Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

Ik heb her en der ook al wat geoogst, omdat er op die plaats wat anders moest.

Ik vind ze nu toch nog vrij klein, dus de rest laat ik nog zo lang mogelijk in de grond.

Geplaatst:

Ik zet hier speciaal altijd heel wat meer knoflook om heel vroeg te kunnen starten met oogsten, de heel jonge plantjes kan je in zijn geheel verwerken in koude of warme gerechten /sausjes. Elk jaar zijn deze samen met de lente uitjes, zeker die in de tunnel staan, de eerste die echt het nieuwe seizoen inluiden. Sinds begin maart worden er elke week wel een stuk of 2 of meer gebruikt, eerst voornamelijk alles (zoals Chinese knoflook), later alleen het witte en uiteindelijk de tenen wanneer de bollen beginnen vormen. Naast die worden natuurlijk ook de tenen van de vorige oogst in het voorjaar gebruikt.

Een groot deel vandaag geoogst, ik denk ongeveer op hetzelfde moment als vorig jaar, en wat opgeschoond, ze kunnen nu een paar weken drogen alvorens ik ze invlecht, zoals je ziet was het bij deze nodig om ze te kunnen bewaren, bij een aantal was het buitenste vlies open. (deels denk ik door de preimineervlieg, maar ook vermoed ik door een wat langere droge periode en dan weer heel nat). Wanneer jezelf best kan oogsten zal ook wat afhangen van waar je woont en welke variëteit je hebt staan. Een stuk of 40 op een andere plaats zijn hier nog niet ver genoeg, zien er nog goed uit en kunnen hopelijk nog wat doorgroeien. Een eerste olifantenknoflook en de laatste streng van vorig jaar als vergelijk met nog 3 knofloken, juist gepast dus 😁 (links boven zijn de wat kleinere en open die voor direct gebruik zijn, de andere om in te vlechten)

20250614_124612.jpg.

20250614_124650.jpg

Geplaatst:

Ik heb er even een paar uitgehaald om te kijken, er zit wel al veel roest in de bladeren.

Ze zijn mooi gevormd, maar de ene heeft duidelijk nog geen goede tenen, die had wel langer gemogen.

Ik laat ze dus nu maar zo lang mogelijk in de grond zitten.

P1060447.JPG

aangepast door Rookie

Geplaatst:

Een van de olifantjes geoogst, de buitenkant zag er net boven de grond al raar uit, dus ik was nieuwsgierig.

PXL_20250615_150410186.jpg

Er zaten vijf jonge naaktslakken een een groot aantal pissebedden tussen de lagen 😬

Uiteraard iedereen eruit gebonjourd en de boel schoongemaakt, en toen bleken het gewoon mooie, grote en lekkere tenen.

PXL_20250615_150609558.jpg

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Driekwart van de gewone knoflook geoogst, en een paar olifantjes. In die laatste zitten naaktslakken, ze kruipen tussen het loof en de tenen. Tot nu toe lijken ze de tenen met rust te laten, maar ik overweeg eigenlijk alles te rooien, voor het geval ze toch de boel beschadigen.

PXL_20250624_105910945.jpg

Geplaatst:

Ik heb sinds vandaag alle knoflook geoogst. Ik had de bak nodig voor de pepers. Ook al was alle loof nog niet bruin, had ik toch een mooie oogst met mooie bollen. 20250624_100907.jpg

Geplaatst:
1 uur terug, Arja zei:

Mooi zijn ze he?

Hou op! Is dat eigen teelt?? Wat een plaatje 😍!

Geplaatst:

Prachtig @Arja

Geplaatst:

Ik heb 4 vakjes met knoflook geoogst. Zit nu op 4/9 deel.
Ze gingen de laatste weken kei snel achteruit.

En ik had veel last van schimmelende bollen, ondanks dat de grond zo goed als droog was. En dat was dan geconcentreerd tot het stuk langs het pad, iets verder waren ze wel goed. Wat kamille wat er zo hier en daar tussen groeide had er ook last van. Maar ook pas recent in de afgelopen weken.

Zaterdag de rest maar oogsten.

Geplaatst:
Op 15-6-2025 om 20:50, Arja zei:

vijf jonge naaktslakken

Oh wat erg! Ik dacht er ook aan volgend jaar eens olifantenknoflook te bestellen, maar slakken zijn hier dus duidelijk gek op.

Wij oogsten allemaal wel erg vroeg de knoflook dit jaar vind ik. Ik heb nog 1 bak staan, maar ook dat loof valt al aardig om.

Geplaatst:

@acpronk Je hebt gelijk, ik heb vorig jaar 23 juni mijn knoflook eruit gehaal en 6 juli de laatste.

Geplaatst:

20250625_170700.jpg

Boem.... roest.... en de hele boel is in een week verdord. Dus tijd om te oogsten voordat de schimmel in de knol trekt.

De buurman doet aan "roestontkenning" dus de besmetting is niet echt tegen te gaan.

(Zei gister dat de planten door de roest dus verdorden, reageerde de buurman met: Ik heb geen roest.... Terwijl ik toch echt overal de kenmerkende bruine vlekjes op al zijn knofloken zag zitten. lol

Maar ja, hij denkt ook dat de aarde plat is dus als hij denkt dat ie geen roest heeft, laat ik hem dat gewoon denken. ;)

Maar... mijn oogst viel me niet tegen. En dat van de gewone Bio knoflook (in het groene netje) van de Lidl.

Zitten mooie grote bollen tussen. En maar 2 met schimmeltenen.

Heb ze nu in het lidlkasje gelegd om te drogen.

20250625_170706.jpg

20250625_171723.jpg

Geplaatst:

Mooie oogst Erny. En zo zag mijn loof van mijn knoflook er ook uit toen ik het 2 of 3 weken uit de grond haalde. Zoiets heet dus roest.

Ik had ook een enkele twijfelgevallen bolletjes, die heb ik maar weggeggooid, ik had toch ruimschoots genoeg,,,, Achteraf had ik die misschien kunnen gebruiken om knoflook extract te maken als afweermiddel tegen insecten (in het kader van baat het niet dan schaadt het ook niet)..

Overigens, de aarde is weliswaar rond maar dus ook plat, net zoiets als een pannekoek... 😂

Geplaatst:

Rust "roest" moet je maar denken @Erny Dus goed dat je ze eruit hebt gehaald. Ik heb nog 1 bak, maar het regent hier constant op het moment dat ik tijd heb naar buiten te gaan.
Wat grappig LIdl kastje, nog nooit gezien of gehoord.

Geplaatst:

Misschien een blonde vraag, maar mag knoflook in de zon drogen?

Het wordt de eerste dagen mooi weer en ik wilde ze eigenlijk zo lang mogelijk buiten laten drogen.

Maar ik zie eigenlijk dat veel mensen ze in de schaduw te drogen hangen.

Is zon slecht in dit stadium?

Geplaatst:

Gisteren de laatste knoflook geoogst. Het voelt aan de vroege kant, maar het loof werd al flink droog. Er zit dit jaar totaal geen roest in, en ook geen larven. Veel redelijk grote tenen, veel broedbolletjes ook. Die laatste ga ik poten, eens zien of dat over een jaar al iets eetbaars is.

De helft ligt nu te drogen in bakken in de schaduw, op de wind. @Rookie Ik denk dat schaduw beter is dan zon, maar dat is een vermoeden, geen wetenschappelijk onderbouwd advies 😆

De andere helft hebben we vanmiddag schoongemaakt, in stukjes gesneden en in porties ingevroren. Veel werk, maar nu ligt het gebruiksklaar en dat vind ik super als ik aan het koken ben. Bovendien gaat het bewaren van gedroogde bollen niet altijd super, er komt uiteindelijk vaak schimmel in.

Zijn er andere mensen die dit doen, of ben ik de enige idioot met deze hobby?

Geplaatst:

@Rookie ik weet het niet.

In ons vorige huis hadden we een tuin op het westen, ik hing ze toen aan de noordkant van de schutting, met lichte zon erop.

Maar we zijn onlangs verhuisd, en we hebben nu een tuin op het zuiden, maar ik heb nog geen haakjes oid opgehangen, en ik ben mijn touw en bindtouw kwijt. Zal vast wel ergens liggen, maar moet de schuur nog wat beter opruimen.

Nu liggen ze in papieren (bezorg)tassen op de grond, het loof steekt uit maar de bollen zitten in de schaduw. Ze hebben alleen middagzon.

Geplaatst:

Dank jullie wel!

Ik ga het gewoon proberen.

Als het gaat regenen moeten ze sowieso naar binnen.

Woensdag wordt er onweer verwacht.

aangepast door Rookie

Geplaatst:

@Arja knoflook invriezen heb ik nooit gedaan. Is dat een tip om het vers te houden?

Schimmel heb ik bijna nooit, ze drogen eerder uit dan ik schimmel heb.

Weet alleen nog niet waar ik ze in ons nieuwe huis moet bewaren..

Geplaatst:

Ik heb ze ook in de schaduw liggen onder het afdak van het tuinhuisje. Daar kunnen ze ook blijven liggen met regen. De wind kan er op die manier ook lekker langs waaien.

Geplaatst:

Ik heb in huis geen koele ruimte. In de schuur ventileert het denk ik te weinig.

Schoongemaakt en in stukjes gesneden - veel tenen in de keukenmachine - en dan in porties in de vriezer. Kwa gebruiksgemak vind ik het goed werken, en de smaak is min of meer hetzelfde als vers / droog.

Geplaatst:
2 uren geleden, Arja zei:

schoongemaakt, in stukjes gesneden en in porties ingevroren.

Misschien een goed idee, want schimmel moet je niet hebben. Ik kijk het aan, anders ook in de vriezer, maar ik ga ze niet in stukjes snijden, dat doe ik later wel, even laten ontdooien.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic