Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik wil dit jaar graag voor het eerst tomaten gaan kweken. Ik ga ze in grote rechthoekige  kuipen zetten. Ongeveer 80 liter.

Ik wil er saus voor pizza's van maken en dan wecken. Zou ook mooi zijn als ze ook lekker zijn om zo te eten.

Kunnen de kenners mij adviseren welk ras (sen) te kiezen?

Geplaatst:

Ik heb de eerste tomaatjes gezaaid.

@redzebra ik heb Venus gezaaid van de plant die ik van jou om ‘23 kreeg. Je was benieuwd hoe de planten van geoogst zaad zich zouden verhouden toch? Ik hou je op de hoogte of ze dwerg vorm behouden

Verder gezaaid dwarf cherry Mohamed.

• Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Naast tomaatjes wil ik ook wat paprikaplantjes in de kas. Nu las ik ergens dat tomaat en paprika geen goede buren zouden zijn van elkaar ? Klopt dat ? Geeft het  meer kans op ziektes ? Helpt het als ik in potten kweek ? Mijn kasje is niet heel groot dus ik kan ze niet heel ver van elkaar planten.

Geplaatst:
1 minuut geleden, driepinter zei:

Nu las ik ergens dat tomaat en paprika geen goede buren zouden zijn van elkaar ? Klopt dat ? Geeft het  meer kans op

Tomaten en paprika kunnen prima naast elkaar in de kas. Behoefte aan water en voeding verschillen wel (tomaat meer water en voeding nodig) dus in dezelfde pot zetten is niet optimaal.

• Like 2

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

@appelvrouw ja, die zouden normaal zaadvast moeten zijn en dat was ook zo hier bij een test zaai nadien van gewonnen zaad, dus ik vermoed bij jou ook. @Waaslander had  toen een andere ervaring bij venus en kreeg sommige grote planten, waarschijnlijk zat er per ongeluk een kruising in zijn oorspronkelijk zaad.

Een andere is black patio f1, volgens wat ik terugvind is deze ook zaadvast ondanks de naam, alleszins degene die hier nu groeien vormen nog geen verschil met de oorspronkelijke f1 ouderplant.

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

@Polly168ik zou op zoek gaan naar saustomaten: Roma, Ace, San Marzano.

Die laatste vind ik niet makkelijk eerlijk gezegd, maar de eerste twee doen het bij mij redelijk goed.

Ik heb er dit jaar ook Amish Paste en Ropreco bij, die heb ik nog nooit gehad, maar schijnen als saustomaat ook erg goed te zijn.

Ik ben dit jaar wel op zoek gegaan naar soorten, die vrij resistent zijn tegen phytophtora.

Ik heb dit jaar 39 potten saus geweckt.

aangepast door Rookie
  • Like 2
Geplaatst:

Wow, 39 potten saus ! Dat moet een flinke tomatenoogst zijn geweest dan ! Of heb je anderhalve bunder aan land 😇

Ik heb tomatenzaadjes besteld,namelijk deze :

ONDERSTAM TOMAAT EN AUBERGINE 'Echelon' F1 / 'Ladon' F1

KERSTOMAAT 'Kanaan'

ROMA TOMAAT 'Pozzano' F1 / 'Romanova' F1

VLEESTOMAAT 'Marmande'

Bij ons op de volkstuin is er een dame die elk jaar voor iedereen die dat wil enkele (maximaal 6 pp) tomatenstekjes opkweekt. Dit was de lijst van vorig jaar waar je uit kon kiezen :

Tomatoes     Bush    Tomatito de Jalapena ( cherry) 63                
                                 Red Alert            14 left           Cherry    Red Alert            30    
                                Baby boomer( very small cherry size, early)                    34 left        Baby boomer            2    
                               Lizzano, blight resistant            45    

Cordon    Sweet Million, cherry            plenty    
                                  Sungold            15    
                                  Rubilicious, cherry            40    
                                  Cookie,striped green/red            45   ( delicious, I cannot do without!)
                                  Previa, medium size            45    
                                  Green Zebra            12    

Blight        Cordon    Crimson Cherry            30    
Resistant                   Crimson Cocktail            20    
Tomatoes                  Consuelo(C.Cocktail)            10    
                                   Crimson plum(nagina)            40    
                                  Crimson Crush ,medium size            100    
                                  Rose Crush, medium size, beef            50    
                                  Crimson Blush, large beef            57    
                                  Burlesque, large beef            5 left    
                                  Merrygold, yellow cocktail size            30   

Mijn kasje is niet heel groot, en als ik daar alleen maar tomaten zou neerzetten zou ik misschien hooguit 25 planten kwijt kunnen in mijn kasje als ik de geadviseerde plantafstanden respecteer (en ik wil ook nog sowieso paprika en misschien ook nog komkommer ). Ik zal dus keuzes moeten maken, en bepaalde tomatenplanten buiten moeten planten.

Mijn gevoel zegt dat ik sowieso de "blight resistent" tomaten het beste buiten kan zetten, en misschien de kerstomaatjes ook. Klopt die redenering ? En welke van de bovenstaande lijst tomaten zouden jullie zeker aanraden ?

• Like 1
Geplaatst:

Zijn dit eigen geoogste zaden of de originele F1 zaden:

Crimson Cherry              
Crimson Cocktail               
Consuelo(C.Cocktail)              
Crimson plum(nagina)              
Crimson Crush ,medium size        

Rose Crush

Crimson Blush

Merrygold

Geplaatst:

Dit is wat de dame schreef :

"As in previous years, I grow for the club tomato plants, mainly blight resistant ones, more difficult to get in Holland, and quite expensive. I sow most of them in March. Last year, I grew more than 450 plants, that took a lot of  space in the green house and cold frames, and too much of my time! This year, no more order of 12 or even 16 plants per member. Be reasonable, 4 to 6 per member should be a maximum, if some left at the end, help yourself then. You also can ask for some seeds to grow yourself, as the new green house will be available to you to grow a few plants. Please, can you order by the end of March. Early orders will have priority in case of shortage! Find underneath the tomato seed list "

Afgaande op de opmerking dat ze vrij duur waren ga ik er vanuit dat de zaden niet zelf geoogst zijn maar gekocht. Geen idee of dat F1 zaden zijn,

Geplaatst:

Dat lijstje met F1 zaden staan bekent om hen goede resistentie tegen Phytophthora. Een aantal hebben wij in het Robuuste tomatenproject waarbij we zaadvasten resistente rassen willen kweken.

• Like 2
Geplaatst:

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet erg op de hoogte ben van de term F1, F2 of F3, Wel had ik vorig jaar 6 stekjes van de bovenstaande lijst gekregen en buiten neergezet en van allemaal een mooie oogst gehad zonder ziektes. Maar dat kan ook beginnersgeluk zijn.

Ik ben vergeten welke ik precies had , maar het waren allemaal rode tomaten, en crimson crush en crimson blush zaten daar zeker tussen.

F1 wil gewoon zeggen de eerste nakomelingen van een kruising en die zijn allen identiek en hebben alle de gewenste eigenschappen, F2 is de volgende generatie (het zaad van de tomaten van de f1 plant) en kan een allegaartje zijn van heel slechte tot goede eigenschappen, afhankelijk van wat de ouders waren van de f1 plant. F1 zaden zijn duur, f2 vaak bijna niks waard (daar moet je beginnen uitselecteren, tenzij de ouders van de f1 plant bijna identiek waren)

Als zij werkelijk F1 plantjes aanbiedt, dan is dat heel heel mooi meegenomen, er zijn er niet veel die deze keuze krijgen op een volkstuin, wat vraagt ze voor een plantje ?

edit:

aan je lijstje te zien heb je die bij Vreecken besteld, pozzano en romanavo  zijn heel verschillende tomaten qua vorm, ik vind het een beetje raar dat die onder 1 bestelnummer mogen staan, de kans is groot dat je iets anders krijgt dan je verwacht,  het is dus een gokje wat je krijgt.

https://vdb-proseeds.com/product/tomaat/romanova-f1-hybride-tomaat/?lang=nl

https://www.enzazaden.com/de/products-and-services/our-products/Pozzano

aangepast door redzebra
  • Like 2
Geplaatst:

Ik heb gisteren bij Piroska in Hongarije 3 verschillende soorten besteld. Vroeger hier ook actief. Ik heb sowieso de Liguria besteld, die zou erg lekker moeten zijn. Ben benieuwd ☺️,

• Like 2
Geplaatst:

Ik heb een gedeeltelijk wensenlijstje klaar. Te zaaien voor tomatenseizoen 2025:

Een ras die mijn moeder uit Turkije heeft meegenomen, want ze waren echt verrukkelijk aldus de moeder, tomaat zonder naam
Andere tomaat zonder naam *

Aunt Sophie
Kozula 134
Fatima
Afternoon delight
Ananas blue
Moonlight mile *
Jipaulia
Accordion bicolore
Anthoweiss
Earl of Edgecombe *
Pedrigon
Summer sweet gold
Ladybird
Amana orange *
Wildthyme purple
King Aramis
Terra cotta
Tomasol white *
Julia child
Pink champagne *
Permont
Rote mürmel
Black prince *

Die met * heb ik al eerder gezaaid en wil ik graag weer opnieuw. De rest is nieuw en enkel geselecteerd op naam of kleur. Rote mürmel heb ik nu al hoge verwachtingen van! Geweldige naam! De smaak ga ik hopelijk beoordelen van de zomer.
Ik wil ook nog koemato en een Japanse soort wat iets als zachte lente ofzoiets vertaald, die ik nu al 2 of 3 x zonder succes heb gezaaid. Steeds opgegeten door slakken. Vanuit slak oogpunt ga ik ook 3 van elke soort zaaien, want afgelopen jaar werd pijnlijk duidelijk dat minimaal zaaien nare gevolgen had… dat wil ik niet nog een x, dus dan maar te veel. Blijft toch lastig al die extra meeeters in de tuin.

• Like 3
Geplaatst:

Zo dat is een mooie lijst Mellie! Ooit hoop ik een kas te hebben en ook zo'n uitgebreide verzameling te kunnen zaaien😄.

Na het phytophtora debacle van vorig jaar heb ik me nu op tomaten gericht die daar wat beter tegen bestand zijn.

Dit jaar ga ik dus mijn geluk (be)proeven met Duttingold, Nagina F1, Rondobella en Vivagrande. Hopelijk dit jaar meer succes🤞.

• Like 2
Geplaatst:
11 uren geleden, redzebra zei:

Als zij werkelijk F1 plantjes aanbiedt, dan is dat heel heel mooi meegenomen, er zijn er niet veel die deze keuze krijgen op een volkstuin, wat vraagt ze voor een plantje ?

edit:

aan je lijstje te zien heb je die bij Vreecken besteld, pozzano en romanavo  zijn heel verschillende tomaten qua vorm, ik vind het een beetje raar dat die onder 1 bestelnummer mogen staan, de kans is groot dat je iets anders krijgt dan je verwacht,  het is dus een gokje wat je krijgt.

https://vdb-proseeds.com/product/tomaat/romanova-f1-hybride-tomaat/?lang=nl

https://www.enzazaden.com/de/products-and-services/our-products/Pozzano

Ik heb geen idee of ze F1 plantjes aanbied, maar ze vraagt helemaal niets voor een plantje. Maar het is een besloten tuinvereniging voor personeelsleden en hun familie en een en ander wordt gesubsidieerd. Zo lag er vorige keer 17 kuub paardemest wat iedereen mocht gebruiken, nu dat weg is ligt er weer een berg bemeste tuinaarde, en soms hebben ze houtsnippers en schelpen voor op de paadjes en balen hooi. En verder mag iedereen het tuingereedschap  van de club gebruiken, en lidmaatschap is nogal goedkoop vergeleken met andere volkstuinen. Wat dat betreft bof ik inderdaad.

En ik heb inderdaad bij Vreeken besteld, ik ben helemaal geen tomatenkenner maar ik wilde San Marzano achtige tomaten voor soepen en sauzen en de naam F1 deed vermoeden dat dit een goede keus was.  Eigenlijk een blinde gok wat ik heb gekocht. En turlijk, bij de lidl vind je zakjes zaad voor enkele dubbeltjes, en die van Vreeken waren relatief duur  4,50 voor 10 zaadjes,  maar dat zou uitkomen op 50 cent voor een tomatenplant mits alles uitkomt , en zo heel duur is dat ook weer niet toch

• Like 2

"maar ik wilde San Marzano achtige tomaten voor soepen en sauzen en de naam F1 deed vermoeden dat dit een goede keus was"

Ze  zijn beide goed voor sauzen en stevige groeiers en hun hybride vorm waardig, Pozzano is echter een San Marzano type, Romanova eerder zoals de naam zegt een Roma (eivormig), Roma is ooit afgeleid van San Marzano  en in principe Amerikaans om een saus tomaat te hebben die industrieel gemakkelijker verwerkbaar was (de oorspronkelijke versie een struik die alle tomaten op hetzelfde moment rijpt, zodat je een gemakkelijke 1 enkele machinale pluk had).

Dus zoals gezegd het zal een gokje zijn welke je juist hebt, Vreecken kan 1 van de 2 onder die bestelnummer opsturen.

F1 ( filius 1 , "eerste zoon van" ) op zich, wil gewoon zeggen het zaad van een kruising tussen 2 verschillende ouders, F1 op zich is geen garantie voor betere tomaten ( sommige zaadleveranciers misbruiken zelfs dit om een hogere prijs te zetten, een vage vermelding van betere resistentie doet vaak  het omgekeerde vermoeden). Je moet kijken waarom het een F1 is, bij goede F1's staat dit vermeld op het pakje of vind je dit online, het kan bv zijn om een nieuw kleurtje te introduceren of een andere groeiwijze, maar vaak is dit gewoon om resistente eigenschappen toe te voegen. Deze eigenschappen zijn ofwel HR (hoge mate van resistentie) of IR (matige resistentie onder bepaalde voorwaarden), hier  kan je de verschillende afkortingen vinden. https://www.vegetables.bayer.com/nl/nl-nl/kennisbank/afkortingen-voor-ziekteweerstand.html

aangepast door redzebra
  • Like 3
Geplaatst:

Ik ga dit jaar de volgende tomaten zaaien:

Black Cherry

Datolime F1

Gourmandise yellow 

Tiny Tim 

En een Turkse tomaat van @MellieSanakkale. Wel wat ouder zaad, dus even afwachten of daar nog wat uit gaat komen. 

• Like 2

Ja, daarom ook eruit genomen en ik had hier op het forum een keer gelezen dat Mellie deze aanprees. Maar dus al wat ouder zaad. Dus even afwachten of ze nog ontkiemen. 

aangepast door Gitta
  • Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...