prettig gestoord Geplaatst: 24 mei 2012 Geplaatst: 24 mei 2012 Okay, het ziet er geweldig leuk en schattig uit, maar nu binnen 2 dagen hebben deze rupsjes al behoorlijk wat van mijn appelbomen kaal gegeten! Wie oh wie weet wat het precies is en wat eraan te doen. Nu verwijder ik ze zo gauw ik ze zie zelfs al moet ik op een trap om erbij te kunnen (doodeng..lol) Dus..hellp! Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Jorg Geplaatst: 24 mei 2012 Geplaatst: 24 mei 2012 Die tweede foto is erg mooi ! Welke rups het is weet ik niet maar spuiten met Pyrethrum is de beste maatregel. Een paar koolmezen aantrekken zou natuurlijk nog mooier zijn, voor volgend jaar een nestkastje ophangen? Quote
appelvrouw Geplaatst: 24 mei 2012 Geplaatst: 24 mei 2012 Verwijderen inderdaad, of als je wilt, spuiten. Volgend jaar een nestje in je boom hangen voor een pimpelmees..die brengen gemiddeld 10.000 rupsen naar hun nest.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
hansm Geplaatst: 24 mei 2012 Geplaatst: 24 mei 2012 Ja ziet er wel erg leuk en tof uit als ze zo grappig zitten , zelf zou ik niet spuiten maar idd met de hand weghalen.(mischien kun je verzamelen en naar Geedee sturen ) of aan je kippen voeren. hier heb je een leuk rupsen detimineer systeemhttp://www.vlindernet.nl/rupszoeken.php Quote Players only love you when they're playing.
pet Geplaatst: 24 mei 2012 Geplaatst: 24 mei 2012 Appelstippelmotrupsen?We hebben zelf ook ieder jaar last van rupsen in de appelboom en halen ze er zoveel mogelijk uit. Nestkastje vind ik een goed idee! Quote
prettig gestoord Geplaatst: 24 mei 2012 Auteur Geplaatst: 24 mei 2012 Gniffel, nou dan heb ik waarschijnlijk mazzel gehad dat ze me gewoon niet eerder zijn opgevallen omdat er zoveel nestkastjes omheen hangen! Had in 5 kasten pimpelmeesjes met een oorverdovend concert van de jongen elke keer! Ga er nog wel een paar IN de boom hangen komend jaar, vinden de kids wel leuk om te bouwen. Thx for the tip! Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
appelvrouw Geplaatst: 24 mei 2012 Geplaatst: 24 mei 2012 5 nesten? Dat zou dan al 50.000 rupsen zijn...je hebt mazzel gehad volgens mij met al die vogeltjes..anders had je misschien wel een plaag gehad Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
prettig gestoord Geplaatst: 25 mei 2012 Auteur Geplaatst: 25 mei 2012 @appelvrouw, ik woon helemaal aan de rand van de stad vlakbij een boswal dus veel vogeltjes gelukkig. Maar ze mogen wat mij betreft nog wel even dooreten, ik blijf plukken aan de appelbomen! Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Rantje Geplaatst: 27 mei 2012 Geplaatst: 27 mei 2012 Heel erg gaaf die foto's! Maar het zijn geen rupsen Het zijn larven van een bladwesp Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
hansm Geplaatst: 27 mei 2012 Geplaatst: 27 mei 2012 Tof ontdekt Rantje, hoe kwam je erachter het aantal pootjes ? Quote Players only love you when they're playing.
Rantje Geplaatst: 27 mei 2012 Geplaatst: 27 mei 2012 Ja! Afgelopen zomer helemaal in de ban van rupsen, uren op vlindernet aan het determineren geweest Zo veel beestjes gevonden en erachter gekomen welke naam erbij hoort.Slecht weer dus was uit pure verveling Rupsen en beestjes die erop lijken zijn vaak enorm lastig te determineren hoor. Meest interessante vond ik de sluipwespen. Een rups van het Groot Koolwitje was geparasiteerd en het was echt heel boeiend om het te volgen.Ergens op internet een toen ook een filmpje gezien hoe dat allemaal gaat. Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
hansm Geplaatst: 27 mei 2012 Geplaatst: 27 mei 2012 Ik begrijp dat wel ik vindt het ook cool, maar moet zeggen dat er niks anders bij me opkwam dan rups,hoewel ik wel geprobeerd heb dat grappige hangen/gedrag wat ze doen op foto even nagezocht heb en niet kon vinden bijgoogle met rups, mischien met bladwesp/schijnrups ik daar wel wat over vinden kan want ik zag gelijk al meer zelfde soort foto's nu ik weet dat het bladwesp is Quote Players only love you when they're playing.
Rantje Geplaatst: 27 mei 2012 Geplaatst: 27 mei 2012 't Is vaak best lastig..soms vaak opnieuw gezocht en dan ben je met wat anders bezig en krijg je een hint en dan kan je het ineens binnen 5 minuten gevonden hebben Ze zijn wel enorm leuk...nou ja, niet voor Prettig Gestoord natuurlijk Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Bit Geplaatst: 10 juni 2013 Geplaatst: 10 juni 2013 Hier ook al 3 weken rupsen in de appelboom. Ben er steeds vroeg bij. Hele nesten pluk ik uit de boompjes. Kan iemand bevestigen dat dit ook de rupsen zijn van een bladwesp ? Hoop dat de foto's iets verduidelijken: Quote
prettig gestoord Geplaatst: 11 juni 2013 Auteur Geplaatst: 11 juni 2013 @bit hier ook dezelfde ellende, enorme hoeveelheden van deze pluizebollen. Soms helemaal vol met krioelende kleine nog wormpjes. Heel anders als de groene die ik in het oorspronkelijke bericht had gefotografeerd. Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
wijo Geplaatst: 11 juni 2013 Geplaatst: 11 juni 2013 Volgens mij de irisbladwesp: rhadinoceraea micans Quote Met vriendelijke groet,Wim.
Bit Geplaatst: 11 juni 2013 Geplaatst: 11 juni 2013 Iris ? Moeten ze dan ook de appelboom hebben ? Quote
wijo Geplaatst: 12 juni 2013 Geplaatst: 12 juni 2013 Ja vreemd inderdaad. Misschien is het toch wat anders alhoewel deze er erg veel op lijkt. Quote Met vriendelijke groet,Wim.
Bit Geplaatst: 12 juni 2013 Geplaatst: 12 juni 2013 Nouw. Kijk. Wat mij vooral opvalt is de uitvoerige bouw van de 'nesten' waarin deze massa's rupsjes tot ontwikkeling komen. Moet ik misschien duiken in de cyclus die deze insecten hebben. Maar een sluipwesp maakt toch niet zulke spinsels ? Lijkt mij tenminste sterk. Dus een soort rups/larve, die in de grond heeft overwinterd ? Die dan weer eitjes legt in dat spinsel ? rupsjes komen uit, verpoppen en worden dan pas weer wesp ? ( rupsjes zijn schijnrupsen , bastaardrupsen, dat weet ik inmiddels )Inmiddels hangt mijn pruimenboom er ook mee vol trouwens. Ga dan zelf googlen Bit ! Ja. oké. maar zo kan je alles googlen he ? Daar is een forum nou juist voor. Delen van kennis / ervaring.Maar goed. Als iemand een paasende link heeft in dit geval ? bij voorbaad dank. Quote
greetje Geplaatst: 12 juni 2013 Geplaatst: 12 juni 2013 bit is het geen spinmot? Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
Bit Geplaatst: 12 juni 2013 Geplaatst: 12 juni 2013 Thnx !!! google : Gelukkig brengt de stippelmot maar 1 generatie rupsen voort per jaar. De ergste schade vindt voornamelijk plaats in het voorjaar . De aangetaste bomen en struiken komen nauwelijks in blad of als ze al blad zijn, kunnen ze in zeer korte tijd kaal gevreten worden. In juni gaan de rupsen zich verpoppen en stopt de vreterij. Over het algemeen weten de meeste planten zich hierna weer goed te herstellen. Alhoewel er wel enige groei achterstand kan optreden. Met name in de vruchtvorming bij fruitbomen. Soorten die gevoelig zijn voor de spinselmot-aantasting zijn Prunus (Kers), Malus (Appel), Crataegus (Meidoorn), Salix (Wilg) en Euonymus (Kardinaalsmuts). Maar ook ander struiken kunnen aangetast worden. Quote
greetje Geplaatst: 12 juni 2013 Geplaatst: 12 juni 2013 post103439.html?hilit=stippelmot#p103439hier had ik vorig jaar wat foto's geplaatst van mijn appelboom Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
wijo Geplaatst: 12 juni 2013 Geplaatst: 12 juni 2013 Kan het ook een appelbladroller zijn? Bij die spinselmot heb je toch zo'n spookgewaad over de boom? Heb jij dat ook? En de rups er van heeft meer zwarte stippen dan op je foto. http://www.bongerdgrooteveen.nl/ziekten/Grote_appelbladroller/Grote_appelbladroller.php Quote Met vriendelijke groet,Wim.
Fidel1be Geplaatst: 12 juni 2013 Geplaatst: 12 juni 2013 ik heb deze jongens op bezoek. Spinselmot vermoed ik. Mezen en kippen zullen er blij meer zijn. Quote E fructu arbor cognoscitur - aan de vruchten herkent men de boom
wijo Geplaatst: 12 juni 2013 Geplaatst: 12 juni 2013 Mooi filmpje! Hier zie je duidelijk dat "spookgewaad". Fidel, volgens mij zijn die bij jou wel spinselmot. Bij Bit ben ik er niet zo van overtuigd of dat ook de spinselmot is. Quote Met vriendelijke groet,Wim.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.