appelvrouw Posted October 10, 2024 Share Posted October 10, 2024 (edited) Dat wil ik dus maken en ik heb op het web verschillende recepten gezien, jullie hoeven dus niet voor mij te zoeken. Ik wil gewoon weten hoe jullie dat doen, bv @woldistel @acpronk? Met schil of zonder schil? Eerst geroosterd of ongeroosterd? Drogen als schijfjes of ( eerst geroosterd) als een laag puree? Enfin dat waren grofweg de opties die ik heb gezien en ben benieuwd wat jullie werkwijze was en de ervaring erna. Edited October 10, 2024 by appelvrouw Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted October 10, 2024 Share Posted October 10, 2024 Ik weet het eigenlijk niet meer, maar ik denk in zijn geheel gestoomd, velletje eraf, julienne gesneden en dan drogen tot het kurkdroog is. Hup in de koffie/kruidenmolen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 10, 2024 Author Share Posted October 10, 2024 (edited) Ok dank. Ondertussen heb ik ook enkele Franse teksten gevonden die idd zeggen schillen. Drogen mét schil kan ook maar kan een minder gelijkmatig poeder opleveren. En verder was er ook iemand die had uitgezocht welke voedingsmiddelen verdwijnen bij het roosteren: Speciaal bij hogere temperaturen bij roosteren, kunnen worden afgebroken bepaalde voedingsstoffen zoals vitamine C is deze houdt niet van hitte en gaat gedeeltelijk verloren tijdens het rooster. Zeker andere sommige antioxidanten en enzymen worden ook doodgemaakt door hitte. ( sorry Google vertaal) Ik heb besloten tot schillen en rauw drogen.. Edited October 10, 2024 by appelvrouw 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted October 10, 2024 Share Posted October 10, 2024 Ik dacht reepjes a la patat / friet gesneden te hebben, en vervolgens plakjes. Zo zou ik dat zo weer doen. En dan drogen in de voedseldroger. Ongeschild. Ik doe ze als stukjes in de thee, althans dat is het plan, in een thee-ei of zeefje. Samen met andere thee kruiden. Dus dan hoeft de schil er ook niet af. Maar ik heb het nog niet uitgeprobeerd, maar zo zijn als poeder zal ik het denk ik niet maken, eerder grof gemalen. 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted October 10, 2024 Share Posted October 10, 2024 Hier had ik ze geschild en dan in dunne schijfjes in de voedseldroger, vervolgens fijn vermalen, ik gebruik het poeder voornamelijk als kleuring. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 10, 2024 Author Share Posted October 10, 2024 (edited) Merci heren. Ondertussen heb ik de bieten in dunne plakjes in de droger. Een beetje ongelijke diktes merk ik nu na 6 uur drogen..sommige stukjes worden al hard anderen zijn nog taaitaai en beduidend dikker. Morgen die stukken misschien nog even fijner knippen en de droger nog een tijdje aan. Edited October 10, 2024 by appelvrouw 3 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted October 10, 2024 Share Posted October 10, 2024 schijfjes waren hier evenwel dunner en een pak langer in tijd gedroogd. Ik vrees dat je inderdaad nog effe moet doorgaan om een poeder te kunnen maken. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 10, 2024 Author Share Posted October 10, 2024 O excuseer niet duidelijk deze foto was van voor het drogen. Nu zie je de verdroging al komen: 3 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted October 10, 2024 Share Posted October 10, 2024 Had ik wel door Jet 😄 dat de foto de niet gedroogde waren, maar ik maakte op uit jouw beschrijving en de dikte van de schijfjes dat poeder maken nog niet ging , ik had hier indertijd de dunschiller gebruikt om schijfjes te maken en die hadden ook best wel wat tijd nodig om goed te drogen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 12, 2024 Author Share Posted October 12, 2024 (edited) de plakjes waren toch nog niet door en door gedroogd en waarschijnlijk iets te dik gesneden. Nu worden de taaie lapjes dus met de schaar nog wat fijner gemaakt en dan nog maar even in de droger. Edited October 12, 2024 by appelvrouw 3 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 15, 2024 Author Share Posted October 15, 2024 Zo wat een lastig spul om te maken. De reepjes zijn wel droger geworden in de droogtoren maar nog steeds taai. Gisteren vanaf 6 uur de vergiet met dubbel bakpapier n een gietijzeren pan en zo op de houtkachel. Het werd niet heet in de vergiet, gewoon lekker warm. Maar nog steeds heb ik taaie reepjes😜. Die smaken wel lekker trouwens maar ik wil poeder! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted Tuesday at 07:05 PM Share Posted Tuesday at 07:05 PM Is het nog gelukt met het poeder, @appelvrouw? Nog tips of adviezen? Ik wil ook weer poeder gaan maken maar heb geen idee meer hoe ik dat vorige keer heb gedaan 🤔. Ik denk gewoon gekookt (zonder schil), en dan in plakjes of kleine blokjes in de voedseldroger. Maar ik lees hier stomen en dat lijkt me beter, meer voedingswaarde behouden. ik heb ook ergens zo’n spiraalsnijder, misschien als ze gestoomd zijn dat ze daar door kunnen (wortels kunnen er zelfs ongekookt door) en dan heb ik vermoedelijk dunnere slierten, droogt vermoedelijk beter. Voor de wortels werkte dat prima. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted Tuesday at 07:30 PM Author Share Posted Tuesday at 07:30 PM Jawel na twee avonden op de kachel geloof ik en door het kleine maalmachientje heb ik lekker bietjespoeder. Het bewaart prima in een goede weck pot! 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted Tuesday at 07:38 PM Share Posted Tuesday at 07:38 PM En als je dan uiteindelijk bietenpoeder hebt, wat doe je er dan mee, behalve iets kleur geven? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted Tuesday at 08:10 PM Share Posted Tuesday at 08:10 PM Ik maak er capsules van. Bieten zijn heel gezond, effect op oa bloeddruk, hart en vaten, spijsvertering en chronische ontstekingen. Maar ik kokhals echt van bietensap en dagelijks ‘gewoon’ bietjes eten gaat me iets te ver. In capsules gaat het moeiteloos. Verder vind ik bietenpoeder super lekker als toevoeging aan bouillon (lekker zoet), je kunt er stamppot mee maken of door andere recepten gooien. Wat mij betreft een aanrader. 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted Tuesday at 08:26 PM Author Share Posted Tuesday at 08:26 PM (edited) 1 uur geleden, jootje zei: wat Inderdaad voor gebruik voor extra kleur bv in de soep, brood, kan ook in de thee. Edited Tuesday at 09:26 PM by appelvrouw 3 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts