Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Insecten: Foto's, verhalen en identificatie.

Featured Replies

Geplaatst:

Die lichtgevende torren heb ik bij ons ook vaak gezien.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Zwartkopvuurkever op een aalbes.

IMG_20250617_152707743_HDR.jpg

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Prachtig beestje @woldistel .

Onderstaande pop van een lieveheersbeestje zag ik zondag. Er zijn er veel meer in de tuin. Het stikt ook van de lieveheersbeestjes, ik zie er echt tientallen per dag. Dat komt vast omdat het ook een goed luizenjaar is.

IMG_7692.jpeg

Geplaatst:

Eindelijk gelukt

20250618_142411.jpg

Geplaatst:

Wat een geweldige foto @Vlavlip !

Geplaatst:
1 uur geleden, Dahli zei:

Wat een geweldige foto @Vlavlip !

Thx :) Baal wel dat de hommel zo'n vage vlek is, maar ja, goedkope telefoon en hij bleef echt geen halve seconde op 1 plek zitten. Volgens mij is dit de enige foto waarbij de bloem en hommel enigzins scherp zijn.

20250618_142424.jpg

Edit: zo jammer dat zelfs naar 40% verkleinen de foto niet redt op dit forum...t origineel is daadwerkelijk scherp 😞

aangepast door Vlavlip

Geplaatst:

Als het daadwerklijk de moeite waard is om hoge resolutie te plaatsen, kan je ook altijd nog een linkje maken naar:
https://imgur.com/upload

Upload je hier een kleinere afbeelding, en in de link zet je de grotere afbeelding.
Nadeel van de gratis afbeelding upload plekken is dat ze niet gegarandeerd online blijven staan.

Vandaar ook de kleine afbeelding gewoon hier uploaden. Want dan kunnen we ze 10jaar later nog steeds zien.

Geplaatst:
1 minuut geleden, rorror zei:

Als het daadwerklijk de moeite waard is om hoge resolutie te plaatsen, kan je ook altijd nog een linkje maken naar:
https://imgur.com/upload

Due zal ik onthouden, dank je. Voor de hommel is t wel prima zo, die is nergens superscherp.

Maar was vergeten dat ik ook nog deze 2 tegen kwam vanmiddag, die zijn wel een linkje waard

20250618_141616.jpg

Link naar origineel: https://imgur.com/a/7qVwDKq

20250618_141239.jpg

Link naar origineel: https://imgur.com/a/BrcQMKv

Geplaatst:

Wat ook helpt, vooral met goed toestel:

De foto digitaal bewerken. Simpel gezegd: een uitsnede maken.

En het resultaat daarvan uploaden naar het forum.

Geplaatst:

Franse veldwesp met dorst.

IMG_20250621_125905377_HDR~2.jpg

Geplaatst:

IMG_20250621_150308095_HDR~2.jpg

Blauwe breedscheenjuffer op de uitkijk vanaf een tomatenblad (Arctic rose).

Omdat het een zij is, is ze groen en niet blauw.

Geplaatst:
2 uren geleden, woldistel zei:

Franse veldwesp met dorst.

Daar sluit ik me bij aan ;-)

Er zijn er hier meerdere die ondersteboven in een bloempot kruipen om het water uit de aarde te zuigen! Heel gek.

En dat terwijl er toch overal bakjes en bakken met water staan...

2025-06-20_Franse veldwesp drinkt ondersteboven.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Aan de onderkant van een blauwe bes. Op ieder blad wel eigenlijk. Er werd geopperd dat het achtergelaten omhulsels og vervellingen zouden kunnen zijn. De plant had zo te zien er niet onder gelegen

IMG_5747.jpeg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

De macro setting van mn telefoon uitgeprobeerd, volgens mij levert de gewone setting betere foto's 😞 gok dat de wind niet heeft geholpen.

Maar ja, deze distels zijn blijkbaar ware insectenmagneten. Ze kruipen ook echt helemaal in t pluis en reageren nergens op.....misschien dronken vd disteljuice?

20250621_151715.jpg20250621_151853.jpg20250621_152135.jpg20250621_152315.jpg20250621_153457.jpg

Geplaatst:

Ik weet niet of ik in het goede topic zit, heb gezocht maar kon geen blauwe bessen topic vinden. Andere bessenplanten lijken (nog) niet aangetast, maar Blauwe Bes Patriot had al langer wat verdord blad. Gisteren zat er op enkele bladeren onder op blad wat groen raat, alsof daar iets in kon (hebben) gezeten. Net ging ik water geven en waren een aantal bladeren op de harde nerven na verdwenen. Achterop zaten kleine groene rupsjes, ik schat 3-6mm lang, te vreten. Wat te doen?

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

De hele winter laten deze aardbei bakken op de grond. Vorige week of de week ervoor had ik er 2 zaaitrays (met onderbak of lekbak) op gezet. Vandaag wilde ik alles verplaatsen. Zaaitray eraf. Zag een slak en dit bolletje, dacht dat dit en erg raar gevormde slak was en wilde het weghalen. Maar gelukkig zag ik net op tijd dat het een wespennestje is met een wesp erbij.

Aardbeibakken toch maar laten staan. Wel er naast wat planten in de grond gezet. Heb lange tijd op een armlengte afstand gezeten, ook veel bewogen en heel en weer gelopen, en nieuwe aanplant water gegeven. Maar de wesp bleef op het nest zitten, om het te bewaken lijkt me. De wesp zat daar gewoon uren heel rustig, beetje heen en weer lopen maar niet weggevlogen. Ook geen andere wesp gezien.

Zaterdag maar kijken of het nest daar nog steeds zit. Denk van niet, want donderdag krijgen we regen (vanmiddag ook wel wat maar niet veel).

20250624_093038.jpg

Geplaatst:

Mocht je meer info willen over het verplaatsen van het nest of het gewoon laten zitten: de wespenstichting geeft informatie en advies.

Geplaatst:

Lijkt me ook een Franse veldwesp. Kan verder ook geen kwaad als het nest je niet in de weg zit. Ze zijn niet aggressief.

Geplaatst:
  • Auteur

Begin mei zag ik, in mijn hok op de moestuin, een bolletje aan de hark hangen...

Had ik de hark toen maar ergens buiten gezet....

20250512_164604.jpg

Er was 1 ijverig wespje bezig.

De weken erna zag ik niets meer, geen beweging dus dacht dat het nest verlaten was.

Niets was minder waar....

Op een dag deed ik de deur open (de hark staat rechts naast de deur) en het wemelde van de wespen.... Die erg verbaasd waren dat er opeens een heel groot gat daar was, gezien de deur in hun leven nog nooit open was geweest. Zorgde voor enige verwarring. Nest was ook van honkbalgrootte naar handbalformaat gegroeid.

In de weken daarna werden het wel veel wespen... Handdoek voor gehangen om de aanvliegroute wat te beperken...

Maar het is toch wel erg onhandig en de wespen zijn snel op hun teentjes getrapt. Vorige week wilden ze niet dat ik iets van de vloer pakte (heeeeel langzaaaaaam) en heeft er ééntje mij geprikt en een tweede was er mee bezig. Snel weggerend voordat ze allemaal zouden komen.

Daarna ben ik dus heel snel naar de Weegbree gelopen, de Weegbree op de prik hielp goed, het scherpe steken trok weg en weinig zwelling.

Maar....

Nu het minder fijne bericht.

In plaats dat ik in mijn uppie 's nachts in het donker het nest zou gaan proberen te verplaatsen (echt niet verantwoord dus) heb ik toch maar de milieudienst in geschakeld.

Vooral ook omdat de aanvliegroute door gat in het dak direct naar de buurvrouw gaat die allergisch is voor wespen.

Zonder dat had ik misschien nog wel gaas opgehangen door de helft van het hok, heb ik ook eerder gedaan.

Vind het zelf ook wel erg zonde. Maar het zijn er echt heel veel en ze zijn niet relaxed.

Geplaatst:

Goed dat je dat niet zelf geprobeerd hebt het nest (van dat formaat) op te ruimen. Ook 's nachts worden ze wel wakker als je aan het nest zit 😬

Geplaatst:
2 uren geleden, Erny zei:

de milieudienst in geschakeld.

Komen die dan? Wij hadden van de zomer een wespennest in de spouwmuur/ regenpijp maar dat moesten we zelf oplossen ( in t Gooi)

5 minuten geleden, Jorieke123 zei:

Regendazen

“O” riep Lie die toch net bij je was “ik kom voorlopig niet meer bij Jorieke” hij is er allergisch voor en zwelt op tot olifant proporties na een steekje

Geplaatst:

Zojuist uit mijn nek geplukt toen ik net ging zitten op de bank. Wel ingesmeerd met hoge dosis deet maar het was wel even geleden aan t eind van de ochtend denk ik. Ik voelde hem kriebelen dat gebeurd alleen bij de grotere. Kijk die steeksnuit😝 die schuift ie zo je lijf in😱

Meteen met plakband op een krantje geplakt, die gaat nergens meer heen.

F4F9A8F0-17C6-4FA6-A658-8E011D3D5881.jpeg

Geplaatst:
  • Auteur

Ja, @appelvrouw Echt heel veel teken dit jaar... Nu al meer gezien dan jaren te voor.

@woldistel Ik was eerst nog voornemens ze uit te roken, maar bedacht dat dat misschien juist niet de verdovende werking zou hebben als bij bijtjes... Blij dat ik het niet heb geprobeerd. shock

Vandaag met groot insectennet, geheel in beschermende kledij, de ingang wat afgezet. Toen kiepte de grenilette tegen het kastje en kwamen de wespen massaal tevoorschijn, klaar voor de strijd.. gelukkig zat het net ertussen.

Maar erg veel dus.

Grastrimmer er op afstand uit gehengeld met behulp van parasol. Dus kon mn ding op moesttuin doen.

Voor mijzelf zou ik het stuk waar zij vliegen kunnen afzetten met het gaas, maar gezien mijn allergische buurvrouw denk ik dat ik de juiste beslissing heb genomen. Ook gezien hun zeer aggressieve gedrag.

Heb achter het gaas de handdoek wat losgemaakt, en bleek dat ze deze ook al deel hadden gemaakt van hun nest, evenals de muur.

Foto volgt.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.