Jump to content

Moestuin Elands 2011

Gerwin

Recommended Posts

Laat ik ook maar mijn wilde plannen gaan vertellen.

Dit jaar gaan wij voor het eerst wild te keer in de moestuin. Afgelopen zomer zijn wij begonnen met een stukje van 7,5 bij 11. Natuurlijk gelijk aardbeien geplant, een peperplant in een snel getimmerde koude bak en tomaten van mijn zwager gekregen.

De aardbeien gingen perfect. tot in november hadden we nog oogst. Net als met de peper. De tomaten waren minder. Phytrophta (oid) op allemaal. Dit bleek in heel Den Helder te zijn.

Dit jaar ligt de nadruk op de tomaatjes. Daarvoor ga ik een kasje timmeren. Afgelopen week het glas op gehaald. Slechts 2 soorten tomaten. Pomodori (zaad gekocht tijdens de vakantie in Frankrijk) en tomatenzaad in de aanbieding bij de intratuin. De laatste heb ik al voorgezaaid en die zijn al een goede 10 cm gegroeid. (ik weet het, bijna twee maanden te vroeg)

Wat gaan we verder planten.

Mijn dochter wil bloemkool, zonnebloem, appels en aardbeien.

mijn zoon wil pindaplant, komkommer, rabarber, radijs, ronde wortels en ui.

En ik:

Bloemkool, groene kool, chinese kool, spruitkool, rode kool, boerenkool,

tuinbonen, maxidor, montano, doperwten, suikerpeulen,

suikermais, wortels, winterprei, koolraap en bleekselderij

verder in de koude bak proberen we nog Aubergine en cayenne peper te krijgen.

Dan heb ik borders van kruiden, te weten borage, dille, koriander, lavas, peterselie, tijm, oregano vulgares, goudsbloem, bonenkruid, munt en rozemarijn.

tussen de wortels zaaien we afrikaantjes voor de sier en nut.

Al met al een redelijk simpele groenten. Maar het eerste jaar moet toch wel iets opleveren waardoor het gezin de lol blijft vinden.

Toch vind ik het fantastisch om de verhalen te lezen over het zelf maken van bloem, aparte groenten en natuurlijk de belevenissen in Malawi.

en voor nu, was het maar zomer......

Morgen ga ik weer in de tuin spitten voor onkruid (ondanks de vorst ) en dan zal ik gelijk wat foto's maken.

Leuk dat bijna heel het gezin mee doet.Ik wil misschien ook suikermaïs gaan zetten(voor de popcorn).

En mijn pa blijft maar zeggen dat ik gek ben en dat nu niemand in de tuin bezig is.Maar jij bent toch ook aan het spitten dus ben niet gek.

Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.

als ik jou was zou ik niet gaan spitten...onkruid wieden is nu ok, maar als je nu spit kan je grond (klei) helemaal dichtslaan...

ik snap het wel, ik kan ook niet wachten tot het lente is!!, maar ik zoek voorlopig even klusjes die niets met grondbewerking te maken hebben...

heb je bijv. al een compostbak gemaakt?

zaden allemaal al binnen?

je kas timmeren?

Ik heb volgens mij geen klei grond. En afgelopen herfst heb ik mest 1 schep onder gedaan. Deze vermeng ik nu mooi tijdens het onkruid "zeven"

Gelukkig hebben wij hier in het noorden niet al teveel last van de vorst. En inderdaad met mijn ongeduld erbij...

Mijn zaadjes kreeg ik de eerste week januari binnen. Inmiddels heb ik al wat voorgezaaid in de kiemkas. De bloemkoolplantjes gaan goed, de tomaatjes beter en de tuinboon, pinda's en prei ontkiemen net. Natuurlijk heb ik van elk maar een paar zaadjes gedaan, zodat ik altijd nog over heb om in maart/april in de volle grond te zaaien.

Compostbakken heb ik er twee van. Niet al te mooie plastic bakken, maar met een scherm van suikermais in de zomer hoor je mij niet klagen en de buren toch al niet. Al moet ik wel zeggen dat de bak van Wouttie75 tegen mijn bakken aanstaat en wel een bentley is.

En over de kas.... Januari is een dure maand.

Oh ja, en de eerste doperwten staan al in de tuin, vandaar dat ik met argusogen de temperatuur in de gaten hou. (maar ook daar heb ik nog reservezaad voor.)

Verder ga ik vandaag het plekje waar de schuur in mei komt egaliseren, onkruidverdelgend en mogelijk aanvang tegelend onder handen nemen. Het is hier namelijk prachtig weer, ongeveer 5 graden plus. lekker ontspannend tegels sjouwen en zand scheppen.

Uhm, het spitten doe ik met een riek, telt dit ook als spitten?

Je kan gewoon spitten (ja ook met de riek ), hier op het complex waren ze ook allemaal bezig de afgelopen week. Ook zelf nog nooit last gehad van dichtslaan van de kleigrond.

Maar leuk lijstje groente Gerwin. Gaan we volgen.

Ga je de kas zelf bouwen van hout of is het een bouwpakket?

Ik wil een soort houten frame met een kunstof golfplaat als dak. Kan ik gelijk het water opvangen.

Dan met een soort glas houders van de praxis (13 euro per 2,70 m) om het glas op zijn plek te houden.

Ik zal zeker foto's maken als ik mijn tomatenpaleis in elkaar timmer.

Ik hoop dat ik dan dit jaar vrij blijf van die Phytrophtra (oid) zodat de tomaten de komende drie jaar op dezelfde plek kunnen blijven.

Ik heb nu al zin in lekkere pomodori door de pasta,op brood of gewoon in de hand.

Gerwin,

helemaal vrij van pytophtera is een ilussie.

Je kunt alleen proberen je planten er zo lang mogelijk voor te behoeden.

Met name door ze stevig op te kweken. Een drietal keren verpotten zodat je de groei remt. Eigenlijk leert de ervaring dat je best omstreeks half maart zaait. De opkweek duurt 6/8 weken dan zijn je planten omstreeks half mei goed om uit te planten. Uiteraard heb ik ook een keer mijn enthousiasme niet kunnen bedwingen, te vroeg gezaaid en zag met lede ogen mijn plantjes in de kas tot een halve meter naar het licht trekken voor ze naar buiten konden, 1 koude nacht en ze kregen klappen.

Daarnaast bescherming tegen water van boven. Enkele golfplaatjes op paaltjes doen al wonderen. Zorgen dat ze goed gelucht worden, dat ze niet te dicht op elkaar staan en bij vochtig weer de wind erdoor kan. Met name 's-morgens bladpluk niet teveel maximaal 2/3 bladeren per keer. Anders kan het vocht dat je plant opneemt uit de grond niet meer weg en gaan je tomaten scheuren. Uiteindelijk, hopelijk tegen het eind van het seizoen, dan slaat de pytophtera toch een keer toe maar dat is niet anders. Het is gewoon het weer dat bij ons klimaat hoort en daar doe je niets tegen.

Tja, spitten/wieden ging toch niet zo best. Thermometer thuis is waarschijnlijk in de war. De grond was keihard!!

Toch was het in mijn koude bak behaaglijk. De doperwtjes deden het nog prima. Beetje stro bij ingelegd voor de warmte.

Verder maar wat tegeltjes gelegd op het plaatsje voor de schuur. De kinderen bezig gehouden en de compostbak omgegooid.

Even een fotootje van nu, de zandbak/toekomstige droomtuin. links waar mijn zoon loopt komt de tomaten kas. Het glas ligt onder het blauwe zeil. naast de glazen bak is het tuindeel van mijn dochter. Bij het roodwitte lint is het stukje van mijn zoon. De aardbeien en knoflook staan achter de twee houten bakken. Van die bakken ga ik nog 4 regelen zodat de kolen makkelijk af te dekken zijn met Ikea vitrage.

2vkj2tl.jpg

en een foto van de doperwtjes (je moet ze wel even zoeken.)

2wbw6lj.jpg

• 1 month later...

Sinds een week hebben we nou een tuinhuisje. Deze gekregen van een dame die ermee stopt. Precies de juiste maten voor ons tuintje, samen met mijn zoon in elkaar gezet. Nou alleen nog maar een appelboom van 3 meter hoog erbij en het ontspandeel is compleet.

e807pu.jpg

Verder heeft mijn zoon ook een vijgenboom gekregen die hij gelijk geplant heeft. Ik ben benieuwd of er wat afkomt (en of de kinderen het lusten)

Iemand enig idee welke vijg het is?

1h34u8.jpg

En nu is het maar wachten tot het eindelijk stopt met nachtvorst....

• 3 weeks later...

En weer een geweldige dag voor de tuin.

Inmiddels staat het huisje al drie weken en er is nog maar 1 keer ingebroken. Dat belooft nog wat.

Vandaag de peultjes gezaaid. Mijn dochter ging helemaal los met zaaien. In haar zaaibed van 50 bij 50 cm bevindt zich nu: wortels, afrikaantjes, sjalotten, bleekselderij, witte ui, droogbloemen en nog wat stiekeme papa let niet op zaadjes. ben benieuwd wat het oplevert.

i75188.jpg De eerste doperwten laten zich zien. Tenminste het plantje....

w1v0qd.jpg Verder doet de knoflook het echt mooi.

207520z.jpg En de rabarber is een plaatje.

Verder vandaag wat aardappeltjes gehaald, Dorees, phytropthra bestendig maar wel kruimig. Net genoeg voor 1 bed.

Deze doe ik er op koninginnedag in, net als de sperzieboontjes en de gele boontjes.

• Create New...