Geplaatst: 4 juli 201510 j Ik vond het al frappant dat Henkg een bericht plaatst even na mijn bericht, hij leest dus duidelijk niet mee! Als je goed kijkt zie je dat het dezelfde ligusterpijlstaart is als die ik erop heb staan, en wel het zijaanzicht.
Geplaatst: 5 juli 201510 j Huub, ik lees wel mee, maar in dit geval niet goed genoeg. De vleugels strak tegen het lijf vond ik beduidend anders. Beter kijkend zie ik dat de vlinder op jouw eerste foto wel lijkt op die van mij. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 5 juli 201510 j Ik ben er al achter: het zijn meikevers. Juni-kevers, denk ik Prachtig, die pijlstaarten! Jeugdsentiment... ik heb ze al jaren niet meer gezien. Ik laat mijn liguster speciaal voor hen bloeien, dus misschien... "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 6 juli 201510 j Een spin in de kas met prooi. De prooi lijkt me een nachtvlinder. Maar wat de twee bolletjes zijn daaronder? Het lijkt of de poten van de vlinder ingekapseld worden.
Geplaatst: 8 juli 201510 j Vanmorgen een zomervlinder gevonden @ Huub: hoe ziet het er nu uit? Ik kan het niet goed zien, maar het is toch (g)een wespspin?? Ik zag trouwens een (voor mij) nieuwe functie in vlindernet: men kan hier opzoeken welke vlinder op dat moment te verwachten is (maar de wespspin of tijgerspin zit nog niet in hun systeem). "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 10 juli 201510 j Auteur Update van het wespennest in mn gereedschapshok op de moestuin:Behoorlijk gegroeid, nu formaat softbal. Weghalen heb ik nog niet over mn hart kunnen verkrijgen en ik vind het ook errug interessant wat daar gebeurt... Maar wel steeds meer wespen die door het hok vliegen, das wel lastig. Ze zijn nog niet agressief geweest. Wel erg op hun hoede, elke keer als ik in de buurt wat beweeg komen ze massaal kijken wat de bedreiging is. Dus... insectennet ervoor gehangen... Volgende keer, als ze slapen, alle boven en zij randjes dichtmaken en dan moeten ze allemaal via de achteruitgang. Nu heb ik een stuk opengelaten omdat de terugkerende wespen wel erg in de war raakten door de versperring. En... een klein spinnetje met grote prooi.
Geplaatst: 14 juli 201510 j Op dit moment stikt het van de kleine rode weekschildkevertjes. Die krijgen bonuspunten van mij, ze eten bladluizen en volgens wikipedia eten de larven ... slakken! De kamille wordt in ieder geval goed bestoven. En dit bijtje, krijgt een eervolle vermelding. Cameraschuw, maar is al vanaf de eerste bloemen, stug aan het aanvliegen op de kamille. Ik vind het echt een superschattig bijtje. De mieren in de tuin zijn trouwens dol op de bloemen van de.. lavas?! Inmiddels wordt de lavas ook als nieuw weidegebied gebruikt. "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Geplaatst: 16 juli 201510 j Toen ik thuis kwam zag ik een behoorlijk veel hommels bezig in de tuin.Een bloem van de White Mirror was veruit favoriet.Ik was net te laat met de camera, want toen ik hem ging pakken zaten er nog drie hommels in de bloem; Deze kleine dreumes zat er ruim 20 minuten in toen ik buiten zat en toen ik naar binnen ging om te eten zat hij er nog steeds in; -
Geplaatst: 18 juli 201510 j Auteur Pyamawantsen in love... op de zaden van de Roomse Kervel. Boktor in aardappelbloem...
Geplaatst: 20 juli 201510 j Dit jaar heb ik diverse wilde bijen in de tuin gezien. Determineren vanaf internet vind ik vrij moeilijk, zouden jullie je mening willen geven over welke soorten/geslachten dit zijn? Het is lastig dat sommige er hetzelfde uitzien, maar verschillende formaten hebben. Of juist in de verte op elkaar lijken, maar dan net een iets ander kleurtje, of waarvan het er naar uit ziet dat de gekleurde haartjes op het bovenborststuk (heet dat zo?) deels verdwenen zijn. Als het al bijen zijn. 1 akkerhommel (Bombus pascuorum)? 2 akkerhommel? 3 akkerhommel? 4 ? 5 ? 6 aardhommel (Bombus terrestis)? 7 aardhommel? 8 aardhommel? 9 steenhommel (B. lapidarius)? 10 steenhommel? 11 zweefvlieg? 12 gewone sachembij (Anthrophora plumipes)? 13 gewone sachembij? 14 zijn dit eigenlijk wel bijen, de oogjes zijn een beetje vreemd? Weinig honingbijen, andere jaren had ik daar juist veel van. Ze zijn er wel, maar waarvan ik denk dat het sachembijen zijn, waren er veel meer (tot 2 dagen terug heeeel veel, en bijna van de ene op de andere dag nog maar een paar). Hommels (aardhommels?) lijken er deze maand meer van te komen dan eerdere maanden.
Geplaatst: 23 juli 201510 j Er zitten hommels de hele tijd op m'n zonnebloemen. Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Geplaatst: 26 juli 201510 j vandaag meerdere wespen betrapt die de laatste aardbeien (overrijpe en te lang blijven hangen) aan het opeten waren. Geen probleem, heb er toch geen terras naast maar hopelijk vangen ze ook nog wat rupsen.
Geplaatst: 1 augustus 201510 j Deze bijen zitten in grote getalen in men siertuin. Absoluut geen probleem natuurlijk maar wat voor soort bij is het? Ben geen bijen expert en kon niet meteen een match vinden via Wikipedia Zijn meestal alleen of met 2 (geen zwerm dus) maar ze zijn wel met zeer velen als je alle her en der vliegende bijen bij elkaar telt. Ze zijn erg zacht aardig (kinderen kunnen ze bijna aaien) en maken een mooi zoemend geluid als ze vliegen. Zijn verzot op tijm
Geplaatst: 1 augustus 201510 j Misschien toch een soort honingbij gezien de tekening? In mijn tuin kwam ik deze tegen, die ik ook nog niet kende:
Geplaatst: 1 augustus 201510 j Auteur Volop gefladder en gezoem op de tuinen én erg veel Waterjuffers bij de sloot... Kleine geel/zwarte torretjes op de snijbiet... Beetje vergroten: En er zat er nog één dichtbij... Hommels in de hemel... Juffer... Die Juffers kwam ik trouwens tegen bij de achtervolging van een oranje vlindertje dat steeds wegvloog als ik binnen lensbereik kwam... Maar vond het vlindertje bijzonder genoeg om de achtervolging door te zetten.En mijn inzet werd beloond... En ze waren zelfs met z'n twee! De één wat donkerder dan de ander. Mannetje en vrouwtje? Het Oranje Zandoogje. Komt eigenlijk het meest voor in het Noordoosten van het land én Zeeland. http://www.vlindernet.nl/vlindersoort.php?vlinderid=1133 Ik lees trouwens net op die site dat het zaterdag (gisteren dus) en vandaag (zondag) nationale tuinvlindertelling is. Dus... we hebben nog een dag om mee te doen.
Geplaatst: 2 augustus 201510 j Voor wie hommels en bijen van een soortnaam wil voorzien, hier staan er best wel veel: http://www.ahw.me/indexbijen.html @ErnyDe juffer is denk ik een houtpantserjuffer, Lestes viridis (vrouwtje).De eerste oranje zandogen zijn mannetjes, te zien aan de donkerbruine geurstreep (op de voorvleugel naast die zwarte stip met twee witte stippen erin). Het vrouwtje van de derde foto heeft dat niet. Als ze de vleugels dicht hebben kun je zien dat het vrouwtje wat saaier lichtbruine achtervleugels heeft en het mannetje wat donkerder bruin met meer contrast van licht vlekken.
Geplaatst: 2 augustus 201510 j Auteur Wauw... klopt... want... foto 1 en 2 is van dezelfde vlinder en heb nog een onscherpe foto van vrouwtje op 3 met dichte vleugels die inderdaad valer waren.
Geplaatst: 2 augustus 201510 j Had ik deze al gepost? Liepen we vorige week langs, wat een geluksmomentje!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.