Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Insecten: Foto's, verhalen en identificatie.

Featured Replies

Geplaatst:

Na het onweer en in de avondzon vlogen er hier honderden bladluizen rond. Denk dat het voor hen Valentijn was of zoiets.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Kijk nou wat ik in de tuin vond. Zo groot en dik als een vinger. Best een engerd. Iemand een idee?

IMG-20170513-WA000048601494702198.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Wilgenhoutrups. Voorzichtig mee, kan bijten staat op diverse sites

Geplaatst:

Spinnen maken spinrag en wat maken slakken dan? Slakrag???

2017051311411172551494700739.jpg

Die hangt aan een zelfgesponnen draad.

Heb het nog nooit gezien of gehoord.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

een slijmdraad ja. Overigens : een huisjesslak kan dat niet dacht ik. Weet iemand daar meer over ?

Geplaatst:

zoiets?

land-snail-hanging-in-cave-from-mucus-string-cuba-picture-id717189461?s=612x612

Geplaatst:

kan dat óók dus. Nee, had ik zelf nog nooit gezien.

Geplaatst:
  • Auteur

Oh Jet ! Das toevallig! Die heeft Zowie gisteren ook gevangen en was ze mee aan het spelen... Denk dat die rups er anders over dacht. Heb die ook nog nooit eerder gezien. Was bij de overburen, eens vragen of zij wilgenhout hebben liggen...

Geplaatst:
T20170513-02.jpg
Geplaatst:
  • Auteur

Vette Hoornaar vloog gister mn huisje binnen en die kon ik snel met een mandje tegen het raam gevangen houden. Vervolgens in een visnetje naar een heel stuk verder getransporteerd. Geen fotomomentje dus.

Hoorde al dat er dit jaar al meer exemplaren als voorgaande jaren waren gesignaleerd.

Geplaatst:

Ik heb een nieuwe bijensoort ontdekt op mijn balkon. Vorig jaar de rosse metselbij en een behangersbij, nu ook de tronkenbij. Wat een prachtige knalgele onderkant hebben die!

Geplaatst:

Oh, balkontuinder, ik zag er gisteren een bij met een knalgele buik vliegen! Ik dacht eigenlijk dat het stuifmeel was, maar nu ga ik eens goed opletten of ik ze ook heb!

Geplaatst:
Ik heb een nieuwe bijensoort ontdekt op mijn balkon. Vorig jaar de rosse metselbij en een behangersbij, nu ook de tronkenbij. Wat een prachtige knalgele onderkant hebben die!

Een rosse metselbij en tronkenbij zijn deel van de familie van de behangersbij(Megachilidae). Dat is een geslacht, dus wat bedoel jij precies met die behangersbij? De gewone behangersbij zou vrij bijzonder zijn als je die zag want die is best zeldzaam. Zeker prachtig!

~ Vita rosa est ~
Geplaatst:

Die ene die blaadjes afknipt en die gebruikt om hun nestgangen te behangen. Erg leuk om dat afknippen te zien gebeuren. Het gaat erg snel en netjes. Het vliegen daarna ziet er wel een beetje maf uit, maar dat zal vooral komen omdat we niet gewend zijn het te zien.

Geplaatst:

Ik heb aspergekevers in mijn planten, o.a. ook in de nieuwe jonge aanplant. Ik vang ze er uit, en/of druk ze plat als dat zo uitkomt.

Ik had gelezen dat ze zich voor je verstoppen, en dat is een geinig gezicht Ze gaan echt aan de andere kant van de stengel zitten als ze je zien, en als je dan met je hand beweegt dan kruipen ze rond de stengel om zich voor je hand te verstoppen Ik zal van de week eens proberen het te filmen.

Het zijn wel mooie kevertjes ook.

Geplaatst:

goedemorgen allemaal, ik heb een vraag wie kan mij helpen te ontdekken wat voor beestjes wij in onze tuin hebben..ze zijn met VELE op hout plastic(parasolvoet) met name als het maar warm is!wij dachten zelf aan een soort luis..maar ik krijg niks gevonden op internet.Wij zijn al met spiritus en water bezig geweest hier kunnen ze natuurlijk niet tegen..maar de volgende dag zitten ze met een familie van 25 generaties (ofzo) weer ergens anders ik word er gek van en ik krijg er jeuk van..IMG563712841495097696.JPGIMG563863701495097697.JPGIMG563964791495097697.JPGalvast hartstikke bedankt

Geplaatst:

Gewoon een luis

De meeste mensen hebben die in de tuin. Niets bijzonders, hoort bij een normaal ecosyteem.

Lieveheersbeestjes zijn er dol op. Je kunt ze ook doodknijpen of eraf spuiten met een harde waterstraal.

En jeuk hoef je er niet van te krijgen: ze lusten geen mensenvlees

http://www.kvlt.be/kvlt/projecten/bioBestrijders/biotopen.htm

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Wie kent deze:

insectgeelzwart16371495358511.jpg

Ongeveer een centimeter lang, zonder voelsprieten (edit: dus exclusief de aanwezige lange voelsprieten).

Loopt in mijn potten met kruiden, alleen op de grond, onderzoekt alles met zijn grote voelsprieten. Wellicht een rover, op zoek naar larven (?).

Geplaatst:

Zoek es op wespenboktor ? Iets dergelijks. Zit zelf mobiel op de tuin, dus dat zoekt wat lastig

Heeft ie nou wél of juist géen voelsprieten ?

Geplaatst:

Ik zie er een sluipwesp in: de Ichneumon stramentor.

Mooi beest

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Bit, tekst was niet helemaal duidelijk. Wel lange voelsprieten, maar lengte excl voelsprieten ca 1 cm.

Speets, dank. Dat is hem / haar precies, de (weet ik nu) Ichneumon stramentor. Vrouw, want gele kont en wittig gedeelte voelsprieten.

Inderdaad een mooi beestje, met die knalgele beenwarmers.

Geplaatst:

Vandaag gespot op mijn Raja aardappelplant, volgens mijn moestuinbuuf een pyamakever:

P101075995611495399941.JPG

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.