook niet alles tegelijk he ?
Geplaatst: 11 augustus 201312 j @bitMisschien is het de moeite ook eens hier te kijken: http://www.jeugdbondsuitgeverij.nl (of ken je die al).Laat je niet misleiden door "jeugd"; Een deel van de uitgaven werd ook bij de universitaire studie biologie gebruikt. Helaas bestaat de hommeltabel niet meer zag ik.
Geplaatst: 12 augustus 201312 j ik zag vanmiddag zo'n rare hele mooie rups:wat zou daar voor vlinder uitkomen?is het geen schatje??? Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!
Geplaatst: 12 augustus 201312 j Groot avondrood of Olifantsrups c.q. -vlinder "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 12 augustus 201312 j ah...thanx speets! Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!
Geplaatst: 12 augustus 201312 j Nou ja, wat schattig! Is hij ook zo groot als hij lijkt? De vlinder is ook mooi!
Geplaatst: 12 augustus 201312 j nee, kassiopei...hij was ongeveer 6 cm, wel redelijk groot vond ik,we vonden ze tussen het onkruid in de schaduw, ik vind de rups mooier dan de vlinder Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.