Dahli Geplaatst: 22 maart Geplaatst: 22 maart (aangepast) @driepinter Even in dit topic mijn ervaring met kweken op 2 stammen. 3 doe ik ook soms. Het is echt niet moeilijker, wel iets meer werk omdat je meer te dieven hebt op 1 plant, er zijn immers 2 stammen i.p.v. 1. Omdat ik echt maar weinig ruimte heb, zet ik mijn planten dichter op elkaar dan jij doet. Het vergt wel wat vaker onderhoud, maar dat is juist leuk. De hoogte wordt niet echt minder, maar toppen kan natuurlijk gewoon. Zeker omdat je minder hoog kunt gaan, is op twee stammen kweken juist handig qua opbrengst. En misschien kun je je planten via de schuine kant schuin naar voren leiden als ze tegen het dak dreigen te komen. Dat zou ik in ieder geval proberen via de ‘ribben’ van je dak. Als je meer wilt lezen over op meerdere stammen kweken, dan is het misschien leuk om het stukje dat Diana Stek daarover op haar website schrijft te lezen. https://www.mooiemoestuin.nl/tomaten-op-2-stammen/ 22 maart aangepast door Dahli 2 Quote
woldistel Geplaatst: 22 maart Geplaatst: 22 maart Ik denk dat ik tweestammig ook maar eens moet proberen dit jaar. Ik heb vorig jaar een grotere tunnelkas gezet, maar toen paste de boel er al bijna niet in. Ik heb me dit jaar qua tomaten flink ingehouden, tot nu toe alleen pot tomaten en vroege struiktomaten gezaaid. De rest moet nog. ik tuinier normaal vooral jungle-style, wat in de weg zit snoei ik weg, maar de rest kan gewoon zijn gang gaan. Dus de komkommers gebruiken ook de tomaten als klimsteun enzo. Alleen wat blad en een enkele dief haal ik wel eens weg. Heeft iemand hier ervaring met RAF tomaten in de buitenteelt? 5 Quote
Dahli Geplaatst: 23 maart Geplaatst: 23 maart Morgen in mijn lunchpauze ga ik (eindelijk) de tomaten zaaien. Dankzij de pepers heb ik het tot een maand later dan vorig jaar weten uit te stellen 😃. De eerste 6 soorten voor de volle grond, de laatste 3 voor kweektafel en pot. Het zijn geworden: Voljusko’s heart (eigen oogst) Noire de Crimee (uit tomaat Frankrijk) Çanakkale (met dank aan @Mellie BZD) Aretxbaleta (met dank aan @MSDG BZD) Trixi (Diana) Black Opal (met dank aan @Tanja65 Moespost) 100 of 1000’s (met dank aan @Marinke BZD) De tomaat van de Pomtato van afgelopen seizoen Tiny Tim (Karwei) Zin in! 4 Quote
redzebra Geplaatst: 24 maart Auteur Geplaatst: 24 maart @woldistel zelf niet, maar @FruitLent heeft een redelijk uitgebreide beschrijving op zijn site RAF . Ze zijn deels resistent voor fusarium vaat (verwelkings)ziekte niet voor phytophthora, voor buitenteelt zal je dus waarschijnlijk een goed jaar moeten hebben. 1 Quote
woldistel Geplaatst: 24 maart Geplaatst: 24 maart Dank, ik kreeg zaadjes als kadootje bij een bestelling en ik wilde ze dit jaar eens proberen. Ik ga daar eens lezen 👍 1 Quote
Gitta Geplaatst: 25 maart Geplaatst: 25 maart Op 23-3-2025 om 23:18, Dahli zei: Çanakkale (met dank aan @Mellie BZD) Bij mij willen ze niet kiemen, was al oud zaad (2018). Hopelijk bij jouw wel. Ik ben benieuwd. Ik wacht nog even af, wie weet komen ze nog. Quote
Dahli Geplaatst: 25 maart Geplaatst: 25 maart Ik houd je op de hoogte van de vorderingen van de Çanakkale @Gitta. Vandaag hebben ze met z’n allen lekker warm met de kap er op in een zonnige vensterbank gestaan. Alles nog rustig vanzelfsprekend 😃. 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 25 maart Geplaatst: 25 maart (aangepast) @Dahli ik zie het uiteraad vaker. Maar vind jij dat handig van die kleine bakjes? Dan moet je alles verspenen als ze boven komen? Ik doe de zaaiingen van tomaten altijd in airpotjes van 7 cm rond en 6,7 hoog en als ze groter worden dan zet ik ze in grotere potten. 25 maart aangepast door Petrasmoestuin 1 Quote
Dahli Geplaatst: 25 maart Geplaatst: 25 maart @Petrasmoestuin Die wat kleinere vakjes levert in het geval van tomaten een kleine maand meer ruimte in de vensterbank op. Het duurt wel zo’n dag of 7 a 10 voordat ze boven komen. Daarna laat ik de tomatenzaailingen eerst goed wortelen. Dat duurt ook wel een week of 2. Ieder vakje heeft maar 1 zaadje, ze hebben wel even de ruimte. Pas daarna gaan ze per stuk in een iets groter potje. Tegen die tijd hoop ik dat de pepers definitief in het kasje kunnen (eventueel ‘s nachts nog in de schuur), waardoor ik voldoende plaats in mijn vensterbanken heb voor de opgroeiende tomaten. Daarna pot ik de tomaten nog 1 keer op totdat ze de volle grond in gaan. In die laatste potfase staan ze wel meestal al dag en nacht in het kasje. Sommige groente zaai ik wel direct in grotere potjes, de pompoen en Malabar bijvoorbeeld. 2 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 26 maart Geplaatst: 26 maart Vorig jaar had ik MM aarde en daar deed ik dan alles mee. Voorzaaien en verpotten. Maar ik gebruikte ook geen lamp en warmtematje. Toen duurde het wel langer toen ze opkwamen. Nu heb ik andere aarde, gelukkig met deze wel zaai- en stekaarde gebruikt. Maar na 4 dagen komen ze al op. Nu heb ik begrepen dat ik de tomaten nu niet meer warm moet wegzetten, maar wel nog met extra licht? Want mijn huis is vrij donker en ze staan wel voor een raam, maar toch donkerder dan bij anderen. Ze staan nu in een kasje en wat ik al zei: 4 stuks komen nu boven de aarde, dus die dan maar uit kastje en kouder zetten?@Dahli Ik heb ook het idee als ik groente voorzaai dat die wortels onder het kleine potje uitkomen en dan niet kunnen groeien. Nu heb ik weer een aubergine die in een klein potje plat ligt, maar dat was geen stekaarde, dus dat kan. 1 Quote
Gitta Geplaatst: 26 maart Geplaatst: 26 maart @Petrasmoestuindie 4 die opgekomen zijn even koeler, maar wel licht wegzetten. 1 1 Quote
Dahli Geplaatst: 26 maart Geplaatst: 26 maart @Petrasmoestuin als je zaailingen boven zijn, dan hoeft de deksel er niet meer op. Inderdaad wel veel licht. Verder zou ik ze niet meer extra warm zetten, mijn ervaring is dat 18 graden voldoende is voor de verdere groei. Verder, maar dat zal voor iedereen misschien anders zijn, ik gebruik nooit zaai- of stekgrond. Alles wordt gezaaid in gewone potgrond met vermiculiet er doorheen. Voordeel daarvan vind ik dat ze alvast wat voeding hebben vanuit de potgrond. 2 1 Quote
Gitta Geplaatst: 27 maart Geplaatst: 27 maart Nog 2 zaden gezaaid voor mijn moeder. Tomaat Maya. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 29 maart Geplaatst: 29 maart Vandaag heb ik de meeste tomaten gezaaid. Ik loop me alleen suf te zoeken naar mijn zaden van Rose de Bern. Die zet ik elk jaar, maar ik kan ze nu niet vinden! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 29 maart Geplaatst: 29 maart Oo jeetje geen Rose de Bern😱 Enne ik heb ze ook niet meer maar kan wel aan nieuw zaai goed komen, duurt alleen wel even. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Dahli Geplaatst: 29 maart Geplaatst: 29 maart (aangepast) En de winnaar is…… de 100 & 1000’s! Na 4,5 dag vensterbank. Wat kun je daar toch blij van worden. 29 maart aangepast door Dahli 7 Quote
Dahli Geplaatst: 29 maart Geplaatst: 29 maart (aangepast) (Ik heb een vraag m.b.t. een Biozadendoos-plant. En weet niet goed of ik die vraag in het Biozadendoos-topic moet stellen of hier, aangezien het een tomaat betreft, toch maar hier) @Marinke Het 100 & 1000’s zaad dat ik van jou heb gekregen via de BZD is aan het ontkiemen, het kleinste zaadje van allemaal blijkt de snelste 😉. Ik wil deze t.z.t. In een grote bak op poten uitplanten met het idee dat hij over de randen gaat vallen. Her en der lees ik echter ook dat hij tijdens de groei ondersteund moet worden (naar omhoog?). Kun jij me vertellen hoe jij destijds dit ras hebt gekweekt? Volle grond, bak, omhoog via klimrek etc.? Dank je wel alvast! Als anderen ervaring met dit ras hebben, hoor ik dat natuurlijk ook graag. 29 maart aangepast door Dahli Quote
Tanja65 Geplaatst: 29 maart Geplaatst: 29 maart Het hangt zeker in de lucht, @Jorieke123. Want ik ben mijn zaadjes Black Opal kwijt. Mijn favoriet! Alles uitgezocht, echt niks te vinden. Heb ik per ongeluk alles weggegeven? Is er nog iemand die een paar zaadjes (of een zaailing) voor me heeft en wil meenemen naar de MTFD? Opsturen (tegen vergoeding van de kosten) mag uiteraard ook. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Arja Geplaatst: 29 maart Geplaatst: 29 maart Pffft ik heb de helft van de soorten die ik heb nu gezaaid, en dat is al ruim meer dan ik straks kwijt kan. Dus het is goed zo. Ik hoef geen 3 miljoen soorten. Ik hoef geen 3 miljoen soorten. Ik hoef geen ... 🤪 4 Quote
Dahli Geplaatst: 30 maart Geplaatst: 30 maart 21 uren geleden, Tanja65 zei: Is er nog iemand die een paar zaadjes (of een zaailing) voor me heeft Ik heb nog wat zaadjes over van de Black Opal die ik van jou heb gekregen. Zal ik wat aan je terugsturen? De eerste opal is trouwens vandaag ontkiemd 😃. 1 Quote
Tanja65 Geplaatst: 30 maart Geplaatst: 30 maart @Dahli heel graag! Ik stuur je ff een privé berichtje Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Vinky Geplaatst: 30 maart Geplaatst: 30 maart Dit jaar heb ik voor het eerst Koralik tomaatjes gezaaid, in de hoop dat ze vroeg een oogst geven. Ik heb ze gezaaid op 1 maart, tegelijk met Coeur de Boeuf in een zaaitraytje met zes gaten. Zelfde grond, zelfde kweekcondities, zelfde standplaats. Op 20 maart heb ik de Boefen overgezet naar P9 omdat ze de 4 x 4 cm cellen ontgroeid waren. De vier Boefen zijn een maand na het zaaien enorm gegroeid, terwijl de twee Koraliekjes nog erg klein zijn. Ik vind het verschil eerder geinig dan verontrustend, maar ik zou graag willen weten of die Koraliks inderdaad zulke trage starters zijn. Iemand met ervaring? Op 1 april ga ik los met het zaaien van de grote meute van tomaten. Dit is een vroege sessie: Op de foto links de Coeur de Boeuf, rechts de Koralik. Sorry voor de lelijke foto. 2 Quote
driepinter Geplaatst: 31 maart Geplaatst: 31 maart Op 17-3-2025 om 08:49, driepinter zei: Mijn tomaatjes die op de vensterbank staan op mijn werk zijn in een weekje al ietsjes gegroeid. Dit zijn "plum tomatoes/ san marzano" die ik goedkoop bij de lidl vandaan had. ( of Action, kan ook nog). Ze hebben nu zojuist gezelschap gekregen van wat Paola F1 tomaatjes , en 4 paprika California Wonder. Het wachten is nog steeds op mijn tomatenzaadjes van de firma met ondoorgrondelijke levertijd. Mijn tomaatjes op kantoor zien er momenteel zo uit. Ik hoop dat er binnenkort wat dieven ontstaan om te enten, want de onderstammetjes tomaten die ik thuis heb staan hebben een veel dunner stammetje. Is er misschien een manier om dit iets sneller te kunnen laten verlopen ? Bijv voeding geven of temperatuur naar boven of naar beneden ? Ik kan natuurlijk ook mijn onderstammetjes mee naar kantoor nemen voor wat zonlicht ipv een temu-ledstrip. En hopen dat ze dan ook wat dikkere stammetjes krijgen.Maar het wordt wel een gesleep zo, want dat enten wil ik dan weer thuis doen, daar heb ik de middelen. Thuis heb ik gisteren ook de Paola tomaatjes overgespoten naar p9 potjes, die hadden al flinke wortels, en ook die stammetjes zijn al een stuk dikker dan de onderstam helaas. 1 Quote
driepinter Geplaatst: 31 maart Geplaatst: 31 maart Wat ik me ook afvraag, het ziet er naar uit dat het de komende 2 weken niet gaat vriezen (maar de nachten zijn nog wel fris). Zou ik bovenstaande plantjes in de kas kunnen zetten, of krijgen ze dan een groeistop. Als ik zoiets doe is het namelijk echt niet handig om ze iedere avond weer naar binnen te halen, tenzij het natuurlijk echt echt noodzakelijk is) Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.