Geplaatst: 2 september 201411 j Auteur Schattig mooi klein spinnetje deed een inspectierondje op de tafel...Is het een soort Wolfspin? Even van alle kanten: Edit: Het is een Zebraspin.
Geplaatst: 2 september 201411 j Man man, wat een monster lijkt dat zo he ? Je hebt echt een leuke camera.Is niet giftig voor de mens lees ik zo. Ik ben echt even gaan zoeken hoe groot die nou in het echt is
Geplaatst: 4 september 201411 j Auteur Project X op de Kailanbloemetjes... Gisteren waren ze er nog niet... Massa's... En ze zijn zo'n 2 á 3 mm lang... zal ff flink inzoomen:
Geplaatst: 4 september 201411 j Ja, het uitvliegen van de darren , de mannetjes en de te bevruchten vrouwelijke mieren ( koninginnen ). Gebeurt meestal met alle nesten in de omgeving allemaal tegelijkertijd. Grote groepen mannetjes en wat koninginnen.
Geplaatst: 4 september 201411 j Auteur Hmmm... leken niet op vliegende mieren en waren beduidend kleiner en behendiger als die onhandige vliegende mieren en vertoonden ook ander gedrag.
Geplaatst: 4 september 201411 j is september niet wat laat voor vliegende mieren?normaal volgens mij in augustus, dit jaar had ik in juli al de tuin vol met vliegende mieren.
Geplaatst: 7 september 201411 j Ik heb nog een héle leuke gevonden voor dit topic. Leef je leven dag voor dag.
Geplaatst: 7 september 201411 j Auteur Inderdaad erg leuk spinnetje ... maar.... zullen we van dit topic geen youtubefilmpjesverzameltopic maken maar het houden bij eígen ervaringen en filmpjes...?
Geplaatst: 7 september 201411 j Zoals deze veldwespen in ons vogelhuisje? facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 8 september 201411 j Komt voor op perenblad het lijkt erg sterk op een bloedzuigertje en het doet zich tegoed aan de groene bladcellen, zie foto met hierop het schadebeeld.Kent iemand de naam?
Geplaatst: 12 september 201411 j Het is deze eerste keer dat ik dit tegenkom, maar misschien is het wel iets alledaags. Graag jullie hulp! Ik stelde een paar weken geleden dikke groene rupsen vast op mijn doorgeschoten broccoli-plant. Ik heb die laten staan omdat ik eens wilde kijken hoe de bloemtjes eruit zien en hoop er misschien nog wat zaden van te recupereren.Dus op zich niet erg dat er rupsen op zaten, want de broccoli was al geoogst. Ik haalde de rupsen eraf en heb ze in een potje gestoken omdat ik wel eens wilde weten wat er uit zou komen. Ik vermoedde koolwitjes of iets dergelijks. Tot mijn verbazing legden de rupsen op een bepaald moment een soort van "eitjes" (of zijn het poppen?). Ik dacht dat rupsen zich insponnen en daarna verpopten tot vlinders…De "eitjes" waren zeer hard, langwerpig en zwart. Ze waren bedekt met een gele harige laag. De rupsen zijn direct daarna afgestorven. Na een week of drie zijn deze "eitjes" nu uitgekomen… mijn potje zat vol met vliegjes! Ik begrijp er niet veel meer van… om welke soort gaat het hier???
Geplaatst: 12 september 201411 j Weet er weliswaar niet veel van, maar ik denk dat het gaat om rupsen die op hun beurt een tijdje gastheer waren van een vlieg. De vlieg heeft in de kleine rups zijn eitjes afgezet, de rups groeit en voedt de larven. De larven verpoppen ( de rups sterft ) en de poppen komen uit. Vliegjes zijn het resultaat. Zoiets wellicht ? Er is vast wel iemand die het fijne weet
Geplaatst: 12 september 201411 j Dit klinkt aannemelijk. Ik heb hier wat verder op gezocht en het zou inderdaad een soort van sluipwesp kunnen zijn.
Geplaatst: 12 september 201411 j Ik zag laatst een voor mij onbekend beestje. Iemand een idee waarvan dit de larve (?) is? Edit: Ja Erny das inderdaad wel handig, was blijkbaar niet goed gegaan 15 september 201411 j aangepast door Gast
Geplaatst: 12 september 201411 j Auteur Nee, weet het zo niet... misschien dat een foto helpt? edit: foto staat er ondertussen. 16 september 201411 j aangepast door Gast
Geplaatst: 16 september 201411 j Ik zag meerdere van dit soort opgekrulde beestjes in de tuin:( hier op een hondsdrafblaadje) We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 16 september 201411 j Auteur Ooooohh... wat schattig! Is het een opgekrulde rups? (zoeken op "rups zwart met gele stippen" levert nog niet zo snel wat op...)
Geplaatst: 16 september 201411 j Auteur Zo die Gee is snel zeg! Maakt het zoeken wel een stuk gemakkelijker mét die naam... Hier is ie:http://www.ernestkox.nl/425057282/bastaardrups-van-een-bladwesplarve-tenthredo-marginella-bij-natuurgebied-het-goor-in-bladel
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.