Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

Misschien ga ik ook de helft in de vriezer stoppen. Ik heb zoveel dit jaar. Ik ga er over nadenken.

Geplaatst:
31 minuten geleden, Gitta zei:

Ik heb zoveel dit jaar.

Je zou ook een gedeelte kunnen drogen. Daarna zo (in plakjes) bewaren of tot poeder malen. Gedroogd behoudt knoflook ongeveer 6 maanden zijn smaak. Kan in een oven (als je die op 55/60 graden kunt instellen) of in een voedseldroger.

Geplaatst:

Ik vries schoongemaakte tenen in als de bol slecht wordt of begint uit te lopen. Niet bij voorbaat al, dat is mij teveel werk

Geplaatst:

@Dahli dat drogen duurt zeker anderhalf uur, dat had ik met dille ook, wel een kostbare zaak in de oven toch?

Geplaatst:
4 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

kostbare zaak in de oven toch

Met dit soort temperaturen kun je het ook in de zon drogen, met iets tegen de insecten erover ter bescherming. Dat is gratis 😃. Duurt wel langer. Ikzelf heb een voedseldroger mocht de zon niet schijnen. Dat is qua energiekosten een stuk goedkoper dan een oven.

Geplaatst:

Hier ook een voedseldroger, liever droog dan schimmelig en weggooien na maanden zorg..

Geplaatst:

Nu heb ik een paar dagen zon, voornamelijk op het terras. Maar in 4 dagen zal het niet droog worden en ik moet er ook plek voor hebben. Even vragen aan mijn man of hij de kast versjouwd naar het terras. Ik ben bang dat sommige knoflook of uien er dan afvallen.

Geplaatst:
49 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

Maar in 4 dagen zal het niet droog worden

Het is dan de bedoeling dat je de knoflook in plakjes snijdt. Die zijn in 4 dagen zon echt wel droog. Wel af en toe omdraaien. De voorbereid vergt wel wat werk, zou het ook niet met alles doen, maar als je heel veel oogst hebt, is het wel lollig voor een klein gedeelte.

Geplaatst:

Oh daar begin ik niet aan. Ik ben woensdag en donderdag ook weg. En hier kan opeens een miezelregen vallen.

En bij het invriezen moet ik ook de teentjes losmaken? Ik heb er nu geen tijd voor. Ik heb nog een grote tuinafwas. Kan ik in de schaduw doen.

Geplaatst:
35 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

En bij het invriezen moet ik ook de teentjes losmaken?

Zou ik wel doen ja. Dat doseert wat makkelijker 😉. Dan kun je gewoon steeds het aantal teentjes pakken dat je nodig hebt, anders zit je met zo’n diepgevroren hele bol. Het verwerken/conserveren kost nu eenmaal wat tijd. Als je daar allemaal geen tijd voor hebt dan droog je gewoon de bollen zoals je nu doet. Geen moeite.

Ik opperde het drogen n.a.v. de opmerking van @Gitta dat ze dit jaar veel knoflookoogst had en aan het nadenken was wat ze er allemaal mee kon doen. Een suggestie dus.

Geplaatst:

Ja, ik heb ook veel. Zo'n 125 knoflook en 100 uien en sjalotten. Een deel groot, maar de meeste erg klein.

Geplaatst:

Ik denk dat ik gewoon hele schoongemaakte teentjes in ga vriezen bij de helft van de oogst en de andere helft op traditionele wijze drogen.

Bedankt voor de tips in ieder geval @Dahli en @loes

Geplaatst:

Ja, dat was ik ook van plan.En bedankt voor dr tip dames.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic