Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Insecten: Foto's, verhalen en identificatie.

Featured Replies

Geplaatst:

wolluis?

Geplaatst:

Dank je!

Geplaatst:

Een solitaire muurwesp (Ancistrocerus) warmt op na een koude, natte nacht.

DSCF637925361496921387.JPG

Ze vangen rupsen van bladrollers, die hier veel op de rozen zitten

Maar ik heb ook goudwespen (Chrysis) en die parasiteren weer op muurwespen

DSCF632326691496921416.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Deze mooie langpootmug zat gevangen in de kleverige armen van de zonnedauw.

DSCF6361-231861496998217.JPG

Door het geworstel en getrek zijn een paar pootonderdelen van positie verwisseld: een paar stukken van rechts zijn afgebroken, naar links verplaatst en weer vastgelijmd. Daardoor zijn links een paar poten 2x zo lang geworden

DSCF637352971496998219.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

P103026717911497092609.JPG

Iemand een idee wat dit is?

Links naar determinatiesites zijn ook welkom

Geplaatst:

Ik denk Buxusmot

Geplaatst:

Er zitten een paar in mijn clematis, in de achtertuin. Wat is dit?1144b17e85114fde3ca996dab03b2daf.jpg

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Larve van lieveheersbeestje. Een van je grootste tuinvrienden, kan vele tientallen bladluizen per dag eten. Zijn imago (=lieveheersbeestje zoals je hem kent), lust er ook wel pap van, van die luizen dus. Wees er blij mee, er zijn mensen die ze kopen, voor dat doel.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Chance dat ik geen buxus heb, dan.

En nog eentje, gevonden op japanse duizendknoop.

Naamloos55331498156896.png

Geplaatst:

Ze zijn hier vast al wel eens voorbij gekomen. Ik zocht op rode kevers maar misschien zijn het wantsen?beestjes64981498402687.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ja, vuurwantsen. Bij jou noemen ze ze "Les Gendarmes"

Mooi

Geplaatst:

Dank! Leuk te weten ook voor de Fransen

Geplaatst:
Ze zijn hier vast al wel eens voorbij gekomen. Ik zocht op rode kevers maar misschien zijn het wantsen?

Vuurwants. Een alleseter. Waarom zitten ze daar met zoveel? Eten ze soms de pissebedden?

Edit: gereageerd op oud bericht zie ik.

Geplaatst:

Valt wel mee hoe oud het bericht was. Ze zitten op een bemoste steen in de kruidentuin, onder de afgeknipte bloemschermen van de Engelwortel.

Geplaatst:

Welk mooi insectje is dit? Een soort wants?

IMG2017062622004284801498507413.jpgIMG2017062622002625701498507425.jpg

Geplaatst:

Een zuidelijke stinkwants.

Hier staan betere afbeeldingen: http://bugguide.net/node/view/19047

Blijkbaar uit Afrika meegelift met voedsel. er is een Afrikaanse kruidenier in de straat

Een pestdier blijkbaar. Als ik ze tegenkom zal ik ze dus best weghalen. Ze zijn nochtans zo mooi. En met die smiley ook hun schild wordt dat niet makkelijk.

Geplaatst:

Ik vond eerder deze week deze vlinder binnen. Bleek een vliervlinder te zijn.

P118088195051498512374.JPG

Geplaatst:

Mooi zeg!

Geplaatst:

Hey, ik ben deze rakker tegen gekomen tussen de wortelen. Is dit een bepaalde gevaarlijke soort die mijn groenten gaat verpesten? In mijn ogen leek het eerst een rups die je vaak op kolen vind, maar ik heb momenteel niets koolachtigs staan en deze rups heeft ook een mooie gele lijn.IMG002611701498556607.PNG

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Geplaatst:

Een heel forse vlieg op mijn tafeltje buiten. Ongeveer 2 cm lang:

runderdaas39901498560908.jpg

Zoeken op 'heel grote vlieg' leverde op:Runderdaas. Is dit de grijze?

Geplaatst:

Men kan zelf vlinders en rupsen determineren op de site van de Vlinderstichting.

Vlinders hier en rupsen hier

Geplaatst:
Hey, ik ben deze rakker tegen gekomen tussen de wortelen. Is dit een bepaalde gevaarlijke soort die mijn groenten gaat verpesten? In mijn ogen leek het eerst een rups die je vaak op kolen vind, maar ik heb momenteel niets koolachtigs staan en deze rups heeft ook een mooie gele lijn.

Zie deze post

Geplaatst:
  • Auteur

Ojee... ik hoorde weer gezoem in mn hok op de moestuin... Kwam uit een doosje met van alles...

Doosje aangeraakt, komt wesp uit... doosje snel met inhoud en al naar buiten... meer wespen...

Eén voor één voorzichtig de spulletjes eruit gehaald... Bolletje touw... oeps... meer wespen. Hebbes...

Daar zitten ze dus in.

Bleek dat ze in het bolletje touw hun nest hadden gebouwd, kon de pulserende larven zien zitten. De nieuwe lichting is bijna klaar. En er waren nu al zeker 20 wespen bij dat nestje.

Wat nu... Ze waren flink geïrriteerd, terecht want door al het gerommel had ik ook aan het binnenste touwtje getrokken en hun hele bouwsel was losgekomen binnenin... paniek!

Bolletje buiten laten liggen in de hoop dat ze zich daar gingen verzamelen. Helaas, aantal wespen bleef maar het hok in vliegen en zoeken. Dat werkte dus ook niet.

Toen maar, zeer gezwind, het bolletje weer terug op het schap gelegd.

Vonden de wespen niet leuk... werd geprikt op mn hand. Auw ! Snel naar de Weegbree gelopen.

Foto's maken heb ik die dag maar niet meer gedaan, ze waren al boos genoeg.

Volgende dag:

IMG_5104_zpsh0zisxx7.jpg

Was er dus hard gewerkt en het gat was gesloten (dit was eerst de onderkant en aanvliegroute).

Niets meer te zien van nest of larven.

Wel een werkende wesp:

IMG_5107_zpsou1s0uqt.jpg

De voordeur was duidelijk nog niet helemaal af.

IMG_5112_zpsppb9fiva.jpg

Het zijn kleine wespjes en een stuk agressiever dan de wespen van het nest van vorig jaar.

Heb net wat zitten rondkijken of ik het soort kon vinden maar helaas, nog niet tegengekomen.

Wie weet lukt het jullie?

Om de determinatie gemakkelijker te maken wat (helaas wat vaag) ingezoomd.

Zijkant:

IMG_5113_zpsrns92t8e.jpg

Voorkant:

IMG_5110m_zpsw42b6ren.jpg

Geplaatst:

Ow, akelig die wespenprik, Erny!

Geen idee wat voor soort het zijn, maar ik geloof dat ik ze lekker zou laten zitten. Als ze denken dat een bolletje touw groot genoeg is voor een nest denk ik toch niet dat ze enorme nesten gaan bouwen. En die steek is supervervelend, maar als het echt agressieve wespen waren geweest was je er niet zo 'makkelijk' van afgekomen, denk ik?

Geplaatst:
  • Auteur

Nee, Pippi, dit jaar laat ik ze echt niet zitten. Dat heb ik al een x gedaan en toen kon ik de boel afschermen met insectengaas om mijn hok te kunnen blijven gebruiken.

Dat gaat nu niet en hij ligt vlak bij de ingang en er zullen nog meer wespen bijkomen.

Dus binnenkort, ergens op een avond, doe ik beschermende kleding aan en mn muskietenhoedje op en verwijder ik het bolletje en leg deze buiten op een droge plek neer. Als de wespen dan de volgende dag wakker worden kunnen ze vanaf daar verder.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.