Geplaatst: 25 juni 202525 Jun Auteur Hier dus het net, met een hele bende kwade wespen. Die bruinrode handdoek heb ik dus eerder opgehangen. Na een paar uur zo dit te hebben gelaten heb ik de handoek bij het klemmetje losgemaakt. Handdoek viel halfweg, bleef toen aan het nest hangen. Ik maar niet verder getreiterd. Er zit een gat in het dakje, wat hun vliegroute is. (Buurmans dak vloog ooit in storm weg, landde tussentijds op mijn hok voor het in de sloot belandde, waaruit het weer gered is. maar ik dus gat in mn dak.)En bleek dat ze de handdoek al hadden geintegreerd in hun nest. Evenals de hark. Dus de les die ik leer, kleine wespenbolletjes toch maar verplaatsen voor het te laat is. Vorige nestjes bleven klein... niet invasief of agressief... dit is echt anders....
Geplaatst: 25 juni 202525 Jun @cobro60 had twee teken binnen een week, op vrijwel dezelfde plek. De tweede zat al flink vast. Rotzakjes. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 25 juni 202525 Jun @Tanja65 goed in de gaten houden dat er geen kring ontstaat dat na een paar dagen weer is weg getrokken. Dat kan duiden op de ziekte van Lyme.
Geplaatst: 26 juni 202526 Jun Auteur @Petrasmoestuin Zie de vorige pagina. Een maand ofzo geleden was er een pyamaparty op de Engelwortel van de buuv. Echt tientallen Pyamaschildwantsen hadden zich op deze plant verzameld. Vraag me altijd af hoe ze van elkaar weten dat dat het meetingpoint is.
Geplaatst: 26 juni 202526 Jun Omdat schermbloemige de waardplanten zijn voor deze pyjama's. Ze zijn inderdaad vrijwel nooit alleen. Ik moet wel lachen om je pyjama-party. A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 26 juni 202526 Jun Auteur Ja, dat weet ik... @hazeltje maar hoe weten ze welke plant ze kiezen, staan echt meer schermbloemigen in de buurt zonder party. Zouden het feromonen zijn die de route aangeven?
Geplaatst: 26 juni 202526 Jun Dat laatste (feromonen) weet ik wel zeker dat ze elkaar zo vinden. Maar het blijft bijzonder hoor! A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 26 juni 202526 Jun Op mijn engelwortel is het ook al een paar weken feest. Vanavond viel me op dat deze twee er een uur later nog steeds zaten. Pyjamafeestjes duren blijkbaar heel lang.
Geplaatst: 26 juni 202526 Jun Tot het ochtendgloren!Kijk deze mooie lieve heer, of vrouw: We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 27 juni 202527 Jun Op 25-6-2025 om 21:35, Gitta zei:@Tanja65 goed in de gaten houden dat er geen kring ontstaat dat na een paar dagen weer is weg getrokken. Dat kan duiden op de ziekte van Lyme.Ja, I know. We hebben meteen geactiveerde houtskool er op gedaan, dat trekt de troep er uit. Verder kreeg hij direct een korte antibioticakuur. En voor de rest duimen. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 27 juni 202527 Jun 19 hours ago, appelvrouw said:Tot het ochtendglorenZe zijn nog steeds bezig 😵💫
Geplaatst: 28 juni 202528 Jun Het is opvallend hoeveel koolwitjes er dit jaar zijn. Ik tel er tientallen in zowel voor- als achtertuin. En ik heb niet eens koolsoorten in mijn tuin, dat ik weet. Altijd leuk gezicht!
Geplaatst: 28 juni 202528 Jun Het wespen nest van afgelopendinsdag zit er nog steeds, en er zaten 2 wespen op om te bewaken. Maar ja, er viel niet zo veel regen in Boskoop, maar een paar mm..Vandaag deze gezien, vloog tegen mijn haar aan alvorens hier te landen. Met lekker hapje. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 28 juni 202528 Jun Mooie foto! En wat een grote buit voor zo’n wespje. Wat zou het zijn een stukje fruit? Of is het plat en is het misschien een blad (zaag) wesp? 28 juni 202528 Jun aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 28 juni 202528 Jun Nee, het is wel een bolletje. Ik weet niet wat het is. Fruit zat ik ook aan te denken. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 28 juni 202528 Jun Geen idee welke zweefvlieg hier op het muskus kaasjeskruid landde, maar ik had deze net zo goed in het bloemen topic kunnen plaatsen. 😄 Iemand enig idee welke dit is? Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 28 juni 202528 Jun Mijn hulptroepen en ik denken deze:https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Snorzweefvlieg
Geplaatst: 28 juni 202528 Jun Ja dat klopt, alhoewel ik hem ken als pyjamazweefvlieg (vanwege zijn pyjama streepjespak). Maar dat is dus één en dezelfde. A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 29 juni 202529 Jun Gratis tanken? Dat kan bij mij.Echter: alleen voor de Franse veldwespen.Zij komen water tanken om hun nestjes mee te koelen. Nestjes zitten hier (bijna) altijd onder de pannendaken. Tussen 12:00 en 16:00u is het spitsuur, dan staat de zon recht op de daken.Filmpje van alweer een aantal jaren geleden:In de zomermaanden houd ik die bak altijd vol. Ook al omdat het de buitendrinkbak van mijn kat is. Kat Arie gaat gewoon drinken, de wespen moeten maar even wachten. En dat wachten doen ze ook, ze blijven cirkelen tot de kat weer weg isDit berichtje is vooral aan nieuwere forumleden, om te benadrukken dat deze wespen niet gevaarlijk zijn (ze steken alleen als je binnen 10 cm komt van de plek waar ze zitten De steek is goed te harden, waarbij iets koels helpt (koud water; ijsklontje) . Na 15 minuten is het leed geleden.Dus: laat die nestjes gewoon zitten. Nesten van de Duitse / limonade-wesp: dat is andere koek. Gelukkig zijn zowel de nestjes als het vlieggedrag van de Franse veldwesp gemakkelijk te onderscheiden van de Duitse wesp. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 29 juni 202529 Jun Wij hebben de 'dazen-emmers' maar weer eens opgehangen. Want de koeien hebben er aardig last van, en ik moest er al 2 op mijzelf doodmeppen en Joep werd vanmorgen gebeten. Hij mepte het beest bij het eerste gevoel van een beet al van zich af, maar heeft er toch een flinke bult van. We hadden al vrij snel beet! facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 29 juni 202529 Jun yes! En is zwart, dat warmt lekker op. EN hij bungelt aan een haakje zodat het een warme paardenkont lijkt Je hebt er speciale lijm voor. Echt een heel gesmeer hoor. Maar het werkt wel! facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 29 juni 202529 Jun @PetrasmoestuinEen larve van een lieveheersbeestje. Zuinig op zijn. 29 juni 202529 Jun aangepast door Gitta
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.