Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

IJsbergsla opnieuw gezaaid maar na kiemen dood...


Antoine

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik benvan plan om steeds nieuwe Sla te kweken, zodat ik iedere week Sla heb.

 

Nu doe ik dat gewoon in een bakje, ik doe er wat potgrond in en strooi er een paar zaadjes overheen. Vervolgens houd ik ze vochtig... Als bakje gebruik een bakje van bij dde chinees vandaan, met zo'n doorzichtig dekseltje....

 

Nu heb ik dat 1,5 geleden gedaan. gister maar even gecontroleerd, het bakje staat in mn koude (cq. bij warm weer; warme) bak. Maar wat schetst mijn verbazing! Alle gekiemde kleine zaailingen, waren bruin geworden!

 

Zijn ze verbrand?

Moest het dekseltje eraf?

Minder water?

Koude bak luchten?

 

hoor graagt van jullie...

 

Gr Anton

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Ik weet niet wat er aan de hand is... Maar er rust een kwaad gesternte op me. Voor de drerde keer op rij heb ik IJsbergsla gezaaid, maar kiemen? Ho maar! Ze staan nu in de schuur bij mij. Ideale temperatuur en niet teveel licht, en iedere dag bevochtigen...

 

Wat doe ik fout?

 

Misschien is zaaien en zelf kweken leuker, maar ik zou bijna naar de Tuincentra gaan en plantjes kopen. Maar....

 

De aanhouder wint!

 

Gr Anton

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het misschien oud zaad? Ik doe het zelf zo: zaaibak vullen met zaai of potgrond, licht aandrukken, zaadjes over de grond, de grond met een plantenspuit bevochtigen, de plastic kap of huishoudtfolie er over (zodat het vochtig blijft, kiemend zaad mag niet uitdrogen), en kiemen maar:

2405201268283601339174139.jpg

Dus de zaden niet of zeer licht bedekken met grond want sla is een lichtkiemer. Ik zou de sla ook buiten zetten, misschien is het overdag, als jij er niet bent, net te warm in je schuur (sla kiemt slecht bij hogere temperaturen). Buiten kiemt bij mij alles perfect. Gebruik je trouwens ook nieuwe potgrond of zaaigrond (dus niet hergebruikt?). Meer factoren dan oud zaad, licht, uitdrogen van de zaadjes, oude potgrond en te hoge temperaturen kan ik me niet zo snel meer bedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zaai ze nu zonder dekseltje in vochtige stekgrond, met een klein laagje grond erover verkruimeld, en zet ze dan onder de tuintafel (teaktafel met latjesblad) waar ze nooit vol in de zon maar ook niet volledig in de schaduw staan en regenwater vangen als het regent. Elke dag even controleren of ze niet te droog staan en even over vernevelen met een plantenspuit als dat zo is. Werkt prima hier

Mijn rode ijsbergsla doet het momenteel wel niet, die komt gewoon niet op, maar dat zaad is niet zo vers meer. Moet ik dringend eens vervangen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mwah, ze zijn aan het wortelen, maar vooralsnog heb ik nu denk ik 10 plantjes...

 

Maar ik heb er wel 25 gezaaid

 

Als ze allemaal groot worden ben ik wel tevreden, maar dat is meestal niet zo....

 

Ik ga eerst Brocolli eten, van de tuin

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog welgeteld 4 plantjes over, nu maar weer wat zaad erbij gegooid. De eerste keer van het jaar haalde ik er 25 plantjes uit!

 

Maar opgeven doe ik niet! Nooit! Nooit! Nooit! Nooit!

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...