Rose Dahlia Geplaatst: 8 september 2024 Geplaatst: 8 september 2024 Beste medemensen, Ik huur sinds 10 jaar een perceel bij een volkstuinvereniging. Vanaf het begin zijn er een aantal leden die denken dat ze meer zijn dan anderen en zich overal in mengen. Leden tegen elkaar opzetten, leden tegen het bestuur opzetten en het bestuur proberen te ondermijnen. Zijn er hier mensen die ook lid zijn van een vereniging en dit herkennen? Zo ja, hoe wordt daarmee omgegaan? Mochten er bestuursleden zijn die hier ervaring mee hebben dan graag reageren. Alvast bedankt. Quote
Veldjesgraaf Geplaatst: 8 september 2024 Geplaatst: 8 september 2024 Altijd lastig. Als bestuurslid loop je soms op eieren. In een dergelijke functie zijn goede sociale vaardigheden en een antenne voor problemen hard nodig. Hoe dam ook, je komt overal betweters en dominante types tegen. Ook in je familie en op je werk zijn mensen met een ander temperament. Niet te snel reageren en goed sturen op breder commentaar uit de club geeft wat balans. En niet bang zijn om te zeggen dat je het eens anders wil proberen.... niet spitten bijvoorbeeld.;) 1 Quote
Rose Dahlia Geplaatst: 8 september 2024 Auteur Geplaatst: 8 september 2024 Bedankt voor je reactie beste Veldjesgraaf, ik zou graag willen dat het advies dat je geeft op de vereniging waar ik tuinier van toepassing kan zijn. Er zijn al verschillende bestuursleden opgestapt vanwege deze leden, andere leden zijn ermee gestopt en veel leden geven aan ‘gewoon te willen tuinieren’ en er niet van gediend zijn dat die leden hun mening willen opdringen. Wat ook speelt is dat niemand zich beschikbaar voor het bestuur wilt stellen zolang dit speelt en dat kan een probleem worden voor de nabije toekomst. Het is als een rotte plek die blijft door rotten. Er is totaal geen respect voor normale omgangsvormen en het lijkt alsof die leden niets anders te doen hebben dan anderen slecht te praten en ze hebben niet door waar ze mee bezig zijn. De vereniging is groot en die mensen maken maar 2-3% uit van de vereniging. De vereniging bestaat uit verschillende complexen en alleen op het complex waar ik tuinier wordt de sfeer verpest. Wat zo raar is is dat ze niet doorhebben dat ze als vervelend worden ervaren en vol van zichzelf zijn. Ik heb begrepen dat voornamelijk tuinverenigingen met dit soort problemen kampen vandaar dat ik hier mijn vraag gesteld heb. Alle raad en advies is welkom. Quote
Rookie Geplaatst: 9 september 2024 Geplaatst: 9 september 2024 (aangepast) Volgens mij is er tegenwoordig in de hele maatschappij 2 tot 3% bezig om de boel te verstieren. En de overige 97% gaat over het algemeen de confrontatie er niet mee aan. Maar als je je eenmaal ergert aan die figuren, dan wordt je eigen plezier goed vergald. Een vereniging heeft statuten en reglementen, waar iedereen zich aan moet houden. Ik neem aan, dat er al geprobeerd is om via die weg iets te ondernemen? Is er niet een reglement waarop leden geroyeerd kunnen worden? Ik geef mijn bekkie ook maar een douw, ik zou het echt niet weten verder... Maar gewoon straal negeren die mensen, maar ook dat zal wel erg moeilijk zijn. Geef ze in elk geval niet de macht over je. Sterkte! 9 september 2024 aangepast door Rookie 1 1 Quote
Rose Dahlia Geplaatst: 9 september 2024 Auteur Geplaatst: 9 september 2024 Beste Rookie, Wat je schrijft is ook zo dat er maar een paar mensen de boel verzieken voor de rest. Het is zelfs zo erg dat de mensen die klagen over het gedrag ze niet bij naam durven te noemen. Iedereen weet wie het zijn echter is het niet makkelijk voor het bestuur om met een sancties te komen als alles stiekem gedaan wordt en mensen zich daardoor niet veilig genoeg voelen om namen te noemen. Als er bijvoorbeeld op een normale manier gevraagd wordt om de tuin te onderhoudenen daarbij opties gegeven worden en een termijn van 1 maand wordt er door veel mensen begripvol op gereageerd maar de mensen die in hun kont gebeten zijn doen niets en geven een onbeschofte en brutale reactie. De hele vereniging weet dat dit al jaren speelt. Het bestuur probeert het op een menselijke manier te benaderen omdat tuinieren de hobby is van die vervelende leden, het bestuur is zich bewust dat ook de gezinnen waar ze onderdeel van zijn niet te willen belasten door ze te royeren. Die mensen zijn niet alleen vervelend in de vereniging maar in de buurt waar ze wonen en als ze nog werken daar ook. Negeren zou het beste zijn als ze niet zoveel last zouden veroorzaken dat ben ik met je eens. 1 Quote
Rookie Geplaatst: 9 september 2024 Geplaatst: 9 september 2024 Moeilijk zoiets... Maar ik begrijp sommige mensen toch niet meer tegenwoordig. Maar tuinieren is ook de hobby van de overgebleven 97% van de leden daar. Daar niet voor opkomen is naar mijn mening een fout signaal. Dat valt ook onder de taak van een bestuur. 2 Quote
Dahli Geplaatst: 9 september 2024 Geplaatst: 9 september 2024 1 uur geleden, Rose Dahlia zei: Het bestuur probeert het op een menselijke manier te benaderen omdat tuinieren de hobby is van die vervelende leden, het bestuur is zich bewust dat ook de gezinnen waar ze onderdeel van zijn niet te willen belasten door ze te royeren Ik denk dat hier het probleem zit. Een bestuur is volgens mij de verantwoordelijke partij om (namens de leden!) op te treden indien er niet conform de gemaakte afspraken (statuten) wordt getuinierd of gedragen. Aanspreken op onacceptabel gedrag met het benoemen van de consequenties. En die consequenties dan ook doorvoeren. Een andere oplossing zie ik niet. Het kan m.i. niet zo zijn dat een klein groepje het voor de rest verpest. Zij zijn ook leden en hebben zich ook aan de afspraken te houden. Wil je dat niet, dan volgen er dus maatregelen. Maar dan moet het bestuur wel (durven) optreden. Daar zitten ze er o.m. voor. 3 Quote
Rookie Geplaatst: 9 september 2024 Geplaatst: 9 september 2024 @Dahli verwoordt het beter dan ik. Maar dat is wel precies wat ik bedoelde te zeggen. Het bestuur heeft daar een duidelijke taak in. Maar tegenwoordig mag je dan maar hopen, dat je ruiten niet worden ingegooid... 1 1 Quote
Rose Dahlia Geplaatst: 9 september 2024 Auteur Geplaatst: 9 september 2024 Ben ik helemaal met je eens echter is er geen direct bewijs van het klieren, het is allemaal van horen zeggen omdat niemand namen noemt. Hoe gaat het bestuur hiermee om? Ik dacht zelf voor te stellen een algemene ledenvergadering op te roepen en dat de hele vereniging dan stemt over het royeren van die mensen dan is het ook gelijk duidelijk dat meer mensen dit gedrag niet toleren. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik vind het zo schrijnend dat het bestuur zo veel werk heeft aan een paar klieren. Die mensen zijn vrijwilligers en zijn in het bestuur gestapt met een heel ander idee van een vereniging besturen. Het kan en mag niet gebeuren dat ook zij zich laten weg klieren want dan komt het voortbestaan van de hele vereniging in het gedrang. Bedankt voor jullie hulp. 1 Quote
Rookie Geplaatst: 9 september 2024 Geplaatst: 9 september 2024 Dat zou de juiste weg zijn. Het punt is dan dat die "klieren" er ook bij zitten en dan is het nog maar de vraag of mensen zich durven uitspreken. Het blijft moeilijk... 1 Quote
Rose Dahlia Geplaatst: 10 september 2024 Auteur Geplaatst: 10 september 2024 De laatste ledenvergadering waren ze er niet allemaal bij omdat ze weten dat hun mening niet gewaardeerd wordt wél zaten er leden bij die wellicht informatie doorspelen aan ze. Het is gelukkig een grote vereniging met zo’n 300 plus leden dan wordt niet iedereen gezien tijdens een ledenvergadering. We zullen zien hoe het gaat lopen, gelukkig is dit regenachtig en slakken seizoen bijna voorbij en wordt het ook weer rustiger in de tuinen. Mocht nog iemand raad en advies willen delen dan houd ik me aanbevolen. Dankjewel aan iedereen die meedenkt en informatie deelt. 2 Quote
marcelru Geplaatst: 10 september 2024 Geplaatst: 10 september 2024 Ik weet niet hoe jullie huishoudelijk reglement eruit ziet, maar je zou daarin (met goedkeuring door de meerderheid van de ALV) een of meerdere artikelen kunnen opnemen die het bestuur de bevoegdheid geven om leden te royeren bij onbehoorlijk gedrag. Het is dan wel handig als de bevoegdheid tot royement door het bestuur al in de statuten geregeld is (is bij de meeste verenigingen het geval, maar ik zou het wel even checken). Vervolgens kan het bestuur ingrijpen. Als jullie bestuur niet wil royeren, dan wordt het misschien tijd voor een daadkrachtiger bestuur. Zachte heelmeesters maken nog steeds stinkende wonden. 5 1 Quote
woldistel Geplaatst: 10 september 2024 Geplaatst: 10 september 2024 Het bestuur van een (volkstuin)vereniging is voor het beheren van de vereniging, niet om mensen te begeleiden en corrigeren, tenzij die iets doen wat in strijd is met de statuten of het reglement. De statuten bepalen de taken van het bestuur en meestal is dat juridisch, financieel en praktisch (bijv.schoonmaakdagen en algemene jaarvergadering uitroepen). Het reglement bepaald waar de leden aan moeten voldoen. Het reglement kan tijdens de algemene vergadering aangepast worden met een meerderheid van stemmen. Als lid kun je als je een probleem hebt natuurlijk het bestuur wel vragen om bemiddeling, maar dan zul je ook man en paard moeten noemen. Het bestuur kan dan met desbetreffende personen gaan praten. Zomaar mensen laten royeren zonder waarschuwing vanwege van horen zeggen en vermoedelijk dit en dat, kan niet @Rose DahliaIk lees in jouw posts niets concreets. Je begint met mensen die worden lastiggevallen in de topic titel, maar vervolgens lees ik alleen maar een verhaal over roddel en achterklap van alle kanten. Ze doen dit en dat. Andere mensen gaan weg of doen niets. Misschien dat je dat bewust in het vage hebt gelaten, maar als bestuurslid zou ik hier weinig mee kunnen doen. 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.