Geplaatst: 24 juni 201510 j Door er pectine in te doen kan je minder suiker gebruiken maar, is dan ook wel weer minder lang te bewaren dan met veul suiker(maar nog wel heul wat maanden hoor). Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Geplaatst: 24 juni 201510 j hoe maak je ivn een siroopje minder zoet? Dat is toch niet zo heel erg. Bij consumptie kan je het meer verdunnen met bruiswater bijvoorbeeld. Zo doe ik het tenminste Groetjes,Bram
Geplaatst: 25 juni 201510 j ja, dank, wij verdunnen het als we het drinken met waterkefir voor een glas, maar dit keer ging het als saus over het aardbeien ijs
Geplaatst: 25 juni 201510 j Aha, een levensgenieter. Vlierbloesemsiroop en aarbeienijs... Wat je zou kunnen proberen, iets wat ik normaal weleens doe met koken maar nog nooit met vlierbloesem siroop geprobeerd omdat dit ook nieuw is voor mij. Neem een deel siroop en verdun dit met water tot de juiste zoetigheid. De siroop is dan waarschijnlijk te dun. Neem een beetje maïzena en maak het daar dikker mee. In mijn beleving is zo'n klein beetje maïzena nagenoeg smaak en kleurloos Groetjes,Bram
Geplaatst: 25 juni 201510 j Voor mij het lekkerste recept tot nu toe: gin fizz met vlierbloesemsiroop - groot glas met veel ijsblokjes- 200ml spuitwater- 50ml kwaliteitsgin- 80ml vlierbloesemsiroop- sap van halve limoen/citroen Superlekker, en je proeft de vlierbloesem echt goed. Weet iemand hoe lang ik de siroop best kook om steriel te maken?
Geplaatst: 25 juni 201510 j Recept voor 1 Hugo30 ml vlierbloesemsiroop120 ml prosecco30 ml spa rood1 schijfje limoenTakjes MuntIJsklontjes Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Geplaatst: 3 juni 20178 j Wie gaat er siroop maken dit jaar? Zojuist het helehalve topic doorgelezen tot ik er geen zin meer in had, maar zin om de siroop te maken wel. Ik zal in ieder geval boodschappen moeten doen voor citroenen voordat ik aan de slag kan, verder twijfel ik aan de siroop inmaken in Balls potten of in plastic flesjes doen en dan invriezen. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 3 juni 20178 j Ik heb toevallig vandaag mijn eerste fles ooit gemaakt. Smaakt goed! Stuk of 10 schermen 3 dagen in 1L water met citroensap laten trekken. Vanochtend aan de kook gebracht en 500gr suiker erbij. Even laten oplossen en in de fles gegoten. Ben van plan om het zelfde nog een keer te doen, maar dan met sinasappelsap erbij en dan geleisuiker om er jam van te maken.
Geplaatst: 3 juni 20178 j Ik heb vorige week voor het eerst vlierbloesemsiroop gemaakt. Recept heb ik van een vriendin van schoonmoeder waar ik het drankje heb mogen nuttigen. Heel geurig en bijzonder smaakvol! Heb dan ook haar recept gebruikt, want die versie vond ik erg lekker. Bloesem in de ochtend plukken. Evt stuifmeel eraf kloppen. Ik was ze eerst, omdat er vrij veel luis op zit. Dan in een pan laagje bloesem, laag citroen, laag bloesem, laag citroen. Water erboven zodat allles onder staat. 24 u buiten laten staan. Zeven door kaasdoek (of bij gebrek daaraan door een theedoek oid). Per liter water 34 gram citroenzuur en 800 gram suiker. In flessen doen en smullen maar! Ik heb een aantal plastic waterflessen gevuld en in de diepvries gedaan. Zij doet ze altijd in de lege azijnflessen vertelde ze me. Heb gisteren weer nieuwe bloesem geplukt, want het is ons (en onze omgeving!) zo goed bevallen dat het alweer op is. Dacht dat ik het wel een jaar lag zou kunnen drinken, maar we zijn er heel rap door heen gegaan.
Geplaatst: 4 juni 20178 j lekker hèluis spuiten we even weg met de tuinslang op "waaier"ik zou het stuifmeel laten zitten want dat geeft ook veel smaak, je zeeft het later toch weg
Geplaatst: 4 juni 20178 j De lading die ik nu heb gemaakt, zit een onmiskenbaar koffiegeurtje aan.... ik begrijp er niks was. Was geen koffie in de buurt en ik drink het sowieso niet. Asjemenou....
Geplaatst: 5 juni 20178 j Gistermiddag een emmer vlierschermen geplukt, zonder groen was er nog 270grs bloemetjes, enkele citroenen en water bijgevoegd en een deksel op de emmer. Wou dit 12 uur laten staan, en toen hebben de honden alles op de grond gegooid.boehoehoe.
Geplaatst: 5 juni 20178 j Ah neeeee ook dikke pech dus! Is het niet je man, dan zijn het wel de honden [emoji85]
Geplaatst: 5 juni 20178 j Ik had een flesje gemaakt, maar die was zo op. Vanmiddag heb ik 5 flessen gemaakt. Ik drink het nu dagelijks, met wat appelazijn er door,heerlijk!
Geplaatst: 5 juni 20178 j Lekker Indy! En maak jij het ook met citroen? Is er sowieso iemand die de sirop zonder citroen maakt? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 7 juni 20178 j Ik heb er nog niet veel ervaring mee, maar de 2 recepten die ik heb gekregen is er 1 mét citroen en de ander zonder. Die zonder citroen is met meer suiker 1 kg suiker per liter water)
Geplaatst: 7 juni 20178 j Vandaag de jam gemaakt.-1L vliesbloesemsap (8 schermen, 1L water, klein beetje citroensap, 3 dagen laten staan).-0,5 L verse sinaasappelsap-1 theelepel kaneel-1,5 kg geleisuiker Ik moet zeggen het resultaat is heerlijk! Zoet, maar de rest geeft er naar mijn beleving iets oosters aan. Doet me denken aan de gekruide toetjes in Marokko
Geplaatst: 7 juni 20178 j Ik heb verschillende recepten gelezen, sommige gebruiken ascorbinezuur, bruisende Vit C of ander citroenzuur.
Geplaatst: 7 juni 20178 j Mijn recept: zoveel mogelijk schermen, samengepakt in een bak met deksel gevuld met water.dubbel zeven met kaasdoek500 gram suiker en 20 gram citroenzuur op 1 liter vocht 10 dagen geleden gemaakt, 14 liter. Daar komen we de zomer wellicht wel mee door, maar ik denk dat als er volgende week als het weer droog is nog wat aan de bomen hangt ik nog een batch van een liter of 10 maak. Het spul gaat er doorheen als een dolle hier in de zomer.
Geplaatst: 8 juni 20178 j Jouw recept is een stuk lichter. Ik ga de nieuwe batch met minder suiker en citroenzuur maken zoals jij hier voorstelt. Ben benieuwd
Geplaatst: 8 juni 20178 j Nou ik heb eindelijk ook een 1/3 emmer staan met een laag bloesems en 4 citroenen..water. Het ruikt goddelijk. IK twijfel nog of ik a la Okke er 1250 gram suiker in ga doen per liter sap. Ik denk dat meer of minder suiker voor het suikergebruik minder uitmaakt, als het zoet is doe je toch minder siroop? Of zie ik iets over het hoofd. Het maakt het wel bewaarbaar(der). We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.